Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Tähän on helppo yhtyä. En oikein ymmärrä miten aikaa riittää tietojen etsimiseen ja foorumille linkkaamiseen, mutta sitten jos linkin sisällöstä pitäisi kertoa muutamalla sanalla niin juuri siinä kohtaa loppuu aika jonkin syyn takia. Tämä on ollut siis monessa ketjussa ja monella foorumilla selityksenä vastaavissa tilanteissa. Evo- ketjun perusteella siis muiden pitäisi opetella ruotsia tai kääntää tekstejä Googlen kääntäjäsovelluksella. Voi olla tosiaan hieman pienempi projekti jos linkittäjä kertoo miksi jotain linkittää eikä niin, että kaikki muut äimistelevät erikseen mistä mahtaa olla kysymys. Ihan suomenkielisissäkin jutuissa.

17 tykkäystä

Turhaan pahoittelet.Kokeneetkin kirjoittajat liputetaan jos viesti ei miellytä.Mitä mieltä nokiasta palstalla hyväksytään vai kaapatut uutiset englannista.Kirjoitin eilen “nokialla on tänään laskupäivä”.Se oli liian hapokasta jollekin .Oli luultavasti nokiaa kaikella ja vähän vipilläkin.Viestini oli tylsä kieltämättä mutta totta kuitenkin.Liputtajalle vois neuvoa mutta olkoon.

1 tykkäys

Lähtökohtaisesti turhat kurssia kommentoivat viestit pitääkin liputtaa tai ylläpito poistaa ne, sillä ne eivät tuo keskusteluun uutta. Kaikki näkee kyllä, jos osake laskee. Jos viestissä on järkeviä pointteja miksi asia on näin niin sitten tietysti asia on eri. :sunglasses:

11 tykkäystä

En ole ko. viestejä liputtanut, mutta eipä nuo päivittäisten kurssimuutosten ihmettelyt lisäarvoa keskusteluun tuo, ellei tuoda samalla tietoa muutokseen vaikuttavasta konkreettisesta syystä. Kurssimuutosten hämmästelylle on käsittääkseni ihan oma ketju.

4 tykkäystä

Eri keskusteluketjuihin on muodostunut oma toimintakulttuurinsa ja hyvä niin. Mistä tavan Juurikki löytäisi teknisten asioiden asiantuntijoiden kommentteja, jos Nokia-keskusteluketjua ei olisi? Ei ole pakko lukea joka linkkiä, mutta asiasta enemmän älyäville ne onkin suunnattu. Juurikki kaikista vähiten ehtii linkkejä lueskella. Riittää kun silmäilee ja luo kokonaiskuvan. Ja jää odottelemaan vielä muutaman vuoden isoa käännöstä.

3 tykkäystä

Nämä eivät kuulu yhtiökohtaisiin ketjuihin, kuten liputuksista voi päätellä. Varsinkin IPO-firmojen ketjuihin ilmestyy enenevissä määrin liputettavia viestejä siitä miten just oma merkintä nyt menee ja minkä verran osakkeita itse mahtaa saada. Nämä eivät tuo tietystikkään mitään lisäarvoa yhtiökohtaisiin ketjuihin.

Jos on kysmyksiä IPO:sta tai välittäjästä niin kannattaa tutustua alla oleviin ketjuihin:

11 tykkäystä

Puuilon ketjusta varmaan yli puolet viime päivien viesteistä on päätynyt liputukseen ja poistoon ihan syystäkin. Tämä sinunkaan viesti kuluttajan lakisääteisistä palautusoikeuksista ei liity Puuiloon juuri mitenkään, joten ei kannata miettiä muiden vallankäytön ongelmia jos se päätyy liputetuksi.

8 tykkäystä

Pitääkö nyt sitten Puuilon palautuskäytännöille avata oma ketjunsa?

1 tykkäys

Näinpä itsekin sorruin aiheesta eksyvää kommenttia kirjoittelemaan puuilo ketjuun mutta hyvä vaan, että joku sen jaksoi liputtaa😂

Jos oma viesti liputetaan kannattaa vilkaista peiliin ja kysyä tuoko tämä lisäarvoa foorumille.
Jos ei, niin antaa asian olla, mutta voihan sen vielä editoida asiallisemmaksi jos kokee että siinä oli asiaa.

2 tykkäystä

Ei sentään, mutta yleinen pohdinta kuluttajien oikeuksista voi hyvinkin päätyä liputetuksi. Varsinkin jos se sisältää väärää tietoa.

1 tykkäys

Lähtökohtaisesti yhtiöketjuissa jokaisen viestin tulisi tuoda lisäarvoa, ja liittyä aiheeltaan yritykseen. Palautusoikeus ja siihen liittyvät käytännöt ei varsinaisesti liity Puuiloon, vaan ne on yleisiä aiheita ja täten siitä tulisi keskustella esimerkiksi Kahvihuoneella.

