Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Minun mielestä nämä ovat enemmän pitkän aikavälin ajureita kuin “potentiaalia-mikä-räjäyttää-pankin” kun saksasta tulee kannattava.

Itse luulen että kamux on datan kanssa ainakin kilpailijoita paljon edellä, ja saattaa jopa jonkinlaista vallihautaakin olla, mutta se jos kamux pystyy vaikka jotain euroopan sisäisiä hinta-arbitraaseja hyödyntämään todella tehokkaasti, ilmenee luultavammin voitto-% kymmenyksissä, eikä sijoittajille ole mahdollista edes tietää tämän olemassa olosta.

Vai miten itse luulet että kamuxia hinnoiteltaisiin jos noita vallihautoja saataisiin, ja miten/mistä tietäisit näiden vallihautojen olemassa olosta?

Ja taidan siis olla samaa mieltä tuosta saksan potentiaalista kanssasi, mutta omasta mielestä tätä potentiaalia mainostetaan usein väärin sijoittajien kesken.

3 tykkäystä

Ennakkoluulottomuus kannatti. Haussa haastateltiin 52 hakijaa, ja kaksi valittiin. Koivuranta oli toinen valituista, vaikka hänellä ei ollut kaupallista koulutusta tai aiempaa myyntikokemusta.

“Haluan uskoa, että valttini oli läsnäolo. Monenlaisissa töissäni olen ollut aina tekemisissä ihmisten kanssa. Olen kohdannut yhteiskunnan eri äärilaitoja ja päätynyt heidän kanssaan hyviin sinunkauppoihin. Ajattelin, ettei myyminen voi olla sen vaikeampaa.”

Se, että yritys rekrytoi myyjiä kaikenlaisilla taustoilla, on sittemmin osoittautunut työn suolaksi. Työyhteisön monipuolisuus on rikkaus, ja koulutusta tärkeämpää on oikeanlainen persoonallisuus.

“Kollegat kannustavat, ja saatan saada jopa konsernijohtajalta henkilökohtaista sähköpostia, jos olen onnistunut kaupoissa. Positiivisuus tarttuu ja saa yrittämään entistä kovemmin.”

Terveisiä Kamuxin rekrystä ja työkulttuurista. Suoraan sanottuna kuulostaa ihan helvetin hyvältä, vaikka varmaan tällaisissa jutuissa on aina vähän värikynää mukana. Paljon myyjähakijoita, monipuolista osaamista, ihmislähtöinen asenne ja matala hierarkia. Monet sijoittajat tykkää pyörittää pelkkiä numeroita, mutta kunnon humanistianalyytikko ymmärtää, että muun muassa tätä on aineeton kilpailuetu. :nerd_face:

62 tykkäystä

Oon ollut vähän skeptinen “Kamux kulttuurista”, joka ei ole kopiotavissa (v: tj, Inderes roast, k: mikä ei ole kopiotavissa?) Mutta, tästä jäi kyllä tosi hyvä mielikuva. Mitä enemmän J-Pn kaltaisia onnistuneita tarinoita Kamux saa, niin sitä enemmän se tulee näkymään myydyissä autoissa ja omistajan tilipussissa. Eli just niissä numeroissa :money_mouth_face: :smile:

1 tykkäys

Viime kädessä onnistumisen pitäisi näkyä positiivisesti like-for-like -myynnissä ja bruttokatetteessa. Asian analysointia hankaloittaa, että verrokeilta tarkkaa dataa ei useinkaan ole saatavilla, joten aina ei tiedä mikä on omaa tekemistä ja mikä markkinan vetoapua.

Yhtiön tuotto-riskisuhteessa mielestäni hienointa on se, että Saksan potentiaalista ei tällä hetkellä tarvitse maksaa juuri mitään. Inderesin ennusteilla 2023e EPS on 0,95 euroa ja ilman Saksan ennustettua liikevoittoa se olisi 0,91 euroa. Voisin periaatteessa olla tyytyväinen tuohon 2023e P/E 11x valuaatioon ilman Saksaakin, mutta onhan diili vielä todella paljon herkullisempi kun tuollaisen option saa ilmaiseksi. Toki tilanne olisi eri, jos keskustelofoorumien hype näkyisi hinnassa ja yhtiötä hinnoiteltaisiin hype-kertoimilla koska ”kohta se valloittaa koko Saksan”, mutta silloin optio ei enää olisi ilmainen.

