Keskisuomalaisen strategia media-alan murrokseen on poikennut muista perinteisistä maakunnallisista mediataloista. Tämä valinta on ollut tietoinen ja se on hyödyntänyt perinteisen median alhaisia arvostustasoja. Keskisuomalainen on maantieteellisesti katsottuna kasvanut maakunnallisesta sanomalehdestä valtakunnalliseksi mediataloksi.
Jos katsotaan vaikka viimeistä kymmentä vuotta, jos ostit tuolloin Keskisuomalaista (8,66 euroa), olet saanut tähän mennessä tuottoa 7,05 euroa osinkoina (brutto). Toki nyt osakekurssi olisi alle hankintahinnan, mutta kävi välillä jo 18 eurossa. Eli halutessaan olisi 100% kurssinousun tuoma tuottokin ollut saatavilla tässä välillä.
Minun on siksi vaikea sanoa, että strategia olisi ollut väärä. Se on hyödyntänyt markkinakonsolidaatiota halvalla hinnalla, mikä on mahdollistanut rauhallisesti monikanavaisuuden kasvattamisen. On siellä hölmöjä kokeilujakin ollut välissä, ne saisi minusta jättää välistä. Kokonaisuutena tuotto/potentiaalinen tuotto on kuitenkin tällä “auringonlaskun alalla” ollut minusta varsin mallikas.
Jos tätä haluaa verrata Ilkkaan, Ilkka ei ole tehnyt oikeastaan mitään liiketoiminnallista tulosta tässä välissä. Ilkan koko tulos on perustunut Alma Median omistamiseen, eikä sitäkään tuottoa ole kokonaisuudessaan jaettu omistajille.
Totuus on, että perinteinen printtimedia/sanomalehtiliiketoiminta on brutaalia ja aika moni kilpailija on jo heittänyt pyyhkeen kehään - PunaMusta viimeisimpänä, joka myi Karjalaisen… Keskisuomalaiselle, kuinkas muuten. Taas on lisää mahdollisuutta tehostaa toimintaa, saada lisää alueellista kattavuutta, sekä aikaa rakentaa monikanavaista medialiiketoimintaa.