Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Olen seuraillut keskusteluja jne tästä yhtiöstä, enkä ole viitsinyt osallistua kun en ole kiinnostunut Kamuxia ostamaan.

Eniten ihmettelen sitä että kukaan ei keskustele / mieti / huomioi sitä (ainakaan riittävästi) että Kamuxilla on kilpailijoita, joita ei vielä oikein ollut likikään samassa mittakaavassa pörssitaipaleensa alussa. Saka ja nyt uusi wetteri-sopraano ovat minun mielestä semmoiset uhat, että en omista Kamuxia enkä tule ihan hetkeen omistamaankaan. Tilanne on nyt ihan eri kuin listatessa. Saka lienee suurelta osin entisten kamuxlaisten perustama (en tiedä, luulen).

Juujuu, Kamux laajenee ulkomailla mutta eipä se viivan alla ole vielä(kään) näkynyt, eikä se ehkä ole ihan niin helppoa kuin joku luuli.

Lisäksi Kamuxilla on hukassa asiakaspalvelu/tyytyväisyys, jossa Saka pesee sen mennen tullen. Ellei se parane, kyllä asiakas äänestää jaloillaan.

Just saying.

Ja juu, en ole tosiaan niin tarkkaan seurannut etteikö ylläolevassa voisi olla puppuakin. Mutta tosiaan, just saying.

On siinä uudella TJ:llä hommaa tiedossa.

21 tykkäystä

90-luvulle tultaessa oli Siwaa, Sparia, Tarmon lähikauppaa sekä ties mitä pikkukauppoja joka kylässä. Kummasti lamasta jäi jäljelle vaan Kesko ja S-market. Kamuxilla on kilpailijoita juu, mutta vanha viisaus on että pitää olla joko ensimmäinen, paras tai erilainen. Kamux oli / on ensimmäinen ja etumatkaa mainitsemiisi kilpailijoihin löytyy. Lisäksi osuutta autokaupasta saadaan vaikeassa markkinassa, mikä entisestään alleviivaa firman vahvuutta sektoriin nähden. Firma on myös tarpeeksi hyvä (Saka lienee toimijoista paras), ja firma näyttäisi Pajuharjun johdolla tiedostavan myös sen, että asiakaskokemukseen ja -tyytyväisyyteen voi tehdä panostuksia. Kamux kyllä selviää lähes varmasti tästä kurimuksesta voittajana, pikkuiset autoliikkeet sen sijaan tulevat jäämään historiaan. Niiden osuutta riittää jaettavaksi kyllä muutaman voittajan kesken.

Okei, 2000-luvulla oli Yahoo, WebCrawler, AltaVista ja AskJeeves ennen Googlea. Nyt on lähestulkoon vain yksi jäljellä. Pointti on joka tapauksessa se, että markkina kuin markkina konsolidoituu ja tehokkaat jäävät jäljelle. Ikävä juttu, että luetun ymmärtäminen oli liian vaikeaa ja pitää vääntää ratakiskosta. Kamuxilla on vahva näyttö siitä, että se on nimenomaan käytettyjen autojen kaupassa edelläkävijä. Konsepti on toki yksinkertainen ja ei ole mikään suuri yllätys että muitakin kärkkyy apajilla. Etumatkaa kuitenkin on ja firman taloudesta on pidetty hyvää huolta.

15 tykkäystä

Hyvä verrata ruokakauppaa ja autokauppaa keskenään! :sweat_smile: Toimitetaanko autokauppoihin päivittäin kuorma-autolla tavaraa jossa suurimmassa osassa on rajoitettu myyntiaika?

Molemmissa tapauksissa myydään tavaraa kuluttajille ja on erittäin tärkeää seurata varastonkiertoa ja ostoja ettei jää käteen mätänevää tavaraa. Käytetyissä autoissa on hyvinkin parasta-ennen päiväys, vaikkei se ole ihan yhtä helposti pilaantuvaa kuin maito.

