Kirjoittelen tässä nyt ihan kotimaan asioista. Mutta Postihan se paukuttaa koko ajan hiilineutraliutta 2030 ja se on kyllä KOVA väite! Ja siitä voi olla aikalailla 100% varma että vety se ei ole mikä 2030 mennessä on korvannut dieselin Postin reikoissa. Sähköllä ja biokaasulla ne nyt käsittääkseni ajaa.
Itse olen kytköksissä Pakettipisteeseen, joka tämän maan isoja kuljetusyhtiöitä sekin. Enemmän kuitenkin jakelua. Vielä ihan lähivuosina ei nähdä, että raskaampi runkokuljetus sähköistyisi, mutta pakettien jakelu sähköistyy kovaa vauhtia.
Mutta sitten pitää muistaa se, että käytännössä lähes kaikki isot autonvalmistajat (ja muitakin löytyy) polttaa kukin miljardeja akkuteknologian kehitykseen. Eli on lähes väistämätöntä että akkujen paino tippuu ja kapasiteetti kasvaa jo lähivuosina. Sitten voikin olla tilanne, että se raskas runkoliikennekin on kannattavaa sähköistää. Siinähän ajetaan pitkähkö matka yhteen putkeen (ehkä tauon kanssa) painavalla autolla, mutta sitten yleensä kohteessa on kohtuu pitkä purku ja uudelleen lastaus jolloin on aikaa ladata patterit.
Mielenkiintoista oli sekin, että viime kevään logistiikkamessuilla Jyväskylässä käytännössä kaikki hallissa olleet rekkojen veturit oli sähköpelejä… en tunne raskasta liikennettä niin hyvin, että alkaisin tätä enemmän ruotimaan, mutta tuo oli silmiin pistävää.
Henkilöautojen sähköistyminen nyt alkaa olla jo itsestään selvää nyt kun markkinoille tuli Kiinalaiset halvemmilla autoilla, niin alkaa se uusi keskikokoinen sähköauto olla lähellä bensa-auton hintaa ja muiden valmistajien on PAKKO tähän vastata.
Sitten pitää muistaa se, että kasvuyhtiöissä on aina ollut arvoistuskertoimet kovat, mutta Kempower tekee sen kannattavasti. Onhan tässä takavuosina ollut ties mitä yrityskauppoja Whatsapeista jne jossa on kyllä ns kasvua, mutta rahaa ei tule mistään ja silti on maksettu miljardeja ties miestä datan keruu potentiaalista jne. Huikeita tarinoita ilman mitään oikeaa ansaintalogiikkaa ja silti miljardit vaihtavat omistajaa.
Kenpower on nykyluvuilla kiistatta kallis ja valitettavasti itse heräsin siihen turhan myöhään eli tuossa aluvuodesta. Mutta en itse näe kyllä mitän järkeä nyt myydä pois ja rahastaa ns pikavoittoa kun mahdollisuudet on vaikka mihin. Enemminkin tekisi mieli vähän lisätä kun nyt yhtäkkiä rajusti sukeltaa, mikä sekin kyllä kuuluu osana kasvuyhtiöön sijoittamiseen. Eipä se Teslakaan ihan tasaisella käyrällä ole noussut…