Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

No ei tuo nyt suoraan kengäkuvakaan ole jos hengailee 3kk mukana ennen poistumista. Eli vaikuttaa sellaiselta yhteisymmärryksessä tehdyltä transitiolta. Sitten jos hommat loppuisivat per heti tilanne olisi toinen.

Ennemminkin kuullostaisi melkein siltä että kaveri on jättänyt irtisanomisilmoituksen ja on sopparissa tuo 3kk irtisanomisaika? Tai sitten toimari haluaa vaihtaa miehen. Mutta joka tapauksessa halutaan välttää draamaa ja kaikessa rauhassa vaihdetaan miestä.

12 tykkäystä

Yhteisymmärrys = ota paketti, ole hyvä.

2 tykkäystä

Onhan tuossa selvästi se haju että Pajuharju haluaa vaihtaa talousjohtajan. Ei mitenkään poikkeuksellista että uusi toimari vaihtaa talousjohtajan.

26 tykkäystä

Veikkaan, että Pajuharju on myös jo saunottanut (tai ehkä Kamuxilla nyt sitten ajelluttanut) uusia ehdokkaita, että tuskin ihan kylmiltään lähdetään vaihtamaan.

Anyhow, mielestäni tämä ei nyt ole niin dramaattinen asia, koska tämä haiskahtaa joka tapauksessa siltä, että aloite tullut Pajuharjulta.

3 tykkäystä

Marko olikin aika vaisu edellisessä esiintymisessä. Kysymys Kamuxin hitaasta raportoinnista ja siihen tullut vastaus oli yhtä selitystä ja vastuun siirtämistä. Ei se varmaan ainoa asiaan vaikuttava tekijä ole, mutta varmaan ihan viimeisiä niittejä tähän kohtaan.

4 tykkäystä

Kovaa on vaihtuvuus.

21 tykkäystä

En halua yrityksen investoivan minun rahojani ulkoisen raportoinnin nopeuteen.

Marko Lehtonen asuu Suomen ulkopuolella, silläkin saattaa olla vaikutusta muutokseen.

7 tykkäystä

Missä maassa Marko asuu?

Parin vuoden sisällä (2021-23) Kamuxissa ovat vaihtuneet toimitusjohtaja, Suomen maajohtaja, Saksan maajohtaja, ostojohtaja, CDO (markkinointi- ja digijohtaja) sekä viestintäjohtaja.
Näiden lisäksi vaihtoon ovat menossa vielä Ruotsin maajohtaja ja konsernin talousjohtaja.

Kyllä Kamuxin pitäisi löytää vahvemmin sitoutumishaluisia johtohenkilöitä eikä sellaisia, jotka heti tilaisuuden tullen vaihtavat työnantajaa ja siirtyvät jopa kilpailijan leipiin vieden mukanaan Kamuxista saadun tietotaidon ja liikesalaisuudet.

Mutta voihan myös olla, että yrityksen sisällä on jotain pahasti pielessä henkilökemian suhteen, kun ovet käyvät tuohon tahtiin johtajien marssiessa ulos yksi toisensa perään.

Toivottavasti tilanne rauhoittuu jatkossa ja saadaan pitempiaikaisia johtajia nostamaan Kamuxin kannattavuus ja imago paremmalle tasolle.

6 tykkäystä

Validi pointti, mutta mielestäni olennaista erottaa kaksi eri aikakautta eli aika ennen ja jälkeen Pajuharjun. Se, että toimari vaihtuu ja pistetään väki vaihtoon, ei ole omissa kirjoissani huono asia. Nyt haetaan niitä avainhenkilöitä, jotka tulevat toteuttamaan uutta strategiaa.

15 tykkäystä

Kyllä tiedotteesta tosiaan voi jo tulkita että firman aloitteesta tämä muutos tapahtui ja Pajuharju tämän mulle vahvisti. Näin ollen myös seuraajan valinta lienee jo aika pitkällä ja olettaisin että tän vuoden puolella vielä siitäkin kuullaan.

Yllä tulikin jo esiin, että on aika luonnollista että uusi toimari vaihtaa jonkun verran tiimiä, kun suoriutuminen ei ole ollut toivottua. Ja ilmeisesti tämä raportoinnin hitaus on ollut vaikuttava tekijä, sehän ei ole vain ulkoista raportointia vaan jos numerot tulee hitaasti ulos niin kyllä ne kestää firman sisälläkin aika pitkään, joka taas heikentää firman reagointinopeutta. Mielestäni oikein hyvä että tähän puututaan. Kaikenkaikkiaan siis ihan järkevä liike.

Tarkennuksena muuten, että Ruotsin maajohtajan lähtöhän oli hänen oma päätös, ei firmasta lähtöisin, joten tässä tosiaan vähän sekottuu eri asioista johtuvat muutokset. Siitä olen samaa mieltä että vaihtuvuus ei pidemmän päälle saisi tämmöistä olla.

101 tykkäystä

Voisikohan Kamuxin tuleva talousjohtaja olla Eezyn Hannu Nyman? Hän on juuri irtisanoutunut ja Pajuharju on Eezyn hallituksen puheenjohtaja, joten tuntee kaverin.

