Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Ehkä kannattaa tutustua vaihtoautoliikkeiden varastonkiertonopeuteen. Kamux varsinkin on historiallisesti kunnostautunut tässä suhteessa. Onko katteisiin tullut osumaa kun on huonommin kaupaksi menevää jouduttu halpuuttamaan että tavara kiertää? Varmasti, mutta tässä on jo 6kk mennyt, en jaksa uskoa että Kamuxilla on varastossa juuri enää autoja jotka olisi ostettu “kalliilla” ennen polttoaineiden hintojen raketointia. Ja se lienee päivänselvää että sisäänostettaessa ostetaan sitä tavaraa mikä tänään menee kaupaksi ja mikäli vähemmän haluttua tulee vaihdossa toiseen, hyvitys on sen mukaisesti alhainen.

Eli suoraan sanoen sinun näkemyksesi on että Kamuxilla on pihat täynnä 6kk+ sitten ostettuja kalliita autoja joita kukaan ei halua ja joiden arvo laskee joka päivä ja näin kaikki menee päin mäntyä ja minä väitän että mikään auto ei viihdy noin kauaa Kamuxilla varastossa vaan hinta on sopeutunut jo kauan ennen sitä ja ne on myyty. Kyllä, Kamuxin kannattavuus on kärsinyt alkuvuonna, mutta tämä ei enää ole mikään uutinen ja ei myöskään mikään syy sille että se kärsisi pitkälle tulevaisuuteen. Osakekurssi sitten elää pääosin faktojen pohjalta, eli se vielä odottaa merkkiä käänteestä ja saattaa mörniä vielä useita kvartaaleja jos talous yleisesti mörnii. Tämä ei tarkoita että Kamux olisi huono firma tai tekisi jotain väärin. Jatkuvasti on kuitenkin suoriutunut yleistä markkinaa paremmin, ts. voittanut markkinaosuutta laskevassa käytettyjen markkinassa.

24 tykkäystä

Itsellä hyvin positiivinen kuva Kamuxin myyntiprosessista. Myin oman n. 5 vuotta vanhan hieman ehkä ”harvinaisemman” diesel auton Kamuxille. Ensimmäisenä asiana, miksi myin autoni Kamuxille? He tarjosivat 1 500euroa enemmän Dieselistäni, siinä missä muut liikkeet koittivat ostaa autoa todella halvalla toteamalla, että dieselit eivät mene kaupaksi. Kun myin autoni heille ja totesin, että olin kilpailevalta liikkeeltä jo löytänyt sopivan kohtuullisen n. 50 000 euron vaihdokin, alkoi myyjä kaapimaan koko heidän varaston läpi etsien samanlaista hybridiä yhtä hyvillä varusteilla. Ja painotan tässä sitä, että kävimme yhdessä lähes kaikki vastaavat autot läpi ja kauppaa yritettiin tosissaan tehdä. Valitettavasti heiltä ei sattunut löytymään kyseistä mallia juuri niillä varusteilla mitä halusin, ja kaupanteko jäi siihen. Kävin kohtuullisen pitkän keskustelun myyjän kanssa siitä, miten dieselit käy tällä hetkellä kaupan. Tiivistettynä asia meni täysin niin kuten Kalliokoski totesi webcastissa, se ei ole kiinni siitä onko bensa vai diesel, kunhan on kohtuullisen vähän polttoainetta syövä kone. Ja myyjäkin mainitsi myös sen, että edelleen ns. taloudelliset dieselit käy hyvin kaupaksi. Dieselin jonka myin heille, listattiin myyntiin 4000euroa kalliimmalla mitä Kamux maksoi minulle, ja 5 päivää myöhemmin kun kävin uudelleen liikkeessä, niin todettiin että autoni oli myyty.

Sijottajana tästä voi jäädä ristiriitainen mielipide, Kamux osti minulta auton 1 500euroa kalliimmalla mitä mikään kilpailija tarjosi, mutta samalla voinen uskoa, että siitä otettiin rautakatetta se n. 3 500euroa, jos uusi omistaja sai esimerkiksi 500 euroa tingittyä. Anyway, mielestäni tämä kuvastaa edelleen sen, että Kamuxilla ostoprosessi toimii ja he tietävät mitä menee kaupaksi. Ja ehkä myös tossa kovemman ostohinnan tarjoamisessa näkyy se, että he edelleen haluavat vallata markkinaa ja ostaa käypää tavaraa varastoon tarjoamalla hieman enemmän kun kilpailijat. Tämä tukee mielestäni kohtuu hyvin yksittäistasolla heidän strategian toteuttamista, eli vahvaa kasvua hieman kannattavuuden kustannuksella.

