Kesko - Kaupan alan osaaja

Näin se valitettavasti on, kilpailukyky on PT-puolella sulanut rajusti. Omien laskujen mukaan nyt on markkinaosuudessa tullut turpaan 54 kuukautta putkeen segmentissä, joka tuo 2/3 tuloksesta!? Mielestäni tällaiseen faktaan reagointi on ollut hämmästyttävän hidasta ja voimakkuudeltaan rajoitettua. Defenssinä kaikki kananmunat riskialttiisti cittari-korissa. Mitäs jos markkinaosuus ei lähdekään kasvuun Lahden, Lempäälän, Kuopion ja Kivistön jälkeen? Kannattavuuden kannalta kaupassa paljon oleellisempaa olisi aidosti ymmärtää ja rakentaa comp. growthia. Uudet cittarit voivat pahimmallaan olla laastaria ja vääriin haavoihin.

Huhtikuussa Rauhala kertoi, että ”pysyvästi edullista” oli toiminut varsin hyvin. Rauhalan mukaan jopa selkeillä alle -1 hintajoustoilla. Kun hintajousto oli tällä tasolla, miksi ihmeessä tätä ei ole jatkettu? Jos toimiva resepti löytyi, miksi ei jatketa vaikka pienemmällä kohdennuksella ja ryhdikkäämmällä myymäläesittelyillä ja myymäläviestinnällä?

Sijoitustarinan kannalta oleellista olisin kuulla Keskon oma näkemys, mitkä ovat kilpailukyvyn murentuminen juurisyyt.

Miksi oleellista? Koska vain oikean analyysin pohjalle voi rakentaa kestävät korjaavat toimenpiteet.

8 tykkäystä