Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Varmasti tätä “datan käyttöä” voidaan tehostaa, mutta kuten monesti on tuotu ilmi, on se jo Kamuxin edge suhteessa suurimpaan osaan muista toimijoista.

Myyjät ja organisaatio tuntee auton kuin auton. Tapasin muissa ympyröissä Kamuxin myyjän ja pyysin tältä arvion romu… autoni arvosta. Auto on harvemmin liikenteessä vastaantulevaa sorttia, mutta silti myyjä osasi suorilta sanoa mikä tässä kyseisessä mallissa mättää ja hinta-arvion. Hän laittoi myöhemmin vielä tekstiviestiä tarkemmilla parametreillä, kun oli myymäläpäällikön kanssa käynyt auton läpi.

Tilanne oli kuten hän (ja minä) olimme heti arvioineet. Autosta ei käytännössä saa mitään, vaikka vastaavia myydäänkin ihan ok rahalla. Tyyppiviat ovat sitä luokkaa, että auton myynti on liikkeelle riski, joten heidän korvauksensa siitä minulle olisi heikko.

Koitan siis sanoa, että kyllä siellä jo nyt tiedetään todella hyvin mitä kannattaa ottaa vastaan ja mitä ostajat haluavat ostaa. Kun tiedetään mitä kannattaa ostaa, ei kannattane panostaa järjestelmällisesti autojen kunnon tarkastukseen tyyppivikojakaan katsoen. Yksi janari kun puolipäivää tuommoista tarkastelee, niin siinä on jo puolet auton nettokatteesta syöty.

Tuo valitusprosentti (tai promille) on häviävän pieni suhteessa volyymiin. Auto on rahallisesti iso ja tunteikas sijoitus. Aina tulee tulemaan jonkin verran rapaa, varsinkin näillä myyntimäärillä.

43 tykkäystä

Hmm uusi metriikka: Reklaamaatiot / myydyt autot ?

2 tykkäystä

Tulin pohtineeksi, löytyykö jostain dataa kuinka paljon autojen yksityisleasing on kasvanut Kamuxin nykyisillä kohdemarkkinoilla ja minkälaista kasvua sille odotetaan? Saksa varmaan kriittisin kasvun kannalta. Kamuxin tulevaisuus vaikuttaa valoisalta, mutta jos jotain karhukeissiä yrittäisin keksiä niin se olisi että auton omistamista ei nähtäisi enää houkuttelevana vaihtoehtona.

Nordea viittaa vuosi sitten johonkin Value Clinic:in tutkimukseen, jonka mukaan puolet kuluttajista pitää yksityisleasingia houkuttelevana vaihtoehtona https://www.nordea.com/fi/media/uutiset-ja-lehdistotiedotteet/press-releases/2020/03-11-08h00-yksityisleasingin-suosio-kasvaa-nopeasti.html

Itselläni ei ole tarkempaa tietoa, mutta kiinnostaisi ymmärtää ihmisten suhtautumista auton omistamiseen ja minkälaiselta trendi näyttää.

3 tykkäystä

Mistäs ne autot leasataan?

Vastaan itselleni, kun tulee toisenlaista signaalia: Poimitty viisaan silmän ketjusta BMW Group on clear growth path with record first-quarter sales Ehkä tämä ei ole aiheellinen riski, että auton omistaminen ei enää kiinnostaisi :woman_shrugging:

5 tykkäystä

Eipä niitä autoja asiakkaat nytkään omista, jos ostavat osamaksulla auton. Omistusoikeus visusti rahoitusyhtiöllä, kunnes viimeinenkin erä on maksettu tai auto myyty kesken sopimuskauden.

Suomessa tuo yksityisleasing ei valitettavasti verotussyistä ole laisinkaan järkevä, minkä takia tuo ei ainakaan Suomessa tule läpi lyömään, ellei verotusta uudisteta.

