Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Lähde: Holding

Kamuxin markkina-arvo on n. 220 MEUR ja ns. Free float hyvin rajallinen. Instikat myyneet nettona viim. 3kk aikana vajaa 300K osaketta eli alle 1 % osakekannasta.

1 tykkäys

Eli suomeksi sanottuna nykyinen laskusuhdanne perustuu erittäin marginaaliseen (pienivaihtoiseen) toimintaan, eikä sen takana ole mitään “suurempaa”?

Tämähän on ostopaikka :slight_smile:

3 tykkäystä

Hidastuva uusien autojen kauppa tarkoittaa vähemmän yleensä melko uusia (2-4v) vaihtoautoja tarjolle. Uusien autojen hidastuva kauppa luulisi siten olevan negatiivista myös Kamuxille.

Kamux alkaa kyllä myös olemaan aika halpa tämän laskun takia, mutta en siihen suoraan ota kantaa.

1 tykkäys

Niin no näin näyttäisi, tietysti kuten Kimmo hyvin huomauttaa niin tässä painaa moni muu seikka myös. Käsittääkseni historiallisesti käytettyjen autojen kauppa on hyvin vakaa verrattuna sykliseen uusien autojen kauppaan, mutta varmasti kaikki Trafi-sotkut, diesel-peikot ja WLTP UTLP WILTJ mitä lie painat sentimentissä.

1 tykkäys

Yritin löytää tästä vähän aikaa sit jotain dataa, mutta tosi huonosti tuntuu olevan tarjolla. Tai sit en vaan osaa kirjottaa hakusanoja oikeessa järjestyksessä Googleen. :smile: Ihan lähivuosien kauppamääriähän löytyy teidän raportista, mutta oiskohan analyytikko Kajaanilla hallussaan jotain aikaan ennen finanssikriisiä ulottuvaa tilastoa?

3 tykkäystä

Juttelin Kajaanin kanssa tästä ja hänelläkään ei ollut tuota pidemmälle dataa, kuin on julkistettu. Kysyttiin myös yhtiöltä, mutta sieltä vastattiin, että Suomessa autonmyyjillä/alan toimijoilla on yhtiöiden sisäisiä tutkimuksia aiheesta, mutta niitä ei ole julkaistu.

Kannattaa lukea markkinakuvaus Kamuxin listautumisesitteestä sivulta 52 eteenpäin. Siellä on painotettu alan defensiivisyyttä, ja koska listautumisesitteitä laadittaessa selän takana on ainakin legioonan verran juristeja, pitäisi väitteen olla tosi.

Löysin, paremman puutteessa, dataa ja raportteja jenkeistä. Kyseessä erilainen markkina, mutta otetaan tämä vaikka osviittana, miten käytettyjen autojen markkina on kehittynyt:


Kuten näkee, verrattuna uusiin autoihon, joiden myynti on suorastan ultrasyklistä, on käytettyjen autojen myynti hyvin tasaista. Ottakaa myös huomioon, että finanssikriisi iski autoalaan todella rajusti eli tuo edustaa ns. ääriskenaariota.

Toinen seikka mistä juteltiin Kajaanin kanssa täällä toimistolla, on että Kamux kasvaa niin nopeasti uusia myymälöitä avaten, että pieni notkahdus alassa ei välttämättä kasvulukuja kauheasti vielä paina.

Lisäys: tässä vielä tuorein myyntiraportti jenkeistä, jos joku haluaa alaa sieltä vilkaista https://d8imphy647zzg.cloudfront.net/wp-content/uploads/2018/03/031918_UCMR_DigitalVersion_Spreads.pdf

6 tykkäystä

Kamux avaa 46. myymälän Suomessa Kajaaniin.

https://www.kamux.com/tiedotteet-ja-julkaisut/lehdistotiedotteet/kamux-jatkaa-laajentumistaan-suomessa-46-myymala-tulossa-kajaaniin/

1 tykkäys

Kyllähän tuossa (nämä noin lukuja kun katson graafista) laski 2007 myyntimäärät noin 44 miljoonasta käytetystä autosta noin 37 miljoonaan keskellä lamaa 2009. Laskua tuli siis finanssikriisissä noin -16%.

Lisäksi jos dataa testaisi olisi nuo myynnit varmasti datakielellä ns. cointegroituneet eli ovat toistensa lineaarikombinaatioita jollain kertoimella.

