Keskustelua välittäjistä

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/citi-tuo-uusia-palveluja-suomeen/88d788ff-4993-4332-95a5-73defdceddcc

En tiedä, tarkoittaako tämä arvopapereiden välittämistä, mutta jos tarkoittaa - toivottavasti hinta on jenkkiläistä tyyliä :smiley:

1 tykkäys

Onkos Mandatumin käyttäjät tilanneet pohjoismaan pörsseihin reaalikursseja/markkinasyvyyttä? Ymmärsin mandatumin viestistä, että 4kauppaa/kuukausi niin saisi hyvityksenä tilauksen summan. Onko kokemuksia? Käytättekö reaalikursseja ja markkinasyvyyttä hyväksi? Itse seuraan Investing.comista Jenkki/eurooppakursseja ja suomiosakkeet näyttää olevan Applen Pörssit -apissa minuutin tarkkuudella.

Kyselin toisessa ketjussa samaa. Onko tosiaan näin, että täytyy odottaa vain kiltisti ensimmäistä treidipäivää? Eri välittäjilläkään ei voi päästä mukaan?

Satunnaisesti on tullut otettua reaaliaikaiset kurssit jos on tiedossa normaalia aktiivisempaa kauppaa. Maaliskuussa otin suosiolla käyttöön kun liikkeet markkinoilla oli aika nopeita. Normaalisti katson kurssit karkeasti yahoo financesta ja teen kaupat aina limiteillä. 1-tason Pohjoismaiden tilaus hyvitettiin kun tein yli 4 kauppaa kuussa Pohjoismaissa. Muistaakseni hyvitys tapahtui kvartaalin päättymisen jälkeen ja taisi olla kuun lopussa.

1 tykkäys

Ehkä hiukan OT, mutta kun käytätte eri välittäjiä niin onko hyvää ohjelmaa jossa voisi yhdistää eri salkut isoksi kokonaisuudeksi? Näpyttelin omat tiedot Morningstarin, mutta se tuntuu jotenkin epäselvältä. Tosin voi vaatia vain hiukan totuttelua.

Itse käytän Exceliä (Google Sheets), alla olevasta keskustelusta löydät lisätietoja ja valmiita pohjia.

2 tykkäystä

Jos tämä kysymys on väärässä paikassa niin mode varmaan voi siirtää.

Nordealla tuli tällainen vastaan:

" Virhe: Arvopaperi ei ole tällä hetkellä kaupankäynnin kohteena. Saadaksesi arvopaperin kaupankäynnin kohteeksi, voit laittaa viestiä asiakaspalveluun verkkopankin postin kautta tai soittamalla asiakaspalvelun numeroon 0200 3000."

Kyseessä on New Yorkin pörssin Orchard Therapeutics PLC ADR osake. Kokeilin samaisen osakkeen ostamista Nordnetin puolelta, niin mitään virheilmoitusta ei tullut.

Mikä tässä voi olla syynä? Onko tämä kuinka yleistä Nordean kohdalla USA:n pörssin osakkeilla?

Eri välittäjillä on eri valikoimat lappuja kaupan. Nordea näyttää tarjoavan keskimäärin suppeampaa valikoimaa. Ohjeen mukaan niiltä voi kinuta että saisko tämän lapun kaupankäynnin kohteeksi.

1 tykkäys

Okei. Kiitos vastauksesta. Onkohan tässä tarjonnassa isoa eroa Nordean ja OP:n välillä koskien kansainvälistä osakekaupankäyntiä, ensisijaisesti USA:n pörssin näkökulmasta? Itselläni on kohtalaisen pieni salkku, OP on lähinnä mahdollinen vaihtoehto Nordealle nimenomaan USA:n pörssin / muu kv. kaupalle.

En valitettavasti itse osaa sanoa kun en ole OPta tai Nordeaa käyttänyt.

1 tykkäys

Kiitos vastauksesta. Tällä hetkellä omaa exceliä pitelen, mutta pitääpä tutustua myös valmiisiin pohjiin.

