Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Jutussa haastateltiin Sakan perustaja-tj Eero Poukkulaa. Arvioi, että tänä vuonna Sakan liikevaihto yli 450M€ (v.2020 359M€), ja mainitsi että lähivuosina tavoite laajentaa ulkomaille.

12 tykkäystä

Varsinaisesti ei liity Kamuxiin (joka myy mitä vaan), mutta on mielestäni yllättävä ja samalla ymmärrettävä trendi - eli Kamuxin mukaan nuoret aikuiset suosivat yllättävän paljon dieseleitä.

6 tykkäystä

Ei todellakaan yllätys. Yli 10v. dieseleitä saa ihan pilkkahinnalla ja niillä ajaa aika halvalla vielä vuosia. Nuoret 20-30v. jantturit ovat köyhiä, mutta varsin fiksuja.

Masse-setä, FA, Saksa toimittaa vanhat dieselit, Kamux ne myy ja veli venäläisen TB ne tankkaa. That is called business :sweat_smile: :moneybag: :moneybag: :moneybag: :sweat_smile:

39 tykkäystä

Hyvin se tottelee töherryksiäni :sunglasses:


Ei sijoitussuositus, mutta kantsii lähiaikoina tankkailla jos haluaa ostaa tätä vielä kun saa alle 16€:n. Vai uskooko joku oikeasti, että hyvä tarina on tällä kvartaalilla tyssännyt? Kasvua lamasta, koronasta ja inflaatiosta huolimatta :ox: :ox:

62 tykkäystä

Tulin itsekin lisäämään vettä myllyyn. Vanhoja autoja romutetaan Suomessa ennätystahtiin ja samalla ei uusia autoja saada tehtailta ulos:

Kenen pussiin tämä sataa? No Kamuxin.

33 tykkäystä

Lukusuositus: KMX:NYSE — The 10th Man
(tiivistelmä Twitter-ketjussa: https://twitter.com/the10thman1/status/1392604871321288710)

Kattava ja erinomainen sukellus Kamuxin ameriikan serkun ja verrokin CarMaxin bisnekseen.

Sen verran paljon Kamuxin pelikirja lainaa CarMaxilta, että tuo kirjoitus oli paikoitellen kuin olisi Kamuxista lukenut. Mittakaava on toki CarMaxilla ihan toista luokkaa, toistaiseksi. Katsellaan sitten 20 vuoden päästä :wink:

Otin muutamia satunnaisia kuvakaappauksia, joten voisin jakaa muutaman maistiasen:

Jenkeissä yhä edelleen tilanne se, että markkina on erittäin fragmentoitunut. CarMax on absoluuttisesti Kamuxiin verraten melkoinen goljatti, mutta markkinaosuuksissa riittää siellä vieläkin baanaa kasvaa vaikka ja kuinka. Euroopassa (ainakin Saksassa) on tunnetusti täysin sama tilanne. Tässä mielessä en ainakaan olisi huolestunut.

Suomessahan markkina on paljon keskittyneempi, mutta ei toistaiseksi näytä Kamux täällä vielä hiipumisen merkkejä. Ehkäpä näin pienellä markkinalla muutamat parhaat tulevat jakamaan lähes koko kakun, aika näyttää.

Kirjoittaja vertaili lyhyesti Carvanaan:

Hänellä näyttäisi olevan yhtä kattava pläjäys Carvanasta kirjoitettuna, joka on minulla vielä lukematta. Tämä Kamuxin/CarMaxin joustava malli on uskoakseni erittäin kilpailukykyinen vielä hyvin, hyvin pitkään. Carvana on kuitenkin tosi mielenkiintoinen tapaus ja ehkäpä tutkimisen arvoinen tiettyjen parhaiden käytäntöjen imitoimiseksi (?)

Nukun yöni silti rauhallisemmin jos Kamux ei lähde polttamaan rahaa pyrkiessä käytettyjen autojen Amazoniksi :smiley:

CarMax takoo listattujen jenkkiverrokkien joukossa parasta oman pääoman tuottoa:
kuva
Komea on Kamuxinkin ROE tähän verraten!

Kannattavuudesta:


Luvut ovat hieman Kamuxia paremmat, mutta jotakuinkin samalla kentällä missä Kamux Suomessa on. Näiden kehittymistä sopii Ruotsissa ja Saksassa pitää tarkalla silmällä.

Vaihto-omaisuuden kiertonopeudessa Kamux ei kalpene CarMaxin rinnalla:

Ehkäpä nämä riittää, lukekaa itse lisää jos kiinnostus heräsi.

Voisi vielä summata, että Kamux on todella mainolla kasvupolulla ollut CarMaxin jalanjäljillä jo pitkään, eikä mielestäni mikään toistaiseksi viittaa kasvun tyrehtymiseen. Toki Saksassa riittää vielä jännitettävää, mutta olen luottavainen, että siellä tullaan kasvamaan kannattavasti vielä kovaa ja pitkään.

