Keskustelua tietoteknisistä laitteista, sovelluksista ja ongelmista

Moni opiskelija tuttu on kironnut kun ostivat macbookin koska MS ohjelmistot toimivat kankeasti ja joutuu kikkailemaan esim Teamsin, wordin ja ekselin kanssa. Liekkö vain heidän osaamattomuuttaan vai oikea ongelma.

Tuosta syystä itse päädyin ihan perus Asukseen.

1 tykkäys

En kyllä allekirjoita tuota, office ohjelmat toimivat mac:lla täysin ongelmitta.

7 tykkäystä

Joo, en epäile. Vähän ajattelinkin tämän olevan käyttäjälähtöinen ongelma, hyvä tiedostaa silti.

Minipc (EM680) on pelittänyt kyllä ihan hyvin mutta olisi varmaan ollut parempi ottaa se ensimmäinen vaihtoehto UM760 (+100eur) kun tämä on niin hirveän pieni ja siksi liitäntäportteja kovin vähän omaan makuun ja tuuletin pitää jatkuvaa sirinää kun ei ole äänet päällä. Näyttö on siinä mielessä pettymys kun sen katselukulmaa voi muuttaa vain vertikaalisti (kallistuu ylös/alas) mutta ei horisontaalisti (ei käänny vas/oik) eikä näytön korkeutta voi säätää (tosin tuo ei juuri minua haittaa) eikä usb-liitäntöjä ole lainkaan ja hdmi-kaapeli puuttui (mukana vain virtakaapeli ja DVI-kaapeli, ostettu Amazon.de). Näillä nyt kuitenkin mennään. Viinipäissä ei kauppoja välttämättä kannata tehdä…nim. kokemusta on.

Summa summarum: Miinukset siis Amazonille :-1:
EM680 ostettu @ Minisforum ja kaikki mitä luvattiin piti ja perillä nopeasti, suositukseni siis sinne. :+1:

ja tässä paketti toimessa:

4 tykkäystä

Näissä se toteamus että halpaa ja hyvää ei vieläkään ole keksitty pitää paikkansa, Näytön osalta rajoittuneina säätömahdollisuuksina, koneen osalta niukkojen porttien ja hitusen heikon suorituskyvyn kautta. Mutta on tässä ainakin hinta-laatusuhde OK ja varmasti tähän käyttötarkoitukseen ajaa asiansa.

2 tykkäystä

Microsoft on tukenut Applea jo 80-luvulta alkaen ja Officet on aina saanut 80-luvun Macintoshista alkaen Applen tietokoneisiin. Myös nykyään he tukevat Applen tietokoneita - tableteista yms. härveleistä en ole niin varma.

Jos Office ei siis jollain Macissä toimi, ei vika kyllä ole tuen puutteessa.

2 tykkäystä

Rehellisyyden nimissä Macciversio ei ole aina ollut täysin ominaisuuksiltaan Windows-version kanssa samalla tasolla ja joskus muinoin mukana oli jotain ikäviä bugeja ja rajoituksia, mutta tämäkin on jo kaukaista historiaa, versiot ova nykyään täysin vertailukelpoisia.

Ainoa todella merkittävä ero on että Office Windowsilla on sisältänyt ylimääräistä tauhkaa jota tosin harva kaipaa (esim. Visio tai Access) kun Macilla se on edelleen vain Outlook, Word, Excel, Powerpoint ja OneNote. Niin ja sen päälle plugin- ja makrotuki ei ole täysin samanlainen, eli voi tietty aiheuttaa pieniä harmaita hiuksia jos oma käyttöympäristö nojaa johonkin erityisiin makroihin tai plugareihin.

3 tykkäystä

@SuomenBuffet ja @Santtu3, olen edelleen sapattivapaalla. :slight_smile: Yllätyin, ja tuntuu oudolla tavalla myös mukavalta, että joku on kaivannut. Lueskelen foorumia edelleen, vaikkakin selvästi aiempaa vähemmän.

Teen tässä yhteydessä pienen poikkeuksen kirjoittelutaukoon ja kerron positiivisesta kokemuksestani Bose-merkkisistä tuotteista. Kyseessä ei ole varsinaisesti tietotekninen laite, mutta hyvät luurit tai napit ovat kaikille tietotekniikan suurkuluttajille nykyisin välttämättömyys.

