Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kaytettyjen-autojen-kauppa-sakkaa-ja-ostajat-arkailevat-dieselin-tuho-on-silti-kaukana-totuudesta/8b6a14b5-45e7-4593-8aa2-4e985beac74e

Hieno analyytikko kyllä :smiley:

“Tää on mun mielipide, mutta kutsun sitä analyysiksi. En perustele mitään, mutta kaikki on paskaa ja asiat pitäis mennä paremmin.”

:ok:, kiitos tästä.


Jotta ei olla täysin off-topic, niin huomauttaisin, että tämän hetken heikko kysyntä, joka on kovasti foorumillakin puhuttanut, saattaa hyvinkin näkyä tulevaisuudessa jälleen kysynnän rajuna piikkinä kun tilanne alkaa purkautumaan.

Myönnän että markkinat ovat kyllä kaaoksessa, siitä ei pääse mihinkään. Käsittääkseni kuitenkin paras aika ostaa on nimenomaan epävarmuuden keskellä ja mielestäni on käsittämätöntä, että Kamuxia saa melkein 2019 hinnoilla kun liikevaihto on tyyliin tuplannut noista ajoista. Riskejä tietenkin on, mutta toiminta on plussalla ja rauhassa / kestävästi rakennettu. Tämä myös näkyy konkreettisesti, sillä aiemmat kriisit Kamux on kestänyt historiassaan hienosti. Uskoisin siis, että riskit ovat rajatut ja tulevaisuuden upsideä kyllä löytyy.

Itseltäni löytyy edelleen luottoa firmaan, Kalliokoskeen ja muuhun johtoon. Kiireisimmät ovat hypänneet liikkuvasta autosta ulos, mutta minä ajattelin körötellä kyydissä ihan rauhassa.

24 tykkäystä

Juu Hyttisellä jää vähän piippuun nuo jutut.

Tässä videossa hän kyllä ihan oikein pohtii kritisoi tuota strategiaa, että esim Saksassa olisi parempi kasvaa tappiollisesti kuin ei kasvaa nollatuloksella. Ehkä Hyttisellä on kuitenkin unohtuntu, että viime kesän ostojupakassa hukkaantui muutaman miljoonan lisäksi myös vuosi kasvustrategian toteuttamisesta, kun uuden maajohtajan riviin saaminen kesti sen aikaa. Onneksi yhtiö kuitenkin pystyi näyttämään sillä aikaa, että tälläkin kokoluokalla toiminnan on mahdollista olla kannattavaa ja, että rahoituspalvelut kiinnostavat myös Saksassa. Sikäli potentiaalia on varmaankin enemmän kuin Hyttinen näyttää olettavan.

5 tykkäystä

Ihan hyvä pointti kyllä Hyttisellä tuossa, että Saksassa ja Ruotsissa täytyisi painaa reilusti kaasua kasvun suhteen. Tässä on oikeasti riskinä, että kilpailijat menee vielä vasemmalta ja oikealta ohi, jolloin jäädään juurikin siihen ”Siwa”-tasolle. Vielä tilanne ei näytä huolestuttavalta, mutta mitä sitten kun kilpailu koventuu entisestään? Pidän ajankysymyksenä sitäkin, että esim. Saka laajentuu Ruotsiin.

Nuo Saksan sekoilut ovat toki vaikuttaneet kasvuun, mutta nyt kun on uusi maajohtaja, niin pitäisi kyllä uskaltaa painaa kaasua. Tässä toki ongelmana saattaa tulla nämä omistajien ja sijoittajien odotukset, joista Pohjolan Eka on puhunut Wittedin ketjussa. Kamuxin odotetaan tekevän jo hyvää tulosta, vaikka strategisesti olisi viisampaa olisi ehkä sysätä kannattavuus hetkeksi sivuun ja keskittyä ottamaan markkinat kunnolla haltuun. Nyt pitäisi uskaltaa tehdä rohkeita valintoja Kamuxin johdossa, mikäli oikeasti halutaan olla Euroopan ykkösiä.