Jopa pelottavan helppoa päästää mieli harhailemaan todella pitkälle tulevaisuuteen, sillä onhan tässä järisyttävä potentiaali jos hommat toimivat. Todellinen pitkän aikavälin compounder, mahdollisesti.

85 tykkäystä
45 tykkäystä

Tuli mieleen, että kun kerran Carmax on tuollainen amerikan goljatti ihan vastaavalla idealla, niin saattaisiko Carmax ostaa Kamuxin jossain vaiheessa laajentuessaan Euroopassa? Luulisi, että Kamux olisi todella houkutteleva Carmaxille, kun saman tyylinen yhtiö on varmaan helposti integroitavissa Carmaxiin. Lisäksi Kamux takoo jo valmiiksi hyvää tulosta.

Toivotaan nyt kuitenkin, ettei näin käy vaan Kamux pääsee kasvamaan ihan itsenäisenä. Halvalla Kamuxia ei kyllä minun salkusta saisi lähtemään :smiley:

13 tykkäystä

Mietin, että missähän vaiheessa tulee “raja” vastaan. Suomessa autokanta on todella vanhaa, ja vanhenee joka vuosi, johon varmaan suurin tekijä on hinta, koska autothan kuluvat Suomen ilmastossa nopeammin kuin lämpimissä Keski- ja Etelä-Euroopan maissa eli painetta uusimiseen on teoriassa enemmän. Jossain vaiheessa ei enää ole “varaa” romuttaa autoja, koska uudemmat maksavat enemmän kuin kansalla on ostovoimaa. Siinä tilanteessa voisi Kamuxin kiertovauhti hidastua merkittävästi, elleivät ole saaneet hyvää jalansijaa rikkaammista maista.

1 tykkäys

Nyt en ole ihan varma, että tavoitanko ajatustasi. Autokannan vanhuus nimenomaan on mielestäni yksi asia, joka on Kamuxille ja vastaaville toimijoille etu. Eli tulee tarve uusia kalustoa. Olen myös huomannut ympärilläni ilmiön, jossa pitkään samalla autolla ajanut vaihtaa autoa ja vaihtaa kohta uudelleen. Syynä siis se, että kun se on nykyään niin helppoa ja kun kerran vaihtoi niin saman myyjän kanssa se onnistuu helposti myös uudelleen. Kuukausimaksujen puolelta ei tule edes uusia kustannuksia ja saa vaihdettua taas uuteen menopeliin (lopullinen velka tiettysti voi vaihdella). Kymmenen vuotta sitten auton vaihto oli suurempi projekti, nyt se onnistuu lounastunnilla ja on myös yleisemmin hyväksyttävää vaihtaa autoa ihan vaan vaikka fiiliksen mukaan.

Yksityisautoilu ei ole häviämässä minnekkään. Kamux tuo nyt jo kolmasosan sähköjä/hybridejä maahan ja varmaan sama trendi jatkuu myynnin näkökulmasta muissakin maissa. Myydään sitä mitä tarvitaan eli vastataan kysyntään. Seuraan jatkuvastu huvittuneena tätä keskustelua siitä, että miten Kamuxin käy, kun ihmiset haluavatkin ostaa hybridejä tai sähköautoja. Jaa-a…miten Harvian mahtaa käydä, kun ihmiset alkavatkin ostaa puukiukaidne tilalle sähkökiukaita? :rofl: :joy:

26 tykkäystä

Kehitin Q2 alussa Kamuxille oman myyntiennustemallini ja ennuste tällä hetkellä Q2 myynnille on n. 17 500 autoa (vs. Q1 16 242 kpl) joka edustaisi n. 8-9% kasvua suhteessa Q1 ja 45% kasvua YoY. Toki erittäin heikkoon edellisvuoden Q2 verrattuna. Autojen keskihinnoista ja lisäpalvelumyynnistä riippuen uskoisin liikevaihdon olevan n. 220-240 milj. euroa. Inderesin LV-ennuste Q1:lle oli 176 ja OP:n 196,5 miljoonaa euroa.

Erityisen vahvaa myynti vaikuttaa olevan Saksassa ja Ruotsissa. Varastot ovat pienentyneet hieman kvartaalin aikana, joten käteistilanne on varmaan parantunut.

Se huomio täytyy tehdä, että ennusteeni pohjautuu autojen määrään (joten LV-ennusteet ovat erityisen isolla haarukalla) ja dataan jota ei ole aikaisemmilta kvartaaleilta, joten on mahdollista olen ylioptimistinen kun en ole voinut kalibroida ennusteitani mihinkään toteutuneeseen. Kuitenkin Autoalan käytettyjen autojen myynnin tilaston mukaan Suomessa on myyty huhti-toukokuussa n. 14% enemmän kuin Q1 keskimäärin. Eli ennusteeni voisi tässä kontekstissa olla jopa hieman pessimistinen.

