Keskustelua välittäjistä

Tarjoaako Danske yhtiöraportteja tms?

Mobiilisovellukseen eioo saatavilla ellei aamukatsaukseen tuu. Mutta aamukatsauksen saa mobiilisovellukseen

Osakesäästäjien liiton eduilla tuo hinta on vain 5e/osto.

Samaa mieltä stopparien puutteesta. On vähän hankala tuon käyttöliittymän kautta myös myydä raketoivaa osaketta haluamallaan hinnalla, kun se tarjoaa vain tiettyjä rajakursseja, sen sijaan, että voisi heittää sinne suoriltaan sen summan millä haluaa yrittää myyntiä osui se sen hetkisiin rajoihin tai ei.

3 tykkäystä

@PaulaM, Nordealla eilenkin iltayöllä samaa raivostuttavaa tökkimistä. Palautetta olen uskollisesti antanut, se ainakin pitää tehdä kaikkien, jos pankki ei toimi.
Pitää nyt laskea, paljonko olivat tappiot. Kiitos, että otit selville valitus- ja korvausvaatimuksien mahdollisuudesta!
Näinhän se on, että täällä narina ei auta, pitää mennä sylttytehtaalle.

1 tykkäys

Nordeassa saa stop-loss tyyppisen trigger-toimeksiannon. Sitä asettaessa varoitetaan vaaroista: voi laueta vahingossa kurssin heilahdellessa tai virheellisen kurssi-informaation vuoksi. Onko tuo jälkimmäinen todellinen uhka? Uskaltaako laittaa trigger-toimeksiantoa esim. 10 % alle nykykurssin parin kuukauden mittaisena toimeksiantona ja luottaa ettei toimeksianto laukea vahingossa?

Tänään tuli tällainen viesti Nordetiin, liittyen näihin Nokian ADR osakkeiden konversioon:

Eli tuon mukaan ei pitäisi tulla konversiokuluja.

1 tykkäys

Uskomatonta, Nordnet sentään teki jotain tässä sopassa oikein koska itse ns. aiheutti tilanteen. Pikkaisen propseja tästä. “ei aivan toivottoman huono välittäjä” :smiley:

1 tykkäys

Mä olen ilmeisesti yrittänyt ennen liian aikaisin päästä premarketin lihapatojen ääreen.

Mandatum:

Trader GO kautta on mahdollista osallistua jenkkien premarketiin klo 14 eteenpäin. Sinun tulee valita toimeksiantotyypiksi algoritmi ja strategiaksi ennakkomarkkinaraja. Käytännössä toimeksianto on siis rajahintainen toimeksianto.

6 tykkäystä

Jumankekka!

Sama, eli joskus yritin, en onnistunut ja ASPAan soittamatta tai ohjeita liiemmin etsimättä, kun oletin ettei kuitenkaan onnistu finskille, lannistuin. Otetaas uudestaan työn alle tuon pre-kaupan opiskelu!

Kiitän! :pray:

E: @T3r00 Saitko ASPAsta vastauksen kysyttyäsi asiasta, vai löytyykö tuo tieto jostain ohjeesta? Onko mitään hajua pääseekö afteriin käsiksi?

Olen tehnyt muutaman kaupan pre-markettiin Trader Go:lla ja se on siis limit-toimeksianto klo 14 alkaen pre-markettiin Algoritmisten toimeksiantojen alta nimellä pre-market. Jos toimeksianto ei mene läpi pre-marketissa niin se jatkaa tavallisena limit-toimeksiantona markkinan avauksesta.

1 tykkäys

Luin saxon ohjeista, mutta ei toiminut ja avasin tickerin mandatumiin. Siitä selvisi se 14:00. En kysynyt afteria. Olen jo nukkumassa siihen aikaan :grimacing:

1 tykkäys

Mandatum on kyllä häikäisevä yhdistelmä loistavaa toiminnallisuutta, asiallista asiakaspalvelua, ystävällistä hinnoittelua ja alan paskimpia ohjeita :joy:

Tai no, jos ohjeita ei ole, niin ovatko ne edes huonoja…

3 tykkäystä

Kannattaa liittyä osakesäästäjiin. Danskella saa aika hyvät edut AOT:lle ja myös osakesäästötiliin. Sain myös jäsenyyden maksutta vuodelle 2020 sekä vuodelle 2021.

Mulla on Danskessa pieni salkku (n. 10% osakepainosta) ja Nordnetissä loput. Syyt miksi olen ottanut Dansken Nordnetin rinnalle ovat:

  • Danskessa oli viime kesänä usean kuukauden koronakamppis että sai ostaa/myydä kaikissa pörsseistä hintatasolla 2€ per kauppa
  • Osakesäästäjien jäsenenä saan kaupat nyt 5€/kauppa.
  • Säilytys ja tili on ilmainen (Osakesäästäjät)
  • Saa halvemmalla ostaa ulkomaisia osakkeita ja pääsee useampaan pörssiin käsiksi kuin Nordnetissa
  • Danskessa mulla on erilainen sijoitusstrategia kuin Nordnetissa joten pystyn hyvin eriyttämään strategiat toisistaan eikä fokus mene sekaisin päästrategiassani Nordnetissa. Helpottaa paljon että Danske on ihan eri paikassa ja jopa se helpottaa että siellä ei ole tuottograafia seurattavana niin ei tule niin usein käytyä siellä :smiley: Siellä toki näkee kätevästi koosteen sijoitusten onnistumisita/epäonnistumisista/kehityksestä muuten.
  • Aamukatsaukset ja niissä olevat analyysit piristävä plussa

Mulla ei ole Dansken alustasta huonoa sanottavaa koska se sopii täydellisesti mun kakkosstrategialle. Eihän se ole lähellekkään Nordnettiä visuaalisessa puolessa jne.