34 tykkäystä

Tähän olisi pitänyt reagoida jo reilu vuosi sitten kun negaria puskettiin osaria edeltävänä iltana.

6 tykkäystä

Minun mielestä hyvä, että vaihtuu johtoa. Homma selkeästi vaatii uudistamista ja ainakin nopeasti pääsee nyt eteenpäin. Tämä viesti sopisi ehkä paremmin “omat kokemukset yhtiöstä” ketjuun mutta kokeillaas nyt tässä.

Kamuxin pitäisi ehkä uudistaa brändiään jotenkin. Logo ei ole kovin houkutteleva ja nimikin kuulostaa hieman oudolta varsinkin suomalaisen suuhun. Toki nimen muutos olisi aika iso muutos tässä vaiheessa kehitystä. Nettisivuja on onneksi uudistettu viime aikoina.

Mutta ihan näin käytännön esimerkkinä, kun itse vastikään katselin käytettyä autoa ja selailin eri sivuja. Kamuxin sivulla en huomannut missään ilmoituksessa, että auto olisi käynyt jonkinlaisen kuntotarkastuksen. Tämä on tosi tärkeä tieto ihmisille, jotka eivät autoista hirveänä tiedä, mutta haluavat ostaa auton joka olisi kuitenkin käytetty ja olisi käynyt edes jonkinlaisen tarkastuksen. Helposti tulee mielikuva, että ilmeisesti minkäänlaista kuntotarkastusta ei sitten ole tehty. Se vähentää ostohaluja kyllä.

Kun mietitte itse, että jos haluaisitte ostaa hyvän käytetyn auton, tuleeko ensimmäisenä mieleen, että katsonpa Kamuxin tarjonnan? Minulle ei tullut eikä edes toisena vaihtoehtona. Vaikka olen Kamuxin osakkeenomistaja.

6 tykkäystä

Juu raportointii pitää saada ryhtiä myös.

Sitten mua on hiukan se ihmetyttänyt Kamuxin johtamisessa nimenomaan Lehtosen sanomana, että pyritään minimoimaan vaihto-omaisuuteen sitoutunutta pääoma. Itse ajattelisin että kyllä varastoa pitää olla reippasti, tietysti nyt kohonneet korot muuttaa tilannetta, mutta nollakokoaikana on turha pitää isoa kassa ja autotovalikoimaan nihkeän pienenä. Nimittäin 60 auton kivijalkaliike on sen verran kälyinen, että ei sinne ihmiset kurvaa.

MUTTA se piti alupitäen sanomani, että nyt on kaikki ne henkilöt, ketkä olivat vastuullisessa roollissa silloin , kun Saksassa Kamuxilta puhallettiin 4M€ riihikuivaa, niin ovat tai tulevat olemaan muissa tehtävissä tai Kamuxin aitojen ulkopuolella. Ja näin pitääkin olla ja olisi pitänyt olla jo ajat sitten näin.

1 tykkäys

No kaipaileekokaan nykyaikainen käytettyjen autojen kauppa sitä että sinne niitä joutavan aikaisia pällistelijöitä kovin paljon kurvailisi? Eikös ostopäätös tehdä jo netissä ja kaupassa vain käydään toteamassa että kunnossa on? Heräteostoksena auto taitaa oll aika harvinainen?

4 tykkäystä

Minäkin mietin tuota logoa joka kerta näen sen ajaessani myymälän ohi. Se on halvan oloinen lapsen piirtämän kilpikonnan näköinen. Jotenkin siitä ei huou laatu ja vahva luotettava brändi. Enemmänkin halpakauppa (mutta ei välttämättä autokauppa, ennemmin lelukauppa). En tiedä halutaanko sellainen kuva antaakin, että täältä saisi autoja edukkaasti. Brändi ja logo kaipaisi kiillottamista, olen samaa mieltä. Nimessä ei mitään vikaa.

16 tykkäystä

Itse olen joskus miettinyt tuota Kamuxin värimaailmaa varsinkin kun vertaa Sakaan. Tuo Kamuxin keltainen/vihreä on kuin joku auringossa kulahtanut myymälän ikkuna, kun taas Sakan energinen oranssi näyttää paljon elinvoimaisemmalta :smiley: Nooh on tuo Kamuxin väri edelleen ihan hyvin erottuva ja omaleimainen. Logon arvioimiseen ei riitä asiantuntemus.

Edit:
Tässäpä olikin hyvin sanottu.

1 tykkäys

Nämä on varmaan makuasioita, mutta minusta nämä Kamuxin uudemmat liikkeet ovat varsin tyylikkäitä.

Lisäksi mielestäni ihmiset etsivät tiettyä autoa ja menevät niihin liikkeisiin missä niitä on tarjolla sopivalla hinnalla ja spekseillä. Toisena (tai oikeastaan vielä myöhemmin) vasta tulee mahdollisen liikkeen ulkoasu tai logo. Tunnettu brändi toki lisää luottamusta.

Lisäksi tällä nimellä on jo kasvettu Suomen suurimmaksi käytettyjen autojen kauppiaaksi. Ei se kovin huono nimi voi olla.

37 tykkäystä