Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Eikös Ruotsin liiketoiminnan vetäjä laitettu juuri vaihtoon / vaihtoi itse työnantajaa? Selittäisi tätä Ruotsin heikkoutta. Tuskin kvartaalissa tai kahdessa saadaan ongelmaa korjattua, mutta ajan kanssa ja uuden vetäjän toimesta varmasti tehtävissä

13 tykkäystä

Joku uskalsi arvioissaan nojata ensimmäistä kertaa tulevaisuuden kasvuun. Tähän asti nousuista huolimatta Kamux on ollut sitten 2019 pohjien suht. edullinen jopa kuluvan vuoden kertoimilla.

Voi olla teknisesti sell, mutta liiketoiminnan puolesta tätä ei koskaan olisi pitänyt saada tasolta 4.70. Jos kasvutarina ostetaan, kipuraja on vielä aika kaukana.

26 tykkäystä

10€ nätisti rikki. Arvioisin, että 20€ nähdään ennen vuoden 2022 loppua. Tämä vaatisi Kajaanin ennusteeseen yltämisen (2022e EPS 0,79€) ja hieman yli 25 P/E:n.

Perustelut:
Kamuxin vallihauta levenee jatkuvasti yhtiön kasvamisen myötä, joka kasvattaa hyväksyttäviä arvostuskertoimia. Vuonna 2022 Saksan pitäisi olla jo selkeästi voitollinen ja siellä alettaneen painaa enemmän kaasua. Euroopan suurin -titteli alkaa olla lähellä, (Inderes 2022e liikevaihto 945m€,
Kalliokosken mukaan suurin toimija tällä hetkellä noin 1mrd€ liikevaihtoluokassa) joka taas lisää sijoittajien kiinnostusta ja on varmasti positiivinen asia myös markkinoinnillisesti. Tällöin myös lienee viimeistään kaikille selvää, että baana on auki pitkäksi aikaa 10-20 % vuosikasvulle ja markkinoiden pitäisi hinnoitella tätä sisään. “Euroopan Carmax” -puheita aletaan ottaa jo vakavammin.
Pidän realistisena, että 2022 markkinat voivat arvottaa Kamuxin hyvinkin P/E 25-30.

14 tykkäystä

Viikko sitten 9,50 oli tosiaan monelle myyneelle utopiaa (kauppaa tehtiin ysin pinnassakin vielä paljon) nyt puhutaan jo parista kympistä :blush: Paljon tapahtuu viikossa, kiitos Dansken. Harmi, että tuli kevennettyä itsekin rajusti. Onneksi aina saa lisää.

4 tykkäystä

Lisää sisäpiirihankintoja

rapiat 15k kpl 9,7€ hinnalla…

36 tykkäystä

Kamuxin saksan potentiaalista puhutaan usein esim. “sitten kun saksa kääntyy voitolliseksi niin sitä tai tätä” jne jne., vähän niin kuin PE30 ja 30% vuosittainen kasvu yms. olisivat sitten selviöitä. Osaako joku avata logiikkaa tämän ajatusmallin takana?

Itse siis näen toki positiivisena sen jos saksa saataisiin voitolliseksi ja kohdemarkkinakin kasvaisi järkyttävän paljon suuremmaksi (kun riski saksan hylkäämisestä huonona strategiana tippuisi lähelle 0%). Onko kuitenkaan osakkeenomistajan kannalta suurta väliä avataanko ruotsiin jollain aika välillä 4 liikettä ja saksaan 0, vai ruotsiin 2 ja saksaan 2?

Eli pitkän aikavälin hyödyt ovat toki selvät, mutta usein saa vaikutelman että tällä olisi suurta merkitystä lyhyellä tai keskipitkällä aikavälilläkin.

