Jatketaan Kamux vs Saka aiheen pyöhimistä. Kuten täällä on jo todettu olisi vertailu helpompaa, jos molemmat olisivat pörssifirmoja.
Pohdiskelin, millä ajureilla Saka (tai Kamux) voi kasvaa toista nopeammin.
Huom. Alla olevat ajatukset tulevat aikalailla lennosta ilman suurempaa researchia. Toivottavasti parviäly lähtee korjaamaan ja rikastamaan oletuksiani.
1. Kannattavuuden ja kasvun suhde.
Kuten aiemmassa viestissä hahmoteltiin, niin liikevaihdon kasvun ja liikevoiton välillä voi tasapainoilla. En usko tuon tapahtuvan noin lineaarisesti, mutta on tuossa kuitenkin selkeä logiikka.
Historiassa Kamux (2017 - 2019) on tehnyt Suomessa parempaa liikevoittoa (%). Saka on kuitenkin kirinyt kiinni ja mahdollisesti jopa ohi. On mahdollista, että aiemmin Saka on hankkinut markkinaosuuksia kannattavuuden kustannuksella. Lienee kuitenkin todennäköisempää, että matalampi kannattavuus johtui pienemmästä skaalasta ja voimakkaista kasvupanostuksista.
Arvioisin, että Sakan voimakkaampi kasvu ei ainakaan tällä hetkellä johdu agressiivisesta hinnoittelusta.
2. Operatiivinen suorittaminen
Alan pieniin toimijoihin sekä uusien autojen kauppiaisiin verrattuna on persuteltua väittää Kamuxin operatiivisen suorittamisen olevan tehokkaampaa. Kamuxin voi olettaa osaavan valikoida oikeat mallit ostopuolella, hallinnoida varastoa tehokkaasti ja prosessoida autot myyntiputkeen nopeasti. Asiaa ei ole helppo osoittaa, mutta näen todennäköisenä, että Sakalla on hyvää osaamista kaikista yo. asioista. Saka on myös selkeästi valinnut Kamuxin viime vuosina korostaman tien: Isompia liikkeitä ja niissä iso valikoima. Sakalla on selvästi vähemmän liikkeitä Suomessa ja siten tehokkuus voi olla Kamuxiakin parempaa.
Kamux voi saada merkittävää etua korkeamman kansainväliisyysasteen vuoksi. Varmasti Sakakin saa tuotua paljon autoja melko tehokkaasti, mutta uskoisin Kamuxilla olevan tähän paremmat rakenteet ja osaaminen.
Kamux management system voidaan myös mainita tähän osioon. Nähtäväksi jää saako Kamux käännettyä sen avulla etua itselleen.
3. Valikoima / Myynti-mix
Kuten todettua, Saka on positioitunut myymään keskihinnaltaan kalliimpia autoja. Tämä on saattanut olla parempi valinta etenkin parille viime vuodelle. Uusien autojen markkinoiden vetäessä surkeasti on kysyntä ollut kovaa uudehkoille vaihdokeille. Korkeampi keskihinta ei sitä takaa, mutta mahdollisesti antaa osviittaa korkeammasta määrästä hybidejä ja sähköautoja joiden kysyntä on kovaa.
Oletuksena voisi todeta Sakan olevan tässä osa-alueessa kevyesti niskan päällä. Se myös laittaa jossain määrin kyseenalaistamaan (omaa, ehkä muidenkin) mielikuvaa, jonka mukaan kamux “tuntee käytettyjen autojen markkinat parhaiten”. Joskin nämä asiat saattavat elää taloussyklien mukana ja vaakakuppi voi taas kallistua toisin.
4. Markkinointi / Kuluttajamielikuvat + Myyntiprosessi
Osittain mielipideasioita, mutta Sakalla tuntuu olevan vähän freshimpi brandi. Markkinointi tuntuu ainakin olevan verkossa tehokkaampaa ja monitahoisempaa. Kuten tuolta ylempää käy verkkosivu-statseistä ilmi, haalii Saka monipuolisemmin tavoin kuluttajia sivuilleen. Kamuxin sivuilla kävijä viihtyy kuitenkin pidempään, joka kertoo kuitenkin hyvää verkkosivujen toimivuudesta.
Täällä ketjussa on ollut paljonkin kuluttajakokemuksia molemmista liikkeistä. Uskoisin, että sattuma on liikaa puolellaan, jos niille annetaan liikaa painoarvoa. Molemmilla on varmasti panostettu paljon myyntiprosessiin sekä palkkiomallit varmasti molemmilla pitävät myyjän nälkäisenä.
Kuluttajiamielikuvissa olennainen osa myös luotettavuus. Kamux isoimpana on usein mediassa esillä erilaisiin valituscaseihin liittyen. Ao. linkin mukaan Sakalla on ollut suhteessa enemmän valituksia, kuin Kamuxilla. Täällä on ennen näitä myös vertailtu. En löytänyt haulla. Onkohan niissä samanlainen suhde?
5. Kasvun rahoitus
Käytännössä kasvu sujuu melko alalla helposti, kun avaa lisää myymälöitä ja ostaa lisää autoja myytäväksi. Tämä sitten vaatiikin melko paljon pääomaa.
Kamuxin kasvua hidastaa se, että yritys on allokoinut 40-50% voittovaroistaan maksettavaksi osinkoina. Kun ROE% on pyörinyt pääsääntöisesti reilusti yli 20% tämä ei tunnu kauhean järkevälle ratkaisulle. Toisekseen Kamuxin kasvua Suomessa hidastaa se, että Kamuxin Suomen toiminta rahoittaa kasvua Ruotsissa ja Saksassa. Tarkkoja lukuja tästä ei ole, mutta lonkalta voisi heittää, että Suomen voittovaroista vain 20-30% palaa investoitavaksi Suomen markkinaan.
Sakalla ei ole samoja rajoituksia. Se voi investoida puhtaasti kasvuun Suomessa. Minulla ei ole näkyvyyttä siihen onko Saka maksanut paljonkin osinkoja. Osaako kukaan kaivaa?
Myös on huomioitava, että Kamux ei ainakaan ole käynyt omistajiensa taskulla keräämässä pääomaa kasvuun. Sakassa taas tehtiin merkittävä järjestely viime vuonna ja ainakin vakuutusyhtiöt rahoittivat isosti. Uutisesta ei saa selvää paljonko on rahoitettu ja onko kenties osin ostettu osuuksia vanhoilta omistajilta. Kuitenkin oletettavaa, että merkittävää pääomaa on kerätty kasvun rahoittamiseksi.
Sanoisin, että yo. ajatukset summaten ei ole mitenkään ihmeellistä, että Saka voittaa markkinaa Kamuxia nopeammin. Näkisin kohdan 5 olevan, jopa kaikken merkittävin tekijä. Kyseessä on hyvin strategisia valintoja. Kamux haluaa olla Euroopan suurin autokauppa ja siten kasvupanostukset Ruotsissa ja Saksassa ovat siten tärkeämpiä. Tähän tarinaan sijoittavan on hyväksyttävä Suomessa Sakaa heikompi kasvu. Toki tuon osingon merkitys kasvun jarruna on kuitenkin asia, josta firmaa ei ehkä ole haastettu tarpeeksi.