Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

Eikö täällä ole sopivimpiakin ketjuja noiden sähköautojen rangejen pohtimiseen ja mikä auto kenellekin sopii?

Edellisessä viestissä oli sentään mainittu sana laturi, josta iso plussa!

37 tykkäystä

@Pauli_Lohi Onko teillä tarkkaa tietoa myytyjen latureiden kappalemäärien ja niiden hintojen kehityksestä? Raportoitu myyntikate -% on pysytellyt varsin stabiilina, jonka perusteella merkittävää hintaeroosiota ei olisi tapahtunut. Toisaalta taas tuotannon henkilökunnan määrä on kasvanut voimakkaasti ja muu henkilöstömäärä sitäkin nopeammin, jolloin hyvällä tasolla säilynyttä myntikatetta selittäisi komponenttien hintojen lasku.

Henkilöstökulut kokonaisuudessaa ovat räjähtäneet käsiin ja myyntikatteeseen sisällytettävien henkilöstökulujen määrä oli Q1 alle 10% kaikista henkilöstökuluista, kun Q1/23 vastaava luku oli vielä yli 14%. Euromääräisesti myyntikatteeseen sisältymättömien henkilöstökulujen määrä kasvoi 8,7m€ y/y.

2 tykkäystä

Kauppalehden uutisfeedistä:

10 tykkäystä

Sisäpiiritieto: Kempower vauhdittaa toimia yhtiön kannattavuuden parantamiseksi ja aloittaa suunnitelmaan liittyvät muutosneuvottelut

Kuten Kempower tiedotti 11.7.2024, DC-pikalatausmarkkinoiden kysyntä on ollut alhaisempaa kuin Kempower on aiemmin arvioinut. Kempower vauhdittaa toimia yhtiön kannattavuuden parantamiseksi ja osana näitä toimia yhtiö aloittaa muutosneuvottelut. Tavoitteena on saavuttaa 10 miljoonan euron kustannussäästöt vuositasolla verrattuna Kempowerin kustannustasoon toisella vuosineljänneksellä vuonna 2024. Muutosneuvotteluilla tähdätään toteuttamaan säästöt määräaikaisina lomautuksina ja henkilöstövähennyksinä syksyn 2024 aikana. Toimenpiteiden arvioidaan johtavan noin 10%:n vähennykseen Kempowerin tämänhetkisistä henkilötyövuosista globaalisti, suurimman osan vähennyksistä kohdistuessa Suomeen.

Kempower toteuttaa myös nopealla aikataululla muita kannattavuuden parantamiseen liittyviä toimenpiteitä, jotka keskittyvät ulkoisiin kuluihin ja joiden tavoitteena on kääntää liiketoiminta kannattavaksi loppuvuoden 2024 aikana.

”Viime vuosina olemme tiiminä ratkaisseet päivittäin monia haasteita voidaksemme kasvaa. Nykyisessä markkinatilanteessa meidän on sopeutettava kustannuspohjaa organisaation tehokkuuden optimoimiseksi, ja meidän on toimittava nopeasti, jotta liiketoiminta saadaan jälleen kannattavaksi,” sanoo Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki.

Kempower työllistää 675 henkeä Suomessa ja 232 henkeä tytäryhtiöissä. Neuvotteluissa myös tilapäisiä lomautuksia ja muita keinoja arvioidaan sopeutumiskeinoina. Suunnitelmana on toteuttaa kustannussäästöt syksyllä 2024.

27 tykkäystä

Monessa muussa asemassa olevalle yritykselle ilmoitus olisi positiivinen, mutta ns. kasvuyhtiölle ja siten hinnoittelulle yritykselle huono uutinen.

Kysynnän notkahdus ei ilmeisesti nopeasti ohimenevä ”hikka”.

12 tykkäystä

Täsmälleen samaa ajattelin. En sano, että YT:t on tässä kohdassa välttämättä väärä ratkaisu, jos yksinkertaisesti panostuksia vastaavaa kysyntää ei ole näköpiirissä.

