Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

6 tykkäystä

@Suppilovahvero OP on kieltänyt kuvakaappauksien jakamisen heidän matskuista. :frowning:

2 tykkäystä

LinkedIn:stä poimittu kuvakaappaus. Kyseessä totta kai Kempowerin laturit.

31 tykkäystä

Laskeskelisin että tässä tiedotteessa mainittu “jopa yli 100 suurteholatauspistettä” voisi liikevaihdossa tarkoittaa jotain 1-5 MEUR:n väliltä. Vuoden 2023 liikevaihto per tuotettu laturi oli noin 14 tuhatta euroa. 100x14 tuhatta = 1,4 MEUR. Jatkoa yhteistyölle todennäköisesti seuraa, mikäli tarkoituksena on tuoda konseptia myöhemmin muihinkin Citymarketeihin.

27 tykkäystä

Perinteisestihän S-ryhmä on käyttänyt Kempowerin latureita ja toivottavasti myös jatkossa.

38 tykkäystä

Kyllä latureita tarvitaan jatkossakin, varsinkin tulevaisuudessa.
Toki sähköautoilu on eurooppalainen “villitys”… jos katsoo share%

19 tykkäystä

Jännittävä käänne tämä Muskin päätös lopettaa Teslan latausliiketoiminta.

Markkinoilta poistuu kovemman luokan kilpailija ja ehkä tuolta löytyy rekryttävääkin keskeisen markkinan tarpeisiin.

Kurssireaktiota odottaen :grinning:

EDIT: kuten alta selviää, ei lopetettu liiketoimintaa, laitettiin vain kaikki pihalle.

12 tykkäystä

Eihän sellaista väitetä tapahtuneen? Nykyinen organisaatio sai lähteä. Tehtävät siirretään varmasti vaan eri porukalle.

Ei ole ainoa yksikkö Teslan sisällä, joka on viime päivinä kokenut isoja muutoksia.

5 tykkäystä

Olet varmaan oikeassa. Sain käsityksen tuosta Twitter-avautumisesta, että nyt vedetään koko matto alta.

Mutta ei muutos ole ihan vähäpätöinenkään. Techcrunchin mukaan avainhenkilöitä lähtenyt tai laitettu pihalle, latausverkoston laajentuminen voi hidastua.

Musk even suggested in the email that the company will slow its expansion of the Supercharger network, writing that Tesla “will continue to build out some new Supercharger locations, where critical, and finish those currently under construction.”

https://techcrunch.com/2024/04/30/elon-musk-tesla-charging-policy-layoffs-cuts/

Juu, varmasti aiheutuu ainakin väliaikaisesti hidastumista. Nopeasti varmaan löytyy talon sisältö porukkaa, joka haluaa tarttua Muskin haasteeseen ja tehdä hommat paremmin kuin monoa saanut jengi. Varmaan meni pesuveden mukana osaavaakin porukkaa, mutta nää on näitä Elonin juttuja.

5 tykkäystä

Financial Timesin juttussa kerrotaan että Muskin kommentin mukaan rakenteilla olevat latausasema projektit tullaan saattamaan loppuun asti. Uusia projekteja saatetaan aloittaa joitakin. Vaikuttaisi kuin Tesla olisi todennut nykyisen latausverkoston olevan pitkälti valmis ja ettei sen laajentamiselle enään ole tarvetta, ainakaan itse Teslan toimesta. Onko Teslan ylipäätään mielekästä touhuta latausasema pisteiden rakentajana sen jälkeen kun heidän laturistaan tulee yleisesti hyväksytty standardi? Aikanaan se toimi kilpailuetuna kun Tesla itse pystyi takaamaan latausasemaverkoston riittävyyden. Jatkossa laturien asennukset ja hallinnointi hoituu kyllä muiden toimijoiden kautta.

Edit: Nyt Muskikin vahvisti tuon että latausverkoston laajennus menee pienemmälle vaihteelle toistaiseksi.

8 tykkäystä

voisiko joku rautalangasta vääntää,

mitkä ovat Kempowerin real uniique selling points (rUSP)

Teslan alkuaikoina omien Superchargerien kehittäminen oli keskeistä sähköautojen kuluttajakokemuksen parantamiseksi ja automyynnin käynnistämiseksi, kun muuta järkevää latausinfraa ei ollut olemassa. Tänä päivänä latausverkostot ovat jo kehittyneemmät ja mm. NEVI-tukiohjelma Yhdysvalloissa varmistaa, että infra kehittyy merkittävin harppauksin ilmankin Teslaa.

Kertovatko Muskin päätökset siitä, että Supercharger-verkoston kasvattaminen ja operointi ovat huonoa liiketoimintaa? Ei välttämättä - on hyvin mahdollista että tässä on kyse strategisista valinnoista. Todennäköisesti latausliiketoimintojen lähivuosien kannattavuus paranee, kun kallis johto- ja suunnittelutiimi heitetään ulos ja taloon jää pääasiassa vain ylläpitoon keskittyviä resursseja. Autonvalmistus on kuitenkin markkinana niin paljon suurempi kuin latausliiketoiminta, että kiristyvässä kilpailussa Teslan voi kannattaa keskittää kaikki tulevaisuuteen tähtäävät investoinnit autonvalmistukseen.

