Keräilypelikortit ja niihin sijoittaminen (Magic: The Gathering, Pokémon yms)

Itse en ole Mtg:a enää vuosiin pelaillut ja korteistakin jäljellä enää yks pakka, jossa kuitenkin näemmä jo aika arvokkaita lappuja, vaikka kovimmat siitäkin tullut aiemmin myytyä pois. Pelaaminen tuli aloitettua jo revisedin aikaan, mutta ikävästi pari kk unlimitedin rotatoitumisen jälkeen, eli ei koskaan päässyt availemaan boostereista power 9 (9 arvokkainta korttia 3 ensimmäistä setistä) kortteja. Aluksi tuli vain pelattua ja kerättyä lappuja ja nämä kaikki joskus myinkin pois. Muutaman vuoden tauon jälkeen tuli aloitettua uudelleen, koska pääsi pelaamaan drafteja ja prelikoita. Samalla innostuin myymään ja vaihtamaan lappuja Huuto.netissä, Ebaylla ja foorumeilla. Tästä jäikin sitten tuhansia euroja voitolle, vaikka rahaakin tuli käytettyä melko paljon. Aika pienellä mittakaavalla itse toimin ja esim. eräs ystäväni on tehnyt reilusti yli 100k€ voittoa ja omistikin jossain kohtaa lähemmäs miljoona Mtg-korttia (määrät arvioitu korttilaatikoiden painojen perusteella) :smiley:

Parhaan tilin sai tehtyä ostamalla lopettaneiden pelaajien kokoelmia pois ja näin sai yleensä joitain arvokkaita korttaja haltuunsa, kunhan lopettanut pelaaja oli ns. hupipelaaja, joka ei kovasti ollut tutkinut korttiensa arvoja ja myymällä sitten avokkat erikseen ja loput bulkki tavarana eteenpäin. Toinen hyvä tapa oli spekuloida uusien settien korttien mahdollista arvonnousua, kun kortit havaitaan hyviksi turnauskäytössä ja niiden arvo räjähtää hetkellisesti, kun kaikki haluavat niitä ostaa. Ebaylla kauppiaat myivät ennen uusien sarjojen ilmestymistä etukäteen pelisettejä (4 kpl samaa korttia) kaikista uusista korteista, jotka sitten toimitettiin julkaisun jälkeen, eli siellä avattiin boostereita todella paljon. Näistä kun onnistui valitsemaan oikeat, niin teki hyvää tiliä. Omia onnistumisia oli esim. osua oikeaan Darksteel-setin aikoihin veikkauksessa siitä, että Arcbound Ravager -niminen kortti tulee olemaan haluttu. Ostinkin useampia settejä Ebayltä 20 taalan hinnoilla ja tuosta muistaakseni maksettiin jonkin aikaa jotain reippaasti päälle 50€ / kortti, kun kaikki halusivat näitä kortteja turnauspakkoihinsa.

Keräilykorteista tulee itselle kovasti mieleen kryptot, eli käytännössä kyseessä on loppupeleissä pahvinpalat, mutta näistä maksetaan paljon, koska ovat harvinaisia ja niitä halutaan. Mtg on tässä vertauksessa ehdottomasti bitcoin, koska on se alkupäästä elossa pysynyt suurin ja kaunein. Nämähän ovat pitkässä juoksussa olleet erittäin hyviä sijoituskohteita molemmat, mutta voivat ihan yhtä hyvin kuolla pois seuraavan 5v sisällä. Esimerkiksi ystäväni pelasi ja keräili joskus Legend of the Five Rings nimistä peliä, joka oli todella suosittu vähän aikaa ja hänelle kertyi huomattavat määrät kortteja. Kun oli muuttamassa kysyi minulta, että haluanko kortit, koska eivät mahdu uuteen kämppään ja kun tarkistin niiden hintoja, kävi ilmi, että korttien kiinnostus oli hiipunut ja ne olivat about samassa arvossa, kuin pelkkä pahvi olisi ollut. En sitten kuitenkaan halunnut ottaa kymmeniä kiloja pahvia omiin nurkkiini :slight_smile: Tiedän myöskin erään henkilön, joka taas vuosituhannen alkupuolella pelkästään osti arvokkaita Mtg-kortteja (power 9, tuplamaat jne) ja käsitteli näitä jo silloin sijoituskohteina. Silloin tuli hiukan hymyiltyä toiminnalle käyttää hirveät määrät raha kortteihin ja vain jättää ne kaappiin lojumaan. No toivottavasti ei ole korteistaan luopunut, eli se kokoelma on aivan uskomattoman arvokas nykypäivänä :slight_smile:

