Kiitos @Contrafun podcastin linkkauksesta! Oli mennyt tämä tutkasta ohi. Pari ajatusta keskustelusta:
- haastattelijan osaamisen kapeus saattoi paistaa läpi ja vielä kypsemmällä ymmärryksellä olisi saanut enemmän tehoja keskustelusta.
- @Analysis pohjusti hyvin kehitystä bussilatauksen osalta. Tämä segmentti on varmasti Kemporille tärkeä ja minusta tuo Kiinakortti on ihan aito ja iso riski bisneksen skaalaamiselle Euroopassa. Ja toisinpäin, jos Euroopassa herää huoli eurooppalaisten toimijoiden ahdingosta voi tämä pyöriä myös Kempowerin osalta suotuisaan suuntaan.
- Kolmas keskeinen segmentti ovat “työkoneet”. Tästä Tomi puhui pitkän tovin oman taustansa takia, mutta jäin vaan pohtimaan työkonemarkkinan kypsyyttä. Todennäköisesti vahvinta markkinaimua löytyy logistiikkaliikenteestä ja kuorma-autoista. Siksi tämän nostaisin bisneksen skaalauksessa tosi korkealle.
- Tomi kertoi, että pystyvät jo tunnistamaan yli 90%:ia markkinoilla olevista autoista. Tämä on merkittävä erottumistekijä, jos miettii lataamisen käyttäjäkokemusta. Tiedossahan on, että moni autovalmistaja pyrkii Teslamaiseen käyttäjäkokemukseen, eli ei tarvitsi sovelluksia, rfid-tageja jne eli jos tällainen toimisi Kempowerin pisteissä, niin tottahan tämä olisi erottautumistekijä latausoperaattorillekin. → aito pysyvä kilpailuetu!
- En tiedä, kuinka moni teistä on itse käyttänyt Kempowerin latureita, mutta kyllähän käyttäjäkokemus on tosi uniikki, jota en voi sanoa kovimmista kilpailijoista ( Alpitronic, Delta). Ja se, että saa halutessaan qr-koodilla tiedot lataustapahtumasta lounaalle mukaan on suuri plussa. En toki tiedä, onko tämä merkittävä juttu suurille massoille tosin. Olettaisin, että moni operaattori arvostaa kuitenkin ratkaisun dynaamisuutta, skaalautuvuutta ja erinomaista käyttäjäkokemusta. Lisäksi, investoinnin näkökulmasta tällä Kempowerin toteutuksella pystytään hintapiste saamaan kannattavampaan asentoon kilpailijoihin nähden. Eli olettaisin, että kun ei ole tehoyksiköitä joka tolpassa, niin ratkaisu on halvempi toteuttaa. Ja päälle vielä tehon jaon dynaaminen kyky tarpeen mukaan.