Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Olen sitten onnistunut itse senkin varaamaan, kun aluksi loin tänne pelkän Vodel tunnuksen ja sitten kun yritin kirjautua, ei onnistunut ja jouduin tekemään tuon numeroon yksi loppuvaan. Eikös molemmat Vodel ja Vodel1 ole kuitenkin kiinni samassa spostiosoitteessa?

Aston Livingstonen kirjoituksia ei ole näkynyt vähään aikaan, mihin hän mahtaa olla kadonnut?

2 tykkäystä
14 tykkäystä

Jaahas, hyvä nousuviikko erityisesti Qt:n tukemana johti siihen, että suorien osakesijoitusten omistusten arvo nousi ensimmäistä kertaa yli 100k€. :v:

Väliaikaistahan kaikki vain on, mutta silti hymyilyttää. Tästä on hyvä jatkaa, oli suunta sitten mikä tahansa.

41 tykkäystä

Tuolla @Juha_Kinnunen jorinoi dcf mallista… Noh tässäpä tälläinen missä käydään läpi reveniota vuonna 2017. Mukana @Verneri_Pulkkinen ja @Mikael_Rautanen

Aika helmi

8 tykkäystä

Kokeillaas kopioida tänne ja kysyä Kamux-ketjuun kommentoidusta asiasta. Joutuuko autoveron maksamaan jo kertaalleen liisatusta käytetystä autosta? Ja eikö yksityisleasing ole käytännössä osamaksusopimus, jossa yritys lunastaa auton takaisin sovitulla hinnalla? Onko tällaisissa tapauksissa verokohtelu erilainen vrt. auton ostaminen rahoituksella? Itse olisin kiinnostunut ainakin lyhyeksi 1-2 vuoden ajaksi liisaamaan, että saa kassan taas parempaan kuntoon hoitovapaiden ja asunnon oston jälkeen, kun en raaski salkkua pistää lihoiksi ja auto on käytännössä välttämätön paha. Vanhoissa käytetyissä on alkanut rasittamaan, kun aina tulee jotain turboa tai iskareita uusittavaksi.

Olen kuukauden ajan etsinyt kuumeisesti autoa ja täytyypä sanoa, että Kamuxista ei ole kyllä hirveän hyvää sanottavaa. Mukavia tyyppejä ja positiivinen fiilis on jäänyt myymälöistä, mutta muuten en voi kehua.

Pari kymmentä koeajoa (4-5 kamuxilla) tullut tehtyä, ja voin rehellisesti sanoa, että pakettiautoksi rekisteröidyt autot luokassa <8000€ on Kamuxilla ihan päin prikkalaa hinnoiteltu. Tai sitten ei ole vain sattunut hyvää vastaan. Henkilöautot on hinnoiteltu mielestäni ehkä vähän paremmin.

https://www.nettiauto.com/peugeot/partner/12039794

Tässä ehkä huonoiten hinnoiteltu auto ikinä. Auton lukot pyörivät tyhjää ja takaoven aukaisumekanismi oli korvattu narulla, joka meni oven yläolevasta reijästä. Ja mikä pahinta: autoa ei edes saannut käynnistettyä! Yhtä sähkövikaa koko auto. Ja pyynti hinta: 4,9k€. Auton oikea arvo: max. 1k€. Olis kuvia pitänyt räpsiä, koska oli niin koominen peli.

https://www.nettiauto.com/ford/transit-connect/11982241

Tässä toinen hauska vehje. Eivät saakeli saaneet rikkinäistä lapiotakaan otettua pois kuvia varten. Kun kävin katsomassa livenä, niin lapio makasi edelleen katolla. En käynyt koeajamassa tätä, joten tarkkaa arvioita en auton arvosta (ja sen oikeellisuudesta) voi antaa. Hauska homma vain mun mielestä, ettei jakseta panostaa edes sen vertaa, että otetaan lapio pois. :smiley:

Tämä on tällänen turha avautumis viesti. Jännä, kun auton ostossa tulee pihtailtua ihan huolella, mutta joskus sitä saattaa heittää auton verran rahaa johonkin hypeosakkeeseen…

On muuten autokauppa kuulemma käynyt täällä etelässä kuumana, kun on aurinko paistellut.

Edit. Toinen ilmoitus Sakan. Kilpailevat tietenkin laiskimman autonvälittäjän tittelistä.

15 tykkäystä

Eikös tuo jälkimmäinen ole Sakan säätöjä? Eipäs ny dissailla ilman syytä…

4 tykkäystä

Oho korjaankin.:smiley: Menee sekaisin näköjään puurot ja vellit. Pitkä päivä taas takana.

On ne Kamuxit ja Sakat luotettavempia kuitenkin kun jotkut Sulan alueen puljut. Eilen tuli vastaan excelillä tehty huoltokirja jonka luotettavuutta kyllä näppituntumalta epäilisin. Sakan, Kamuxin ja muiden isojen ketjujen myyjät ei tule iholle myöskään myymään jotain ruosteista rutkua. Aika iso plussa siitä. Sakalla/Kamuxilla on myös aika nuoria myyjiä, eivätkä varmaan uskolla lähestyä tälläistä amiksen näköistä mörriä. Puen nimittäin aina likaisimmat vaatteet autokaupoille. Tällöin voin uskottavasti heittää jotain random kommentteja oikeastaan ihan mistä vain ja tinkiä tätä kautta. Edesmenneeltä papalta opittu pro tip.

Ja nyt kun miettii, niin tällä mun otannalla ei kyllä voi oikeasti sanoa mitään eri liikkeiden hintatasoista. Ja toisaalta kyllähän kaikki tietää, että autokaupat vetää välistä.

