Hei kaikille,
tiedän, että Euroopan käytettyjen autojen kohdemarkkina on valtava ja Kamuxin kasvu träkki on hyvä ja kamux ei näytä erittäin kalliilta nyky hinnalla jos kasvua pystytään strategianmukaisesti jatkamaan. Päädyin kuitenkin puolittamaan Kamux sijoitukseni ja siirtämään puolet toiseen Eurooppalaiseen käytettyjen autojen kauppiaaseen, jonka tavoite on olla Euroopan suuin ja hienoin. Oikeastaan se on jo, mutta olla monin verroin suurempi ja hienompi kuin nyt:
Saksalainen Auto1 Group: Miksi kirjoitan tästä Kamux ketjuun?
-Auto1 toimiii Autohero brändillään 9 eri markkinalla (mm. Ruotsissa ja Saksassa).
-yhtiö teki IPO:n helmikuussa 38 eur/osake hinnalla ja keräsi yli 900 miljoonaa euroa rahaa kunnian himoiseen kasvustrategiaan (tästä kuitattiin lainaa pois, mutta likvidejä varoja on yli 700 milj. jäljellä vuosien mittaiseen investointi ja kasvukampanjaan.
-Auto1 on mm. hankkinut 2021 tilat 50k auton käsittelyyn Autoheroa varten ja muistelen että 2023 tavoite on 400k autoa! Kapasiteetti/vuosi.
-kuluttajalle yhtiö tarjoaa: 21 vrk rahat takisin, 1 vuoden takuun ja ilmaisen toimituksen (miten Kamux vertautuu)
-panostavat brändimarkkinointiin ja kuljettelevat autoja sellaisilla lasiseinäisillä ihan kivoilla rekoilla.
-tähän saakka ja varmasti tulevaisuudessa Auto1 Groupin isoin business o myydä autoja kauppiaille (mahdollisesti esim. kamux?) eikä tämä varmasti ole loppumassa, mutta voisi kuvitella, että jos Autohero jatkaa räjähdysmäistä kasvuaa kuten näyttää, niin parhaat autot menevät ehkäpä AUTOHERO:lle.
Kamux tietysti hankkii autoja monesta paikkaa, mutta millä metodililla he muuten toimivat?
-Autohero toimitti Q3 11,3k autoa ja yhteensä ostivat 160k autoa (en ole varma montako ehtivät myydäpois, mutta varaston kierto taitaa olla suhteellisen nopeaa.
:
AUTO1 Group SE: AUTO1 Group reports record quarter and raises full-year revenue and gross profit guidance
- AUTO1 Group increases Q3 revenue by 64% year-on-year to EUR 1.26 billion, gross profit rises to EUR 116 million, fueled by massive customer demand
- Autohero retail business achieves another record-breaking quarter with 11,275 deliveries in Q3, up 364% year-on-year
- Autohero revenue up 413% year-on-year with EUR 160 million in Q3
- Autohero secures 50,000 in-house used car production capacity to support overwhelming customer demand
- AUTO1 Group sets a new purchase record with over 160,000 cars in a single quarter
- AUTO1 Group upgrades full-year revenue guidance to EUR 4.5-4.6 billion and gross profit guidance to EUR 415-425 million
En nyt sano että tämä estäisi Kamuxia menestymästä, mutta kun aikaisemmin on puhuttu että kilpailijoina on paljon pienet isä ja poika liikkeet ja uusia autoja myyvät liikkeet ja SAKA, niin titysti osaa vastaan Kamuxilla on iso etu Monikanavaisella systeemillään ja Suomessa ihan hyvä brändi.
Mutta kun halutaan Euroopan ykköseksi ja Saksa olisi siinä mm. aka oleellinen maa, niin miten KAMUX vertautuu Auto1 Grouppiin jatkossa Brändillään ja millaiset Kamuxin asiakas lupaukset ovat.
Auto1 omaa ihan hillittömät resurssit ja ohjeistaa 4-4,4 miljardin liikevaihtoa ja omaa mm. aika ison softakehitys osaston.
Tässä vähän kasvu vauhdista: AUTOHERO (kuluttaja brändi, joka Kamuxin kilpailija)
Driven by exceptionally strong demand, Autohero achieved a record quarter and increased the number of units delivered in Q3 to 11,275, growing 364% year-on-year and 34% quarter-on-quarter. Autohero revenue rose to EUR 160 million, up 414% year-on-year and 40% quarter-on-quarter. Retail gross profit increased to EUR 4.1 million, up 533% year-on-year.
tuosta voi itse tutustua tarkemmin.
Miten näette, riittääkö Kamuxin osaaminen kilpailla brändiään vahvistavaa Auto1 vastaan / tarvitseeko edes kilpailla (millä aikavälillä katsomme), pystyykö Kamux hankkimaan autonsa niin että heille jää järkevä marginaali väliin. Käsittääkseni Auto1 Group myy autot kauppialle halvemmalla kuin kuluttajille, kun ei halua tuhota sitä puolta, ainakaan vielä.
Autohero is investing extensively into its own in-house production facilities and has already achieved its targeted capacity of 50,000 used cars for 2021, which is projected to grow to 150,000 to 200,000 across Europe over the course of next year.
Aika inhottavaa että löytyy tällainen digipuolen iso osaaja valtailla resursseilla, ei ihan niin neitseellistä markkinaa kuin voisi joku kuvitella.
Noh ainakin autokauppaa voi tehdä myös kokonaan verkossa ja diginä.