Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Suuri osa ostajista taitaa laittaa vanhan menopelin vaihdossa, joten käy järkeen, että varastotasot pysyy about samana.

2 tykkäystä

Kamux on hyvin “pommittanut” autoliikkeillä Suomen ja Ruotsin suurimmat kaupungit.
Ehkä Göteborgissa voisi olla eteläpuolella toinenkin liike, Mölndalissa tms, on sen verran tukevaa seutua. Samoin pohjoisessa Umeå vielä “vapaana”, siitä laivayhteys Suomeen…

Pohjoismaista Tanska ja Norja “maalamattomat” omien liikkeiden osalta, toki niistä vaihto-omaisuutta pystyy hankkia…

Saksan kasvua kuitenkin eniten odotan, taas kun nyt lomalla siellä kävin, niin ei käytetyt auto ole loppumassa, puheet myytävän loppumisesta on spekulaatiota.

16 tykkäystä

Kamuxia seuraaville saattaa olla kiinostavaa, että USA:ssa käytettyjen autojen hintojen nousu näyttäisi olevan ohi United States Manheim Used Vehicle Value Index | Moody's Analytics

Tästä hintojen vakaantumisesta saa toki tällaisenkin kuvan piirrettyä. Tuosta voisi poimia tietona, että vuosina 2010-2019 hinnat heiluivat lähinnä vuodenajan mukaan. Keväällä kallista ja syksyllä halpaa.

18 tykkäystä

Mielenkiintoista nähdä mitä Kamuxin uusi johto saa aikaan. Moni entinen myyntipäällikkö on nimitetty aluepäälliköksi ja mm. jälkimarkkinoinnin päällikkö on aikaisemmin toiminut Kamuxilla muissa tehtävissä, joten tehtävänkiertoa on tapahtunut.

Kuulin myös että nykyään automyyjien provisiot pienenevät mikäli tiettyyn määrättyyn kappalemäärään ei kuukaudessa ylletä.

3 tykkäystä

Tämä hiukan särähti korvaan. Jos pohjapalkka on niin korkea, että sen jälkeen ei ole enää tarvetta myydä provikalla ylimääräistä, niin silloin tietysti korjaamisen tarvetta on, mutta jotenkin uskon, että tästä ei nyt ole kyse. Tavaran pitää olla sellaista, että sitä pystyy myymään ja samoin markkinoinnin pitää tukea tätä. Minusta on huono kehityssuunta jos vajotaan sille tasolle, että myyjille annetaan intensiivi pakkomyydä jos ei muuten käy kaupaksi. Siitä tulee helposti mainehaittaa, jonka korjaaminen vasta kallista onkin. Olen vuosia seurannut huolestuneena tuota myytyjen autojen ja myyjien suhdetta, joka on laskenut kvartaalista toiseen, mutta mahdetaanko nyt olla hoitamassa oireita, ei sairautta?

11 tykkäystä

En täysin ymmärtänyt mitä tarkoitat.

Jos automyyjän pohjapalkka Kamuxilla on noin 900€, niin ei se mielestäni mikään kovin korkea ole, mutta on aikalailla linjassa kilpailijoiden kanssa. Pointtina vaan, että Kamux on alkanut pienentämään myyjien provisioita mikäli tiettyyn ennalta määrättyyn kappaletavoitteeseen ei päästä.

Tämähän on taas omalla tavallaan linjassa sen kanssa, että myyntipisteiden myyntipäälliköt saavat tietyn bonuksen mikäli myytyjen autojen, lisävastuusitoumusten, vakuutusten ja rahoitusten määrä täyttyy per kuukausi.

4 tykkäystä

Nyt kappalemäärä sivuilla laskenut viikossa taas n. 200kpl → 5376 kappaleeseen, eli hyvin lähtenyt heinäkuussa varasto purkautumaan. Toki sitä ei tiedä johtuuko ostojen vähenemisestä vai kesämyynnin vilkastumisesta

3 tykkäystä

Kamux on nyt trailing P/S kertoimella alle koronakupan ja sitä edeltäneen OP dumppimyynnin
P/EBIT vähän yli pohjien.
Arvostus noin 40% alle keskimääräisten tasojen.