Tutustuin Bosen Quietcomfort-kuulokkeisiin muistaakseni vuonna 2006. Ensimmäinen kosketus Bosen melua vaimentaviin QC-tuotteisiin oli Quietcomfort 15. Matkustelin tuolloin paljon pitkillä lennoilla ja Boseista tuli korvaamattomat kumppanit reissuilla. Nyt on menossa neljännet kuulokkeet ja aivan viimeisintä ostosta lukuun ottamatta olen ollut kuulokkeisiin hyvin tyytyväinen.

Viimeisin ostokseni oli eräältä lennolta ostamani QC35 II -kuulokkeet. Niihin ilmaantui vika, joka liittyy virtakytkimeen. Kuulokkeet menivät itsestään päälle ja kuluttivat samalla tietenkin akkua. Minulla tämä vika ilmeni 2016 ostetuissa luureissa lomareissulla juuri ennen pandemiaa, jonka aikana ei juuri pitkälle matkusteltu ja oikeastaan unohdin koko asian. Kotona olen pärjäillyt pääasiassa vanhemmilla langallisilla QC15 -luureilla, jotka toimivat vieläkin hienosti. Yhdet QC15:t unohdin, luultavasti mojovasta vehnäolut- ja GT-kännistä johtuen, aikanaan Lufthansan matkustamoon eikä niistä kuulunut sen jälkeen mitään – kyselyistä huolimatta – eli nämä QC35 II oli ensimmäiset kuulokkeet, jonka kanssa oli mitään ongelmia.

Ajattelin kuitenkin vielä kysäistä Bose:lta, että mitenkäs tämän virtakytkinongelman kanssa oikein on. Menin vuodenvaihteen aikoihin ensin Bosen Amerikan sivustolle ja huomasin, että amerikkalaisille 7 vuotta vanhojen Quietcomfort 35 -luurien tilalle lähetetään uudet QC45 -kuulokkeet maksutta. Siis omien kuulokkeitteni sarjanumerolla. Soitin sitten seuraavalla viikolla Bosen Suomen tukinumeroon. Olin tietenkin hieman pettynyt siitä, että samanlaista vaihto-ohjelmaa ei Euroopassa ole tarjolla, mutta tarjosivat Bosen parhaita, QC Ultra -luureja, alle puoleen hintaan, jos lähetän ongelmakuulokkeet heille. Lähettäminen oli maksutonta.

Vaihto oli mielestäni järkevä ja olen nyt nauttinut uusien QC Ultra -luurien loistavasta äänenlaadusta ja markkinoiden parhaasta melunvaimennuksesta vähän toista viikkoa.

Vaikka maksajaksi päädyinkin, olin sen verran tyytyväinen palveluun, että ostin tällä viikolla vaimolle Bosen QC Ultra -korvanapit synttärilahjaksi. Hän suosii nappikuulokkeita ja aikaisemmatkin korvanapit on pari-kolme vuotta vanhat Bosen QC:t.

Tämä kirjoitukseni on malliesimerkki siitä, miksi moni iso brändi – erityisesti Amerikassa – huolehtii hyvin asiakkaistaan etenkin, jos arvokkaissa tuotteissa on ollut jotain vikaa. Vaikka Bose ei minulle mainostamisesta mitään maksakaan nyt tekin tiedätte, että Bosen melko tyyriit tuotteet ovat luotettava valinta myös silloin, jos ilmenee ongelmia – vaikka 7 vuotta sitten, toisella mantereella, tehdyn ostoksen jälkeen.

32 tykkäystä

Kyselläänpä taas kun viimeksikin lopputulemana päästiin erinomaisen hinta/laatu suhteen ostokseen.

Eli setuppia olisi tarve laajentaa yhdellä näytöllä ja olen melko varmasti päätynyt 34” ultrawide näyttöön.
Liikkeellä ollaan jälkeen opiskelijabudjetilla niin mitä ominaisuuksia tuollaisessa olisi hyvä ottaa huomioon hinnan lisäksi? Pystypikseleitä pitäisi kyllä olla 1440 mutta mitä muuta? :thinking:

1 tykkäys

Riippuu käyttötarkoituksesta.

Pelaaminen? Leffojen katselu? Työpöytäkäyttö? Jos pelaaminen, mikä on GPU että paljonko on vääntöä puskea niitä frameja?

Näistä riippuu onko korkea ruuduntahdistusnopeus tärkeää, onko HDR-tuki ja sen laatu tärkeä jne.