35 tykkäystä

varmaan vähän riippuu millä aikavälillä casea katselee, katseleeko pari vuotta sitten olleeseen kurssiin verrattuna vai tämän päivän kurssiin verrattuna ja katseleeko tästä hetkestä esim. 3-6kk eteenpäin vai esim. 2-3 vuotta eteenpäin. näin voi tulla vähän eri lopputulemaan kannattaako ostaa vai myydä.

väärä valikoima toki pienentää katteita (mutta varaston kierto kuitenkin korjaa tilannetta, kunnes jossain vaiheessa on toivottavasti ne oikeat autot myynnissä), mutta markkinassa on edelleen tilaa, kun euroopan suurin autokauppiaskin (käytettyjen) on jotain 1%+ markkinasta.

liputuksiin nyt en ota kantaa sen enempää… kyllä tässä saattaa mielenkiintoinen seuraava 3-9kk vielä tulla oman fiiliksen mukaan… mutta sepä nähdään.

1 tykkäys

Jatketaan Kamux vs Saka aiheen pyöhimistä. Kuten täällä on jo todettu olisi vertailu helpompaa, jos molemmat olisivat pörssifirmoja.

Pohdiskelin, millä ajureilla Saka (tai Kamux) voi kasvaa toista nopeammin.
Huom. Alla olevat ajatukset tulevat aikalailla lennosta ilman suurempaa researchia. Toivottavasti parviäly lähtee korjaamaan ja rikastamaan oletuksiani.

1. Kannattavuuden ja kasvun suhde.
Kuten aiemmassa viestissä hahmoteltiin, niin liikevaihdon kasvun ja liikevoiton välillä voi tasapainoilla. En usko tuon tapahtuvan noin lineaarisesti, mutta on tuossa kuitenkin selkeä logiikka.

Historiassa Kamux (2017 - 2019) on tehnyt Suomessa parempaa liikevoittoa (%). Saka on kuitenkin kirinyt kiinni ja mahdollisesti jopa ohi. On mahdollista, että aiemmin Saka on hankkinut markkinaosuuksia kannattavuuden kustannuksella. Lienee kuitenkin todennäköisempää, että matalampi kannattavuus johtui pienemmästä skaalasta ja voimakkaista kasvupanostuksista.

Arvioisin, että Sakan voimakkaampi kasvu ei ainakaan tällä hetkellä johdu agressiivisesta hinnoittelusta.

2. Operatiivinen suorittaminen
Alan pieniin toimijoihin sekä uusien autojen kauppiaisiin verrattuna on persuteltua väittää Kamuxin operatiivisen suorittamisen olevan tehokkaampaa. Kamuxin voi olettaa osaavan valikoida oikeat mallit ostopuolella, hallinnoida varastoa tehokkaasti ja prosessoida autot myyntiputkeen nopeasti. Asiaa ei ole helppo osoittaa, mutta näen todennäköisenä, että Sakalla on hyvää osaamista kaikista yo. asioista. Saka on myös selkeästi valinnut Kamuxin viime vuosina korostaman tien: Isompia liikkeitä ja niissä iso valikoima. Sakalla on selvästi vähemmän liikkeitä Suomessa ja siten tehokkuus voi olla Kamuxiakin parempaa.

Kamux voi saada merkittävää etua korkeamman kansainväliisyysasteen vuoksi. Varmasti Sakakin saa tuotua paljon autoja melko tehokkaasti, mutta uskoisin Kamuxilla olevan tähän paremmat rakenteet ja osaaminen.

Kamux management system voidaan myös mainita tähän osioon. Nähtäväksi jää saako Kamux käännettyä sen avulla etua itselleen.

3. Valikoima / Myynti-mix
Kuten todettua, Saka on positioitunut myymään keskihinnaltaan kalliimpia autoja. Tämä on saattanut olla parempi valinta etenkin parille viime vuodelle. Uusien autojen markkinoiden vetäessä surkeasti on kysyntä ollut kovaa uudehkoille vaihdokeille. Korkeampi keskihinta ei sitä takaa, mutta mahdollisesti antaa osviittaa korkeammasta määrästä hybidejä ja sähköautoja joiden kysyntä on kovaa.

Oletuksena voisi todeta Sakan olevan tässä osa-alueessa kevyesti niskan päällä. Se myös laittaa jossain määrin kyseenalaistamaan (omaa, ehkä muidenkin) mielikuvaa, jonka mukaan kamux “tuntee käytettyjen autojen markkinat parhaiten”. Joskin nämä asiat saattavat elää taloussyklien mukana ja vaakakuppi voi taas kallistua toisin.