Osakkeen nykyinen arvotustaso ei toki edelleenkään tuota tavoitetta mielestäni missään nimessä hinnoittele, enkä itsekään siihen tällä hetkellä usko. En silti haluaisi nähdä, että Saksassa ja Ruotsissa puristutaan kasvavien kilpailijoiden jalkoihin.

4 tykkäystä

En nyt ihan nollana noita videoita pitäisi. Kyllä siellä ihan hyviä ajatuksia pyörii vaikka niitä ei itse ihan 100% allekirjoittaisikaan. Hyvä kuunnella asioista erimieltä olevia eikä vain samassa leirissä olevia selkääntaputtelijoita.
Hyttisen vanha sisältö missä puhutaan sijoittamisen psykologiasta on kyllä mun mielestä paljon parempaa kuin tämä nykyinen Tilinen ja Volanen kama.

8 tykkäystä

Tämä olisi hyvä ketju, jos kaikki ne liputetut kriittiset viestit jotka eivät sopineet menestystarina narratatiiviin joka tästä firmasta luotiin, palautettasiin.

Siitä joku gradun kirjoittaja saisi vaikka aiheen. Tarina oli hyvä mutta lopulta pörssi ei sitä ostanut. Kuka maksaa?

Yhtiöketjut mitä täällä on ovat pelkkää kuplan puhaltamista.

15 tykkäystä

Kyllä Kamux edelleen on ihan hyvin suoriutunut. Autokauppa vaan ajoi sellaisella voimalla pöpelikköön että en ihmettelisi jos alalla vielä nähdään konsoldaatioaalto.

5 tykkäystä

Saka jatkaa voimakasta kasvuaan autoalan ahdingosta huolimatta.

Toiset ne ajelee pöpikköön ja toiset ne vaan rullaa 22% kasvua H1:llä.

6 tykkäystä

“Naapurissa on toinenkin lafka jolla menee (ehkä) hyvin, joten luonnollisesti Kamux on siis ihan paska”.

Vaikea verrata kun toinen ei ole listattu yhtiö eikä tarkkoja numeroita ole.

1 tykkäys

Kamux kasvatti liikevaihtoaan H1:llä
10.4% vaikka markkina sakkasi. Kuinka tämä on ”pöpikköön”?

Edit: korjattu luku.

8 tykkäystä

Perjantain ajatuksen juoksua, mutta oon kanssa miettinyt, että kuinka paljon Sakaa hehkutetaan tietämättä muita lukuja kuin liikevaihto. En väitä, että Saka kasvaa kannattavuuden kustannuksella, mutta kyllähän Kamuxikin pystyisi kasvamaan varmasti hurjempia lukuja, jos vedettäisiin kannattavuus nolliin.

Ja niin kuin aiemmin on monesti todettu niin Kamuxin sijoituskeissi kestää, vaikka ei olisikaan Suomen ykkönen. Käytettyjen autojen markkina on hyvin hyvin hajanainen ja tärkeintä on, että markkinaosuuksia voitetaan kvartaali kvartaalilta Suomessa ja optiona on Saksan bisneksen breikkaaminen jossain vaiheessa, jota ei kyllä hinnoitella millään tavalla tähän caseen.

Vuosien vahva liikevaihdon kasvu on itseni vakuuttanut kyllä tässä casessa yhdistettynä siihen, että keväällä 2020 johto todisti hyvin olevansa pallon päällä jarruttamalla ja vetämällä kannattavuuden ylös. Todisti itselle, että kun halutaan panostaa kannattavuuteen niin se pystytään tekemään.

14 tykkäystä

Ironiahan tässä on vielä se, että täälläkin jatkuvasti valitetaan kuinka Ruotsin / Saksan kannattavuus on niin huonoa. Mikään ei tunnu olevan koskaan piensijoittajalla hyvin.