PS: Eli välillä saa kuvan että tämä “saksan potentiaali” olisi sama kuin vaikka “remedyn jackpot-pelin” potentiaali mikä voisi tehdä kurssille ja bisnekselle ihmeitä toteutuessaan. Mutta todellisuudessa kamuxin pitää painaa aina vain enemmän duunia jotta saisi pidettyä kasvun vaikka 10-20% välillä.

3 tykkäystä

Saksa on tainnut olla puhtaasti toimipisteiden kannattavuutta vertailemalla voitollinen jo jonkin aikaa tai näin on ainakin jo jokin aika sitten sanottu. Organisaatiokulut maatasolla vetäneet toiminnot lievästi tappiolliseksi, mutta nämähän skaalautuvat ihan nätisti liiketoiminnan kasvaessa

2 tykkäystä

Saksa on iso ja keskellä Eurooppaa, tavoitteena olla Euroopan ykkönen. Ruotsissa logistisesti haastavampi Euroopan, mutta ei ehkä suomen suhteen, mutta kruunu euron sijaan. Otamme molemmat, mutta Saksa olisi sijoittaja luottamuksen ja kokonaisuuden osalta arvokkaampi.

2 tykkäystä

Ymmärrän kyllä tämän. Heitetään työlukuna, että kamuxilla on yhteensä 3% osuus ruotsin ja suomen markkinasta, jos maksimi osuus mitä kamux voisi saada on vaikka 15%, niin kamux voi näillä markkinoilla vielä 5-kertaistua. Riippuen kasvuvauhdista, kamux saa vielä kasvaa 10-15 vuotta näilläkin markkinoilla ennenkuin markkinan koko alkaa rajoittaa kasvua.

Miten se että kamux toimii myös saksassa, ja tämä kokonaismarkkina onkin 5 kertaa suurempi, vaikuttaa kamuxin kasvuvauhtiin tai marginaaleihin?

Autojen kustannustehokkaampi hankinta ympäri eurooppaa yms. yms. saattaa nostaa voitto-% vaikka 4%:sta 4,5%:in pitkällä aikavälillä, mutta tällä olisi kertaluonteisesti n.10% vaikutus kurssiin (eli vähemmän kuin tämän viikon nousu).

Tiivistettynä, en ymmärrä mitä väliä kohdemarkkinan koolla (ja sitä myötä en tiedä mikä tämä saksan potentiaali muulla kuin pitkällä aikavälillä) on, jos kasvu ja marginaalit on vuosiksi eteenpäin kuitenkin samantyyppiset.

Ja disclaimerina kamux on salkkuni suurin yhtiö n. 20% painolla.

3 tykkäystä

Jos Hampurin alueelle laajentuminen onnistuu kannattavasti, se mahdollistaa paljon.

  • Skaalaetujen rakentaminen, autohankinta ja monipuolisen autovaraston ylläpito helpottuvat
  • Eteenpäin laajentuminen mahdollistuu (joko Saksan sisällä tai sitten esim. Hollanti/Tanska)
  • Mitä useampi markkina, sitä paremmin voidaan optimoida milloin missäkin painaa kaasua
  • Riippuvuus yhden toimintamaan autovero tms. politiikkapäätöksistä pienenee
  • Kasvun rajoja siirretään vielä todella paljon kauemmas horisonttiin. Kasvavan mielenrauhan lisäksi tästä avautuisi myös strateginen mahdollisuus yrittää kiihdyttää kasvua nykyistä +15% tahtia nopeammaksi, mikäli näin haluttaisiin menetellä (sitä en tiedä olisiko se hyvä ajatus)

Kun tämän kaiken yhdistää datapohjaiseen liiketoiminnan kehittämiseen, Saksa voi olla ratkaisevassa asemassa sellaisten skaalaetujen rakentamisessa, joita kilpailijat eivät enää voikaan kopioida. Joka ikinen sijoittaja muistaa aina mainita, ettei Kamuxilla ole vallihautaa. Miten tätä hinnoiteltaisiin, jos data- ja skaalapohjainen vallihauta onnistutaan kehittämään?