27 tykkäystä

Alla olikin ihan hyvin asioita, kannattaa katsoa Kajaanin viimeisin kamux video. Siinähän ne saksan edut käytiin huolella läpi.

7 tykkäystä

Ainakin Kalliokosken arbitraasia on jäljellä Saksan ja Suomen käytettyjen autojen markkinoiden välillä, ainakin kun mennään kalliimpiin yksilöihin.

Itseä on vuosien saatossa kiinnostanut S-mallisarjan Audit.
Suomessahan nuo on autovero pilannut, eli uutena hintalaput ovat pilanneet tunnelmaa…
Tuli mieleen, Kamux voi hinata Suomeen sporttisia yhteen pisteeseen vähän Sport Car Centerissa ”kiusaksi” tai kaveriksi.

Esim Audi SQ7 uudempaa koppaa esim 2016-2017 malli on V8 padalla makea peli, Saksasta aika kohtuudella, Suomessa kallis…

Kamuxin ostoporukka pelaa tosi safetyä, voisi hiukan laajentaja valikoimaa, Lempäälän Ideaparkin piste olisi hyvä myymälä sporteille, siinähän Ferraritkin myydään naapurissa.

18 tykkäystä

Duunitorin juttu lienee maksettu “mainos”. Toki erittäin hienoa että positiivisia onnistujia riittää!
https://duunitori.fi/rekrytointi/palvelut/tyonantajamielikuva

Varastoa on saatu Kamuxilla hyvin kasaan 4200 autoa. Saka pyristelee edelleen 1500 auton varastolla, joka on suhteessa pienempi per liike. Kun on varastoa mitä myydä niin syntyy kauppaakin.

Tietääkö kukaan onko Kamux antanut tietoa millä aikavälillä Saksa kääntyy voitolliseksi? Todella lähellä ollaan jo.

2 tykkäystä

Ainakin on kerrottu, kuinka kauan Ruotsiin meni ja kerrottu, että strategia on erilainen Saksassa. Tiiviimmin liikkeet, ja että on opittu ruotsista = nopeammin kuin ruotsi ja lähellä oltaisiin oltu ja ollaankin.

Muutamia omia ajatuksia Saksan osalta. Kamux Saksan liiketappiohan oli Q2/2020:lla -0,4 milj. euroa eli lähellä nollatulosta. Ketjussa @Observer jo mainitsi esim. skaalatujen rakentamisen (hankkinat, rahoitustuotteiden myyntipalkkiot) olevan etusijalla. Näin Kamuxin kasvutarinassa voitollisuus tulee aikaa myöten, kun isompi skaala alkaa näkyä kannattavuuden parantumisena. Pelkästään suur-Hampurin markkina on kooltaan noin koko Suomen markkinan kokoinen.

Kamuxin liiketoiminnan kehitys Ruotsissa

  • Ruotsissa ensimmäinen autoliike avattiin vuonna 2012.
  • Kamuxin Ruotsin liiketoiminta teki ensimmäisen voitollisen tilikauden vuonna 2018 (EBIT 0,9%).
  • Eli kuusi vuotta meni ensimmäisen liikkeen avaamisesta voitolliseksi. Tämä on vain historiaa, mutta antaa kuitenkin jonkinlaista vertailupohjaa.

