Koska foorumilla on havaittavissa selvää siirtymää osakkeista käteiseen, niin ajattelin perustaa tällaisen ketjun. Täällä voi keskustella käteisen ihanuudesta tullihulluuden keskellä. Voi myös miettiä, mitä kaikkea muuta käteisellä voi tehdä kuin säilöä sukanvarteen!? Onko osakesijoittaminen lopullisesti kuopattu, kannattaako enää palata markkinoille!? Milloin ensimmäinen uskalias rohkenee tirauttaa alkupanoksen myllertäville markkinoille!? Kuka löytää absoluuttisen pohjan osakekursseissa!? Keskustelua voi mahdollisesti hostata ja moderoida Käteispuolueen(entinen Osinkopuolue ja Omien osakkeiden ostopuolue) uusi puheenjohtaja @Verneri_Pulkkinen !? Toivomuksena myös on, että turhan isolla osakepainolla(yli 30%) treidaavat eivät tule trollailemaan ketjuun!
Hep, timontti ilmoittautuu
Aikamoiset karhujen kokoontumisajot tiedossa
Ei ole Vernerilläkään mitään asiaa ketjuun, ellei patjan välissä ole painetta ja paljon.
Itse päädyin 95% käteiseen ensin 3 viikkoa sitten 50% ja heti oranssitorstai aamuna loput 45%. Ja miksi… Koska omat umpitylsät yhtiöt olivat nousseet noin 20% ytd ilmoittamatta mitään oleellista. Näitä (esim Nordea) vuosia seuranneena en nähnyt ajuria nousulle ja vain pilviä sijoitustaivaalla. Joten miksi en olisi käteisellä jos riskit näyttävät isommilta kuin voitot. Ei tässä pelissä kannata olla kuin tehdäkseen lisää rahaa. Ja markkinalle palataan varmasti, mutta miten ja milloin riippuu kevään ja kesän uutisista. Kyllä 2026 osinko kevät kiinnostaa edelleen… ehkä
Selkääntaputtelun merkeissä kerrataan käteisen hyödyt:
- Vaikka osakemarkkinat laskee, käteisen nimellisarvo ei laske. Valuutan inflaatiosta on harmia niin kauan kun valuutalla ostetaan asioita, eikä sijoittajan allokaatiolla ole tähän vaikutusta.
- Korkea käteispaino mahdollistaa halventuneiden osakkeiden ostamisen suuremmilla summilla kuin matala käteispaino.
- Sijoittajan saamaa kokonaistuottoa parantaa merkittävästi se, jos onnistuu välttämään salkun romahduksen. Pienellä osakepainolla jyrkänteeltä alas, suurella osakepainolla uuteen nousuun johtaa markkinoiden voittamiseen.
Sinällään varmaan oikein puhua yleisesti käteispainosta prosentteina, mutta toisaalta, jonkun 5% käteispaino voi olla suurempi euromäärällisesti, kuin toisen 99% käteispaino. Yhtä kaikki, onnea kaikille 100 % käteispainolla pohjatroolareille! Let the games begin!
Ja kokonaistuottoa heikentää yhtä merkittävästi se, että onnistuu välttämään nousun suuren käteispainon takia. Onnea vaan pohjalta ostamiseen!
Näinä aikoina on lohdullista kaivella osakegurujen lauseista tilanteeseen sopivia neuvoja (kyllä, niistä löytyy horoskooppien tavoin aina joku tilanteeseen ja omaan näkemykseen sopiva ). Tässä muutama klassikko Seppo Saariolta:
Pidä rahoistasi hyvä huoli
Virheen tunnustaminen pitää tappiot pieninä. Ollessasi epävarma pienennä riskiäsi ja poistu markkinoilta vaikka kokonaan.Varmista selviytymisesi ennalta-arvaamattomasta epäedullisesta tilanteesta
Sijoitusmarkkinoilla markkinaolot voivat muuttua äkillisesti ennalta arvaamattoman tapahtuman vuoksi. Varustaudu kestämään epäedullista markkinakehitystä pitkän aikaa. Velattomana mielesi on kevyt myrskyn silmässä. Pidä aina osa varallisuudestasi käteisenä tai nopeasti käteiseksi muutettavassa muodossa.Tee sijoituspäätöksesi pörssikehityksen pääsuunnan mukaisesti
Poistu markkinoilta, kun kehityksen pääsuunta on laskeva. Annetaan jonkun toisen omistaa osakkeet sillä aikaa, kun markkinakehitys on laskeva. Kun pörssikurssit laskevat, osakkeenomistajat köyhtyvät.
