Keskustelua tietoteknisistä laitteista, sovelluksista ja ongelmista

Juuri tällaista laitetta tarkoitin kuin sanoin että 300-400 euron haarukasta saa jo sellaisen joka ei ole ihan kauhea.

Pienuus onkin sitten isompi vaatimus. Tässä on kaikki Android 12 ja Android 13 puhelimet joiden näyttö on 5.5" tai pienempi. Siis koko maailmassa. Näistä suurinta osaa ei edes saa suomesta.

3 tykkäystä

Xcover 5 saa ainakin suomesta,
Aivan hyvin sopii käteen.

1 tykkäys

Joo, heikkoutena vain se että on 2 vuotta vanha malli ja päivitykset päättyvät Android 13 kohdalle ilmeisesti, eli sen ostaminen 2023 on vähän niin ja näin.

3 tykkäystä

En tiedä semmosista, tänö vuonna ostin ja myötäänsä pyytää päivittämään.

Aivan olen hyvänä puhelimwna pitänyt🙂

1 tykkäys

Itse olen selvinnyt vähemmällä muistimäärällä ja tallenustilalla käyttämällä ns. puhdasta Androidia eli käytössä on Nokia 50G. Kun laitevalmistajan omia sovelluksia ei pyöri kuormittamassa niin tehoa ja muistia ei tarvitse niin paljon. Käsittäkseni Motorlalla puhdas Android ja pikaisella selauksella sattui tämä silmään 250 Euron hintaluokassa. Kommerntoikoon Kale, jos vehkeessä jotain vikaa. Muuten havaintona, että 5G nostaa hintaa puhelimessa, onko se tarpeen niin sanoisin, että aika moni jotain striimejä katsoo ja kiva, netissä riittää puhtia. Itse valitisisin, jos pidemmän ajan puhelinta haluaa.

Perheeseen olen muutamia Nokiaoita lapsille hommannut. Pienenmpi teho riittänyt ja näyttö on se osa joka sitten rikkoontuu yleensä. Puhdas Android ja pitkät päivitykset hyviä puolia. Tuossa sitten piirun alle 200€ malli, jonka itse ainakin vilkaisin ja vertaisin tuohon toiseen. Tekstissä näkyy miksi tämä käy “pitkäaikaiseksi puhelimeksi”. Noista kolmesta joku on 5 vuoteen rikki tai loppu.

5 tykkäystä

Kiva kun täällä on tällainenkin keskustelupalsta. Itselläni on mietinnässä, josko loikkaisi puhelimen(kin) osalta Applen leiriin. Tietokone on jo Mac ja iPadkin löytyy.

Millainen käyttökokemuksen muutos tuo käytännössä tulee olemaan?
Olen aika sormi suussa iPadinkin kanssa, kun siinä on vain yksi nappula!
Mac on sentään tietokone, sellaisia osaan kyllä käyttää.

Applen puhelinten kohdalla hirvittää myös hinta: halvinkin SE on 500 euron hujakoilla, kun ennen olen tyytynyt alle 300 e:n puhelimiin. En kyllä tarvitse puhelimelta mitään kovin ihmeellistä. En ikinä katso sillä videoita saati pelaa. Kuvia tulee kuitenkin otettua, kun se on aina mukana. Voisin kuitenkin ehkä kierrättää nykyisen pojalleni, jolla on syntymäpäivät heinäkuussa, kun hänen puhelimeensa ei saa enää päivityksiä. Muuten sekin tosin toimii loistavasti. Sijoituspalstalle ominaisesti pitäisi jotenkin kyetä investoinnin kannattavuus laskemaan.

Onko noiden SE:eiden kameroista mihinkään? Nykyinen puhelin on Oneplus Nord CE 5G , joten sen tasoiset kamerat riittävät kyllä.

4 tykkäystä

Internetissä huhutaan, että iPhone 11 tason kuvia tulisi ainakin valossa, joten pieksee varmasti oneplussan 100-0. Akun kesto on pienissä iPhoneissa “onneton” verrattuna androideihin, joten valmistaudu lataamaan päivittäin.