4. Markkinointi / Kuluttajamielikuvat + Myyntiprosessi
Osittain mielipideasioita, mutta Sakalla tuntuu olevan vähän freshimpi brandi. Markkinointi tuntuu ainakin olevan verkossa tehokkaampaa ja monitahoisempaa. Kuten tuolta ylempää käy verkkosivu-statseistä ilmi, haalii Saka monipuolisemmin tavoin kuluttajia sivuilleen. Kamuxin sivuilla kävijä viihtyy kuitenkin pidempään, joka kertoo kuitenkin hyvää verkkosivujen toimivuudesta.

Täällä ketjussa on ollut paljonkin kuluttajakokemuksia molemmista liikkeistä. Uskoisin, että sattuma on liikaa puolellaan, jos niille annetaan liikaa painoarvoa. Molemmilla on varmasti panostettu paljon myyntiprosessiin sekä palkkiomallit varmasti molemmilla pitävät myyjän nälkäisenä.

Kuluttajiamielikuvissa olennainen osa myös luotettavuus. Kamux isoimpana on usein mediassa esillä erilaisiin valituscaseihin liittyen. Ao. linkin mukaan Sakalla on ollut suhteessa enemmän valituksia, kuin Kamuxilla. Täällä on ennen näitä myös vertailtu. En löytänyt haulla. Onkohan niissä samanlainen suhde?

5. Kasvun rahoitus
Käytännössä kasvu sujuu melko alalla helposti, kun avaa lisää myymälöitä ja ostaa lisää autoja myytäväksi. Tämä sitten vaatiikin melko paljon pääomaa.

Kamuxin kasvua hidastaa se, että yritys on allokoinut 40-50% voittovaroistaan maksettavaksi osinkoina. Kun ROE% on pyörinyt pääsääntöisesti reilusti yli 20% tämä ei tunnu kauhean järkevälle ratkaisulle. Toisekseen Kamuxin kasvua Suomessa hidastaa se, että Kamuxin Suomen toiminta rahoittaa kasvua Ruotsissa ja Saksassa. Tarkkoja lukuja tästä ei ole, mutta lonkalta voisi heittää, että Suomen voittovaroista vain 20-30% palaa investoitavaksi Suomen markkinaan.

Sakalla ei ole samoja rajoituksia. Se voi investoida puhtaasti kasvuun Suomessa. Minulla ei ole näkyvyyttä siihen onko Saka maksanut paljonkin osinkoja. Osaako kukaan kaivaa?

Myös on huomioitava, että Kamux ei ainakaan ole käynyt omistajiensa taskulla keräämässä pääomaa kasvuun. Sakassa taas tehtiin merkittävä järjestely viime vuonna ja ainakin vakuutusyhtiöt rahoittivat isosti. Uutisesta ei saa selvää paljonko on rahoitettu ja onko kenties osin ostettu osuuksia vanhoilta omistajilta. Kuitenkin oletettavaa, että merkittävää pääomaa on kerätty kasvun rahoittamiseksi.


Sanoisin, että yo. ajatukset summaten ei ole mitenkään ihmeellistä, että Saka voittaa markkinaa Kamuxia nopeammin. Näkisin kohdan 5 olevan, jopa kaikken merkittävin tekijä. Kyseessä on hyvin strategisia valintoja. Kamux haluaa olla Euroopan suurin autokauppa ja siten kasvupanostukset Ruotsissa ja Saksassa ovat siten tärkeämpiä. Tähän tarinaan sijoittavan on hyväksyttävä Suomessa Sakaa heikompi kasvu. Toki tuon osingon merkitys kasvun jarruna on kuitenkin asia, josta firmaa ei ehkä ole haastettu tarpeeksi.

64 tykkäystä

Joo hyviä pointteja.
Mulle ainakin sopisi, että Kamux peruisi nyt syksyllä jaettavan osingon ja vuodelta 2022 ei jaettaisi mitään. Eli tehtäisiin Nokiat, osinkohana hetkeksi kiinni. Tietysti rahat pitäisi investoida Saksan kasvuun ja miksi ei myös Ruotsin. Kurssi olisi nyt sopivalla tasolla ilmoittaa tällaisesta ikävästä asiasta osakkeenomistajille….
Rahat kasvuun ja jakamatta jääneet fyrkat takomaan lisää tulosta kiihtyvään tahtiin.