Tietyiltä osin yhtiö voi mennä eteenpäin myös kasvamalla pelkästään Ruotsissa ja Suomessa, mutta jotain jää uupumaan. Lisäksi Kamuxin visio on olla Euroopan käytettyjen autojen markkinan ykkönen. Jos Saksa ei kääntyisikään voitolle, visioita menisi uskottavuus.

Näistä syistä Kamuxin osaria lukiessani tsekkaan aina ensin Saksan numerot ja sitten vasta kaiken muun.

26 tykkäystä

Aina silloin tällöin vilkuillut Kamuxin tarjontaa ensi kesää silmällä pitäen. Kyllä on koko ajan enemmän ja enemmän huomattava tuo tarjonnan väheneminen, josta on jonkin verran ollut jutteluakin. Vielä huhtikuussa löytyi kymmenkunta autoa, joka sopi omiin spekseihin, mutta nyt pariin kk ei ole oikeastaan yhtään vastaavaa löytynyt. Ei omat vaatimukset nyt mitään poikkeavaa ole, joten mielenkiintoista nähdä miten myynti kulkee H2 aikana.

2 tykkäystä

Näyttä olevan enemmän tai vähemmän krooninen ongelma vaihtoautomarkkinoilla maailmanlaajuisesti. Se vain näkyy heti kun isot autotehtaat ovat seis monta viikkoa.

1 tykkäys

Noin se menee.
Näkisin että Saksan pisteiden varastoa pitäisi nostaa. Kyllä merkittävällä toimijalla pitää 1000 kpl olla varastoa et kaikille on jotain kiinnostavaa!

Minun mielestä nämä ovat enemmän pitkän aikavälin ajureita kuin “potentiaalia-mikä-räjäyttää-pankin” kun saksasta tulee kannattava.

Itse luulen että kamux on datan kanssa ainakin kilpailijoita paljon edellä, ja saattaa jopa jonkinlaista vallihautaakin olla, mutta se jos kamux pystyy vaikka jotain euroopan sisäisiä hinta-arbitraaseja hyödyntämään todella tehokkaasti, ilmenee luultavammin voitto-% kymmenyksissä, eikä sijoittajille ole mahdollista edes tietää tämän olemassa olosta.

Vai miten itse luulet että kamuxia hinnoiteltaisiin jos noita vallihautoja saataisiin, ja miten/mistä tietäisit näiden vallihautojen olemassa olosta?

Ja taidan siis olla samaa mieltä tuosta saksan potentiaalista kanssasi, mutta omasta mielestä tätä potentiaalia mainostetaan usein väärin sijoittajien kesken.

3 tykkäystä

Ennakkoluulottomuus kannatti. Haussa haastateltiin 52 hakijaa, ja kaksi valittiin. Koivuranta oli toinen valituista, vaikka hänellä ei ollut kaupallista koulutusta tai aiempaa myyntikokemusta.

“Haluan uskoa, että valttini oli läsnäolo. Monenlaisissa töissäni olen ollut aina tekemisissä ihmisten kanssa. Olen kohdannut yhteiskunnan eri äärilaitoja ja päätynyt heidän kanssaan hyviin sinunkauppoihin. Ajattelin, ettei myyminen voi olla sen vaikeampaa.”

Se, että yritys rekrytoi myyjiä kaikenlaisilla taustoilla, on sittemmin osoittautunut työn suolaksi. Työyhteisön monipuolisuus on rikkaus, ja koulutusta tärkeämpää on oikeanlainen persoonallisuus.

“Kollegat kannustavat, ja saatan saada jopa konsernijohtajalta henkilökohtaista sähköpostia, jos olen onnistunut kaupoissa. Positiivisuus tarttuu ja saa yrittämään entistä kovemmin.”