Mitä pidempään täällä pyörin, sitä vähemmän ihmettelen miksi valtaosa “sijoittajista” häviää indeksille. (En siis kohdista tätä Ssutiin, vaan yleinen huomio keskustelusta ja muistakin langoista kuin Kamuxin.)

15 tykkäystä

Kyllähän sakasta löytyy myös liikevoitto:

Ja kamux taitaa mieluusti käyttää ison osan tuloksestaan ostaakseen lisää autoja varastoon, 0 kannattavuudella tämä on pitemmän päälle varsin hankalaa

Itse “usein” valitan että ruotsi on p***a maa, koska siellä ei tunnu integroidut kelpaavan, eikä niistä tunnu saavan rahaa juurikaan.

2 tykkäystä

Taitaa yritys nykyisin kulkea nimellä Saka Finland Oy? Tätä nimeä käyttävät nettisivuillaan itse.

Veikkaan, että jotain järjestelyjä yhtiössä on viime vuonna tehty, koska Suomen autokauppa Oy:n liikevaihto on pudonnut noin paljon vuonna 2021, jos vertaa sitä vuoteen 2020.

3 tykkäystä

Huhtikuussa 2021 tehty järjestely, jonka jälkeen yritys muuttunut Saka Finland Oy:ksi.

Jotkut kokevat Kamuxin ja Sakan kilpailuasetelman kovin dramaattisesti. Kamux ja Saka ovat erinomaisia verrokkeja (harmittavasti vain toinen ei ole pörssissä). Kamux julkaisee myös pelkät Suomen luvut, joten näitähän voi verrata käytännössä yksi yhteen; molemmat myyvät käytettyjä autoja jokseenkin identtisellä konseptilla. Ihan paikallaan silloin tällöin postailla Sakan lukuja ja pohtia miten Suomen ykköskilpailijalla menee verrattuna Kamuxiin. Rikkooko Sakan erinomainen pärjääminen jotenkin Kamuxin sijoituskeissiä? Mielestäni ei todellakaan.

Raa’immillaan kilpailu voit tietenkin kurittaa kannattavuutta, ja jos jää pahasti toisen polkemaksi, voi se rajoittaa markkinaosuuksien voittamista.

Oma pitkän aikavälin teesini nojaa ainakin kasvuun Euroopassa, ja nämä markkinat ovat niin massiiviset, että kyllä sinne mahtuu enemmän kuin yksi tai kaksi voittajaa. Suomessakin pärjättäneen kohtuullisesti, markkinassa on edelleen voitettavaa.

Minun mielestä loppujen lopuksi positiivista, että Kamux saa kovimman kirittäjänsä juuri kotimarkkinoilta. Muistan Terveystalon edellisen toimitusjohtajan Yrjö Närhisen sanoneen jossain haastattelussa, että (vapaa, ei tarkka referaatti, muistin varassa) “Ilman tuota pörriäistä ei mekään oltaisi päästy näin pitkälle” (viitaten tietenkin Mehiläiseen). Kyllä kilpailu voi olla myös tervettä ja potkia entistä parempiin suorituksiin. Kun ei kotimarkkinoilla pääse laiskistumaan, voi se johtaa entistä parempiin suorituksiin jatkossa myös ulkomailla.

58 tykkäystä

Näitä vanhoja podeja on aina hyvä palata välillä kuuntelemaan ja miettiä miten hyvin tai huonosti eri yhtiöt seilasi kun “kriisi” oli päällä, tässä tapauksessa mallia korona.

Kamuxista kiinnostuneen kannattaa kuunnella kohdasta 15.57 eteenpäin, kun Sauli ja Juha pohtii eri yhtiöiden koronasta selviytymistä. Johto sai ainakin ylisanoja nopeasta reagoinnista silloiseen tilanteeseen. Nyt jää nähtäväks miten tästä kriisista ulos suhmuroidaan. Tässä aukee varmasti yksi selitys minkä takia Mallisalkkukin Kamuxia pariin otteeseen lisäillyt.