Juuri nyt on OLED-puolella menossa panelisukupolven vaihdos, joten jos haluaa semmoista niin voi joutua odottelemaan jokusen kuukauden että uudet mallit saapuvat kauppoihin koska parannukset ovat todella merkittäviä. Jos edullisempi IPS tai VA kelpaa ja käyttö on pääasiassa työpöytäkäyttöä ja budjetti rajallinen, sitten löytyy ihan hyviä vaihtoehtoja.

Ihan puhtaasti kouluhommiin tulossa, pääasiassa ohjelmointia ja luentojen seuraamista lisäksi hieman mallinnusta ja kuvanmuokkausta.

Vaatimukset näytölle siis lienee kohtuullisen maltilliset omassa käytössä mutta enemmänkin mietityttää saako aivan hinnat alkaen malleihin vaikka pari sataa lisää laittamalla luotettavamman ja kestävämmän laitteen.

1 tykkäys

Ihan halvinta ei yleensä kannata ostaa, koska on säästetty yleensä valmistuksen laadussa.

Jos pitäisi juuri nyt ostaa ultrawide 34" työkäyttöön eikä tarkoitus ole lainkaan pelata, todennäköisesti valitsisin tämän:

Tai vaihtoehtoisesti tämän, mutta tässä on jo vähän “dell-laatulisää” hinnassa joten jos budjetti on tiukka niin…

Perus 60hz, IPS panelilla, ei mikään järkyttävä hinta.

Jos on tarkoitus yhtään pelata niin sitten löytyy muita malleja jotka soveltuvat siihen paremmin. Siellä ehkä lähtötasona olisi tämä:

Mutta tämä on jo vähän hinnat-alkaen -malli pelikäytössä. Oikeasti hyvät ovat sitten jo tonnin nurkilla.

3 tykkäystä

Omassa Samsungissa on pari sietämätöntä piirrettä jotka eivät liity kuvanlaatuun tms.

  1. Kiinteä jalka ei ole kovin tukeva ja näyttö heiluu jos pöytä on vähänkin epästabiili (nostettava sähköpöytä).
  2. Näytön menusysteemi on raivostuttavan hidas ja esimerkiksi yksinkertaisesti näytön sammuttaminen vaatii usein monta yritystä jos ei malta tehdä sitä tarpeeksi hitaasti.

Tällaiset ominaisuudet valitettavasti on vaikea huomata ennen hankintaa. Nuo tökkivät menut ja nappulakäyttöliittymät ovat kyllä jossain määrin vaivanneet joka ikista käyttämääni monitoria vuosikymmenten varrella aina kuvaputkista lähtien.

1 tykkäys

Samsungit ovat itselläni no-go juuri huonon jalustan ja kurjan ohjelmiston vuoksi.

1 tykkäys

Jos löytyy VESA-standardin mukaiset kiinnikkeet niin erillinen monitorivarsi vain kiinni. Samalla tulee enemmän tilaa pöydälle :+1:

Itse hankin viime keväänä Dell U3219Q nimellisesti 32" näytön ja vaikka siinä ehkä on Dell-lisää, on tää ollut aika mainio näyttö, aiempaan entisaikojen prosumer-näyttöönkin (NEC 24") verrattuna. Tehdasasetuksilla tosin aivan jäätävän kirkkaalle asetettu, mutta sen saa kuriin säädöillä, eikä kuvanlaatu siitä huonone.

Koskee ilmeisesti myös televisioita? Jo tämän vuoden malleja?

En ole TV-puolta seurannut, mutta monitoreissa on tänä vuonna iso läjä 32" QD-OLED (Samsungin panelit) ja WOLED (LGn panelit) näyttöjä 240hz ruudunpäivityksellä tulossa tarjolle ja lisäksi jokunen muu iso malli. Tärkein muutos näissä on uusi alipikselikuvio joka parantaa panelien käytettävyyttä tekstin kanssa merkittävästi. OLEDeissa kun on ollut vähän tautia että pikselit ovat vanhemmissa näytöissä muodostuneet alipikseleistä jotka toimivat hyvin videosisällössä, mutta tekstin kanssa tulee värivirheitä koska Windows ei ymmärrä tämmöisten päälle vaan olettaa että pikselit muodostuvat rinnakkaisista RGB-alipikseleistä.

Tässä vuoden OLED monitoripaneleista hyvä video:

32" (tai no, tarkemmin 31.5") 16:9 2160p näyttöjä tulee seuraavan parin kuukauden sisään nippu tarjolle QD-OLED -panelilla eri merkeiltä ja 34" ultrawidejä sekä LGn WOLED-panelilla olevia 16:9 -ruutuja sitten syksyllä.

