Voin ottaa tähän kantaa. Yleisesti voin sanoa, että odotamme uutismedian liikevaihdon laskevan, vaikka odotamme digitaalisen median kasvavan voimakasta tahtia. Tämä johtuu siitä, että korkeamman hintapisteen painettu media laskee 5-10 % vuodessa.
Jakeluliiketoiminnan kasvu ja hinnankorotukset: Posti on poistumassa 2024 päätteeksi osoitteettoman suoramainonnan jakeluliiketoiminnasta. Tämä tuo arviomme mukaan Keskisuomalaiselle lähes 15 MEUR uuttta liikevaihtoa 2025-26. Keskisuomalainen on tässä tapauksessa ainoa valtakunnallinen osoitteettoman suoramainonnan jakelija, jonka avulla uskomme tämän korottavan merkittävästi hintojaan. Aiemmin Posti on painanut suoramainonnan jakelun hinnoittelua epäkestävän alhaiselle tasolle muun jakamisen volyymietujen avuin. Tämän johdosta liiketoiminta on ollut rajun tappiollista. Ennustamme tämän valuvan melko hyvällä katteella alariville, joka nostaa koko segmentin (Tuotanto- ja logistiikkapalvelut) liikevoiton osalta positiiviseksi. Pidemmällä aikavälillä uskomme segmentin liikevaihdon laskevan painetun median taantumisen ajamana.
Uutismedian vaalien (kunta- ja aluevaalit) arvioidaan tuovan usean miljoonan euron lisäyksen uutismedian liikevaihtoon. Tämä valuu niin ikään tosi hyvällä katteella alariville, kun mainontaa pystytään lisäämään joka tapauksessa jaettaviin lehtiin. 2026 puolella kannattavuusodotuksemme sitten laskevat, ja jäävät noin 7-8 %:n tasoille, mikä kuvastaa perinteisen uutismedian kannattavuustasoja.
Digitaalinen ulkomainonta kasvaa vuosittain 20-40 %, jonka myötä sen kannattavuus paranee oleellisesti. Keskisuomalainen on juuri saanut Helsingin kaupungin kilpailutuksen maaliin ja on mm. HSL:n kilpailutustarjouksessa mukana. Markkina kasvaa myös ~ 10 % vuosittain, joten tämän kasvuajurit ovat hyvin vahvat. Kohdistamattomien erien kannattavuus pysyy kuitenkin pakkasella, sillä sitä painaa konsernikulut ja suuret poistot.
Keskeisintä Keskarin tapauksessa on kääntää painetun median asiakkuudet kannattavampaan digiin ja hallitusti ajaa painamisen liiketoiminta pienemmäksi ja lopulta alas TAI myydä se, sillä se surkastuu painetun median kulutuksen mukana. Tällä hetkellä painaminen on konsernille kannattavaa, mutta pidemmällä tähtäimellä sen liikevoitto tulee laskemaan.