1 tykkäys

Joutuu nykyistäkin lataamaan lähes päivittäin - useamminkin, jos käyttää Navigaattoria paljon. Akut myös pilaantuvat ajan myötä ja on tämä ollut minulla jo jonkin aikaa.

Mutta ns. peruskäytössä (ei navigointia) yli 1 krt/24h ei kyllä ole toivottavaa. Ei minulla ole yleensä edes laturia mukana.

1 tykkäys

Hinta uusilla Iphoneilla voi olla tyyris. Itse olen tyytynyt ostamaan Swappielta käytettyjä Iphoneja. Uudempiakin malleja saa oikeasti järkevään hintaan, enkä ole mitään ongelmia näissä nähnyt.

En henk.koht nää mitään järkeä itseni maksaa jotain 1000euroa puhelimesta kun se 300euron käytetty ajaa saman asian.

6 tykkäystä

Muutoksesta en osaa sanoa, kun en tiedä androideista mitään. Kaikkien laitteiden saumaton ja läpinäkyvä synkronointi on jotain, mitä ilman en haluaisi enää olla. Jos siis Mac on jo käytössä, mahdollisuus vaihtaa lennossa laitteesta toiseen kesken puuhastelun tuo paljon sujuvuutta asioihin.

En tiedä, miten maailma Applen ekosysteemin ulkopuolella on kehittynyt viime vuosina, eli voihan olla, etten vain tiedä, että kaikki toimii jo yhtä saumattomasti Windows-Android-kombollakin.

1 tykkäys

Puhelin on Iphone, ja käytössä myös IPad. Työkäytössä on aina ollut Windows laite ja nytkin Lenovo.
Pitäisi syksyllä lopettaa työt ja MacBook kiinnostaa.
Jos tarvitsee joskus exceliä ja wordiä, niin miten sillä pärjää?

Macille löytyy samat Excel ja Word siinä missä Windowsillekin.

https://www.microsoft.com/fi-fi/microsoft-365/mac/microsoft-365-for-mac

Itse tosin käytän LibreOfficea, koska ilmaisuus houkuttaa aina.

1 tykkäys

No perkule, kai se sitten siihen pitää siirtyä, kiitos tiedosta!
Arvasin, että täältä saa nopeammin tiedon kun etsimällä netistä :+1:

1 tykkäys

Olen ollut Applenörtti vuodesta -84 lähtien, joten oikein mielellään olen mukana käännyttämässä muitakin valon puolelle :slight_smile:

6 tykkäystä

Macit ovat tie voiman pimeälle puolelle, älä kuuntele… “quicker, easier, more seductive”.

1 tykkäys

Hyvin tosiaan pärjää. Lopulta aika harva softa enää vaatii Windowsia, suurimalle osalle ohjelmista löytyy macOS-versio. Isoista softista varmaan kaikista löytyy macOS-versio. Ja osaa voi hiukan kömpelösti ajaa virtuaalikoneessa tai jossain Windows-emulaattorissa. Mutta tosi harvassa on tuollaiset tapaukset.

3 tykkäystä

Jos ei välttämättä tarvi nimenomaan Exceliä niin Google Sheets on ollut aika näppärä korvaaja.

2 tykkäystä

Varmaan riittää normikäyttöön MacBook Air, harvoin edes tulee katsottua elokuvia ja TV:sovelluskia läppäriltä.
Vaikka kovilla jätkillä onkin aina Pro versiot :wink:

Kovilla jätkillä ja mimmeillä on myös Aireja :smiley: Noi uudet Airit on todella hyviä laitteita. Pieniä ja kevyitä ja silti tehokkaita. Ja nyt saa Airia 15":n mallina, jos haluaa isomman näytön. Air-mailleissa on kyllä mielestäni hinta ja laatu todella hyvin kohdillaan, eli noita voi lämmöllä suositella. On kokemusta niin Pro M1- kuin Air M1 -vehkeistä.

5 tykkäystä

Kiitos tiedosta, voisi jopa löytyä vähän käytettynä!