Ylläolevat ei luonnollisestikaan ole sijoitussuosituksia Itse panikoin jo perjantaina siinä määrin että tyhjensin osakesalkusta puolet pois - osa meni pienellä tappiolla, osalle oli tullut myös alkuvuonna kurssinousua ja osinkoja, joten jalat pysyivät toistaiseksi suht kuivana. Salkkuun jäi vielä osakkeita joiden uskon ehkä parhaiten sinnittelevän, mutta saapa nähdä. Nyt on ainakin hieman kevyempi olo seurailla mitä tapahtuu.
Ei ole ei.
Tuo AOT:n salkku vähän hämää. Lisää käteistä piisaa OSTilla ja hodlarissa. Pääosin teen uusia sijoituksia kahdessa jälkimäisessä. Portfoliosta –25 % on käteistä, jos sulkee Inderesin pois. Kuten suljen sen yleensä mentaalisessa tilonpidossani, suhteeni Inderesin osakkeeseen ollessa muista poikkeava.
Toisaalta pitäisikö näissä ottaa huomioon asuntoa yms.?
Ja mitä käteinenkin kertoo? Rahat on sen verta pieniä, että jos löydän huippuideoita, 25 % käteispaino on äkkiä 0 % . Lähdinhän vuoteen tuolla logiikalla 30 % käteispainolla. Sitten tuli elvytyspaketti Saksassa, ja käteispaino oli äkkiä 0 %, itseasiassa vähän negatiivinenkin kun vähän yli-innostuin.
Ja nyt se on taas 25 % kun irrottauduin nopeasti yhtiöistä jotka koin epävarmoiksi muuttuneessa ympäristössä ja pidän todennäköisyyttä paremmille ostopaikoille tarpeeksi suurina tällaisen veivaamisen oikeuttamiseen.
Minä säädän painoja ja etsin aina paras ideaa, mutta se on minun tyylini. Muilla on omat tyylinsä.
Jos sijoittajan salkku on usean vuoden nettopalkka, käteisen vaalimista ja pääoman suojelua katsoo eri tavalla, kuin jos se olisi parin kuukauden nettopalkka. Kuten usein on sijoitusuran alkutaipaleella se tuppaa olemaan.
Olisko hyvä nimi ketjulle joku “käteispuolueen kevätpäivät”?
Oma kontribuutio ketjulle tulee olemaan olematon ja siksi en tänne tule paljoa rustailemaan - lupaan.
Aavistelin, että kyseinen ketju avataan kohta. Jännityksellä odottelin kuka ottaa viitan harteille. Palokärki ei jaksanut odotella Timonttia eikä Verneriä vaan rykäisi ketjun pystyyn.
Epäilen tästä tulevan aivan samanlainen ketju kun yhtiökohtaiset ketjut. Syitä tulevalle romahdukselle etsitään päivittäin Trumpin Xsäilyistä ja Kiinan Jingpingin teen väristä. Samanhenkiset ruokkivat toistensa ajatuksen nälkää ja “karhut " liputetaan ketjusta vailla tunnontuskia Mustaa joutsenta etsitään milloin mistäkin ja Timontti saa sen löytäessään valtavan määrän tykkäyksiä. Ainakin itselleen valehdellen kaikki ketjun “härät” muistavat jokaisessa postauksessaan mainita: " toivottavasti olen väärässä”
Tilanne on kieltämättä sangen arvotuksellinen. Pitäisi jotenkin pystyä arvioimaan miten luotto Jenkkien tekemiseen palautuu jos ja kun tilanne rauhoittuu. Miten pitkä on sijoittajien muisti ja pettääkö pokka ensimmäisiin nousuihin. Miten luja on Trumpin jääräpäisyys vai onko tämä sittenkin peliä. Aivan käsittämätön määrä muuttujia ja osittain siksi tein välimallin ratkaisun, jossa keventelin hivenen, käteinen 20%. Kuin taikaiskusta juuri ne kevennetyt ovat palautuneet tai pitivät rytäkässä pintansa Toki tilanne on kovasti kesken.
Hyvä sääntö, mutta itselleni kävisi varmaan niin etten uskaltaisi ostaa mitään
Itse aavistelen, että kohta saadaan Vernerin vartin spin-off “Vernerin käteisvinkit”, joka sopii tähän epävarmuuden aikaan kuin nyrkki silmään Itse hiukan tyhmästi laadin tuossa ketjunavauksessa sääntöjä ketjuun ja nyt minunkin pitää kai enimmäkseen olla hiljaa, jollei mitään rakentavaa ole sanottavana käteisen eduista
. Viimeiset käteiset meni juuri Nordeaan, mutta kohtahan taas saadaan Fortumin osinkoja, maltan tuskin odottaa. Toivottavasti pääsen raportoimaan niiden käytöstä ennen kuin saan porttikiellon foorumille
Se on muuten suurempien käteispossien heikkous, kuten myös liian suurien osakepossien heikkous suhteessa mielenlujuuteen: maailma halutaan nähdä niin, että se todistaa oman position oikeaksi. Jos on paljon käteistä, etsitään ne heikoimmat uutiset ja ylitulkitaan niitä. Jos on salkusta 70 % jossain kanadalaisessa small capissa, etsitään kaikki uutiset jotka tukevat sen menestystä jne.
