Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Mielenkiintosta olisi tietää mikä instikka tuolla taustalla, näyttäisi olevan n. 32 000 kpl:n nettomyynnit jo tän päivän aikana.

2 tykkäystä

Tuskin niillä kovin moneksi vuodeksi myytävää riittää.
Kurssi seuraa ja tottelee kyllä liiketoimintaa pitkässä juoksussa. Pääasia, että matkaliput on hankittu. Niiden hankkimatta jättäminen olisi nimittäin se kaikkein suurin vaurastumisen este. :+1:

8 tykkäystä

Älkää nyt ihmetelkö jos 7,40 tasossa on myyjää :metal:. RSI on selvästi yli 70 ei yliostettu, lappua vaan laitaan…:grin:

2 tykkäystä

Komppaan @Kunhalvallasaa! :wink:

1 tykkäys

Ostakaa sitten alempaa takasin. Minä tankkasin 6,98 ja 7,38 pe ja mä. Pitkä aika väli kiinnostaa ja nousu fundament teihin perustuvaa. Arvostus kaiketi lyhyelle aika neutraali.
Eihän sitä tiedä mitä yleisesti tapahtuu, sentimentti kin voi heiluttaa nyt kun ei ole enää 30%alennuksessa

:slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Juu näin tehdään! Kun tällaisen käytetyn kaaran omistuslapusta saa lähes 50% enemmän kuin kesällä ostettaessa, niin pakko oli sedän myydä puolet pois! Silti näitä romuja on seurakunnan parkkipaikat edelleen aika täynnä.

Mutta: uudet omistuslaput ostetaan, kunhan ne saa tungettua bensatankkiin alle 7 eedvartilla kipale.

Masse-setä, FA, eikös se autoilu tehnyt Henry Fordistakin rikkaan? :slight_smile:

1 tykkäys

Juu antaa Kamux ny vähä kitua… alta seisan vois vähä ottaa lisää, en viitsi nykyisiä myydä ku menee veron maksamiseksi.
Olkoot holdissa, myyjiä löytyy kyllä tällaisen pystysuoran nousun jälkeen, pikku rekyylieliminaation on varmaa

2 tykkäystä

Vähän vanhaa, eli syyskuun asioita, mutta vaikuttanee myös loppuvuoteen:

Voimakkaimmassa kasvussa oli autokauppa, jossa sekä liikevaihto että myynnin määrä kasvoivat molemmat 10,7 prosenttia. Kehitykseen vaikutti osaltaan vuoden 2018 syyskuun alussa käyttöönotettu uusi päästöjen WLTP-mittaustapa, mikä heikensi autokaupan kasvua vuotta aiemmin.

1 tykkäys

Uusintana. Autojen ensirekisteröinnit 2018 vs. 2019. WLTP “vaikutti osaltaan” syys-lokakuussa 2018:

image
(Tammi-lokakuu)

3 tykkäystä

Juu nyt loppuvuotena on uusien myynti 2018 yläpuolella, mutta eihän 2019 ole putkeen mennyt uusien kaupassa. Autot on edelleen todella kalliita ja nuorisoa ei niin peltilehmät kiinnosta, käytetään rahat matkailuun ja hampaiden valkaisuun.

2 tykkäystä

Kauppalehti Optiossa tänään juttua autoilun tulevaisuudesta.

Tässä ehkä keskeisimmät nostot jutusta. Nämä ovat myös usein niitä uhkakuvia, joita nostetaan Kamuxin liiketoiminnasta esiin. Yhteiskäyttöautot, itseohjautuvat autot jne.

kamux12

3 tykkäystä

Olisi jännä kuulla noiden yhteiskäyttöautopalveluita suunnittelevien yritysten näkemyksiä, miten tuo käytännön ongelma liittyen autojen kestävyyteen ratkaistaan. Jos autot olisivat ns. vapaata riistaa kuten mikä tahansa yhteiskäyttöhyödyke (tyhmä esimerkki sähköpotkulaudat), on autojen kohtelu melko rumaa suoraan sanoen. Kyllähän jokainen autonomistaja esim. hidastaa hidastetöyssyihin, vähän edes varoo rotvalleja ja jotenkin katsoo että sisätilat pysyvät järkevässä kunnossa. Yhteiskäytössä tämä on selkeä ongelma, ja en ole vielä itse ymmärtänyt miten markkinoille saataisiin tarpeeksi simppeleitä/kestäviä autoja joissa tämä ongelma ratkaistaan. Erikseen olisi tietenkin konsepti, jossa tietty porukka yhteisesti “vuokraa” auton, mutta sehän on jo nyt mahdollista, ja se estää tuollaisen oikean yhteishyödykkeen tuomat edut että niitä olisi siellä täällä ja saisi ottaa hyödykkeen käyttöön kun siltä tuntuu.

Jotenkin tuo koko ajatus tuntuu vain todella kaukaiselta.

Onko tähän kellään faktapohjaista tietoa miten näitä on ratkottu/aiotaan ratkoa?

PS. Konseptihan olisi mullistava, jos sen saisi toimivana käytäntöön.

5 tykkäystä

Ainoa tapa miten tuollainen voi toimia on vähän niinkuin taksi ilman kuskia. Eli firma ylläpitää läjää autoja joita on ympäriinsä ja palvelun käyttäjä voi niistä ottaa minkä vain käyttöönsä ja jättää sen minne vaan. Jos kosla on huonossa kunnossa peukku alas appissa ja vaihdetaan seuraavaan. Todennäköisesti onnistuu käytännössä vasta sitten kun meillä on Oikeasti Itse Ajavat autot koska muutoin kulut autojen siirtelystä tekevät hommasta aivan liian kalliin.

Jos-kun itseajavat oikeasti toimivat, teoria että tilaat auton ovelle appista ja semmoinen pörrää ilman kuskia muutamassa minuutissa paikalle voisi tehdä palvelusta kiinnostavan. Bonuksena näitä ei sitten tarvitsisi edes itse ajaa, pistää vain appista tai auton näytöltä päämäärän kartalta ja antaa auton ajella.

En pidätä hengitystäni. Tällaisia systeemejä tietenkin jo kehitetään, mutta epäilen vähän että 5-10 vuotta voi vierähtää ennenkuin onnistuu käytännössä.

1 tykkäys

No tämä tietenkin estää tietyt ongelmat jos ihminen itse ei pääse ohjaimiin, mutta säilyttää silti sen ongelman että sisätilojen suhteen auton kunnosta ei tarvitse huolehtia, joten se rappautuu melko pian väittäisin. Napista painamalla, että auto on huonossa kunnossa, ollaan jo väärällä tiellä sillä korjauslaskun ainoa maksaja on kuluttaja.

Puhumattakaan tuosta mallista että autoja saisi ajaa itse, ja ne olisi vapaasti käytettävissä siellä ja täällä. Mielenkiintoista nähdä koska tämä tulee, jos tulee koskaan.

Ihan samaan tapaan kuin bussien, metrojen ja taksien sisätilat kuluu käytössä. Palveluntarjoajan pitää ylläpitää ja se maksaa. Jos on liian kallista, palvelu ei sitten ole taloudellisesti kannattavaa ja kuolee pois. Yksinkertaista.

1 tykkäys

Suomalaiset, jotka seisovat 5m välein bussipysäkillä ja katsovat mieluummin hississä lattiaa kuin vieruskaveria siirtyvät sujuvasti yhteisautoihin ja vievät Kamuxilta pisneksen. Ja tietty lentävät autot ja lentävät sähköautot.

Noniinno. Mitä, jos pojat saisivat ensin sen Saksan ja Ruotsin hauki-on-kalan edes kerran lähtemään kaislikosta…?

2 tykkäystä

Voi teitä likinäköisiä. Masse-setä, FA, seurakuntajohtaja, on tämän uuden autoiluvision ratkaissut jo aikaa sitten. Ei ole vaan ehtinyt sitä laittaa tänne foorumille.

Eli: Yksityisautoilu lopetetaan ja tilalle tulee valtava joukko “halpistakseja”. Ei tarvita odotella itseohjautuvia autoja. Nopealla apin tilauksella saat haplataksin kotiovelle, kyyti on turvallinen ja nopea ja hinta on HALPA! Samalla maan työllisyysaste nousee oikein reippaasti!

Siinäpä se.

Masse-setä, FA, koskahan se Nobel-pysti jaetaan seuraavan kerran??

Näissä yhteiskäyttöautoissa on yksi ongelma että ne ohittavat täysin ison pointin miksi porukat ostavat autoja. Varsinkin vähän hienompia ja nopeampia autoja. Auto on se yleisin “kalunjatke” jolla leveillään ympäristölle. Joillekkin autojen käyttökelpoisuus liikkumiseen ja tavaroiden siirtelyyn on toissijainen hyöty verrattuna siihen mielihyvään jonka saa kun firman parkkiksella oma auto on se rivistön uusin, hienoin ja nopein luksusmerkin tuotos.

Ja niin kauan kuin ihmisrodun urokset käyttävät karvanoppa-tuunattua rassiaan välineenä jolla herättää vastakkaisen sukupuolen kiinnostusta, autoja halutaan ostaa… :sparkling_heart: - eikä nuorisolla yleensä ole mitenkään varaa ostaa uutena.

Kamuxin tulevaisuus on siis turvattu!

2 tykkäystä

Lentavissä autoissa ois se hyvä, että ei renkaat kuluisi, ja ei olisi liukasta, jos laskeutuminen tapahtuisi pystysuoraan.

Ilmankos TYRES on pitkässä laskuputkessa, damn :poop:

12 tykkäystä