Keskustelua välittäjistä

Käsittääkseni Mandatum olisi jonkinlaista kaupankäyntipaikkaa avaamassa alkuvuodesta… olenko väärässä?

Onhan ne jotain Saxo Bankin alustalla pyörivää avaamassa piakkoin. Paljoa enempää tuosta ei taida vielä olla infoa missään. https://www.mandatumtrader.fi/

1 tykkäys

Taisivat Mandatumilta mainita, että menee enemmän palvelu edellä kuin hinta. Lupailivat kuitenki kohtuuhintaisia kaupankäyntipalkkioita. Kun eivät hinnalla kilpaile, niin saavat kyllä keksiä jotain uutta, jos meinaavat asiakkaita isommin rohmuta. Hyvä kuitenkin, että saadaan enemmän kilpailua. Vähän luulen, että enemminki suunnattu hitusen isomman varallisuuden henkilöille kuin ihan piensijoittajille.

Jep, tämä fiilis minullekin on jostain tullut. Kilpailu kyllä erittäin tervetullutta.

1 tykkäys

Degiro varmaan hyvä, jos otat sieltä kautta jenkkilää. Halpaa. Mutta Helsingin pörssin omistaminen suomalaisena ulkomaisen hallintarekisterin kautta voi tulla ongelmaksi, koska Suomi ja FIFA siitä nikottelevat (ei EU). Jos siis Elina on aito suomityttö, niin OMXH-varojen kotiutus Degirosta voi tulla ongelmaksi. Tietenkin varat voi pitää pii… Degiro-tililläkin…

Masse on tässä aika maallikko, mutta auttakaa nyt viisaammat Elinaa ym. nuoria. Rikastumaan pitää päästä vielä tuossa iässä HALVALLA, eikä kaikkia voittoja molokin kitaan heittäen.

Tuohtunut-Masse

Juu, olen ihan aito suomityttö, enkä halua OMXH-lappuja mihinkään hallintarekisteriin. Mutta en haluaisi maksaa ihan älyttömyyksiä OMXH:n ulkopuolisista osakkeista. Siksi asia kiinnostaa.

Kiitos Masse huolenpidosta :hugs::grinning:

1 tykkäys

En ymmärrä, mitä ongelmaa tuosta tilanteesta olisi? Eihän se ole mitenkään kiellettyä tai säädeltyä.

  • siitä pitää tehdä vaan ihan samanlaiset selvitykset verottajalle kuin muutenkin
2 tykkäystä

Suomalaisen OMXH-osakkeet hallintarekisterin kautta omistettuna oli kiista-asia, jota Stubb ja Orpo taannoin yrittivät saada hyväksytyksi Suomeen, mutta vihervassarit vastustivat jyrkästi. EU-säädösten mukaan homma pitäisi hyväksyä, mutta jos joku näitä Degiron kautta omistaa, niin kaivakaapa verta nenästänne ja menkää kysymään asiaa SDP:n puoluekonttorista, FIFA:sta tai verottajalta. Itse en uskalla tällaista omistusta tehdä enkä viranomaisia tällaisella kiusata.

Pelkuri-Masse

Tämä on nyt sinänsä vähän OT mutta en halua uutta keskustelua tästä aloittaa.

Mitä foorumilaiset kokee suurimmaksi hyväksyttäväksi kaupankäyntikuluksi? Itsellä on Nordea käytössä ja olen koittanut parhaani mukaan pitää kaikki kaupat yli tonnissa joten kulut jää alle prosenttiin, mutta olen viimeaikoina alkanut miettiä että kannattaisiko ennemmin pienempiä satseja omistaa useampaa firmaa ja maksaa ihan vallan prosentin kuluja näistä. Salkku kun on hyvin pitkälti kasattu verkkiksen, nokian ja remedyn päälle kuitenkin:P

1 tykkäys

Kuten parissa ensimmäisessä viestissä jo mainittiin, niin OP:ssa on myynnin jälkeen heti varat käytettävissä vaikka näkyykin tilillä vasta parin päivän kuluttua. MUTTA. Pari kertaa saanut vahingossa tilin saldon nollille, kun olen ensin myynyt osakkeita hieman enemmän, jonka jälkeen tarkoitus ollut ostaa myyntisaamisilla jotain muuta, niin järjestelmä tekeekin ensisijaisesti katevarauksen käyttötililtä. Siinä tilin saldo mennyt nollille ja kestää sen pari pv että myynneistä saadut varat palauttaa tilanteen normaaliksi.

Em. tilanteessa oston saa tehtyä vaikka olisi tili jo valmiiksi nollilla, ja silloin se käyttää niitä myyntisaamisia.

En ole jaksanut selvittää saisiko asetuksista muutettua kun nyt jo tuon ansan muistaa ja harvoin vastaavia veivauksia tulee tehtyäkään.

1 tykkäys

ok, en tunne faktisesti asiaa, kun sille ei ole vielä ollut tarvetta.
Minulla oli käsitys, että kunhan asiasta tekee palveluntarjoajan (esim. Degiro) kautta selvityksen omistuksista ja tehdyistä kaupoista, asia olisi sillä kunnossa.

  • tietojen salaaminen on luonnollisesti rikos
    Pitääpä vähän selvittää asiaa, koska minulla on käsitys, että pystyisin käymään kauppaa Interactive Brokersin kautta, samoin OMXH25 futuureilla.