22 tykkäystä

-Kamux voi syöttää tuoretta tavaraa päivittäin autonkuljetusrekoilla autokauppoihinsa, säännöllisesti ulkomaan toimipisteistä. Jos tavara jää myymättä “hyllyyn”, on vaara että se vanhenee ja joudutaan myymään alennuksella, eli ‘parasta ennen’ päiväyskin tuotteilla on. Ei kuitenkaan ‘viimeistä käyttöpäivää’ yleensä ihan heti tule vastaan, toki joillakin vanhimmilla tuotteilla voi tulla(Usein esim moottorin vikavalo, tai katsastushylkäys) ja joudutaan laittamaan roskikseen dyykkareiden ongittaviksi vaikka Copartin takapihalle tai Huutokaupat.comista.

1 tykkäys

Miksi tänne ketjuun tulee aika-ajoin renkaanpotkijoita, joiden tarkoitus on pelkästään toistaa ne usein toistetut:

  • En ymmärrä miksi joku sijoittaa tähän firmaan
  • Kamux on vaan autojobbari
  • Kasvuun joojoo, mutta ei se näy
  • Saka sitä, Saka tätä
  • En sijoittaisi koskaan tähän firmaan
60 tykkäystä

Kertokaa miten perustatte ruokakaupan? Mistä saatte tuotteet? Tuossa on ihan loogiset syyt miksi noita pieniä ruokakauppoja ei ole kuin kourallinen.

Käytettyjen autojen kauppiaita on vaikka kuinka ja semmoisen perustaminen ei vaadi juuri mitään. Joku kyllästynyt autojobbari saa semmoisen pystyyn varmaa yhdessä tai kahdessa kuukaudessa.

Jotenkin tuntuu, että porukalta unohtuu et tässä tapauksessa tuote mitä myydään on KÄYTETTY! Se ei tarkota, että Kamux olisi menossa konkkaan viikon päästä. Se myöskin tarkoittaa sitä, että tästä ei tule mitään S-ryhmä ja Kesko duopolia SAKAn kanssa.

Viime Katsaus näytti että tekeminen on ollut korkeintaan keskinkertaista. Saksan kupru missä menetettiin 5milj, sähköautoja ostetaan läjittäin vaikka markkinat näyttää sähkön hinnoille järkyttäviä ennusteita, enkä edelleenkään ole vakuuttunut siitä että yhtiön vahvuus löytyy datasta. Kamuxin toiminnassa on paljon petrattavaa ja yksi paljon tulokseen vaikuttava asia olisi tarkastaa autot kunnolla mitä taloon tulee vaihdossa kun nyt voi käytännössä minkä tahansa romuläjän tuoda vaihdossa ja Kamux maksaa lystin kun se kunnostetaan asiakkaalle. Työntekijöiden kouluttamisessa on petrattavaa niin että ne tietäisivät edes perusasioita autoista ja olisi esillä jo valmiiksi auton huoltotiedot ja auton kunto, esim. Renkaiden kunto niin Asiakkaalla on helpompi saada selville kaikki oleellinen heti puhelun alussa ja säästää kaikkien aikaa mutta nyt homma toimii niin että myyjä lähtee joka kerta penkomaan peräkontteja, hansikaslokeroita läpi että löytää tietoja autosta ja se kaikki vie aikaa.

9 tykkäystä

Tälläisten viestien takia näistä ketjuista tulee kaikukammioita ja selänpesuketjuja. Se että antaa vähän kritiikkiä, kun vertaukset lähtee vähän laukalle. Sitten ihmetellään ytd lukemaa -70% kun koko Amerikalle ei mennykkään niitä kiukaita.