11 tykkäystä

Joo, en pahastuisi vaikka osinko jäisi vielä nykyistäkin pienemmälle roolille. Olin vain ja ainoastaan tyytyväinen kun ilmoittivat strategiakauden aloituksen yhteydessä sen suhteellisesta leikkaamisesta. Kaasuu vaan ja katellaan sit muutaman vuoden päästä lämmöllä näitä ostohetkiä kun kurssi on sen 35€.

Käynnissä olevan Sakan ja Kamuxin vertailun hengessä voisin myös todeta, että isoin ero firmojen välillä lienee rohkeudessa. Kamux ottanut hieman liian varovaisen lähestymistavan epävarmuuden keskellä, Saka yolottanut. Mielestäni maltillinen yolotus olisi se toivottava linja Kamuxilta, koska vaikka tässä maailmanloppu tulisi niin kannattaa sitä silti yrittää. Mitään siinä ei häviä.

(Maltillinen yolotus = kaikki likenevä raha kasvuun)

12 tykkäystä

Firma on kuitenkin yhtä kuin Kalliokoski, vieläkin rohkeammat kasvupanostukset voisivat vaatia sen, että hän siirtyisi hallituksen puheenjohtajaksi ja antaisi operatiiviselle johdolle vapaat kädet, näin ei välttämättä tule tapahtumaan ihan lähivuosina ja sisältäisi kyllä sekin omat riskinsä, kun perustaja tuntee kuitenkin firmansa kuin omat taskuunsa.

Ainakin syksyn osingon peruuttaminen voisi olla kyllä lähinnä negatiivinen signaali markkinoille, toki ensi vuonna asiaa voi aina pohtia uudelleen. Suunnattaisiinko osingoista vapautuvat rahat sitten uusien liikkeiden perustamiseen ja massiiviseen mainontaan varsinkin Ruotsissa ja Saksassa vai puolustettaisiinko Suomen markkina-asemaa lähinnä Sakaa vastaan, Tehtäisiinkö It-puolella lisäpanostuksia? Olisiko liiketoiminnassa vielä tehostettavaa osingon leikkauksen sijaan!?

Lähinnä kysymyksiä ja mietteitä varsin uutena Kamux-sijoittajana, ihan perusasioista pitää lähteä liikkeelle, ehkä nämäkin asiat on jo tuotu esille esimerkiksi viestissä numero 5001🙂

8 tykkäystä

Niin Vesa Puttonen sanoo Fortumia koskevassa jutussa osingoista näin:

Fortum tunnetaan hyvänä osingonmaksajana. Mitä Fortumin osingoille tapahtuu jatkossa?

”Osingot ovat aina koiranhäntä. Ymmärrän, että monet lähtevät osinkokyyti edellä sijoitukseen. Osinkoa maksetaan, jos liiketoiminnasta syntyy sellaista kassavirtaa, jolle ei löydetä enää uutta tuottavaa kohdetta.”

Kamux pystyisi investoida lisää kasvuun. ja tämä on syy miksi Saka haali lisää omistuspohjaa työeläkeyhtiöistä, saivat paukkua lisää.

2 tykkäystä

Vuosien 2019-2020 taselukujen (Suomen Autokauppa Oy Asiakastiedossa) perusteella Saka on maksanut n. 50 % vuoden tuloksesta osinkoina. Vanhaa tietoa eikä Saka Finland Oy:n lukuja ole vielä nähtävissä siinä määrin.

3 tykkäystä

Oma näkemys on, ettei osingonmaksu ole pullonkaula uusien liikkeiden perustamisessa vaan se ettei sopivia sijainteja, tiloja ja perustamiseen tarvittavia henkilöitä ole loputtomia määriä. Myytävät autotkin pitäisi hankkia.

Jos firma ilmoittaa, että lopettaa osingonmaksun jotta se voi panostaa enemmän kasvuun, näyttää se ainakin omaan silmään siltä että firmalla ei ole varaa maksaa osinkoja samalla kun se tekee kasvun vaatimia investointeja omaan liiketoimintaan.

Osingonmaksukyky on omasta mielestä konkreettisin merkki liiketoiminnan kehityksestä, joten tämän fiksuun kasvattamiseen tulisi pitkäjänteisen johdonkin pyrkiä.