4 tykkäystä

Miten muuten Kamux loisi arvoa osakkeenomistajilleen?

Eivät nämä ole hyväntekeväisyysjärjestöjä :upside_down_face:

11 tykkäystä

Omat kokemukset lähi-Kamuxeista on ollut aika vastaavan kaltaisia. Autoja ei ole viitsitty edes kunnolla siivota, likaisia sisältä ja päältä ja usein teknisiä puutteita. Minusta tämä on kuitenkin uskottavalle autoliikkeelle ihan perusjuttu, että auto tarkastetaan ja autosta tehdään mahdollisimman myyvä.

Voiko perustua siihen että iso osa on oikeasti nykyään etämyyntiä? Itselle tuntuu ihmeelliseltä ostaa auto “sokkona” vaikka vakuutellaankin että mikäli jotain mainitsematonta ilmenee niin se korjataan.

En oikein usko että tämä voisi olla ihan Kamuxin linja. Toivon ainakin että tämä on vain lähiliikkeiden huonosta henkilökunnasta johtuvaa.

3 tykkäystä

Jeps tiedän tämän Kamuxin osakkeenomistajan varsin hyvin :smiley:

Lauseeseen oli sisäänrakennettu ihmettely ihmisten halusta maksaa näille yhtiöille näin räikeää ylihintaa lähes olemattomasta palvelusta.

Lisäksi ihmetyttää se, että miten Saka ja Kamux voivat olla niin laiskoja, etteivät jaksa laittaa Nettiautoon/nettisivuille edes sitä perus tietoa, mitä auton ostaja haluaa? Aina täytyy kysellä jakohihnasta ja kuvia huoltokirjasta. Pienemmät putiikit ja yksityiset myyjät laittavat tiedot perushuolloista kiltisti nettiin.

2 tykkäystä

Kato bisnes toimii massoilla, ei poikkeuksilla. Sinä ja Juurikki, me ollaan kiinnostuneita fiksuttelemaan faktoilla, mutta kun suurta enemmistöä ei vois vähempi kiinnostaa, niin.

1 tykkäys

Juurikin kirjoitin Python-pätkän, jolla sain näitä laskeskeltua. Datana käytin Yahoon adjclose:a, joka ottaa valmiiksi huomioon myös splitit ja osingot.

Mulla on massea Nordean eläkevakuutuksessa, ja sielä on 14 suomalaisen ison yhtiön “osakekoreja”, eli voit ikäänkuin sijoittaa pörssiyhtiöihin, ja vaihdella niitä “kuluitta” vakuutuskuoressa ilman veroseuraamuksia.

Kaikki nuo firmat ovat Inderesin seurannassa.
Pohdiskelin, että kannattaisiko noita sijoituskohteita vaihdella Inderesin suositusten mukaan, että oisko voittava strategia.
Eli Lisää/Osta = Osake portfoliossa ja Vähennä/Myy = Osake ei ole portfoliossa.

Valitettavasti aika vaikea tuollaistesta vaivasta olisi saada revittyä kovin suurta hyötyä, jos lainkaan, verrattuna Buy & Holdiin :frowning:

Tässä datassa sellainen huomio, että 2018 alussa oli lisää-suosituksella näistä vain Nokia, ja siinä oli 1. helmikuuta tuollainen 10% pomppu. Ilman tuota 10% boostia näyttäisi vielä enemmän tikanheitolta analyytikoiden suositukset.

Tästä results 2021-04-08 23.50.xlsx (601,2 Kt) voi katsella tuota dataa.

Voin julkaista githubbiin lähdekoodin, jos joku innostuu analysoimaan lisää, siihen on helppo vaihtaa muitakin firmoja halutessaan.

17 tykkäystä

En lupaa analysoida lisää, mutta ihan mielenkiinnosta haluaisin kyllä nähdä tämän koodin!

3 tykkäystä

Vastaus omaan kysymykseen, jos jotain muutakin sattuu kiinnostamaan: ” Takaisinostositoumukseen perustuvaa osamaksukauppaa (TOS) ja puhdasta yksityisleasingia (Yksityisleasingin ja TOS-kaupan erot ) kohdellaan verotuksellisesti eri tavalla.

Yksityisleasingissa kyse on vuokrasopimuksesta, ja siihen sovelletaan samoja säädöksiä kuin auton vuokraukseen. Siksi yksityisleasingin hinnassa on mukana palvelusta tuleva 24 prosentin arvonlisävero. TOS-kaupassa veroa ei ole, koska kysymys on osamaksukaupasta.” Lähde Autotalli.com

Tässäpä. Ei ole mitään rakettitiedettä, eikä oikeellisuudesta takeita :slight_smile:

7 tykkäystä

Onko alkuvuoden suuret luovutusvoitot muuttaneet teidän sijoituskäyttäytymistä?

Jos olette Q1-Q2 aikana tehneet suuret luovutusvoitot ja niistä saaduista voitoista on verokarhu haluamassa omiansa, oletteko alkaneet sijoittaa enemmän suuremman riskin osakkeisiin ajatuksella high-risk high-reward? Siinä olisi mahdollisuus suuriin voittoihin, mutta mahdolliset luovutustappiot saataisiin kuitenkin vähennettyä saman vuoden luovutusvoitoista.

Minkälaisia ajatuksia tämä herättää?

Jaahas. Yahoon mukaan harvian eilinen päätöskurssi oli 31.48. Nordetin mukaan 31.8. Mitespäin se nyt oli?

Date Bid Ask Opening price High price Low price Closing price Average price Total volume Turnover Trades
8.4.2021 31,8 31,95 31,45 32,25 31,45 31,8 32,009 22986 735756,7 517
1 tykkäys