2 tykkäystä

Integroitujen palveluiden myynti on selkeästi avainasemassa kannattavuuden suhteen. Nyt Q3:lla Saksasta tuli tällä saralla positiivinen yllätys, vaikka volyymi on pieni suhteessa muihin Kamuxin markkinoihin. Ruotsi kuitenkin edelleen heikko, vaikka palveluita myydään suht samassa suhteessa per myyty auto kuin Suomessa. Onko tietoa, onko taustalla jokin rakenteellinen tekijä Ruotsin suhteen? Esim. halvat korot keskeisempi kilpailutekijä kuin Suomessa, jolloin palkkiot jäävät alhaisemmiksi tai rahoitusyhtiöiden kesken vähemmän kilpailua, jolloin palkkio-osuus jää pienemmäksi? Kamux on kuitenkin jo sen verran iso tekijä Ruotsin markkinoilla, että luulisi rahoitusyhtiöillä olevan kiinnostusta.

Lähinnä pohdin sitä, että onko Ruotsissa järkeä kasvaa, jos palveluiden osuutta liikevaihdosta ei saada reilusti kasvatettua.

Pahoittelut, jos tätä on jo käsitelty ketjussa aiemmin - laajasta rapsasta en ainakaan löytänyt vastausta.

1 tykkäys

Hyvähän se on, että haastoa tulee. Ei pidä tietenkään mitään yritystä tarkastella ylioptimistisesti. En pidä itsekään Kamuxia läheskään täydellisenä yrityksenä, mutta näytöt kasvusta ja vahva markkina-asema yhdistettynä matalaan arvostukseen tekee siitä minun papereissani houkuttelevan sijoituskohteen.

Ajattelen Kamuxin sijoituscasen hyvin yksinkertaisesti: Liikevaihto on kasvanut melko hyvää tahtia ja nyt kannattavuus ottanut osumaa johtuen ainakin osittain markkinasta. Tuosta kun muutama vuosi liikevaihto jatkaa kasvua ja samalla kannattavuus saadaan markkinan helpottumisen siivittämänä tasolle 3-4% ebit niin osakkeen tuotto on varmasti erinomainen. Saadaanko kannattavuus koskaan tuolle tasolle on tietysti asia erikseen, mutta itse pidän sitä melko todennäköisenä ja siksi olen tällä hetkellä tyytyväinen osakkeen omistaja 5,6e keskihinnalla.

Heikkoutena Kamuxilla on maine ja asiakaspalvelu. Optiona on siis myös tuloksen parannus näihin keskittymällä. Uskon ja toivon uuden toimitusjohtajan saavan ainakin jotain parannusta näihin.

8 tykkäystä

Olis kiva jos tämä “kritiikki” edes joskus perustuisi johonkin. Tai siis johonkin muuhun kuin kirjoittajan henkilökohtaiseen fiilikseen. Hieno juttu jos sinusta tuntuu siltä, että Kamux on huono sijoituskohde ja ei siinä mitään. Keskusteluun tämä ei kuitenkaan tuo yhtään mitään uutta. Eikä pitäisi “kritiikin” antajia yllättää että lanka, jossa pääasiassa pyörii yhtiön omistajia, ei paljon kostu näistä samoista, huonosti argumentoiduista mielipiteistä.

35 tykkäystä

Nelikentässä Kamuxin riski-tasoa siirrettiin takaisin piirun verran oikealle eli riskittömämpään suuntaan. Edellinen muutos oli elokuun yhtiöraportissa, jossa veivauksen suunta oli päinvastainen. Sinällään en näille suurta painoarvoa antaisi, mutta onko tätä edestakaisin veivausta avattu jossain enemmän?

1 tykkäys

Ruokakauppa ja autokauppa(käytettyjen) on täysin verrattavissa ja sekö on kiistaton fakta? Onko sekin kiistaton fakta, että x vuoden päästä Sakalla ja Kamuxilla on duopoli? Eikä kumpikaan näistä perustu kyseisen henkilön mielipiteeseen? Jännä että teidän “omistajien” henkilökohtaiset fiilikset on aina salittu, mutta kriitikkojen pitää heittää täysin 110% faktaa perustuvia väitteitä. Osakesijoittaminen on kumminkin pääsäntöisesti tulevaisuuden ennustamista ja tulee aika hiljanen foorumi, jos täällä tarvitsee pelkistä faktoista alkaa puhumaan.