7 tykkäystä

Niin…
Listatut osakkeet 40 017 420 kpl ja kun tämä kerrotaan lokakuun 0,12e/osake = 4,8Me…
Joo muutama osake yhtiön omistuksessa, ei halota hiuksia…

Kyllä tuolla 4,8Me ruiskeella pari putiikkia Saksaan pystyttää, mitä nyt kyllä kasvu suorastaan pyytää…
Toki Kalliokoski antoi ymmärtää, että laajenemishankkeita on vireillä myös saksassa…

2 tykkäystä

Kamux yhdistää Olarin ja Niittykummun myymälät Espoossa

Käytettyjen autojen myyntiin erikoistunut Kamux jatkaa strategiansa mukaisesti toiminnan keskittämistä isompiin myymälöihin ja yhdistää kaksi Espoossa toimivaa myymäläänsä. Olarin myymälä yhdistetään Niittykummun myymälään 1.9.2022. Olarin myymälän henkilöstö jatkaa Kamuxin palveluksessa Niittykummussa.

36 tykkäystä

Pieni ja aika mitätön uutinen Kamuxin kannalta, mutta silti tarpeellinen toimenpide mielestäni. Onkin ollut mielestäni järjetöntä pitää erikseen kahta liikettä, jotka ovat 600 metrin päässä toisistaan. Ei käytettyjen autojen kauppa kuitenkaan ihan maitokauppaa ole. Toivottavasti muitakin mahdollisia liian lähellä toisiaan olevia myymälöitä yhdistetään tulevaisuudessa.

24 tykkäystä

Onhan tuo Olarin Kamux aika öh Kouvola verrattuna Niittarin prameisiin (automyymälöiden mittapuulla…) tiloihin, että on siinä ehkä vähän sitäkin mukana. Veikkaan tuossa toimipisteessä menevän keskihinnaltaan vähän kalliimmat autot kaupaksi.

2 tykkäystä

Niittykummun liike tuli sen yritysoston kautta Kamuxille 2020 tai 21. Ei varmaan muuten olisi noin lähellä toisiaan.

03.12.2019
Kamux ostaa Espoossa toimivan Autosillan

6 tykkäystä

Joo ja varmaan vuokrasopimuksen ehdot taas olivat sellaiset että Olaria ei kannattanut laittaa kiinni kesken sopimuksen, mutta kun sopimuskausi päättyi niin helppo oli järkeistää tuota. Tiedä vaikka jo alun perin oli laskelmissa mukana että näin käytännössä yritysoston kautta saatiin isompi myymäläkoko siirtymäajan jälkeen.

2 tykkäystä

Niittykummun liikkeeseen kohdistuu aika paljon kaavoituspainetta Espoon asuntorakentamissuunnitelmien puolelta. Jos tontti on oma niin lienee tonttirahoilla saa hyvä kohteen muualta. Linkin takana on kartta kaavoituksesta, mutta en ole varma onko se versio joka on lopulta hyväksytty.

Kaavoituksesta huolimatta olen sitä mieltä että yhdistäminen piti tehdä juuri tähän suuntaan.

6 tykkäystä

Tämä autokauppa on ollut koko autoistumisen ajan ihan kova bisnes.
Uskon saman jatkuvan pienestä vastatuulesta huolimatta.
Osake oli korona-montussa 5,50, nyt 30 tuloksellista kuukautta myöhemmin 6,24.
Ainakin olen herätellyt teitä yhtiökumppaneitani.
Allokoin tähän aina kun sopiva hetki on.
image

24 tykkäystä

Mielenkiinnoilla seurailen miten Kamuxin valikoiman koostumus muuttuu. Suuria liikkeitä on varmasti turha odottaa viikkotasolla, mutta seuraavassa kuitenkin pikaiset vertailut myytyjen autojen valikoimasta käyttövoiman mukaan 15.08. vs. 22.08.2022:

Määrät:

Osuudet valikoimasta:

29 tykkäystä

En muista milloin tuosta dieseleiden määrästä kirjoitin tähän lankaan itse (tämän vuoden puolella kuitenkin), mutta silloin dieseleitä oli muistaakseni n. ~70%:a valikoimasta. Tuo oli historiaan peilaten myös aika normaali tilanne. Valikoimassa on siis jo tapahtunut aikastas iso muutos tässä H1 aikana ja jakamasi tilaston perusteella se jatkuu edelleen.

Niin no, joo ja ei. Ei, koska Kamuxilla on ollut yliedustus dieseleissä jos vertaa autokantaan. Kyllä, koska kysynnässä on tapahtunut muutos ja firma reagoi siihen. Postasinkin osittain juuri siksi, koska täällä on välillä paljon puhetta siitä miten Kamux ei myy muuta kuin dieseliä. Eli osoittaakseni, että kyllä siellä ihan hyvin kartalla asioista ollaan ja tilanteisiin reagoidaan.

8 tykkäystä