On myös hyvin mahdollista, että tulevaisuudessa Teslan strategisen vaiheen tai markkinatilanteen muuttuessa yhtiö alkaa jälleen kasvattaa Supercharger-verkostoa aktiivisemmin.

43 tykkäystä

Tämä ei ehkä liity suoraan Kempoweriin mutta näin maalikkona tuli mieleen mahdollinen ongelma. Jos sähköauton lataus kestää puolituntia, mutta omistaja jättää sen tunniksi lataukseen kaupassa käynnin ajaksi, niin viekö hän sitten paikana muilta lataajilta ja voittoja latauspisteen omistajalta? Onko tämä asia ongelma ja onko sitä ratkaistu jollain tavalla?

Teslan latureissa ainakin alkaa “sakkomaksut” juoksemaan jos pitää täyden akun omaavaa autoa pikalatureissa. Kempowerin latureissa ainakin ABC-latureilla ei taida olla tällaista, mutta sitten on erillinen “ruuhkamaksu” paikoissa, joissa latauspaikat herkästi ruuhkautuu ja vapaita on huonosti saatavilla kuluttajille.

LISÄYS:

Tämä on juuri tämä “ruuhkamaksu”, mitä yllä yritin kuvata.

3 tykkäystä

Teslan superchargerit ratkaisee laskuttamalla idlaamisesta tietyn rajan jälkeen. En tiedä mitä muut toimijat tekevät, mutta yleisellä tasolla ratkaisu on “tarpeeksi latureita” ettei ole niin justiinsa onko auto laturissa puoli tuntia vai tunnin, vaan se on siinä sen aikaa kun asiointi kestää.

1 tykkäys

Osalla ABC- ja K-lataus asemilla pikalatauksen hinta nousee esim. yli tunnin kestävän latauksen jälkeen. Tämä ei kuitenkaan ole käytössä joka paikassa, ja hitaammilla latausnopeuksilla hinta pysyy samana myös pidemmillä latauksilla.

2 tykkäystä

Markkinoilla on nyt paljon merkkejä huonommasta bisneksestä ja kovemmasta kilpailusta operaattoreilla, jotka ovat keskittyneet pelkästään latauksen liiketoimintaan. Teslalla on tarkat tiedot automäärän kasvusta alueittain, Teslojen latauskäyttäytymisestä (koti vs. julkinen) sekä oman latauskaluston toimivuudesta. V4 ei ollut teknisesti mitenkään huippuluotettavaa, korttimaksut Euroopassa nostavat kustannuksia, asemien avaaminen muille autoille ei ole tuonut Teslalle mitään asiakasryntäystä (hintoja laskettiin juuri) ja yleisesti pienempi sähköautojen kasvu ei tarvitse Teslalta isoa latausinvestointia. Aikaisemmin latauspaikoista ei tarvinnut maksaa vuokraa, mutta nyt hyviä lokaatioita on harvemmassa ja omistajat haluavat periä vuokraa, kun operaattoreita voi kilpailuttaa. Tesla voi hyvin tienata paremmin latauslaitemyyjänä jenkeissä, kun heillä on NACS-osaaminenkin hallussa. Olen samaa mieltä, että Tesla voi markkinatilanteen muuttuessa palata markkinoille isoilla investoinneilla.

BP Pulse ilmoitti myös hiljaisemmasta kasvusta ja työvoiman vähentämisestä, vaikka juuri ostivat Teslalta V4-laitteita 100m arvosta. Kilpailusta kertoo Fastnedin voitot Saksan markkinoilla, IONNAn ja Ionityn tulevat investoinnit. Monessa on taustalla julkista tukirahaa myös. Suomen operaattorimarkkina kauppaketjusubventoinnilla on erilainen kuin muualla, joten Keskon ja S-ryhmän päätökset ovat positiivisia poikkeuksia. Kempower tuskin voi välttää tulosten heikkenemistä tiukassa markkinatilanteessa.

12 tykkäystä

Miltä tuo ensirekisteröintitilasto teidän mielestä näyttää? Autoja rekisteröidään alle normaalin tason tällä hetkellä joka näkyy siinä, että muutaman vuoden käytettyjen arvo on pitänyt kohtalaisen hyvin pintansa. Voisiko tätä tulkita niin, että ihmiset panttaavat autonhankintaa ja on tiedossa patoutuneen kysynnän purkautuminen?

Kristallipalloa ei ole, mutta uskallan väittää että se purkautuu isolta osin tuohon sähköiseen väriin.

https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot

image

2 tykkäystä

Katsoin verottajan autoverotilastoa niin tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana Suomeen on tuotu 9905 käytettyä sähköautoa.

Mutta onko silläkään mitään merkitystä Kempowerin suhteen? Kyllä se kasvu pitää maailmalta saada eikä kotimaasta.

11 tykkäystä