Mutta kun nykymarkkina-arvonkin perustelemiseksi pitäisi pystyä kääntämään myynti samaan aikaan +30% kasvuun tulevina vuosina, vakioimaan myynti- ja jakelukanavat ulkomailla yms. niin onhan tämä taas yksi lisähaaste näiden tavoitteiden täyttymisen kannalta. Uhkana on, että hyvää ja osaavaa työvoimaa lähtee tuon suunnitellut 10% vähennyksen kanssa samalla ja raju kulukuuri voi syödä esim. myyntipanostuksia.

13 tykkäystä

Kylmää tuntuu olevan kyyti myös kilpailijoilla. ABB julkaisi Q2 lukuja. Latausliiketoiminta tuo lunta tupaan huolella, minkä näin iso firma pystyy varmaankin kestämään (haluaako?). Aikaisemmin keväällä oli uutishuhuja latausliiketoiminnan myynnistä kiinalaisille. Nyt onkin mielenkiintoista pohtia mitkä ovat alan markkinaosuudet ~5 vuoden päästä, ketkä kestävät? Yhdysvallat ja Eurooppa tuskin tahtoo kiinalaista kriittistä infraa maaperälleen…

Otteita raportista:

”Operational EBITDA - $87 million relate to the E-mobility business, which recorded $48 million of impairments primarily linked to inventories.”

”… strong order growth in other business areas was offset by weakness primarily in the e-mobility business”

”H1 Corporate and Other Operational EBITDA amounted to -$181 million. This includes a loss of $141 million that can be attributed to the e-mobility business…”

16 tykkäystä

“Yhdysvallat ja Eurooppa tuskin tahtoo kiinalaista kriittistä infraa maaperälleen…”
Siis mikä tässä tarkalleen ottaen on kriittistä? Käsittääkseni ihan peruslatureita, missä ei nyt teknisesti ottaen ole mitään ihmeellistä.

5 tykkäystä

Kriittinen infra määritellään sen tärkeyden mukaan, ei teknisen hienouden. Valtaväylien suurlatausinfra on ilman muuta kriittistä, ilman sitä ei sähköajoneuvot kulje pitkiä matkoja.

11 tykkäystä

Onko tässä nyt käynyt niin, että johto on painanut silmät kiinni talla pohjassa kohti omia palkkioitaan, ja nyt kun virta loppui kesken ennen maalia, niin pistetään 10% pihalle.

Tahalleen kärjistän, mutta eihän yt.t yksilön kannalta ole ikinä toivottavia, ja vaikka talous- ja muut yhtiöstä johtumattomat muuttujat eivät ole tukeneet bisnestä, niin ei johdonkaan voi sanoa loistaneen viime aikoina.

11 tykkäystä

Mitkäs ovat olleet ajureita tälle mahalaskulle? Jos joku jaksaisi tiivistää. Näin ulkopuolisen silmin näyttää, että hetken hurmiossa analyytikot, sijoittajat ja johto lähtivät odotustensa kanssa väärälle linnunradalle. Johdon selittelyt viime aikoina ovat olleet luokkaa “kummallisia” tai vähintäänkin “heikkoja”.

9 tykkäystä

Henkilöstöoptiot vapautuvat vuodenvaihteessa. Vapaaehtoinen vaihtuvuus noussee sen jälkeen.

Osa saattaa pettyä siihen että kurssi ei ole enää yli 50€:n.

"Henkilöstöanti
Lokakuussa 2021 yhtiö toteutti suunnatun osakeannin,
joka tehtiin osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta
poiketen Kempowerin työntekijöiden sitouttamiseksi
laskemalla liikkeeseen 5 789 uutta osaketta
henkilöstöannissa. Merkintähinta henkilöstöannissa oli
100,00 euroa osakkeelta (ennen 26.11.2021 rekisteröityä
maksutonta osakeantia, jossa jokaista olemassa
olevaa osaketta kohden annettiin 53 uutta osaketta).
Henkilöstöantiin osallistuneet Kempowerin työntekijät
ovat allekirjoittaneet osakassopimuksen, jossa he ovat
muun muassa sitoutuneet myymään osakkeensa yhtiölle,
jos heidän työsuhteensa Kempowerilla päättyy tietyissä
tilanteissa ja sitoutuneet luovutusrajoituksiin, joiden
perusteella he eivät saa myydä, luovuttaa, lahjoittaa tai
pantata merkitsemiään osakkeita ilman yhtiön hallituksen
lupaa 31.12.2024 saakka. "

2 tykkäystä

Tuntuu, että johto heräsi pahaan krapulaan. Sitten kiirellä negatiivinen tulosvaroitus ja heti kohta perään ilmoitus muutosneuvotteluista ja väkeä pihalle. Olisiko ne muutosneuvottelut pitänyt laittaa koskemaan yrityksen ylintä hallintoa?

