Keskustelua välittäjistä

En edes kysynyt, kun minulla oli noita ulkomaisia niin, että Nordnet olisi halunnut 1500+ siirtomaksuja. En siis kysynyt Mandatumilta mitään “vastaantuloa” kun en keksinyt miksi ihmeessä olisivat lähteneet maksamaan laskujani, salkku kun ei kuitenkaan ole mitään miljoonia.

Kotimaiset toki siirtyvät ilmaiseksi salkusta toiseen.Ainakin OP:stä. En ole tarkastanut olisiko NON kinunnut niistäkin jotain maksua, kun kotimaisia ei heidän salkussaan ollut.

Joo siirto ei näytä olevan realismia koska Nordnet haluaa 30e/lapputyyppi.

Kiinnostavasti Nordnetin hinnasto ei mainitse mitä maksaa koko arvo-osuustilin siirto toiselle välittäjälle. Tietääkö joku? Mandatum osaa näköjään kertoa että kohta tulossa koko arvo-osuustilini siirto sinne muualta joka on maksuton.

1 tykkäys

Alla Nordnetin asiakaspalvelun vastaus asiaan, kun kyselin asiasta joskus.

Kuten hinnastossamme ilmoitetaan suomalaisen koko arvo-osuustilin siirto on kulutonta toisen pankin hoitaessa siirron.
''Koko suomalaisen arvo-osuustilin siirto uudelle (suomalaiselle) tilinhoitajayhteisölle on pääsääntöisesti maksutonta, kun arvopapereiden siirtopyyntö annetaan vastaanottavalle taholle."

Suomalaisen arvo-osuustilin siirto ei koske ulkomaalaisia omistuksia, ne eivät ole samalla arvo-osuustilillä.
Ulkomaalaiset omistukset eivät siis sisälly tähän siirtoon vaan ne siirretään erikseen maksullisesti.
Tällöin kulu on hinnastomme mukainen: 30 eur/pohjoismaalainen arvopaperilaji (ISIN) ja 50 eur/muut ulkomaalaiset arvopaperilajit (ISIN).

Lisäksi kannattaa huomioida että suomalaisten omistusten osalta hankintahintatiedot eivät siirry välittäjää vaihtaessa, vaan ne täytyy ottaa talteen ja ilmoittaa itse toiseen pankkiin. Tämä toimenpide saattaa olla maksullinen. Lisäksi useat pankit ottavat maksun ulkomaalaisten omistusten vastaanottamisesta, joten myös se kannattaa tarkistaa.

Kyselin aikaisemmin myös OST-tilin siirtoa Nordnetista Mandatumille (ns. ilmaiseksi), mutta asiakaspalvelun mukaan tilin siirto ei ole mahdollista. Tilin voisi kuulemma siirtää myymällä tyhjäksi, sulkemalla ja avaamalla uuden. Hinnastossa siirrolle kuitenkin on oma rivinsä (vastaanotto ilmaista, Nordnet haluaa siirrosta 50€, ulkomaalaisten osakkeiden siirtoon lisähinta).

Itse siirsin suomalaisen arvo-osuustilin sinne jo ajat sitten onnistuneesti. Taitaa olla jäänyt vanhaa tietoa jonnekin.

1 tykkäys

Onko täällä muita joilla on Yhdysvaltojen kansalaisuus (kaksoiskansalaisuus) eli ovat verovelvollisia myös rapakon toiselle puolelle? Tähän asti olen törmännyt seuraaviin ongelmiin, Degiro, Seligson ja Mandatum kieltävät ainakin kokonaan tilin avaamisen. Nordnet kieltää USA osakkeiden ostot. OP ollut ainoa joka avaa tilin myös USA ostoille.

Ei oikeen ole saanut selvää selitystä mistä tämä johtuu.

Pitäisikö Nordnetissa olla ilmaiseksi saatavilla striimaavat kurssit (eli ei tarvitse päivittää sivua, vaan päivittyvät automaattisesti) esim. Helsingin pörssin kursseille? Kovasti löytyy hieman alle vuoden vanhaa mainostusta, mutta ei toimi ainakaan itsellä.

Helsinkiin pitäisi olla. Siinä oli alkuun jotain häikkää välillä omissa seurantalistoissa, mutta ei oo enää kyllä itellä ollut outouksia.

Oletko aktivoinut sen tilin asetuksista? Ei se automaattisesti ole käytettävissä.

