Palstalla ei vielä juurikaan olla keskustelu osakevälittäjistä. Itselle on käynyt niin, että viimeisen noin 6kk sisällä on salkku ollut NordNetissa, sitten OP:ssa ja nyt lopulta DB:ssa. OP:ssa ja DB:ssa ollut myös päivittäinen pankkiasiointi ja lainat ym. Lyhyesti plussat ja miinukset näistä:
NordNet:
+Paras käyttöliittymä (mobiili ja selainkäyttö)
+Myyntitapahtumista saatavat varat reaaliajassa käytössä
+Shareville-yhteisö tuo lisäarvoa sijoittajalle
– Luvattoman heikolta vaikuttava tietoturva, myös keskeinen syy miksi vaihdoin välittäjää. (Kuulemma vahvan tunnistautumisen järjestäminen on toimittajalla “sopimuksen allekirjoitusta vaille valmis” toteutettavaksi, vaikka asia on roikkunut jo varmaan vuoden-pari.)
– Palkkiot kotimaisilla osakkeilla melko korkeat (mutta OSKL-jäsenenä välityspalkkio “pikkukaupoille” alkaen 7e).
– Kampanjat ovat “roiskaisuja” sinne tänne, koskaan ei tiedä mitä kampanjaa tulee ja milloin. Tekee näiden järjestelmällisen hyödyntämisen vaikeaksi.
OP:
+Kaupankäyntipalkkiot. OP lähti syksyllä 2018 mukaan Nordean hintakilpailuun. Pikkukaupat enintään 1%. OSKL-jäsenyydellä maksimipalkkio 5€ “muutamaan tonniin” asti.
+Tietoturva: pankkitunnistautumista edellytetään. Iso toimija pystyy panostamaan tietoturvan ylläpitämiseen.
-Huono käyttöliittymä: verkkopankki (selaimella) on todella huono ja sekava. Olennaiset asiat on hajautettu “sinne tänne” ja käyttöliittymän räätälöintimahdollisuus on riittämätön.
-Verkkopankki on jatkuvasti, siis kirjaimellisesti jatkuvasti, huoltojen ja korjausten kohteena. Tähänkö on jouduttu, kun Suomen isoin kivijalkapankki pyörittää raskasta koneistoa ja digitalisaatio on ihan lapsen kengissä? Tämän(kin) kai OP:n bonusjärjestelmä tekee pankille kannattavaksi vielä vuonna 2019… huh huh.
-Myyntitapahtumista rahat tulevat käyttöön vasta 2 pankkipäivän kuluttua. Ei siis mikään aktiivisen kaupankävijän pankki. Tämä myöskin digitalisoimattomuuden helmiä?
Danske:
-Mobiilikäyttöliittymä ok, mutta lähes joka asialle vaaditaan tunnuslukulistan kaivaminen esiin. Hieman työläs siis vrt. sormenjälkitunnistautuminen. Sijoituspuolella puutteellisuutta mm. salkun kurssigraafit puuttuvat, salkun kehityksen arviointi taaksepäin puuttuu (esim. 3kk - 5v aikajana). Näin ei saisi olla vuonna 2019. Osto- ja myyntitoimeksiantojen tekeminen tuntuu kankealta. Muistaakseni tarjoustasojakaan ei esitetä tehtäessä toimeksiantoa…?
-Verkkopankki selainkäytössä: kohtuullinen kokemus. Tietoa on vähän “siellä täällä”, mutta kuitenkin helpommin löydettävissä kuin OP:n karmea sekametelisoppa. Sijoituspuolella puutteellisuutta mm. salkun kurssigraafit puuttuvat, salkun kehityksen arviointi taaksepäin puuttuu (esim. 3kk - 5v aikajana). Näin ei saisi olla vuonna 2019.
+Kaupankäyntihinnat: DB ilmoitti viime viikolla alentavansa kaupankäyntihinnastoja Akavalaisille, eli pientä kilpailua käydään. Akavalaisille merkintäpalkkiot 5€ (ainakin kotimaiset osakkeet, edit:
25 kaupankäyntipaikassa), ilmainen arvopaperisäilytys, ilmainen reaaliaikapalvelu, ym. Ps. OSKL-jäsenyydellä merkintäpalkkiona 7€.
+Tietoturva: pankkitunnistautuminen vaaditaan. Iso toimija pystyy panostamaan tietoturvan ylläpitämiseen.
+Ei juurikaan huoltokatkoja, vrt. OP:n ala-arvoinen suoritus. Digitalisaatio on jossain määrin onnistunut ja järjestelmä pyörii luotettavasti.
Arvosanat:
- NordNet 3/5
- Danske 3/5
- OP 2/5
Jatkakaa muut tästä.