Nordean ja OP:n eroista en osaa sanoa, mutta jos et erityisesti metsästä pieniä yrityksiä niin tuskin tulee ongelmaksi Nordealla. Itse olen Nordeaa käyttänyt 5+ vuotta sekä kotimaisessa että kansainvälisessä kaupassa kohtuullisen monipuolisesti. Kerran olen tuohon törmännyt ja silloinkin sain haluamani lapun kaupankäynnin kohteeksi parissa päivässä laittamalla viestiä aspaan.

1 tykkäys

Koska kyseessä Nysen lappu ja Nordea käy siellä kauppaa, on tuo vaan jäänyt ottamatta kaupankäynnin kohteeksi. Aika paljon tulee näitä Nordealla vastaan ja itsekin tullut toistakymmentä avauspyyntyö laitettu sinne aspaan. Laita siis aspaan vieti, että avaavat kaupankäynnin kohteeksi. Mukaan osakkeen ISIN -koodi, jotta tietävät mitä avata.

1 tykkäys

Jatkona Nordean pattiin. Kyyläilin tarkemmin osinkoja ja totesin että sieläkin menee hommat pieleen valuutanvaihdon osalta. 0,3% valuutanvaihtokustannuksen lisäksi, valuuttakurssit ovat noin 2-3% liian kalliit, niin USD kuin SEK osalta. Jos siis haluaa osinkoja uudelleen sijoittaa, muuttuu jo korkea 0,6% kulu käytännössä jopa 6,6% tasolle. Aikamoinen piilokulu löytyi kyllä. Tuommoiset prosentit kun lähtee osingoista kertaantumaan seuraavat 20-40 vuotta, niin puhutaan jo aika isoista summista.

Johtopäätöksenä siis tähän, TAAS välittäjä vaihtoon… Jos tällä kertaa löytyisi kunnollinen.

Mandatum vaikuttaa tällä hetkellä parhaimmalta vaihtoehdolta, kerran yli 50k salkku löytyy.
Onko ihmisillä tietoa meneekö Mandatumilla US, Can, Swe, UK -osingot oikein verosopimusten mukaan?

Itsellekin selvisi tuo Nordean osinkojen valuuttakurssi sekoilu, eli meni sieltä myös vaihtoon koko AOT. Mandatumilla ei mene ainakaan kanukki osingot oikein. Taitaa olla NN ainoa, joka nuo jostain syystä hanskaa. Laita viestiä Mandatumin aspaan (itsekin jo laittanut), jos vaikka tarpeeksi moni kyselijä/valittaja saisi jotain toimenpiteitä aikaan :slight_smile:

1 tykkäys

SEK osingoista on hieman ristiriitaista tietoa, mutta ainakin sain heinäkuussa aspasta vastauksen, että ei mene Ruotsin puoleltakaan oikein vielä, selvityksessä kuulemma.
@Markakorva oli saanut toisenlaisen vastauksen…

US -osingot menevät verosopimuksen mukaisesti.

2 tykkäystä

Mandatumissa & nordnetissä itselläni tilit
Mandatumilla selkeästi suppeampi valikoima ETF sekä CEF
Nordnetissä näitten valikoima selkeästi laajempi
Tämän takia itse ainakin pysyn vielä myös nordnetin asiakaana

Maailmassa on mieletön määrä listattuja yrityksiä ja rahastoja ja palveluntarjoajat päättävät mihin asiakkaat pääsevät kauppaa tekemään. Nordeasta kun olen kysellyt niin aina onnistunut ETF:n tms. lisääminen valikoimiin jos sitä ei ole listoilla ollut. Kannattaa ottaa yhteyttä ja kysästä laittamalla vaikka aspaan viestiä.

1 tykkäys

Kiitos tiedoista, pitääpä pommittaa Mandatumia heti jo tänään. Pitää muistaa tänne päivitellä, mikäli asiat on muuttuneet. Toivottavasti ovat.

Mandatumilla myös rahastovalikoima suppea. Totesin parhaaksi, että osakkeet Mandatumilla ja rahastot ja ETF Nordnetissä. Ei mahdottoman huono kompromissi. Olisihan se ameriikkaa jos olisi kaikki samassa lafkassa.