4 tykkäystä

En ole keräillyt muuta kuin Pokemon kortteja junnuna (se ensimmäinen sarja) ja myin ne todella halvalla kun arvo ei ollut kasvanut, mitä noita hintoja nyt katsellut. Osaako joku kertoa mihin perustuu, jenkkien tekemissä videoissa boostereiden avattua esim. Sen ekan sarjan charizardin arvo 300k? Kun katsoo niin Suomessa noita myydään jopa alta satasen. Voiko räpeltämätön kortti olla edes 1000e arvoinen jos myyt sen esim. Torissa. :thinking:

En ole mikään Pokemon irtikorttiexpertti, mutta arvo perustuu pitkälti Pokemon Base setissä siihen, että kortin pitää täyttää tietyt erittäin tarkat kriteerit. Käytännössä vaikka kyseisen kortin omistaisi, niin olisi hyvin epätodennäköistä, että kortin saisi gradetettua PSA10. Jokainen Charizard ei ole 300k$ arvoinen.

EDIT: Näyttäisi Torissa olevan myynnissä tuota Base setin, ei 1st edition versiota. Sen hinta on aika paljon maltillisempi, mutta kuitenkin tuhansia euroja, jos sen saisi gradettua PSA10:nä. Käytännössä vaatii melkein sen, että vedät sen suoraan boosterista ja vielä kauhealla tuurilla kortti olisi täysi 10 eli kulmat kunnossa, ei naarmuja ja täydellisesti keskitetty. Tämän takia tuossa omassa artikkelissa en keskitykään näihin irtokortteihin, koska se on populistista toiveajattelua.

4 tykkäystä

Kiitos tiedosta, näköjään tuo harppaus 9-10 kuntoisen välillä on se merkitsevin milloin 6-numeroisesta voisi edes puhua. En muista tosiaan oliko se tuo base vai 1st edition, mutta aloin niitä ostamaan heti kun ne tulivat kauppoihin. Itse niillä pelasin niin kunto ei varmasti a-luokkaa ollut :grin:

Itsekin keräilin aikanaan pokemon basic ja junglesarjat täydellisesti alusta loppuun. Annoin pikkuveljelle ja käskin pitämään huolta. 2 viikkoa myöhemmin kaikki kortit oli kusetettu pois.

Jääkiekkokortteja on vielä noin 5000-10000kappaletta kansioissa hienosti järjesteltynä. Sekä sarjoja että aikansa (90luku) tähtipelaajia kuten greztky, messier, Jagr, lemiux, belfour, osgood, hull jne.

13 tykkäystä

Aloitin MTG kauan sitten ja myymällä vähitellen pois vuosien aikana POWER 9 kortteja ja tienasin tuhansia euroja koska niitten hinnat nousi taivaisiin.

Innostuin sitten jatkamaan esim Legacy ystävien kanssa tai Commander. Joskus harvoin olen osallistunut jopa German Highlander kilpailuun Suomessa.