Kamux Saksassa

  • Kamux laajeni Saksaan vuonna 2015. Kalliokoski totesi esim. 7.10.2019 Hämeen Sanomien haastattelussa, että Saksassa alkukustannukset ovat suhteellisen kovat. Tätä ei avattu haastattelussa tarkemmin, kuin viittaamalla ammattitaitoisten johtajien palkkaukseen.
  • Nyt yhtiö on ollut 5 vuotta Saksan hajanaisilla käytettyjen autojen markkinoilla joten tuskin Ruotsia nopeampaa toiminta voitolliseksi kääntyy

Saksassa on aluksi luultavasti keskitytty henkilöstön kehittämiseen ja toiminnan optimointiin. Ehkä Saksan henkilökunnan koulutus on onnistunut, koska myytyjen autojen lkm per myyjä on Ruotsia selvästi korkeampi (125 vs. 86) ja melko lähellä Suomen lukuja (142 myytyä per myyjä)

Inderesin laajassa raportissa 1/2020 s. 26 on todettu näin: “Odotamme Kamuxin jatkavan lähivuosina selvästi yleistä markkinakehitystä nopeampaa kasvua ja kääntyvän voitolliseksi Saksassa vuosien 2021-2022 aikana.”

Tietysti tämän laajan raportin julkaisun jälkeen on tapahtunut jo paljon, mutta kai tämä on edelleen järkevä tavoiteaika? Jos liiketoiminta Saksassa olisi voitollista v. 2021 oltaisiin samasssa tahdissa Ruotsin liiketoiminnan kanssa (6 vuodessa voitolliseksi), mutta tärkeintä on kasvun jatkuminen Saksassa.

14 tykkäystä

Miten muuten menee sitten noiden autoverojen kanssa, mikäli jatkossa voi Suomen Kamuxista tilata “Saksan Kamuxin” auton. Tuossahan on historiallisesti ollut jos sun mitä bulvaania ja erikoismaksua. Saisiko Kamux tuota jotenkin suoraviivaisemmaksi? Sen näkisin tuovan Kamuxille aivan valtavan markkinaedun, jos saavat myytyä saksalaisia autoja helposti Pohjoismaihin. Nykyisinhän se on pitkälti kahden yksityishenkilön case-by-case -tapailua?

3 tykkäystä

Korona tietysti tuli tälle vuodelle. Se varmaan voi vuodella tai puolella viivästyttää?

Niin korona muuttaa varmasti aikataulua. Toisaalta Saksassakin voivat ne pienemmät käytettyjen autojen liikkeet myös kärsiä koronasta pahiten. Näiltä paikallisilta yhden tai kahden toimipisteen liikkeiltä saattaa Kamux viedä siten eniten asiakkaita.

Samaa kysyttiin Kamuxin roastissa 12/2019 ja CFO vastasi, että Kamux ei ole kertonut mitään tavoiteajankohtaa Saksan kääntymisestä voitolliseksi. Hänen mukaan Saksa on investointeja vaativassa kasvuvaiheessa, mutta vuosien 2019-2022 koko konsernin taloudellisista tavoitteista voi päätellä, että Saksassakin on tarkoitus tehdä jo tuon ajan sisällä tulosta.

23:40 Milloin Saksa kääntyy voitolliseksi?

4 tykkäystä

Kyllähän tälläiset on mainioita nostoja, ja näkemyksiä.
Kovin antikamuxlaisena (osakkeenomistaja joka omistaa Kamuxia aina-negatiivisena, vissiin Massen vastakohta?) toki epäilen epsin kasvua 20% vuositasolla. Tämän vuoden tuloksella peg- luku olisi häikäisevän alhainen kasvuyhtiölle. Tähän tosiaan Saksan kasvu, puhumattakaan muista mahdollisista laajentumisista, on todella köykäinen hinta kannattavasti kasvavasta markkinajohtajasta.

Mille tasolle liikevaihdon kasvu tulee “jäämään” jatkossa? Miten Kamux onnistuu jatkossa kasvamaan markkinaa nopeammin kestävästi? Ja tämä kaikki siis ilman koronakvartaalia tai siihen liittyvää. Kokoluokka alkaa olemaan jo iso. Onko sijoittajat täysin myytyjä sille että kasvu tulee jatkumaan, vai mitä sijoittajat oikeastaan odottaa ja haluaa? Kauanko käytettyjen autojen markkinatyhjyys jatkuu?