Terveisiä Kamuxin rekrystä ja työkulttuurista. Suoraan sanottuna kuulostaa ihan helvetin hyvältä, vaikka varmaan tällaisissa jutuissa on aina vähän värikynää mukana. Paljon myyjähakijoita, monipuolista osaamista, ihmislähtöinen asenne ja matala hierarkia. Monet sijoittajat tykkää pyörittää pelkkiä numeroita, mutta kunnon humanistianalyytikko ymmärtää, että muun muassa tätä on aineeton kilpailuetu. :nerd_face:

62 tykkäystä

Oon ollut vähän skeptinen “Kamux kulttuurista”, joka ei ole kopiotavissa (v: tj, Inderes roast, k: mikä ei ole kopiotavissa?) Mutta, tästä jäi kyllä tosi hyvä mielikuva. Mitä enemmän J-Pn kaltaisia onnistuneita tarinoita Kamux saa, niin sitä enemmän se tulee näkymään myydyissä autoissa ja omistajan tilipussissa. Eli just niissä numeroissa :money_mouth_face: :smile:

1 tykkäys

Viime kädessä onnistumisen pitäisi näkyä positiivisesti like-for-like -myynnissä ja bruttokatetteessa. Asian analysointia hankaloittaa, että verrokeilta tarkkaa dataa ei useinkaan ole saatavilla, joten aina ei tiedä mikä on omaa tekemistä ja mikä markkinan vetoapua.

Yhtiön tuotto-riskisuhteessa mielestäni hienointa on se, että Saksan potentiaalista ei tällä hetkellä tarvitse maksaa juuri mitään. Inderesin ennusteilla 2023e EPS on 0,95 euroa ja ilman Saksan ennustettua liikevoittoa se olisi 0,91 euroa. Voisin periaatteessa olla tyytyväinen tuohon 2023e P/E 11x valuaatioon ilman Saksaakin, mutta onhan diili vielä todella paljon herkullisempi kun tuollaisen option saa ilmaiseksi. Toki tilanne olisi eri, jos keskustelofoorumien hype näkyisi hinnassa ja yhtiötä hinnoiteltaisiin hype-kertoimilla koska ”kohta se valloittaa koko Saksan”, mutta silloin optio ei enää olisi ilmainen.

27 tykkäystä

Alla olikin ihan hyvin asioita, kannattaa katsoa Kajaanin viimeisin kamux video. Siinähän ne saksan edut käytiin huolella läpi.

7 tykkäystä

Ainakin Kalliokosken arbitraasia on jäljellä Saksan ja Suomen käytettyjen autojen markkinoiden välillä, ainakin kun mennään kalliimpiin yksilöihin.

Itseä on vuosien saatossa kiinnostanut S-mallisarjan Audit.
Suomessahan nuo on autovero pilannut, eli uutena hintalaput ovat pilanneet tunnelmaa…
Tuli mieleen, Kamux voi hinata Suomeen sporttisia yhteen pisteeseen vähän Sport Car Centerissa ”kiusaksi” tai kaveriksi.

Esim Audi SQ7 uudempaa koppaa esim 2016-2017 malli on V8 padalla makea peli, Saksasta aika kohtuudella, Suomessa kallis…

Kamuxin ostoporukka pelaa tosi safetyä, voisi hiukan laajentaja valikoimaa, Lempäälän Ideaparkin piste olisi hyvä myymälä sporteille, siinähän Ferraritkin myydään naapurissa.

18 tykkäystä

Duunitorin juttu lienee maksettu “mainos”. Toki erittäin hienoa että positiivisia onnistujia riittää!
https://duunitori.fi/rekrytointi/palvelut/tyonantajamielikuva

Varastoa on saatu Kamuxilla hyvin kasaan 4200 autoa. Saka pyristelee edelleen 1500 auton varastolla, joka on suhteessa pienempi per liike. Kun on varastoa mitä myydä niin syntyy kauppaakin.

Tietääkö kukaan onko Kamux antanut tietoa millä aikavälillä Saksa kääntyy voitolliseksi? Todella lähellä ollaan jo.

2 tykkäystä