Tällä hetkellä hankkiessasi yksityisleasingilla auton, maksat autoveron ja käyttöveron lisäksi vielä leasingpalvelusta Alvin. Eli räikeänpuoleinen kolminkertainen verotus.

13 tykkäystä

Ruotsissa autokauppa tuntuu kulkevan. Uudesta tulee käytetty, kun sen liikkeestä ajaa ulos.

65 tykkäystä

Kamuxin tavarantoimitusketju siis palautumassa normaalimmaksi, ei lopu käytetyt tästä maailmasta… tietenkin voi ehkä spekuloida että ostajat jälleen kääntymässä enemmän uusiin vs käytettyihin, mutta ilman tarkempaa tietoa miten kokonaismarkkina (uudet+käytetyt yhteensä) kehittyy niin en ole varma onko tämä mikään ongelma jos “iik koronabussit, hyi en mene”-efektiä edelleen on, eli yksityisautoilu olisi nosteessa.

4 tykkäystä

Lisää Virtasia Keskolle eli Kamuxin entinen hpj Keskon autokaupan toimialajohtajaksi:

14 tykkäystä

Kielii siitä, että Kesko laittaa isosti muskeleita autokauppaan, mikä on ihan luonnollista, sillä sektori on niitä harvoja pirstaleisia jäljellä olevia.

Kamuxin vuosikertomuksista ilmenee, että M. Virtanen on ollut erittäin keskeisessä roolissa Kamuxin laajentaessa ulkomaille. Voisikohan Keskolla olla vastaavia ambitioita? Itse uskon, että lähivuosille Kesko keskittyy kotimarkkinaan ja erityisesti vaihtoautokaupan prosessien viilaamiseen. Kilpailukenttä siis kiristyy entisestään ja kohti konsolidaatiota mennään. Loogista.

IMO Kesko on ollut muskeleihinsa nähden vaihtoautoissa krooninen alisuorittaja menneet vuodet, siksi toki Kamuxin ja SAKAnkin on ollut helpompi luovia samassa toimiympäristössä.

5 tykkäystä

Kommentoin aihetta vähän tuolla Twitterin puolella.

51 tykkäystä

Juu yksittäisen ihmisen ostaminen on kuitenkin sen verran halpaa, et Keskolla on siihen paukkua kyllä…
No vaihtelu virkistää eikä vaikuta nyt Kamuxin kuitenkaan isommin, Keskon kulurakenne antaa Kamuxille etumatkaa…

Eihän nuo siirrot kilpailijan leiviin missään nimessä hyviä asioita ole. Suomen markkinoilla kilpailu tulee kiristymään entisestään, mielenkiintoista nähdä miten Kamuxin luvut Suomessa tulevat kehittymään. Isossa kuvassa toki tärkeintä on Ruotsin ja etenkin Saksan onnistuminen, mutta ei tätäkään nyt viitsi sivuuttaa.

19 tykkäystä

https://www.mrf.se/affarsomraden/bilhandel/statistik/

Tuolta löytyy ruotsin käytettyjen dataa. Ilmeisesti siellä raportointi on enemmänkin suuntaa antavaa, sillä käytettyjen kokonaiskauppa on pienempää kuin suomen. Lisäksi 2018 → 2019 volyymit about puolittuivat. Eli sitä edeltävältä ajalta vertailukelpoisuus Suomeen koko volyymin osalta lienee validimpaa. Jos joku osaa tarkemmin kertoa raportointikäytännöistä, niin jakakaa ihmeessä tietoa.
Se voisi eroa selittää, että useinhan käytetty auto myydään kahteen kertaan. Ensin liike ostaa sen vaihdossa ja sitten liike myy toiselle kuluttajalle. Joskus jopa 3 transaktiota jos vaihdossa auton ottanut liike myy sen toiselle liikkeelle. Ehkäpä nämä on siivottu pois (arvaus).