No tämä selittää, en ole käynyt aktivoimassa. Mikäköjän idea tuossakin, että ei aktivoida automaattisesti.

Arvaus: Nordnet maksaa jotain per käyttäjä datan toimittajalle jos ovat streamaavia. Eli ilman tuota kytkintä maksaisivat joka ainoasta käyttäjätilistä, nyt vain niistä aktiivisista jotka haluavat sitä käyttää.

Tai sitten pitävät reservissä option alkaa laskuttaa jotain tästä ominaisuudesta. Tällä hetkellä 0e/kk mutta “pray we do not alter the deal” on olemassa.

1 tykkäys


NN:n sivut ainakin väittää, että olis automaattisesti päällä :thinking:

1 tykkäys

Juurikin näin, tuon saman mainostuksen perusteella kyselin. En ole käyttänyt Nordnetin vanhaa puolta, minkä takia olin asiasta hieman ihmeissäni. Sieltä sitten tilauksista löytyi automaattisesti päivittyvät kurssit, jotka mainitaan maksullisina lisäpalveluina. Eivät kuitenkaan siis maksa, mutta pitää itse käydä aktivoimassa.

Noh, nyt joka tapauksessa toimii. @Johannes_Sippola ei ainakaan mua varten tarvitse kysellä, mutta onhan tuo hieman ihmeellistä kun pitäisi olla käytössä automaattisesti.

1 tykkäys

Mä voisin kysyy tosta aspasta pikaseen, kun kyselen nopee myös muita juttuja MF:n osalta! On kuitenki pikkusen kummallisen oloinen tapaus tää…

Sain Nordnetille soittamalla asian selvittelyyn. Toivottavasti mahd. nopeasti asia selviäisi. Aspasta myös vahvistettiin, että reaaliaikaisten striimaavien kurssien päälläolo ei pitäisi vaatia mitään aktivointeja sopimusten puolelta!

3 tykkäystä

Hienoa jos joku viitsii nähdä vaivaa. Vanhalta puolelta se itselläkin piti käydä erikseen aktivoimassa. Nordealla myös sama, jos haluat Nordean kautta striimaavat helsinkikurssit niin 0.00€/kk hintaan täytyy tehdä aktivointi.

Nyt tuli @stainlesssteel asiaan vahvistus toisella puhelulla! Jostain syystä nyt toi pitää erikseen itse käydä aktivoimassa (defaultina pois päältä?), aspa epäili että johtuu siirtymästä vanhan ja uuden palvelun välillä!

Eli nyt, jos haluutte reaaliaikaiset striimaavat kurssit päälle NASDAQ:n pörssien osalta, niin tehkää seuraavasti (vahvistettu aspasta):

  1. Klikatkaa verkkopalvelussa kohtaa “Sopimukset ja palvelut”
  2. Kohdassa “Sopimukset ja palvelut” painakaa korostamastani kohdasta “Tilaa” (itsellä lukee “Lopeta tilaus” koska just aktivoin ton)

    :slight_smile:
10 tykkäystä

Itse ajattelen sen niin, että jos jonain vuonna on poikkeuksellisen vähän tappiollisia kauppoja jotka voisi vähentää voitoista, niin voitollisia omistuksia on turha myydä väkisin loppuvuonna jolloin niistä joutuisi maksamaan verot.

Voi olla että seuraavana vuonna tilanne on sama, mutta miksen katsoisi miten seuraava vuosi lähtee käyntiin, jos ei ole pakkoa tai halua myydä kyseisiä voitollisia sijoituksia kuluvan vuoden puolella. Tähän ei varmasti ole yleispätevää vastausta, mutta tässä oma näkemykseni.

Jos on vuoden lopussa tappiollisia lappuja niin niistä kannattaa ehdottomasti ottaa tappiot talteen siten että myy laput ja ostaa seuraavana päivänä takaisin, näin sinulle tulee 5v ajaksi verosaldoa jota voit hyödyntää.

1 tykkäys

Hmm, mikähän Nordnetissä. Tein eilen toimeksiannon, joka oli voimassa vielä huomiseen 11.6., mutta nyt se on kadonnut? Missään ei näy mitään merkintää siitä, eikä ostoa ole tapahtunut. Saldokin on ihan kuin toimeksiantoa ei olisi koskaan ollutkaan.

Eikö Nordnet siis peri siirtomaksua kotimaisista osakkeista lainkaan? Muistelisin, että noikin maksaa.