Näkisin, että Q2:n nykyisen konsensuksen ylitys tulee olemaan varsin suuri ainakin liikevaihdon osalta.

48 tykkäystä

Kiitos kun jaoit tietoa! Perustuuko ennustemalli netissä myytävien autojen muutoksille?
Saksan ja Ruotsinkin hyvä veto on positiivista!

Minullakin excel näyttää n.17,2k autoa ja vähän alle 220M€ LV.
Tosin mitään hienoja malleja ei löydy vaan seuraan markkinajulkaisuja sekä prijisoin Kamuxin markkinaosuuksia korjaten pienellä gut-feelingillä perustuen esim johdon kommentointiin, liikeavauksiin yms.

13 tykkäystä

Perustuuko ennustemalli netissä myytävien autojen muutoksille?

Näin voisi sanoa.

Liikevaihtoennuste on tosiaan on enemmän arvaus suhteessa autojen määrään.

2 tykkäystä

Kuulostaa hyvältä, kiitos avoimesta tiedonjaosta! :ok_hand:

En tiedä johtuuko jostain fyysisestä Zalando-remarketing-strategiasta Kamuxin saitilla käyneille vai mistä, mutta Kamux on viime aikoina aika hevisti digikanavissa (Gmail, some muistaakseni ainakin) mainostanut mulle sitä että haluavat ostaa mun auton. Eikös ne varastot pitänyt olla aika tapissa joten… :thinking: Ja varmasti myisin tunnollisena osakkeenomistajana Kamuxille pirssini mutta vielä kun olisi semmoinen alla.

Pitää laittaa puolen tunnin päästä kädet alle jos oikein kunnolla rytisee.

Jos kiinnostaa vertailla markkinoinnin toteuttamista, niin kannattaa vilkaista Xbilin IG storyja. Tuossa on ihan hyvä idea ja rento meininki jolla saadaan ihmiset liikkeelle.

Pakko sanoa, että tämä - markkinointiviestinnän aneemisuus ja visiottomuus - on yksiä harvoja asioita, jotka mua vaivaavat Kamuxin casessa. Ja joo siis kyllä: Kamux on vahva digitaalisissa kanavissa ja taktisessa digimainonnassa, mutta jos puhutaan brändin rakentamisesta, niin enpä ole nähnyt yhtäkään avausta Kamuxilta. Kilpailijoilta kylläkin, esimerkiksi Saka tekee mielestäni hyvää ja erottuvaa brändimarkkinointia ja pitää itsensä jatkuvasti kuluttajien top of mindissa.

16 tykkäystä

Itse en halua nähdä kamuxilta samaa, kuin eräältä kilpailijalta, että otetaan bb-kisaaja pesemään asiakkaiden autoja pelti paljaana.
Mielestäni kamuxin radio ja tv-mainokset on ollut ihan sopivia brändille. Tosin tää viimeisin radiorenkutus ei ikinä oo jäänyt edes mieleen, niin kai se silloin on jollain tapaa epäonnistunut.

9 tykkäystä

Toisaalta Kamux hallitsee autouutisoinnin ilmatilaa aivan suvereenisti. Tyyliin kerran viikossa julkistavat yhden noston siitä tutkimuksesta jonka ovat teettäneet, ja tätä on jatkunut jo kuukausia. Viimeksi se että nuoret ajavat dieseleillä. Menee liikennealan uutisoinnissa melkein aina läpi ja nimi pysyy mediassa esillä, mutta siitä ei tarvitse maksaa.

31 tykkäystä

Kun brändi on alitajunnassa toistuvista puffiuutisista ja asiantuntijakommenteista, niin se voi olla vähintään yhtä tehokasta kuin joku tarttuva mainosralli. Vahvistaa mielikuvaa nimenomaan siitä mitä autokauppiaalta kaivataan.

11 tykkäystä

Ainakin share of searches -mittarilla Kamux hallitsee kyllä käytettyjen markkinaa myös brändimielessä vahvan tunnettuuden ansiosta vaikka Kamuxin markkinointi-investoinnit painottuvat vahvasti taktiseen tekemiseen ja Saka onkin panostanut brändimarkkinointiin:

Markkinoinnissa mm. Les Binet on paljon puhunut viime vuosina tämän mittarin merkityksestä ja sen käytöstä myös markkinaosuuksien ennustamisessa:

Tietysti käytettyjen kaupassa osana ostoprosessia käytetään paljon esimerkiksi Nettiautoa mikä itseasiassa dominoi hakuja suhteessa autoliikkeisiin ja tämä on hyvä huomioida analysoidessa näitä osuuksia:

Brändimarkkinoinnilla on pitkässä juoksussa iso rooli ja itsekin odottelen Kamuxilta tähän jonkinlaista aktivoitumista - tosin kysymys onkin siinä missä määrin niitä markkinointi-investointeja bränditasolla kannattaa kohdistaa Suomeen vs Saksa ja Ruotsi.

25 tykkäystä