Nyt haluaisin myydä Revised dualeita ja muita kortteja koska halusin rahaa asuntoon… ja nehän maksaa ihan sairaasti nykyään.
En vaan ole keksinyt järkevin tapa myydä ne vielä?
Jos halua myydä kortteja niin että minimi ostos on tyylin 5000-10000 euroa ei ole niin monta
ostaja ehdokasta. Onko ideoita miten myydä? Ehdotuksia heh :smiley:

2 tykkäystä

Kaipa se on joko että yrität myydä tori ebay jne. palstojen kautta (nypläämistä ja vaivaa) tai sitten tuutata isolle (kauppias) ostajalle tietäen että taatusti maksaa alle “markkinahinnan” koska bulkkiostos. Tai ainakin näin homma toimi vuosia sitten kun viimeeksi olen pahvien kanssa pulannut.

“Blokkikaupassa joutuu antamaan aletta” pätee myös keräilykortteihin :smiley:

2 tykkäystä

Kuten @Jarnis tuoss sanoikin, niin nuo perus nettihuutokaupat ja tietysti monesti mainittu Cardmarket.
Sitten on tietysti esim. Alpha Investments (AlphainvestmentsLLC@gmail.com) ja Vintage Magic (Contact Us).

Ite aikanaan melko pihinä ukkona myin koko kokoelman kortti kerrallaan MtgSuomi.fi ja Cardmarket: Buy and Sell Magic: The Gathering Cards Online kautta ja tuli lähetettyä 1.5 - 2 vuoden aikana varmaan noin 200 kirjettä ympäri Eurooppaa mutta sainpahan parhaan hinnan ja opin aika hyväksi korttien listaajaksi ja kirjekuoren pakkaajaksi.

4 tykkäystä

Kiitoksia kaikille vastainelle. Sain asiat hoidettua ja ostaja on Suomesta. Tosin maksu ei ole pakko maksaa heti jos iso summa. Osan voin jopa maksaa vuonna 2022 esim puolet pitää joskus joustaa. Ja ihan kohtuullinen alennus tyylin 15% eikä noita ärsyttäviä haluan 30-50% alennuksen. Nyt on vain jotain halpa kortteja jäljellä niistä en välitä paljoa enää vaikka en möisi. En käyttänyt mitään Cardmarket. Hirveä stressi oli etsiä kortit katsoa kortti kuntto tarkistaa niitten hinta. Ostaja oli lian pikku tarkka kortti kunnosta minun makuun mutta en voi valittaa vaikka sai tavallaan siitä lisä alennusta kun minusta selvästi Ex kortti hänen mielestä oli Good, ja Good kortti oli Played, ja Played kortti oli Poor ja Poor oli käyttökelvoton ja NM ei taida melkein olla olemassa jos kortti ei ole vielä jonkun kaupan pakkauksen sisällä heh. Noh kyllä hän gradasi jonkun kortin NM mutta oli kyllä vaikea sanoa.
Se tosin ei paljon vaikuttanut hintaan. Annan ostajalle kuitenkin arvosanan 9/10 vaikka ei oltu täysin samaa mieltä kortti gradeaamisesta. Vaikka on tämä nimimerkki luotu oma työala on IT eikä mikään kortti myynti.

Ostaja kertoi että usein joutuu valitaa kortti kunnosta kun ostaa kortteja ja että myyjät ei osaa gradeata kortteja. Noh mitäs tuosta sanoisi? Onhan niitä joka ostaa uudisasunnon ja auta armias jos ei täydellinen luxus asuto ja pinnat ihan hohtaa jne.

Mitäs teen rahoilla? Noh minulla on asuntovelkaa. Jos korot nousee voin tehdä lainalyhennyksen.
En nyt tiedä jos voin puhua mistään voitosta. Osa korteista laskennut hinnoissa ja osa noussut hinnoissa. Hinta nousua enemmän kuin laskua, mutta sitten kun laskee alennus niin aika + - 0 näin myös jos oletetaan että en myy jäljellä olevia halpa kortteja olen nyt saanut rahat takaisin ainakin ja ok hieman voittoa.

Hah kai vastaa tuollaista indeksi rahastoa nyt sain 2-5% voiton jippii heh.