Markkinat ovat jatkaneet hyvin heikkona Q2 aikana:

Suomi:

Q1 Q2 Q3 Q4 H1 FY
2018 146 207 161 229 178 281 148 345 307 436 634 062
2019 142 113 155 702 180 291 146 958 297 815 625 064
2020 142 116 150 629 186 398 153 837 292 745 632 980
2021 142 015 160 105 178 596 146 330 302 120 627 046
2022 128 978 140 325 269 303

Saksa:

Q1 Q2 Q3 Q4 H1 FY
2022 1 498 108 1 403 001 2 901 109
2021 1 583 639 1 888 657 1 783 638 1 553 381 3 472 296 6 809 315
2020 1 660 735 1 540 032 2 041 727 1 778 710 3 200 767 7 021 204
2019 1 782 610 1 830 088 1 859 128 1 723 611 3 612 698 7 195 437
2018 1 785 262 1 849 440 1 833 644 1 724 065 3 634 702 7 192 411

Ruotsi:

Q1 Q2 Q3 Q4 H1 FY
2022 142 279 149 235 291 514
2021 171 644 197 045 170 588 147 185 368 689 686 462
2020 157 579 169 123 184 714 162 344 326 702 673 760
2019 156 321 164 234 163 314 155 944 320 555 639 813
  • Saksa ja Ruotsi Q2 hyvin vahva vertailukausi ja samalla kaikilla markkinoilla erittäin heikko myynti
  • Kamuxin myynti ja tulos tulee suhteuttaa markkinaan Q2:lla. Kunhan myynti laskee merkittävästi markkinaa vähemmän on suhteellinen myynti sujunut hyvin.
58 tykkäystä

Kamuxin Kalliokoskesta juttu maksumuurin takana:

Vapaasti pääkohdat referoituna:

-Juhalla on 4 lasta ja 3 lastenlasta
-Juha tasapainoilee työn ja vapaa-ajan välillä. Vaimo joskus joutuu muistuttamaan liiasta työnteosta.
-Juha myöntää olevansa suorittaja. Juha myös mittasi liikkumistaan aiemmin enemmän, mutta nykyään siinä riittää vähempikin data. Suosikkilajeja tennis, kuntosali (juttu ei kerro penkkitulosta :frowning: ) ja hiihto (1000km talvessa :open_mouth: ). Hän myös ulkoiluttaa koiraa ja käy kävelyllä yhdessä vaimon kanssa
-Tarkistaa illalla nukkumaan mennessään Suomen, Ruotsin ja Saksan myydyt autot sekä tarkistaa suurimmista nettikaupoista, paljonko niissä on autoja myynnissä. Näin kuulemma säilyy tatsi markkinaan.
-Hyvistä luvuista tulee hyvä mieli eikä huonoista päiväkohtaisista luvuista tule liikaa stressiä, mutta jos trendi jatkuu pidempään huonona, niin on hyvä selvittää ja tarttua ongelmaan
-Kasvumahdollisuudet ovat pitäneet työn kiinnostavana jo parikymmentä vuotta
-Juha lopuksi totetaa, että kun bisnes kasvaa, on tärkeää löytää hyvät tekijät ja osata jakaa vastuuta muille ettei mene “yhden henkilön showksi”

99 tykkäystä

Kun Kamuxia monet moittivat menneiden aikojen vehkeiden kauppiaaksi, niin kurkkasin tarjonnan läpi.
Jo tässä vaiheessa sanottava, että ed. väite ei pidä paikkaansa, että siis Kamux toisi Suomeen vanhoja dieselitä yms. parhaat päivänsä ohittanutta autoa.