2 tykkäystä

Olis kiva jos tämä “kritiikki” edes joskus perustuisi johonkin. Tai siis johonkin muuhun kuin kirjoittajan henkilökohtaiseen fiilikseen. Hieno juttu jos sinusta tuntuu siltä, että Kamux on huono sijoituskohde ja ei siinä mitään. Keskusteluun tämä ei kuitenkaan tuo yhtään mitään uutta. Eikä pitäisi “kritiikin” antajia yllättää että lanka, jossa pääasiassa pyörii yhtiön omistajia, ei paljon kostu näistä samoista, huonosti argumentoiduista mielipiteistä.

Samaa tasoa nämä perustelut ovat myös Kamux-uskovaisten puolelta toiseen suuntaan. Muutamia selkeitä indikaattoreita tulee heti mieleen, miksi Kamuxin menestys on uhattuna.

  • Äärettömän vaikea ja heikkenevä taloustilanne. Ihmiset karsivat “Kamux-hintaluokan” kakkosautoista.
  • Isojen kilpailijoiden suuret panostukset vaihtoautoliikeotimintaan; Wetteri menee pörssiin, Heidin osti Laakkosen, K-Auto on imenyt suuren osan Kamuxin entisistä johtajista itselleen jnejne.
  • Edellä mainittu johtoryhmän harvinaisen suuri vaihtuvuus TJ:stä lähtien. Miten kestävää ja mitkä ovat syyt?
  • Kamuxin “ylivoimainen” datahinnoittelu ei tunnu tempoilevassa markkinassa toimivan ollenkaan ja varastot ovat vääränlaisia. Milloin palataan “normaaliin” ja tämä taas toimii?
18 tykkäystä

Asiallinen kritiikki on erittäin ok, mutta jos nyt katsoo vaikka sun neljää edellistä viestiä, niin niiden sisältö on hyvin lähellä nollaa.

1 tykkäys

En antaisi tuolle liian suurta painoarvoa, mutta lyhyesti nostin arviotamme Kamuxin ennusteriskistä viime päivityksen yhteydessä siirtäen arvioitua riskiluokkaa. Arvioni ennusteriskistä kuvaa juuri nyt ehkä enemmän lyhyttä aikaväliä, kun käytettyjen autojen kauppa on historiallisesti ollut todella vakaa, mutta nyt ennustettavuus poikkeuksellisen kehno. Tämän päivityksen yhteydessä laskin arviota osakeriskistä (kurssilaskun myötä mielestäni ihan perusteltavissa), mikä liikutti arviota jälleen.

Joku foorumilla mainitsikin, että tuo kolmas riskiluokka on melko korkea Kamuxille, josta olen etenkin isossa kuvassa samaa mieltä. Omaan silmään tuo Q3-kannattavuus oli kuitenkin yllättävän kehno (ja konsensuksen odotukset oli viritetty vielä huomattavasti korkeammalle), joten sinällään oli mielestäni ihan perusteltua korottaa arviota ennusteriskistä elokuussa.

4 tykkäystä

Ei kai kukaan sitä kiistä, että taloustilanne on heikko. 90-luvun ja eurokriisin ajoilta on kuitenkin näyttöä että Kamux on pystynyt tuolloinkin kasvamaan kannattavasti. Menneisyys ei ole tae tulevasta, mutta kyllä se jotain kertoo. Lamassa kun katsotaan tarkemmin rahankäytön perään, niin silloinhan halpa käytetty auto on nimenomaan se mikä mieluummin ostetaan kuin uusi vastaava jos auto pitää ostaa.

Kyllä, pitkässä juoksussa on mahdollista että markkina käy oikeasti ahtaaksi. En muista lukuja, mutta jokaisesta Inderesin rapsasta käy ilmi että markkina on erittäin hajanainen. Konsolidaatio on käynnissä ja Kamuxilla hyvä siivu markkinasta, mikä myös kasvaa edelleen kaikissa maissa. En näe ihan lähitulevaisuudessa casea, että vaikkapa Suomen markkina olisi jakautunut pelkästään muutamalle toimijalle. Toki siinä pisteessä kilpailu kiristyy ja muuttuu varmasti verisemmäksi.