Suurin hyväksymäni kaupankäyntikulu on aina pienin johon voi päästä. En koskaan osta “satasella” jolloin saisi (OP:lla) ostaa 1% kuluilla, vaan aina päästävä minimipalkkioon jolloin on ostettava muutamilla tonneilla ainakin.

Säästö se on pienikin säästö.

Ymmärrän silti hyvin kaikkia jotka ostaa vaikka sillä tonnilla kerralla mutta en satasilla pelaajia. Itse optimoin kuluja siinä missä voin ja ostan min. 3333 € jolloin pääsen OP:lla siihen 0.15 %. Ostan tietenkin sitten hieman harvemmin.

3 tykkäystä

Ihan hyvä käytäntö. Toki niin sidonnainen omaan tulotasoonkin. Itseni tapauksessa jos haluaisin kituuttaa säästämällä aina vähintään 3333 euroa yhteen kauppaan tulisi ostoja todella vähän vuodessa. Näin myös en saisi hajautusta edes salkkuun järkevästi aikaiseksi. Tästä syystä olen päätynyt osakkeet 50%/indeksirahasto 50% hajautukseen. + noi 0,15-1% kaupankäyntikulujen erotus on max muutama euro. Säästän sen kun en osta yhtä kuppia kahvia huoltoasemalta viikossa/ ostan jauhelihan tarjouksesta. Siitä syystä olen pyrkinyt että 1% on maksimi hintakatto itsellä kaupoissa.

Ihmisillä on muutenkin taipumus pyrkiä säästämään omituisissa asioissa. Esim ensin säästetään väkisin jossain maitopurkissa neljä senttiä, mutta sitten otetaan vakuutukset ensimmäiseltä tarjoajalta/ostetaan asunto suoraan myyntihinnalla. Tämä nyt ei koskenut sinua terva, mutta yleisesti ajattelen tätä kaupankäyntikulu keskustelua välillä epäterveenä varsinkin kun puhutaan piensijoittajista. Osakemarkkinoille pääsee nykyään pienituloisetkin mukaan todella halvalla, joka on omiaan lisäämään kansankapitalismia :slight_smile:

4 tykkäystä

Ihan hyviä pointteja.
Itselläni on ollut tapana säästää ”kuluissa” sillä, että en toimi siten, että avaan koneen ja ostan pörssistä yritystä, jota haluan ostaa.
Saatan venyttää ostosta päiviä, viikkoja tai jopa kuukausia jos katson, että myöhemmin tulee todennäköisesti sopivampi hetki ostaa.

1% Kaupankäyntikulut on mahdollista säästää kokonaan jos malttaa esim. 3,5 euron hintaisen osakkeen kyseessä ollessa odottaa, että sen saa ostetuksi 3,465 eurolla. 99,99% tapauksissa myös saa, sillä elämässä ei oikeasti osu käytännössä koskaan absoluuttiseen pohjaan, jota halvemmalla osaketta ei enää ikinä saisi ostetuksi.

Tällä hetkellä minulla on esim. Sammossa alle 36 euron pilkki odottamassa. Olen säästänyt kaupankäyntikulut yli satakertaisesti jos ja kun se tarttuu pyydykseen (verrattuna siihen, että olisin ostanut toimeksiannon laittamisen aikaan Sampoa yli 40 euron kappalehintaan suoraan myyntilaidasta).

Vastaavan kaltaisia pilkkejä markkinoilla odottaa muitakin.

En muista, että olisin koskaan jäänyt ilman haluamaani osaketta vaikka en sitä suoraan myyntilaidasta yleensä ostakaan.

1 tykkäys

Tämä on fiksua toimintaa.
Ja myös kuvaa sitä, miksi tyypillisesti oman osakkeen ostot eivät osu hyvään saumaan ja miksi niissä menetetään turhaan rahaa. Ne tehdään, kun on kerran päätetty ostaa. Jees, sanotaan, että jos ostaa koko ajan vähän, ei voi mennä vikaan, mutta minusta ainakin kannattaa yrittää ajoittaa ostoja (ja myyntejäkin) oikein. Myynnit suluissa, koska yleensä en haluaisi niitä tehdä :grinning:

Olen ostanut ja myynyt sekä kotiuttanut varoja suomalaisista osakkeista Degiron kautta ilman ongelmia. Mitään ei ole piilossa vaan kaikki on verottajan tiedossa ja tulee jatkossakin olemaan. Enpä muuten menisi SDP:ltä mitään kysymään sijoitusasioissa :slight_smile:

4 tykkäystä

Jos homma toimii näin ja suomalaisia osakkeita saa omistaa myös hallintarekisterin kautta ilman FIFAn tai verottajan kiukuttelua, niin that’s fine!

Masse-setä on jo vähän liian vanha lähtemään Hollantiin, mutta kaikkien teidän nuorten ja vielä köyhien kannattaa tarkkaan katsoa, mitä kulujen minimointi oikeasti tarkoittaa:))

Nohnoh Masse, eipäs aleta haukkumaan muita foorumilaisia köyhiksi. Käytös kouluun siitä :slight_smile:

5 tykkäystä

En muista tarkemmin, mutta firman osalta mulla on niin että jos ostan 2500 eur summalla, niin kulu on 3 eur. J siinä taitaa olla se pienin optimi. Henk koht tili on op:lla ja siellä se 5 eur ja jotain %

Masse pyytää anteeksi! Piti kirjoittaa sanan “köyhien” tilalle “vielä varallisuuttaan kartuttavien”::slight_smile:

2 tykkäystä