Virallinen ennakkokommentti tulee myöhemmin, mutta ajattelin koota tänne epämuodollisempia odotuksia sekä toimialan kuulumisia ennen tuloskautta.
Kempowerin kasvunäkymistä
Vahvasti loppuvuoteen nojaava liikevaihto-ohjeistus edellyttää merkittävää tilauskertymän vahvistumista Q2:lla alkuvuoteen nähden (meillä ennusteissa 82 MEUR, Q1’24: 45 MEUR, Q2’23: 86 MEUR). Yksittäisistä jättitilauksista ei ole tiedotettu, mutta olen silti melko luottavainen että hyvään tilauskertymään voidaan päästä myös useiden pienempien tilausten summana. Kempowerin jakelupeitto on todennäköisesti jatkanut vahvistumista, sillä ainakin itse olen tietoa etsiessäni törmännyt edelleen uusiin jakelukumppaneihin, joiden ratkaisut nojaavat Kempowerin laitteisiin. Tässäkin ketjussa mainitut toimitukset Intiaan ovat kiinnostava esimerkki laajentumisesta. Maantieteellisesti katsottuna en odottaisi vielä merkittävää liikevaihtoa tai tilauskertymää Pohjois-Amerikasta vaan kasvu on todennäköisesti syntynyt Pohjoismaista, Euroopasta ja muualta maailmasta. Pohjois-Amerikassakin jakeluverkosto on kyllä vahvistunut, mutta tukibyrokratian hitaus ja asiakassuhteiden kehitysvaihe todennäköisesti vielä hidastavat liikevaihdon kasvua.
Tulosvaroituksen riski on merkittävä ja meidänkin ennusteet olettavat liikevaihdon jäävän ohjeistetun vaihteluvälin alle (ohjeistus: 360-410 MEUR, Inderes: 343 MEUR, konsensus: 354 MEUR). Toisaalta, kasvun kiihtyminen loppuvuotta kohden voisi olla positiivinen signaali vuodelle 2025, jolloin tulosvaroitus ei välttämättä enää vaikuttaisi kurssiin kovin negatiivisesti. Arvostus on haastava lyhyen aikavälin tulokseen peilattuna, mutta laskee nopeasti edulliseksi keskipitkällä aikavälillä, mikäli ennustettu tuloskasvu toteutuu.
Markkinasta
Liikenteen sähköistyminen on jatkanut edistymistä, joskin epätasaisesti ja hitaammin kuin vielä vuoden 2023 alkupuolella odotettiin. Sähköautojen myynti kasvoi 2024 Q1:llä nopeasti mm. Kiinassa, Intiassa ja Ranskassa, mutta hitaasti tai jopa negatiivisesti mm. USA:ssa, Saksassa ja Italiassa. BloombergNEF:in tuore katsaus (Electric Vehicle Outlook 2024) ennustaa sähköautojen osuuden globaalista henkilöautomyynnistä nousevan 45 %:iin 2030 ja 73 %:iin 2040, joten suurta rakenteellista muutosta ei ole peruttu vaikka sen toteutuminen etenee vaihteeksi hitaammin.
Mediassa ja myös autoyhtiöiden tuotekehityksessä on viime aikoina olleet pinnalla erityisesti edullisemmat sähköautot - siinä missä pari vuotta sitten fokus tuntui olevan premium-luokan autoissa. Itse näen positiivisena ja välttämättömänä, että sähköautotarjonta monipuolistuu.
Kaupallisten ajoneuvojen sähköistymistrendi on jatkunut. BloombergNEF ennustaa trendin kiihtyvän aluksi lyhyemmän kantaman ajoneuvojen johdolla ja myöhemmin pitkän kantaman rahtiliikenteessä. BNEF ennustaa pitkää matkaa ajavien sähkörekkojen taloudellisuuden lähestyvän dieselkäyttöisiä rekkoja 2030 mennessä. Kempower on ollut eturintamassa raskaan liikenteen latausratkaisujen kehittämisessä, vaikka valtaosa kasvusta tuleekin vielä toistaiseksi henkilöautoille suunnatuista latureista.
Kilpailusta
Uusi ja nopeasti kasvava markkina tarkoittaa, että myös kilpailuasetelmat elävät. Merkittävistä toimijoista Tritium meni konkurssiin keväällä ja myös pienempi pääasiassa Yhdysvalloissa toiminut Freewire meni konkurssiin. Myös Tesla näyttäisi panostavan lähivuosina vähemmän Supercharger-verkostonsa laajentamiseen. Nousevista kilpailijoista erityisesti korealainen Signet näyttäisi voittaneen markkinaosuuksia USA:ssa.