5 tykkäystä

Palautusoikeus ja siihen liittyvät käytännöt liittyy kaupanalaan. Kilpailuetuja miettiessä tuo voi olla jollekkin sijoittajalle tärkeääkin tietoa. Eikö?

4 tykkäystä

Tää vois oikeesti olla hyväkin idea

Tätä on ehdotettu aiemminkin. Tässä yksi Vernerin vastauksista:

On muuten yleisesti ottaen jännittävää, että kun monet käyttävän moninkertaisesti aikaa liputuksesta valittamiseen verrattuna siihen alkuperäiseen viestiin panostamiseen. Yritysketjuun heitetään ensin joku oneliner, joka ei liity mihinkään (tai liittyy hyvin heikosti) noin 15 sekunnin miettimisellä. Mutta sitten kun se liputetaan, niin jaksetaan kirjoitella n kertaa pitkiä viestejä, joissa vedotaan kaikkeen sananvapaudesta alkaen.

Foorumilla on tietyt säännöt ja käytännöt. Tänne kirjoittaminen on vapaaehtoista ja osallistumalla altistaa itsensä säännöille. Moderaattorit päättävät lopulta viestien poistosta, ei liputtajat, sekin on hyvä muistaa.

38 tykkäystä

Monesti tosin tuntuu siltä, että liputtajat/moderaattorit ajattelee et: pitkä viesti = lisäarvoa tuova ja aiheeseen liittyvä.

On vaikuttanut myös, että viestejä poistetaan ja siirretään epäjohdonmukaisesti eikä poistaja edes lue keskustelua. Eli vain yksittäinen tai osa aiheeseen liittymättömistä viesteistä siirretään tai poistetaan.

Pitääkö jokaisessa lauseessa käyttää yrityksen nimeä, että viesti liittyy aiheeseen?

3 tykkäystä

Minä ainakin heiluttelin siellä lippua :innocent:

Ja sitäpaitsi, se on valvoja joka loppujaan päättää mitä liputetulle viestille tehdään - vai tehdäänkö mitään.

E: Myös liputtajalle jää liputuksista ‘track-record’ ja jos sitä käyttää väärin joutuu itse hyllylle.

12 tykkäystä

Jos saa usein lippua, niin siitä ehkä kannattaisi ottaa opikseen ja muuttaa käyttäytymistään? Sopeutua yhteisöön eikä tulla kitisemään, kun muita ei kiinnostanut oma turha jauhanta.

Sain lippua viime viikolla. Ja ihan ansaitusti :raising_hand_woman: Korjasin viestiä asiallisempaan suuntaan ja jatkoin matkaa.

5 tykkäystä

Täältä häviää 60 % keskustelusta, jos aiheen vierestä menevät viestit liputetaan. Kuten sanoin, että säännöt kaikilla, mutta annan itse mielummin ihmisten keskustella ja kuuntelen samalla, koska joskus se poikii uusia hyviä ajatuksia, mutta tapansa kullakin.

2 tykkäystä

Täältä löytyy paljon ketjuja, joista ylläpitäjät joutuvat siivoamaan aktiivisesti ns. nollapostauksia pois. Minulla on teoria, että kovin montaa ei kiinnosta lukea seuraamiensa yhtiöiden ketjuista keskustelua, joka ei tuo siihen coreen eli sijoituskeissiin lisäarvoa. Keskustelun väliin kun tulee muutama timantti postaus ne helposti hukkuvat siihen, pardon my language, ölinään jota monessa ketjussa näkee. Esimerkiksi Kamuxin ketjua en käy enää edes avaamassa täällä. Listautuvien yhtiöiden IPO ketjuista puhumattakaan.

On olemassa muita alustoja, joihin lauseen tai muutaman kasuaalimpi viestittely soveltuu paremmin. Facebook ja Discord ovat täynnä erilaisia sijoituksiin keskittyviä ryhmiä.

20 tykkäystä

Tähän on helppo yhtyä. Suurimman hyödyn foorumista olen saanut pienemmistä ketjuista, joista oikeasti löytyy välillä aivan huikeaa informaatiota tai analyysiä ja ketjut ovat esim. viimeisen 6kk tai 12kk ajalta vielä järkevästi luettavissa. Esim. mainitsemaasi Kamux ketjua, jos alkaisi lukemaan viimeisen vuoden ajalta, niin menee ikä ja terveys ja suurin osa viesteistä tuo kuitenkin aika ohuen lisäarvon.

Eihän siitä yhteisöä voi syyttää, jos osassa ketjuja keskustelua on enemmän, mutta ehkä foorumin pitäisi hakea enemmän linjaa ollako tiukka tietopankki vai viihteellisempi keskustelualusta sijoittamisen ympärillä.

6 tykkäystä