Voisin kuvitella että ainakin Samsungin Gen3 QD-OLED tulee myös televisiopuolen ruutuihin, mutta pitäisi googlailla ja ihmetellä tarkemmin.

Juttu tuosta Samsungin Gen 3 QD OLEDista:

Kuten tavallista, monitoreissa ja TVissä kiinnostus pitää kohdistaa nimenomaan isojen valmistajien näyttöpaneligeneraatioihin ja sitten tutkia missä malleissa on mitäkin paneelia käytössä. Kumpikin valmistaja on sen verran iso että itseasiassa näyttöpanelit ja varsinaiset monitorit ja TVt tekee ihan eri osasto ja heidän “vuosimallit” eivät aina osu täysin yksiin.

Itse vähän tässä odotellut että milloin saataisiin ensimmäisiä arvosteluita noista LGn Gen 2.5 WOLEDeista (joissa myös uusi alipikselikuvio, RGWB, jonka pitäisi korjata tekstin näyttämisen ongelmat) että voisi tehdä päätöksen sen ja QD-OLED ruutujen välillä. Näyttöä kuitenkin tulee käyttäneeksi helposti 5+ vuotta niin mielummin harkitsee ja vertailee vähän tarkemmin minkä ottaa pöydälleen. Noita LG-panelisia vehkeitä tulee ymmärtääkseni aikaisintaan kesäkuussa.

34" ultrawideissä tänä vuonna jäänee ainoaksi vaihtoehdoksi QD-OLED koska tuota uutta LGn panelia ei tule ultrawidenä ennen kuin joskus 2025. Nykyinen oma monitori on Ultrawide ja vähän olen kahden vaihella pitäytyykö tässä vai ottaako enemmän pystytilaa 4K-ruudulla vaikkei sitten ruutu ole yhtä leveä…

Ja niille jotka eivät ole kuulleet tästä alipikselidraamasta monitorikäytössä vanhemmilla OLEDeilla:

Videon kuvaamia softatemppujakin voi tehdä, mutta koska Microsoftia ei ainakaan vielä ole kiinnostanut, itse ainakin haluan ruudun joka ei tästä kärsi. Ja tämä on siis ollut OLED-ongelma, LCD-ruudut (IPS, VA, TN) järjestään käyttävät rinnakkaisia RGB-alipikseleitä.

6 tykkäystä

Itse ratkaisin näyttötilanteen hommaamalla ruuduksi 42" LG C2 -television Verkkokaupasta alle 900 eurolla aika tarkkaan vuosi sitten. Ei varmasti ole parasta näyttönä, mutta itselle riittää. Tuolla vähän tarkemmin: LG 42 C2 OLED Review - RTINGS.com

Itse olen tykästynyt kun pystysuunnassa riittää tilaa. Yhdelle ruudulle mahtuu neljä hyvän kokoista ikkunaa ja tarvittaessa ruudun puoliksi jakamalla pitkiäkin tekstejä on helppo tehdä. Myös erilaisissa karttatutkiskeluissa iso ruutu on hyvä.

Oma lähtötilanne oli se, että työhuoneeni on ainoa huone, jossa on tv-antenni ja piti saada mahdollisuus katsoa lineaarista televisiota. Vaan vähälle on se katsominen jäänyt.

Näyttää muuten nyt saavan samalla 900 eurolla tuoreempaa C3 -mallia. LG OLED C3 42" 4K OLED evo TV – Verkkokauppa.com

Ruutu on kiinni pöydässä tällaisella monitorivarrella, jossa ulottuvuudet riittää vaikka kääntää ruutu pystyyn.

1 tykkäys

Mikä ihme voi olla vikana kun tän uuden tietsikan (EM680) kanssa on ollut jatkuvia ongelmia aika monien sivustojen kanssa kuten esim. YLE Areena…nyt IL Plussan futismatsi pyörittää vain punaista ympyrää ja piti ottaa käyttää vanha läppäri että sai pelin pyörimään…kuvat ja videot eivät siis päivity ilman että sivustoa uudelleen päivittelee 1-12 kertaa ja ongelma lähes identtinen chrome/edge-selaimilla? Yleltä kyselin neuvoa mutta neuvot yhtä tyhjän kanssa…voisiko liittyä näytönohjaimeen (AMD Radeon 680M)…kiitos mahdollisista vinkeistä…ihme ongelmia selainten kanssa??