17 tykkäystä

Osaako joku tuotantotaloutta tunteva sanoa miksi Kempower rakentaa ennemmin uuden tehtaan kuin teettää töitä vuoroissa? Lahden tehtaan ohi kuljen usein klo19-20 aikaan illalla ja hiljaista on. Parkkipaikka tyhjänä ja tehdas pimeä. Luulisi että töitä kannattaisi painaa samoilla kiinteillä kuluilla enemmän vaikka vuorotyö enemmän maksaakin.

10 tykkäystä

Uudet tilat eivät ole vain tuotantotilaa, vaan labraa, testausta, yliopiston kanssa tehtävää yhteistyötä yms.

Esim. tuolla avattu noita yhteistyökuvioita enemmän.

Toki päätös uusista tiloista on tehty silloin kiiman aikana, joten voihan se olla että nykyisellä meiningillä esim nuo rekrytavoitteet eivät ihan aikataulussaan toteudu…

10 tykkäystä

Ja tuostapa vielä päivitetty näkemys kokonaisuudessaan. :point_down:

16 tykkäystä

SEB:n uusi tavoitehinta:

@KuHa: vaatiko tuo Dansken lyhyt tiivistelmä näkyään sen, että pitäisi kirjautua? Oma vanha linkki ei enää näytä toimivan, niin ei saa suoraan nuita itse lisättyä.

8 tykkäystä

Ei ole tarkkaa tietoa tuotantomääristä, kun niitä ei raportoida säännöllisesti. Vuonna 2023 tuotettiin noin 20 000 latauspistettä, mikä tarkoittaisi yhden latauspisteen hinnan olleen noin 14 tEUR. Toistaiseksi en ole havainnut hintaeroosiota, mutta ennusteemme sisältävät ajatuksen että laturien hinta laskee ajan myötä, mitä kompensoidaan mm. tuotannon tehostumisella sekä tuotantovolyymien kasvulla. Q1:n katetason lasku selittyi lähinnä lakkojen aiheuttamalla tehottomuudella tuotannossa. Toki vähän vastaavaa marginaalin pehmeyttä voi näkyä myös tulevina kvartaaleina, jos tuotantomäärät pysyvät matalina heikon kysynnän takia.

Tuotantohenkilöstön osuus koko konsernin kustannuksista on tosiaan melko matala, joten valtaosa viime vuosien kohonneista henkilöstökustannuksista on kohdistunut tuotannon ulkopuolisiin funktioihin. Kuten tänään aamukatsaukseen kirjoittelinkin, niin mielestäni tuo ilmoitettu 10 MEUR:n kustannusleikkaus ja henkilöstömäärän 10 % vähennystavoite ovat suhteellisen maltillisia säästötoimia, kun suhteutetaan miten jyrkästi henkilöstön määrää ja kustannuksia on kasvatettu viime vuosina. Nämä leikkaukset tuskin oleellisesti hidastavat kasvun tavoittelua.

22 tykkäystä

Jenkkien latausmarkkina uusilla spekseillä (NACS, CCS, 800V) on käynnistymässä. Toivottavasti Kempower on tarjouskisoissa mukana ja voittaakin jotain. Nyt 100 Starbucks-lokaatiossa Mersun kanssa voittajina Alpitronic ja Chargepoint. Mersu on mukana myös IONNAn investoijana.

8 tykkäystä

Ohessa oleva McKinsey raportti kuvaa Usan latausinfran kannattavuutta hyvin. Tämän luettuaan ei ehkä enää ihmettele, miksi Kempowerin asiakkailla oli varastossa tavaraa.

5 tykkäystä