2 tykkäystä

Samaa mieltä että yllättävän ystävällistä toimintaa. Mutta tästä “itse ns. aiheutti tilanteen” en ole ihan samaa mieltä. Tavallaan heillä olisi kyllä ollut helppo estää ostaminen asiakastietojen perusteella. Nyt he vaan eivät toteuttaneet tätä monien arvostelemaa “turhaa holhousta”.

1 tykkäys

Mä en keksi millä perusteella Nordnet olisi voinut tuota satasta vaatia?

1 tykkäys

Samaa mieltä, eihän adr:ää olisi pitänyt alunperinkään päästä ostamaan, joten jokin esto puuttunut.

1 tykkäys

Kyllähän se on loppujen lopuksi sijoittajan/ostajan itse tiedettävä, mitä ostaa ja onko se pykälien mukaista. Ei kauppias voi olla vastuussa ihan kaikesta. Kait Nordnetillakin saattaa kauppaa käydä vaikka joku Suomessa oleskeleva ulkomaalainen, joka saakin ostaa ADR-versiota ja eri permutaatioita on varmaan vaikka kuinka paljon. Tässä viimeaikojen huumassa jengiltä tuntuu unohtuneen että kun ostelee erilaisia arvopapereita eri pörsseistä, niin niitä saattaa koskea erilaiset lait ja käytännöt.

Ideaalisessa maailmassa toki välittäjä tsekkaa asiakkaan puolesta sitä sun tätä, mutta reaalimaailmassa kaikkien permutaatioiden koodaminen sovellukseen vie aikaa ja rahaa. Ja kuten täälläkin nähdään, harva on valmis maksamaan palvelusta enemmän vaan pikemminkin vaatii ilmaisia palveluja. Päinvastoin jengi menee jonnekin eToroon ilmaisten hintojen perässä ostamaan CDF:ää…

5 tykkäystä

Kyllä “kuluttajavälittäjän” pitäisi tuommoiset ainakin varoittaa. Yhtä lailla Nordnet on täynnä lapsilukkoja ja estoja esim. jenkki-ETF:t, joko ei mitään ja kaikki ostajan vastuulla tai sitten pitäisi pystyä luottamaan että välittäjä antaa ostaa vain “laillista” tavaraa :smiley:

5 tykkäystä

Pankin on tunnettava asiakkaansa ja kyllä Nordnet on rikkonut lakia, kun on välittänyt Nokian ADR:ää suomalaisille sijoittajille. On hyvä, että Nordnet tunnustaa virheensä, eikä peri konversiomaksua asiakkaalta. Toivottavasti Finanssivonvonta ei jätä asiaa tähän.

7 tykkäystä

Suomalainen sijoittaja ei saa omistaa (=rekisteröidä omistukseen) esim Nokian ADR:ää. MUTTA sen voi oston jälkeen täysin laillisesti konvertoida, kuten Nordnet kertoo. Pihvi on siis se, että suomalaisen sijoittajan omistusta ei voi rekisteröidä hallintarekisteriin (ei siinä laissa muistaakseni ostamisesta puhuta) vaan konvertoimalla homma hoituu kyllä. Laitatko linkin siihen lakipykäläään, joka sanoo, että ostaminen on kielletty?

Tämä on toki hiusten halkomista, tiedän. Mutta noin periaattellisella tasolla en näe miksi Nordnetin tai välittäjien yleensä pitäisi taata käyttäjälle 100% takuu siitä, että mistään heidän kauttaan ostamasta tuotteesta ei voisi tulla myöhemmin jotain lisäkuluja tai tappiota. Ostajallakin on pakko olla joku velvollisuus tutustua tuotteeseen. Pitäisikö estää ostamasta myös osakkeita, joiden osinkoverotus menee “väärin”? Vai olisiko ostajalla kuitenkin myös jokin vastuu?

Nordnetilla on tuo konversio ollut hinnastossa ja laki on jo tovin vaatinut suomalaisen osakkeen ADR version konversion. Sijoittajalla on ollut mahdollisuus tietää nämä molemmat asiat. Tässä nimenomaisessa asiassa kun Nokian ADR-kiinnostus räjähti, niin tilanne on ihan ymmärrettävä ja Nordnet hoitaa homman ihan ok.

Joku viittasi aieimmin eräiden jenkki-ETF:ien myyntikieltoon. Tämä on mielestäni aavistuksen selkeämpi case, sillä siinä tapauksessa niiden markkinointi ja myyminen on yksiselitteisesti kielletty.

Oma pointtini siis on, että jos haluaa ostella eksoottisempia tuotteita ulkoimaisista pörsseistä, niin joku vastuu ostajallakin täytyy olla. Varsinkin, jos halutaan mahdollisimman laaja kaupankäyntimahdollisuus ja kaikki maailman pörssit sinne saataville.

Edit: Ideaalisessa maailmassa välittäjä toki tekee kaiken helpoksi. Mutta jos vaihtoehtoina on jatkuvasti nousevat välityskulut tai ostajan vastuu, niin ottaisin jälkimmäisen. Ehkäpä Nordnetin pitäisi laittaa kaikki ulkomaiset osakkeet jonkun testin taakse, jolla varmistettaisiin a) ostajan osaaminen ja b) ehtojen ymmärtäminen. Pahoin pelkään, että siitäkin sitten valitettaisiin täällä. :smiley:

6 tykkäystä