Siksi kannattaisi tehdä toisin ja miettiä juurikin päinvastoin, miksi oma positio olisi väärä.
Se on juuri näin. Katson itse tätä jotenkin näin tällä hetkellä. Jokainen hakee itselleen sopivan painotuksen. Siitä olen 100% varma, että en osu kuitenkaan oikeaan tässäkään markkinatilanteessa
Itsellä tällä hetkellä noin 75% omaisuudesta käteisenä (tai tilillä numeroina) ja prosenttien määrähän vain kasvaa sitä mukaa kun tässä osakkeet jatkaa lasketteluaan
Missäs muut pitävät/hyödyntävät rahojaan?
Pidättekö ihan vain nordnetissä lojumassa odottamassa ostonhetkeä? Normi pankkitilille tai jollain parempaa korkoa maksavalla korkotilillä? Kirjaimellisesti sukan varressa?
Itse tällä hetkellä laitan lähes kaiken “ylimääräisen” svean korkotililleni, vaikkei siellä mitään suuria summia voittoa kerrykkään niin parempi varasto se on kuin normi tilillä niitä roikottaa.
Ja mieluummin minä ainakin otan korkotililtä vaikka +100€ voittoa kuin osakkeista -5000€ tappiota
Itse jaan käteisen kahteen osaan:
- Vararahasto
- Vapaa käteinen
Vararahasto on puskurirahaa, ns. pahan päivän varalle. Siihen ei kosketa kuin oikeasti tarpeellisessa hädässä, jollaista onneksi ei ole vielä tullut vastaan. Tämä on sijoitettu lyhyen koron rahastoon.
Vapaa käteinen on se käteinen, joka jää yli kun vähennetään kokonaisuudesta vararahasto (ja mahdolliset isot lähitulevaisuuden menot). Tämä on se käteinen, jonka voi sijoittaa vapaasti markkinoille ilman että se vaikuttaa mihinkään elämiseen.
Vapaata käteistä on nyt reilu 20% salkusta (yleensä vain joku 5%). Tämä on ollut ihan puhdasta Warren Buffetin peesausta käteisen suhteen, olen kerännyt tätä pidemmän aikaa ja tarkoitus on sijoittaa nämä rahat osakemarkkinoille kunhan olen vähän viisaampi, eli Buffetin yhtiökokouksen jälkeen toukokuussa.
Käteiselle tässä on valuttu, eilen meinasi veivauskin jo onnistua ja tänään tulikin sitten 3% päivänousua ja samalla balsamia ytd haavoihin ja tyhjättyä salkkuja kunnolla. Käteistä on aot-ost puolella luokkaa 90%. Tokihan sitten omistamissa listaamattomissa yhtiöissä on kiinni moninkertaiset määrät, onhan se sielläkin riskirahaa toki, mutta paljon hauskempaa hommaa kun rahalla on funktio. Ei ole pankin rahaa pääelinkeinossa ollut mukana, nyt nostetaan hieman edullista lainaa sinne ja tulee sitä kautta käteistäkin itselle enemmän. Nordnetin sopiva 800ke vipu ollut naftassa liian pitkään, eiköhän se päivä joskus koita sitten… Mutta jospa sitä kuitenkin keskittyisi työntekoon eikä pörssiveivaamiseen, ja yritetään ajoittaa seuraavaan orastavaan nousuun, vaikka tokihan se ei luonnollisestikaan tule onnistumaan.
Rakkaat käteispuolueen toverit. Minun on tunnustettava, että eilisen kissapompun jäljiltä käteistä taitaa olla lähemmäksi…
Olen siis tehnyt parannusta asiassa
Käteistä on vapaana oleva vipu mukaan lukien noin viiden vuoden elämisen kulujen verran.
Tässä nyt laitellaan markkinalle pikkuhiljaa liki main kaikki ja sijoitusasuntojen lainalyhennykset laitettu tauolle myös, kun sieltä saa halpaa vipua.
Luotetaan siihen, että viimeistään ensi vuosikymmenellä noustaan.
Minä olen täsmälleen kaksi kertaa sijoitus"urallani" myynyt salkun täysin tyhjäksi. Toinen kerta oli eilen, toinen 2022 alussa. Molempina kertoina olen vain noudattanut yhtä kaavaa: “kun @timontti puhuu että markkinoilla näyttää huonolta, myy kaikki pois.”
Tähän asti suunnitelma näyttää varsin toimivalta.
Käteistä: 100%. Mieli: kevyt.