Könttöhinalla 30-50% alennus? Olen todella iloinen että en sinun kanssa tehnyt kauppaa ja 15% alennus on kohtuullinen. Tuohan on toki kiinnostava idea jos teen asuntotarjouksen 50% hinnasta niin katsotaan mitä myyjä sanoo?

Täysin eri asia myydä asuntoa tai keräilykortteja yms. Tai riippuu tietty onko kämppä hesassa vai josssain pihtiputaalla. Jos kuitenkin lähtee sijoittamaan mtg-lappuihin, lätkä-kortteihin, sarjakuviin yms, niin silloin pitää olla tosiaan valmis noin suuriin, ellei jopa suurempiin alennuksiin, jos haluaa rahat saada pikaisesti.

Voisin sanoa, että harvemmalla on hallussaan pelkkiä alphan lotuksia, teriksen ensimmäisiä numeroita yms. kamaa. Jos kokoelmat sisältää muutakin ns. bulkkia ja jos haluaa nopeasti kaiken muuttaa rahaksi, niin alennukset ovat kyllä aika suuria. Itse ilen nähnyt n. 60-70% alennuksella todella isoja kokoelmia menevän kaupaksi. Jos kokoelma on tietty pelkät power 9 yms. niin varmaan saa kunnon hinnan, mutta myyntiaika voi olla pitkä.

1 tykkäys

No jo ehkä jos on roska kortteja ja common kräsää. Puhun mm. duallandeista ja Jace,The Mind Sculptor korteista mutta myös möin halvempia samassa kaupassa esim Steel Leaf Champion, Scavenging Ooze möin myös paljon halvempia kortteja mutta ostaja ei ollut kiinnostunut alle 1 euron korteista.
Ihan kaikkia yli 1 euron kortteja ostaja ei ostanut (yli 90% procenttia yli 1 euron korteista osti) mutta nyt tuli jo vastaan myös ostajan oma budjetti ja kärsivällisyys. Ymmärrän ostajaa tässä. Hän osti niin paljon kortteja että minusta riitti.
Ostaja osti esim 6 Knight of Autumn, muuta vahingossa laski ne kuin 4 kortin ostos sanoin hän saa ne 2 muuta boonuksena.

Power 9 kortit möin jo vuosia sitten ne jotka omistiin ja en omistanut kaikkia P9 kortteja. En muista mikä oli alennus Power 9 korteissa mutta ei todellakaan mikään 30-70%.

Pokemon korteista minulla ei ole kokemusta ja sarjakuvia en ole koettanut myydä. Puhun nyt vain Magic The Gathering korteista minulla on vaikeata verrata tuotteisiin joita en tunne.

Jo kyllä mä tajuan hieman mulla kesti kauan etsiä hyvä ostaja. Ja sitten mitä tulee jäljellä olevin roska kortteihin common krääsä ja kortteja joiden arvo on alle 1 euro niin jo jos sellaisen läjän ostaa voi saada enemmän alennusta.

Kai sitten on niitä jolla ei ole kärsivällisyys löytää hyvää ostaja tai niillä jolla ei ole mitään positiivisia refs minulla on 100% positiiviset palautteet kortti kaupoissa ja niitä on paljon.

Jippii! Nyt olen myynnyt tänään jopa halpa kortit pois!Huh mikä urakkka. Yhden halpa dekin säilytän huvin vuoksi mutta koska sen arvo on alle 30 euroa niin ei suurta väliä.
Halpa korteista alle 1 euron annoin kyllä 50% alennuksen.
Ja joitakin korteja heitän pois kaatopaikalle. Sellasia kortteja jotka on huonompia kuin Basic Land.
Onko tämä minun viimeinen myynti. Ei ihan varmasti voi olla joku ystävä jossain vaiheessa pytää minua myymään hänen kortit.
EDIT:
Jaha löysin taas lisää kortteja… mutta se nyt ei ole enää paljon euroa mitä niistä voi saada.

2 tykkäystä