Suomi:
Kaikki tarjolla olevat 5.298kpl, joista ha tai SUV 4.632kpl.
Täyssähköjä 139kpl ja hybrid 593kpl, yht 732kpl eli osuus tarjonnasta 16%
(Suomen hybrideistä ladattavia 339kpl)

Ruotsi:
Kaikki tarjolla olevat 1968kpl, joista ha tai SUV 1906kpl
Täyssähköjä 23kpl ja hybrid 88kpl, yht. 111kpl eli osuus tarjonnasta 6%
Ruotsin hybrideistä ladattavia 62kpl)

Saksa:
Kaikki tarjolla olevat 668kpl, joista ha tai SUV 650kpl
Täyssähköjä 1kpl ja hybrid 3kpl , yht 4kpl eli osuus alle 1%

Eli Kamux Suomen tarjonnassa selkeästi eniten täyssähkö/hybrid autoja.

Kurkkasin myös Mobile.de tarjonnan.
Jos katsotaan 2015 tai myöhemmin käyttöönotettuja.
Autoja yhteensä 806.440kpl, joista täyssähköjä 18.769kpl ja hybrid 48.859kpl
Eli täyssähköjä 2,3% ja hybridejä 6%, yht about 8,3%

Edellä olevaan pintapuoliseen kurkkaukseen nojaten ihmettelen, missä on Kamuxin Saksan liikkeiden täyssähkö- ja hybrid autot ? Eikö niille ole saksassa kysyntää vai onko ne rahdattu Suomeen?

Suomessa Kamuxilla on hyvä valikoima nimenoman nykyaikaisia autoja myös käyttövoima- näkökulmasta. kaikissa maissa varastotaso on hyvä, jopa Saksassa kasvanut.

Itsellä on ladattava hybrid ja pidän sitä järkevänä omaan tarpeeseen, jää autoveron ja käyttömaksun maksaminen vähemmälle, sähköllä ajaminen on todella halpaa.

21 tykkäystä

Saksalainen tuttu fundin Q2 kirjeessä, joka tuli ulos tänään:

111 tykkäystä

Saksa maksaa uuden sähköauton ostajalle tällä hetkellä 6000€ hankintatuen ja ovat nostamassa tuen määrää.
Tuosta syystä Saksassa ei taida olla kysyntää pari vuotta vanhoille sähköautoille nykyisillä hinnoilla vaan ne myydään ulkomaille. Oletan Kamuxilla olevan verkot vesillä Saksan päässä ja ostavat sieltä sähköautoja Suomen markkinoille.

Ei Horstinkaan tilanne ole huono. Tilaa vaan nettikaupasta uuden sähköauton saaden hankintatuen ja myy vanhan Kamuxille. Ilmaiset ajelut Horstille.

31 tykkäystä

mielenkiintoista seurata, kun monella uusien autojen myyjillä alkaa vaihtoautovarastot hiipumaan ja uusien toimituksissa vielä hankaluuksia. missä vaiheessa alkaa etenevissä määrin kyseisten firmojen alasajo, josta Kamux pääsee ostamaan loppuvarastot pois. esim. tullut seurattua yhtä Toyota-jälleenmyyjää, jolla ruukaa olla 250-300 vaihtaria pihassa, nyt vajaa 100. provikkamyyjillä ei varmaan naurata. komponentti pula kuitenkin tulee vaikuttamaan vielä 2023-24 näillä näkymin. kaikki tällainen tukee vain tulevaisuudessakin isoja toimijoita, kuten Kamuxia & Saka

12 tykkäystä

Muutama poiminta Keskon Q2-esityksestä.

Liikevaihtoa rokotti uusien autojen kauppa, mutta käytetyissä homma etenee “suunnitellusti”:

Kommentteja markkinaympäristöstä:

61 tykkäystä

Saksassa leikkasivat sähköautojen tukia. Vaikuttaa kenties Kamuxin toimintaympäristöön, tosin kysyntä tältä osin lienee edelleen valmistuspuolen pullonkaulojen rajoittama, eikä tämä välttämättä heiluta tilannetta.

7 tykkäystä

Kiva kun jaoit ja ikävä ettei tuon tarkemmin kalvoissa pureuduttu käytettyihin.