Vaihtuvuutta on ollut, kyllä. Mutta on myös ihan normaalia, että työpaikat vaihtuu. Toki on erittäin huolestuttavaa jos vaihtuvuus ei ole nyt uusimmilla valinnoilla pysähtynyt. Saksan, Suomen ja Ruotsin maajohtajat ovat nyt olleet noin vuoden työssään, joten on liian aikaista sanoa juuta tai jaata. Myös viestintä- ja ostojohtaja ovat olleet vain vajaan vuoden pestissään. Eihän se hyvä ole, että näin paljon johtajistoa vaihtui, mutta on yrityksen kokoluokkakin kasvanut. Sitten taas jos ongelma on ollut firman kultturissa tai Kalliokosken johtamistyylissä niin nytpä hänkin sitten jäi nauttimaan työnsä hedelmistä.

Näin se on kaiken datan kanssa, dataa kun tuppaa saamaan vain menneestä. Toivon kyllä, että firmassa osataan katsoa eteenkin päin, mutta siitä ei ole ainakaan mielestäni ollut mitään epäilystä. Tavoite / visio on ollut selkeä ja yrityksen tekeminen sen mukaista. Normaalissa tilanteessa käyttövoiman kysyntä tuskin vaihtuu joka kuukausi. Kieltämättä tällaisessa tilanteessa dataohjautuvuus on rasite. Vaan eipä ole ollut 20 vuoden aikana vastaavaa ja luultavasti homma normalisoituu ennemmin tai myöhemmin. Nythän on jo puhuttu että on palattu kohti kriisiä edeltänyttä tilannetta.

Tämä.

Myy ne ilotytötkin käytettyä värkkiä ja hyvin on kauppa käynyt jo tuhansia vuosia.

24 tykkäystä

Vähän ehkä huono lähteä vertaamaan käytetyn kauppaa maahantuojien uusien kauppaan lasipalatseineen. Ovathan he hyvin vähän käytettyihin keskittyneet tähänkin mennessä, todennäköisesti edustamiinsa merkkeihin, joista voivat merkkiuskollisille kaupata kohtuullisella katteella

En vain näe miten pystyvät skaalaamaan ainakaan nykyisellä liiketoimintamallilla halvempiin autoihin ja suuriin massoihin. Kulurakenne ei yksinkertaisesti toimi kilpailun ollessa astetta rankempaa

Ei kai kukaan ole väittänyt että ruokakauppa ja autokauppa olisi täysin verrattavissa - tuskin mitkään 2 eri alaa ovat. Vaan pointti (varmaan) oli että ihan hyvin muillakin aloilla on kovassa kilpailussa useammat toimijat pystyneet toimimaan.

Mutta miksi koventunut (?) kilpailu olisi pitkässä juoksussa todella haitallista kamuxille? Itselle tulee mieleen varsinkin 2 täysin mahdollista skenaariota:

Joko kamux jää häviäjien puolelle, kun muut toimijat tekevät asioita jollain tapaa paremmin ja tehokkaammin kuin kamux ja näin syö kamuxin katteita tästä ikuisuuteen itse kuitenkin samaan aikaan tehden hyvää katetta ja tulosta.

Tai alan isoimmat kilpailijat haluavat jatkuvasti kasvaa ja/tai puolustaa markkinaosuuksiaan katteiden kustannuksilla. Tällöin myös tehokkaimpien toimijoiden katteet/tulokset painuvat lähemmäs nollaa, ja kaikkien muiden menee pakkaselle - mutta koska nämä isoimmat haluavat puolustaa markkinaosuuksiaan, ei katteet koskaan pääse paranemaan ja kamux vain tuhoaa omistaja-arvoa.

Kummankaan skenaarion todennäköisyyttä en tiedä, mutta ei se ainakaan itsellä ole perusskenaario.