Onko tämä romahdus - ei. Onko myynti syklistä? - kyllä. Nämä siis omia mielipiteitäni.

1 tykkäys

Musta tuollainen -16% tilanteessa jossa euforiasta tultiin siihen, että helvetti oli irti ja kriisi napsahti rumasti kuluttajienkin sormille, on yllättävän maltillinen pudotus. Kuten Verneri totesikin, kyseessä oli aika äärimmäinen tilanne. Jos talous ajautuisi rauhallisesti taantumaan ilman sen kummempia shokkeja, olisi vaikutus merkittävästi vähäisempi. Eli kyllä, toimiala ei ole täysin immuuni taloustilanteen muuttumiselle, mutta on se syklinen-defensiivinen -janalla selvästi kallellaan sinne defensiiviselle puolelle.

1 tykkäys

Tosiaan tuo oli ääritilanne, miksi iski etenkin jenkeissä hyvin rajusti (autoalalan valmistajista moni meni nurin ja pelastettiin, keskiluokan varallisuuden tukipylväs eli asuntomarkkina romahti jne). Toisekseen, data on jenkeistä, ei Suomesta.

1 tykkäys

Johto näyttää esimerkkiä. Kalliokoski osti pukinkonttiin 550 000 eurolla lisää osakkeita.

4 tykkäystä

Vielä kävi hallituksen jäsen kaapimassa siivun.

Kamuxilla sisäpiiri ostellut yli miljoonalla vuonna 2018 osaketta jo valmiiksi tuhtien omistusten päälle.

3 tykkäystä

Sisäpiirillä näyttää olevan kova luotto tekemiseen ja niin se pitää ollakin.

…ja lisäksi se Trafin rekisterisotku loppuvuonna

→ Onpahan mielenkiintoinen Q4 tulossa.

2 tykkäystä

Pidetään työväki tyytyväisenä :+1:

Edit: Ilmeisesti edellisestä innostuneena joku työntekijä päätti sitoutua isosti hommaan :sweat_smile:

kuva

1 tykkäys

Kamuxilla vaikuttaisi olevan ihan hyvä meininki. Tuli mulla salkkuun 6 eur paikkeilla ja vähän kasvatin 5,6-5,7 € tasoilta.

Sain osari esityksestä sellaisen kuvan, että Ruotsissa oli ollut hitusen hankaluutta, mutta että toimiva resepti olisi löytynyt ja Saksa lupaavasti avattu.

Liikkeitäkin vissiin availtu nyt sitten mukavaa tahtia ja johto ostellut. Kuvittelisin tästäkin tulevan muutamassa vuodessa kelpo osingon maksaja minun salkkuun. Katellaan, josko tulee tarvetta lisätä. Positio on kuitenkin avattu.

2 tykkäystä
2 tykkäystä

Kamuxilta päivitetyt taloudelliset tavoitteet:

Kamuxin uudet keskipitkän aikavälin vuosittaiset taloudelliset tavoitteet ovat:

* Liikevaihdon kasvu yli 10 %
* Liikevoittomarginaali vähintään 4 %
* Osinko vähintään 30 % tilikauden voitosta

Kamuxin aiempi keskipitkän aikavälin taloudellinen tavoite oli liikevaihdon kasvattaminen vähintään 700 miljoonaan euroon 4−5 prosentin liikevoittomarginaalilla vuonna 2019 ja vähintään 5 prosentin liikevoittomarginaali pitkällä aikavälillä sekä jakaa osinkona vähintään 30 prosenttia tilikauden voitosta.

Kamux ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä.

“Yhtiö jatkaa kannattavaa kasvuaan. Toteutamme määrätietoisesti strategiaamme ja kansainvälistymisemme etenee. Visiomme on olla Euroopan #1 käytettyjen autojen vähittäiskaupassa”, sanoo Kamuxin toimitusjohtaja Juha Kalliokoski.

Tuohon 700 MEUR liikevaihtoon 2019 ei markkina näyttänyt uskovan, joten suuri yllätys sen pudottaminen ei pitäisi olla.

2 tykkäystä
1 tykkäys

Näyttää siltä, että Kamux ottaa alas taloudellisia tavoitteitaan laskemalla vuoden 2019 liikevaihdon alarajaa. Myös pitkän aikavälin liikevoittotavoitetta laskettiin.

Arvonmäärityksen kannalta tämä on “arvovaroitus” :slight_smile: