Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Saa ostettua. On kylläkin rekisteröintidataa ei myyntidataa.

Lokakuu näyttää syyskuuta paremmalta.
Markkina pudotus taittuu, sekä Kamux markkinaosuus hieman paranee.

43 tykkäystä

Kiitos tarkennuksesta. Näyttää suunta tosiaan paranevan.

Viitsitkö vielä tyhmälle vääntää rautalangasta että mitä tuo rekisteröintidata tarkoittaa? Kamuxin itselle rekisteröityjen (eli ostettujen?) autojen määrää vai Kamuxin asiakkaille rekisteröityjen autojen määrää (eli myytyjen)?

28 tykkäystä

Asiakkaille rekisteröityjä. Trafin datan mukaan. Tuossa myös lokakuu.

Kpl autot Markkina Kamux Kamux Mos %
10/21 13 518 1 348 9,97 %
10/22 12 723 1 322 10,39 %
-5,88 % -1,93 % 4,20 %
61 tykkäystä

Eli suhteessa markkinaan Kamux tekee lähes jytkyn? Olettaen ettei katteista olla tingitty…?

7 tykkäystä

Tuollainen pomppu markkinaosuudessa mielestäni johtaisi jo ohjeistuksen nostoon. Toki Kamuxillahan on vielä 33 päivää ja 14-15h aikaa julkaista sellainen ennen seuraavaa osaria :smiley:

Tein taas kvartaalittaisen markkinaosuus ja kappalemäärä ennusteeni. Tällä kertaa päätin käyttää hieman enemmän aikaa ja päätin laittaa luvut paperin sijaan exceliin, jottei joka kerta tarvitse lukuja uudestaan laskea. Huomasin myös muutamia mielenkiintoisia yksityiskohtia.

Lopputuloksen sain seuraavat ennusteet:

Suomen markkinaosuus: 7,67%-7,87%

Markkinaosuuden ennuste perustuu siihen, että oletan Kamuxin markkinaosuuden kasvavan, kuten on yhtä kvartaalia lukuun ottamatta aina kasvanut. Huomasin, että Q3 markkinaosuus on jotenkin uskomattomasti kasvanut aina tasan 0,3%-yksikköä vuoden takaiseen, joten valitsin sen alarajaksi. Ylärajaksi päädyin edellisvuosien Q2/Q3 markkinaosuuksien keskiarvomuutoksesta (Q2 yleensä ollut vuoden heikoin markkinaosuuden osalta). En kuitenkaan yllättyisi, mikäli 8% markkinaosuus ylittyisi jälleen. Tuo 10% kuitenkin vaikuttaa aika optimistiselta.

Myydyt autot (Ruotsi/Saksa vaikeampi ennustaa kun ei ole samanlaista markkinadataa saatavilla yhtä helposti)

Suomi: n. 11800-12200
Ruotsi: n. 3700-4000
Saksa: n. 1150-1225

Yhteensä 16700-17400 kpl, eli laskua 7-10%.

Varmaa olen vain siitä, että kappalemärät laskevat kaikissa :smiley: (Ellei Ruotsin uudet liikkeet yllätä)

Tuossa taulukko historiallisista luvuista ja ennusteista. Graafeja sentään en jaksanut vääntää :sweat_smile:

Aiemmin olen osunut kappalemäärissä melko hyvin. Pitäisin näitä ennusteita jonkinlaisena “pohjatasona”, joiden alittaminen olisi melko huono asia. Mikäli yllä olevat Trafin ihme-data pitää paikkaansa, niin toki voi ylittyä isomminkin. Viime vuoden Q2/Q3 eivät olleet sieltä vahvimmasta päästä kuitenkaan.

Lisähuomioita:

Lähivuosina markkinaosuuksien kasvu on painottunut melko suuresti Q1 lukuihin. Tänä vuonna kuitenkin Q1 “vedettiin happea” ja Q2 puolestaan oli markkinaosuuden kasvultaan melko vahva.

Omassa muistissa ei ole, oliko 2019 kvartaaleissa jotain poikkeuksellista, mutta tuolloin Q1-Q3 markkinaosuudet olivat lähes samat ja koronan jälkeen kvartaalierot ovat suurentuneet merkittävästi. Ollaanko menossa jälleen kohti tasaisempia kvartaaleja sen osalta?

Disclaimer. Ei sijoitussuositus, ja saatan jälkieditoida postausta vielä sen pituuden vuoksi.

37 tykkäystä

Voisi olla fiksua verrata noita Trafin lukuja Kamuxin julkaisemiin aiempiin lukuihin. Ovatko samalla pallokentällä esim. vuoden 2021 osalta?
Tuossa @Geologiopiskelija taulukossahan nuo q3/21 luvuthan olikin. Ei näytä ihan samoilta?

5 tykkäystä

Trafi datan puute on että huutokaupatut autot jää huutokaupan dataan. Eli ei ole liikkeen/yrityksen. Muuten pitäisi näyttää hyvin kehitystä markkinalla.

19 tykkäystä

Niin, Kamuxin Q3’21-rapsan perusteella Kamux myi kyseisellä kvartaalilla 13 171 autoa Suomessa ja yhteensä 18 699 autoa kaikissa maissa. Luvut eivät siis täsmää. Mutta voisiko näistä Trafin luvuista kuitenkin päätellä jotain liiketoiminnan suunnasta?

2 tykkäystä

Kiitos @RamiK erinomaisesta datasta :+1:

Mielestäni lähdetään vähän sivuraiteille jos ruvetaan vertailemaan näitä lukuja 1-1 Kamuxin raportoimiin lukuihin sillä se ei kai ole pointtina, vaan tehdä vertailua koko markkinaan eri aikaväleillä. Eli jos sieltä on jotain tiettyjä puutteita Kamuxin tai markkinan osalta niin ne samat puutteet on siellä aikavälistä riippumatta ja tällä voi tosin hyvin haarukoida sitä, että miten Kamux on markkinaa vasten pärjännyt. Näyttäisi tosiaan, että hyvin on pärjännyt kuten tähänkin saakka.

45 tykkäystä

Wetteri ei ole ihan samanlainen toimija kuin Kamux, koska sillä on edustuksessaan uusia automerkkejä jne. Ajattelin kuitenkin, että Wetterin uusi strategia saattaa kiinnostaa tässäkin ketjussa, joten laitoin tämän analyytikon tuoreen kommentin Wetterin uudesta strategiasta tännekin. :slightly_smiling_face:

Wetterin tavoitteena on tiedotteen mukaan kasvaa Suomen suurimmaksi täyden palvelun monimerkkiautotaloksi ja toimialansa kannattavimmaksi yhtiöksi vuoteen 2025 mennessä. Yhtiöllä on edustuksessa alansa laajimpia valikoimia automerkkejä ja Wetterin on tarkoitus vauhdittaa kasvuaan konsolidoimalla toimialaa. Wetteri aikoo edelleen vahvistaa asemaansa digitaalisuuden ja data-analytiikan hyödyntämisessä, mikä on nyt tietenkin megatrendien mukaista puhetta. Yhtiö myös havittelee yhden suosituimman osakkeen titteliä ja aikoo laajentaa omistajapohjaansa kestävän omistaja-arvoa luoden.

8 tykkäystä

Juu kiitos hyvästä informaatiosta, hyvä positiivinen nosto vahvaan näyttöön perustuen.
Ehkäpä analyytikot näitä samoja tilastoja ostavat omien laskelmien tueksi, tai jos eivät,
niin olisihan se ihmeellistä.
Hyvä, että pohja on löytymässä ja lokakuu näyttää syyskuuta paremmalta.
Todella mielenkiintoinen Q3 rapsa tulossa, paljonko on rautakatteet ja integroitujen palvelujen tuotot.
Itse selasin eilen Kamuxin nettisivuja ja hiukan jäi maku, että taas ovat laskeneet varastossa olevien autojen keskihintaa, löytyy paljon edullisemman pään vaihtoehtoa markkinan sentimentiin hyvin sopien.

1 tykkäys

Toisaalta tuosta ei välttämättä voi päätellä mitään? Voihan olla myös niin, että Kamuxin kaikista myymistä autoista aiempaa isompi osuus on nyt heidän rekisteröimiä? Koska rekisteröidyt selvästi vähemmän kuin myydyt kpl. Joku alaa tietävämpi voisi kommentoida, miten byrokratia noiden rekisteröintien kohdalla nykyään toimii. No kai tuosta voi ainakin päätellä minimitason myydyille autoille Q3 aikana :smiley:

Niin tuontiauto voidaan ensirekisteröidä suoraan ostajan nimiin, jopa ostajan toimesta.
Tarkkaan en tunne Kamuxin toimintatapaa, mutta monessa liikkeessä autoveropäätöksen tuontiautolle hakee & maksaa ostaja, ja se ensirekisteröidään suoraan ostajan nimelle.
Verottajalla on tähän joku ohje, sitä varmaan Kamux noudattaa.

Mutta ainahan kaikkea kannattaa epäillä, parempi vara kuin vahinko.

Asiasta kukkaruukkuun. Olen tässä viime aikoina aloitellut kevyttä Kamux-positiota yhtiötä enempi ja vähempi aktiivisesti sivusta seuranneena varmaan vuosien 2018-2019 tienoilta. Tässä mietin tuota nykyistä hintaa ja mitä siihen on laitettu sisään (spoiler alert, about ei mitään) ja tein tälläisen tupakka-askilaskelman siitä, millaista EPSiä Kamux voisi tuottaa joskus tulevaisuudessa, kun liiketoiminta stabiloituu ja kasvuhakuisuus vaihtuu voittojen maksimointiin.

Tein oletuksen, että tämä liikevaihdon kasvu loppuisi vuoden 2025 tienoilla, josta menisi pari vuotta siihen, että saadaan kannattavuus kuntoon, jolloin laskelmat ovat vuodelle 2027.Silloin osaketta alettaisiin hinnoitella P/E 10:llä tilanteesta riippumatta (mikä ei varmasti ole totta, mutta koska tupakka-askista loppuu tila jos tekee liian tarkkoja oletuksia). Näinpä pääsin tilanteeseen, jossa huonossakin skenaariossa saataisiin osakkeesta näillä hinnoilla reipasta 10% p.a. tuottoa seuraavat vuodet, kun taas hyvässä skenaariossa voitaisiin päästä jopa 30% p.a. tuottoihin.

Nämähän nyt ovat ihan täyttä vastuutonta spekulointia, mutta minulle tälläiset laskelmat tuovat jonkin verran tukea omien sijoituspäätösten taakse. Ihan vaan sillä ajattelin nämä tännekin postata, jos joku panikoi näitä hintoja ja pelkää, että tästä ei tule koskaan mitään enää :slight_smile:

36 tykkäystä

Pääseekö jostakin kiinni, miten Tesla Model 3:t on liikkuneet Kamuxin kautta?

Eipä taida päästä (olen toki mielelläni väärässä tässä :slight_smile: ). Kamuxilla on tällä hetkellä Suomessa myynnissä 62 kpl Tesla Model 3:a, joista 12kpl on tullut myyntiin 24h sisään (20kpl 72h sisään).

Ylläolevasta uutisesta:
“Vähän käytetyt Teslan Model 3:t ovat olleet tänä vuonna kaikkein nopeimmin autoliikkeistä eteenpäin liikahtaneita automalleja. Mediaanikolmonen on lähtenyt Nettiauton tilastojen mukaan uudelle omistajalle vain 14 päivässä.”
“Kun yksityisen myymä mediaaniauto maksaa 2 950 euroa ja liikkuu 15 päivässä, autoliikkeiden luvut ovat 17 500 euroa ja 27 päivää.”

1 tykkäys

Uutinen on väärää/vanhaa tietoa. Kuten todettu, tällä hetkellä Teslaa ja etenkin Model 3:sta välttelevät isot käytetyn auton kauppiaat Suomessa kuin ruttoa. Hinnat ovat lähes romahtaneet ja ylitarjonta autoista on valtaisaa.

1 tykkäys

Tuossa jutun kuvassa alhaalla lukee:

“Lähde: Nettiauto 01-09/2022, autoliikkeiden kautta tehdyt kaupat”

Laitetaanpas pientä galluppia ennen tuloskautta. Millainen odotus on osakekurssin sekä Q3 raportin ja näkymien suhteen?

Huom: Täydellistä kriteeristöä on vaikea kirjata galluppiin, koska osakkeen hintaan vaikuttaa moni tekjiä (raportoitu tulos, tulevaisuuden näkymät, diskonttokorot jne.). Vastaa siis “takapuolituntumalla” joku näistä. Kiitos.

  • Osavuosikatsaus, näkymät ennusteisiin / osake on oikein hinnoiteltu (5e).
  • Osavuosikatsaus, näkymät ylittävät ennusteet / osake on liian halpa (5e)
  • Osavuosikatsaus, näkymät alittavat ennusteet / osake on liian kallis (5e)

0 äänestäjää

Tämä on sikäli hauska tutkimus, että myynneistä käsittääkseni on vastanneet pääasiassa ulkomaiset toimijat, jotka eivät ole täällä vastaamassa.

7 tykkäystä