Näyttäisi, että Keskolla autokaupan QOQ liikevaihto laski sekä Q1 ja Q2 tuon -20%. En tiedä voisiko tästä extrapoloida, että Kamuxilla olisi tulossa sitten n. 13% kasvu QOQ liikevaihtoon nyt kuten myös Q1:llä tuli. Mikäli näin sattuisi käymään, olisi Kamuxin Q2 liikevaihto 258,8 miljoonaa euroa ja täten H1 liikevaihdoksi tulisi karvan alle 500 miljoonaa. Tämähän tarkoittaisi, että H2 pitäisi tulla kyllä onnistumisia, jotta 1100 miljoonan ohjeistukseen päästäisiin.

Ei mikään mahdottomuus, mutta tiukkaa tekee. Vaikka tuosta vähän jäätäisin, niin negari lienee leivottu jo kurssiin. Kasvua kumminkin tulossa (ainakin toivottavasti).

19 tykkäystä

Pörssin ulkopuoliselta merkkiliikkeeltä lukuja:

54 tykkäystä

Tuo on tavallaan huono uutinen Kamuxin osalta, jos useampi muu (käytettyjä) autoja myyvä firma alkaa postaamaan markkinaa vahvempia lukuja. Sakan jo melko varmasti tiedetään ylittävän markkinan luvut. Ellei yksityisten välinen kauppa täysin romahda, niin jonkunhan myynnin on pakko laskea.

11 tykkäystä

Totta sikäli, että mieluummin näkisi kilpailijoiden menettävän markkinaosuutta. Kannattaa kuitenkin muistaa, että käytettyjen autojen markkina on erittäin pirstaloitunut. Suomessa viidellä suurimmalla toimijalla on yhteensä noin 25% markkinaosuus (luku vuodelta 2020 mutta tuskin merkittävästi muuttunut). Yksityisten välisen kaupan lisäksi pienentyä voi pienten, paikallisten toimijoiden markkinaosuus. Yksityisten välinen ja paikallisten toimijoiden yhteenlaskettu markkinaosuus on noin puolet kokonaismarkkinasta.

28 tykkäystä

Täysin samaa mieltä. On mahdollista, että markkinaosuutta on menetetty hiukan tai sitten pidetty samana kilpailijoiden kiriessä. Somessa alkanut näkyä selkeästi enemmän pienempien kilpailijoiden mainontaa, joiden nettisivut yms. imago näyttää tosi ammattitaitoiselta ja nykyaikaiselta. Samoin rekisterikilvissä näkee kaupungilla näitä ns. “never heard” kilpailijoiden logoja. Selväähän se nyt on ollut, että matkijoita tulee ja se kuuluu homman nimeen. Kamuxin vallihauta ei koskaan ole ollut sellainen, etteikö matkijoille olisi pienessä mittakaavassa tilaa vaan suuruus. Kamux alkaa olemaan siinä kokoluokassa, että logistiset edut ja hinnoitteluvoima tekee Kamuxista liian ison kaatumaan ilman omaa töppäilyä.

Näkisin siis, että markkinan konsolidaatio on nyt selkeästi kiihtynyt. Tätä nopeuttaa lisäksi yksityisten välisen kaupan vähentyminen mm. Autovex tyyppisten palveluiden ansiosta ja ihan vaan siitä syystä, että yhä useampi suhtautuu mieluummin intohimoisesti autolla ajamiseen, kuin sen työstämiseen = ei välttämättä osata korjata autoa tai ymmärretä siitä riittävästi, että uskallettaisiin ostaa toiselta kuluttajalta. Uskon, että tätä kehitystä tukee myös autokannan tuoreentuminen Suomessa.

Sinällään Suomen markkinan kehitys ei minua olennaisesti kiinnosta Kamuxissa, kunhan markkinaosuus pystytään säilyttämään ja mielellään pysyttäisiin vähintään top2. Kiinnostavampaa on Ruotsin kasvu, Saksan saaminen merkittävälle kasvulinjalle sekä mahdollinen uusi markkina-alue esim. täälläkin nostettu Tanska (sopisi logistisesti hyvin Kamuxille). Toki siinä sivussa olisi mukava nähdä Ruotsin kannattavuuden parantumisen, mutta siitä on jääty kasvun vuoksi, niin valitsen sen kasvukortin mieluummin.

14 tykkäystä