Latela, koska Masse tarvitsee ja ansaitsee vastakohdan

4 tykkäystä

Mitä arvelette vaikuttavan koronan yksityisten ihmisten autontuontiin. Itsellä tuttavia mitkä ovat tuoneet autoja itselle 1-2 vuoden välein ja myyneet ne markkinoille (ei enään toki suurta taloudellista kannatusta, mutta heille tapa ja samalla lomamatka). Nyt tämä on ainakin aika jumissa ajamalla tuotuna kun karanteenit päällä. Kaveri myi autonsa ja aiko ajella jollain ropposella toistaiseksi. Näyttäsi ainakin hankaloittavan aika lailla yksittäisten autojen tuontia. Tämä toki väliaikainen tilanne, mutta tuoko jotain apua esim. isompien toimijoiden kuten Kanuxin tilanteeseen (väliaikaista kilpailuetua)?

2 tykkäystä

Täytyy sanoa, että itselläni on Fortumista samanlainen fiilis kuin sinulla ilmeisesti kamuxissa, omistan, koska halvalla sain ja houkuttelevalta näytti, mutta vähän vastentahtoisesti.

Kamuxissa minulla positiivisempi vire, koska niin vahvat näytöt ja toki ostot olleet järkeviltä tasoilta.

Jos vaan kamux jatkaa omaa tekemistä, kuten enne koronaa (saa nähdä miten varman päälle pelataan, mutta taisi todista, että yksityisautoilulle on kysyntää), niin on aika hassua saada ostaa n. P/E 15 hinnoilla tai omaan osto aikaan jopa alle (tai ehkä 2020 ennusteilla pe15 paikkeilta).

Siihen nähden nykyiset hinnatkaan eivät kyllä ole mahdottomia, kun 10-15% kasvua on pystytty perinteisesti pitämään.

Korona ssa kuitenkin todistivat, että kannattavuus sun muut ei mene vessasta alas vaikka tuli vakava häiriö markkinaan (joka toki toipui kesken kvartaalin).

Mielestäni korona ssa saatiin hyvin todisteita liiketoiminnan joustavuudesta ja myyjien palkkioiden joustosta yms. Kertoimet eivät ole kaukana “” normi firmasta"" ajatellaan vaikka sampo tai fortum (tosin sammon kertoimet pitäisi mielestäni olla preemio lla).

Vaikea nähdä, että mikä kamuxiin kertoimia äkkiseltään tiputtaisi esim p/E 10 tasolle?? Mutta vaikka ala on epäseksikäs autojen myynti ala (digitaalisella twistillä ja vakuutusten yms. Myynnillä) niin kertoimien nousun mahdollisuus kyllä minusta on ilmeinen esim 2-3 hy ää kvartteria alle.

Silloin saadaan kasvu ja kertoimet hintaan, vaikka kyllä mulle pelkkä kasvukin kävisi. Ja hei, tästähän saa vähän osinkoakin (ei tosin fortumiin verran, vielä…paitsi jos on ne viiden euron laput vielä osalla matkassa taitaa osinkoakin olla aika hyvä, mulla ei valitettavasti ole).

8 tykkäystä

Jos “loppuu” myytävät autot, niin hankala tehdä kunnon voittoa, vaikka jäljellä olevista saisi pulasta johtuvaa preemiotakin. Se on kuitenkin suht realistinen riski tällä hetkellä. Myös tulevaisuudessa voi saatavilla olevien käytettyjen autojen määrä rajoittaa, mutta toki koronan jälkeen on porukalla taas varaa ostaa autoja, jotka sitten myöhemmin päätyvät Kamuxillekin.

2 tykkäystä

On totta, että tuo voisi olla lyhyellä aika välillä ainakin riski, mutta sitten tuntuisi, että ongelma voisi koskea pienempiä ja kassaltaan heikompia kilpailijoita ensin? Vaihingoittasi toki kamuxiakin.

Joku taisi laittaa, että 4200 autoa oli varastossa. Oliko tälle määrälle mitkä factat?

Moikka @Osinko44, laitoit, että varastossa 4200 autoa, mistä luku?

Kamuxin sivuilla näkyy noin 4200 ajoneuvoa

Edit: tai siis eilen näkyi, nyt 4000
Eilen siis myytiin ainakin tuo 200 ajoneuvoa :thinking: :stuck_out_tongue:

4 tykkäystä