Ei tule. Eikä kauppainvestoinnit ole yksin kauppiaan harteilla. Se sen sijaan lienee varmaa, että jatkossakin punnitaan tarkkaan sitä mitä kauppoja kannattaa kehittää ja mitkä ajaa alas sopivan hetken koittaessa.
Tokmannit eivät valikoimallaan juurikaan kilpaile K-markettien kanssa. Ja odotukset siitä, miten Tokmanni on lähdössä mukaan ruokakauppaan, tuntuu olevan monilla melko korkealentoisia. Kannattaa kuunnella mitä firman pomo Rautiainen on puhunut. Siitä viestinnästä ei paista läpi pyrkimys aggressiiviseen markkinaosuuden valtaamiseen ruokakaupassa. Lähinnä siitä paistaa pyrkimys parantaa omaa kilpailuasetelmaa nykyisellä pelikentällä sekä vahvistaa markkinanelosen kilpailukykyä.
Voittanut markkinaosuuksia mistä? Citymarket näyttäytyy melkoisena altavastaajana Prisman menestyksen rinnalla, mutta toisaalta kauppa keskittyy entistä enemmän kaupan suuryksiköihin ja Citymarket on siinä sarjassa yksi voittajakonsepteista. Jokaisen Citymarketin ei tarvitse olla maailman paras, mutta laatumielikuvan tulee kestää paikallisen vertailun.
Onneksi ruokakaupan kilpailu ei ole sota, jossa yksi voittaa ja toinen kuolee. Asema vahvana markkinakakkosena ei ole mikään kuoleman tie.
Tästä olen samaa mieltä. Ja makkara sekä meetwusti eivät ole niitä tuotteita, jotka edellä K-ketjun tulee markkinoinnissa mennä. Itsekin olen monesti moittinut esim. mobiilietujen synnyttämää vahvaa Siwa-mielikuvaa. Viikon supertarjouksiin enemmän mukaan “K-kaupan Väiskiä” ja vähemmän elintavikejätteen (pizzat, limut, sipsit) kampanjointia. Tätä toivon, vaikka edellisessä viestissäni niin mieleni pahoitinkin, kun K-kaupasta ei saamari soikoon löydy edes tavalllsta Coca Colaa.