11 tykkäystä

Samaa mieltä nyt ei kannata hypätä liikkuvasta autosta pois. Moni sähköauton aikonut ostaja on tullut toisiin aatoksiin sähkön hinta kun on kohta pilvissä.
Sopivasti bensa ja diesel hieman tulleet alas. Autoja tarvitaan, toivottavasti kamux saa sähköautojakin lisää. Niitä ei käytettyinä vielä paljon markkinoilla pyöri.
Uusia autojakin saataneen pian yhä enemmän vaikka vielä takkuileekin

3 tykkäystä

Kiertelin kesälomalla vaihtoautokaupoilla ja tässä muutamia huomioita asiakkaan näkökulmasta Sakasta ja Kamuxista.

Kävin kolmessa eri Kamux-myymälässä, eivätkä myyjät ottaneet kahdessa myymälässä minkäänlaista kontaktia minuun vaikka kiertelin muutamien itseäni kiinnostavien autojen ympärillä, kävin nämä koeistumassa ja lukemassa huoltokirjat. Kolmannessakin liikkeessä kontakti tuli ihan sattumalta. Aikani kierreltyäni oli jo lähdössä pois liikkeestä, kun yksi myyjistä sattui samalle kulkulinjalle. Hänkin oli lähdössä kotiin, mutta ehti näyttämään minulle ennakkoon netistä etsimäni auton ja pyysi etsimään toisen myyjän. Hieman vaisu kuva siis jäi näistä Kamux-asioinneista.

Toinen Saka-asiointini oli liikkeessä ja toinen koskien netin kautta tekemääni tarjousta kauempana sijaitsevassa myymälässä. Liikkeessä asioidessani tultiin jo tuulikaapissa vastaan ja myynti oli todella aggressiivista, eikä liikkeestä meinannut päästä pois ostamatta autoa. Nettitarjouksesta soitettiin ensimäisen puhelun jälkeen noin viikon päästä uudelleen ja kysyttiin, että mitä vikaa autossa tai palvelussa oli, koska kauppoja ei ollut syntynyt ja pyydettiin palautetta palvelusta. Lisäksi minulla on nyt molempien myyjien yhteystiedot whatsupissa.

Osakkeenomistajan näkökulmasta Kamuxin myyntityö saisi olla aktiivisempaa vai kävinkö sitten vaan vääriin aikoihin myymälöissä. Iso osuus asiakaskohtaamisista ei johda automyyntiin ja hyvä tuote myy itsensä jne., mutta asiakkaillehan ne autot myydään. Asiakaskohtaamissa voi helposti kartoittaa asiakkaan tarvetta ja etsiä sopivia autoja myös muista myymälöistä. Näin tekivät ainakin Rinta-Joupin ja Sakan myyjät. Tässä tulee mieleen se tarina maansiirtoyrittäjästä, joka meni haalarit päällä liikkeeseen, ei saanut myyjiltä asiallista vastetta ja lähti pois. Osti sitten kilpailijalta kymmenen kuorma-autoa.

28 tykkäystä

Tämä on minusta hieman kummastuttavaa, sillä kamuxin myyjät operoi minimaalisella pohjapalkalla ja tili tehdään suurimmaksi osin myynnistä tulevilla provikoilla.
Itsellä lähipiirissä kamuxin myyjistä vähän erityyppinen kokemus. Auto oli tullut illalla kamuxin sivuille myyntiin, soitto liikkeeseen välittömästi ja seuraavana aamuna hyvissä ajoin ennen liikkeen avaamista paikalla odottelemassa josko pääsisi koeajamaan ja tutkimaan pirssiä. Noh, joku oli ehtinyt välissä ostaa auton netin kautta ja tilanne kuivui siihen. Tilanne oli jäänyt kuitenkin sen verran myyjääkin harmittamaan (ei saanut provikkaa), että oli vielä saman päivän aikana soittanut perään. Markkinoilta oli löytynyt vastaava auto. Kaupat syntyi ja kaikki oli tyytyväisiä, asiakkaalle auto ja myyjälle provikka.

19 tykkäystä