Datasta löydöksiä:

Ruotsin käytettyjen markkina oli kuumana viime kesän ja syksyn.
image
Rolling 12m
image

Ruotsissa myös jaotellaan käytetyistä: uusien autojen kauppiaiden myymät, muut myyjät (eli käytännössä käytettyjen myyjät kuten Kamux) ja yksityiset myynnit.
Tästä nähdään, että käytettyjä autoja myyvien liikkeiden markkinaosuus on noussut. (Yksityisten välinen myynti vähentynyt)

Kamuxin markkinaosuus* ruotsissa kvartaaleittain:
image

  • Käytettyjen autojen markkina kasvaa ruotsissa
  • Käytettyjen autojen kauppiaat kasvavat markkinaa nopeammin
  • Kamux kasvaa markkinaa merkittävästi nopeammin

Q4:llä on nyt saavutettu 2,05% markkinaosuus* Q4/2020.
Inderes 2021 ennuste vastaa n. samaa markkinaosuutta. 2022 ennuste n. 2,5% ja 2023 vähän alle 3%. Trendi näyttää minusta hyvälle ja kovempaankin kasvuun lienee mahdollisuuksia. Kunhan vain saadaan myös uusia myymäläavauksia.

*huom. markkinan koon voi määritellä varmasti erilailla mutta käytän tuon sivuston dataa vs. kamuxin julkaisema myynti

33 tykkäystä

Pistää miettimään että pitäiskö Kamuxilla johdon palkkioiden korotusta vakavasti harkita… Ei ainakaan minua innosta ajatus, että voittokulku katkeaa siihen että kilpailija ostaa kaverit pois. Toki ei tästä nyt oikeasti merkkejä ole, mutta kyllä se jossain kohtaa pistää liitokset natisemaan jos vaihtuvuutta on jatkuvasti ja visionäärit poistuu takavasemmalle.

14 tykkäystä

Kiitos hyvästä datasta ym.
Kylä Kamux voisi Ruotsissa laitta lisää putiikkeja pystyyn ja esim tuleva MM-Rallikaupunki Umeå olis jees. Umeå pääsee laivalla Vaasasta hakemaan Volvon pois, eikä mene kuin päivä.

2 tykkäystä

Jep. Johdon sitouttaminen riittävällä tavalla on kyllä erittäin tärkeää erityisesti yhtiöissä, jossa yksittäisellä henkilöllä on iso merkitys bisneksen tekemisessä. Toivottavasti vaihtuvuuden takana ei ole ollut mitään huonoa työilmapiiriä tms. Yhtä kaikki tilalle tulevat pätevät henkilöt pitää saada sitoutettua taloon ja jos se vaatii kunnon korvauksen, niin se maksetaan sitten. Huonolle ei kannata maksaa euroakaan, mutta pätevälle voi maksaa sen, mitä pyydetään.

1 tykkäys

Muistakaa kumminkin ettei Matti Virtanen ollut kamuxilla töissä, vaan on aiemmin toiminut kamuxilla.

Kannustinjärjestelmän maksimi"korvaus" on noussut viime vuoden 1,3Meurosta n.1,5Meuroon (4,4M / 3 vuotta), mutta järjestelmän alaiset henkilöt tosin nousseet 30 → 40. Eli keskimäärin 35keuroa/henk/vuosi…

8 tykkäystä

Matti Virtanen ei ole nuori poika enää ja jäänyt päivittäisestä yritysjohtamisesta pois 2016 ja tekee nyt paluun päivätöihin. Todennäkösesti merkki siitä että Keskolla jotain isompia 2-3 vuoden suunnitelmia autokaupan suhteen. Onhan toki myös mahdollista että puutarhan hoito ja hallituspaikat alkaneet Mattia pitkästyttämään.

8 tykkäystä

Joo. Onpa muuten nuivaa jos Kesko isompana konsernina alkaa tukehduttaa hintakilpailulla näitä uusia erikoistuneita kotimaisia firmoja, joilla olisi kansainvälistys-ambitioitakin.

1 tykkäys