Keskustelua välittäjistä

Ei valitettavasti näe. Eikä näe myöskään uuden verkkopankin (tai vanhankaan) puolella. Tuota mielestäni perusominaisuutta on jo jokunen vuosi odoteltu.

Kehoittaisin Nordean asiakkaita laittamaan palautetta ja toiveita menemään verkkopankin, chatin, palautelomakkeen ja Investorin & verkkopankin palauteboksien kautta, jotta saataisiin painetta kehitystyöhön.

5 tykkäystä

Itse olen sinne tästä lähettänyt palautetta. Lisäksi häiritsee, että uudessa verkkopankissa on joitain ominaisuuksia, jotka uupuvat nähdäkseni investorista. Eivät nekään kummempia omimaisuuksia ole. Vähäkin harmityaa, kun investorissa ei ole oikein mitään järkevää tilastoa tai graafia.

2 tykkäystä

Toivotaan että parantavat. Mä tein siellä kauppaa huhtikuuhun asti eikä se verorapsa näytä tämänkään vuoden osalta olevan kunnossa.

Enemmän tulee olemaan töitä mandatumin verorapsan kuin ulkomaisen välittäjän rapsan kanssa

Investorista tosiaan puuttuu jotain “pikkukivaa”, mitä uuden verkkopankin puolelta löytyy, esimerkiksi jokunen kuukausi sitten verkkopankin puolelle saatiin ominaisuus, joka esittää osto- tai myyntitoimeksiantojen ajankohdat kurssigraafilla. Investoriin ei ole oman muistikuvani mukaan saatu mitään uutta viimeisen puolentoistavuoden aikana. Jollain tavoin tuntuukin siltä, että varsin kankea Investor ajetaan lähitulevaisuudessa alas ja kaikki toiminta pyritään keskittämään uuden verkkopankin puolelle. Ei olisi välttämättä ollenkaan huono, jos samalla mobiiliapplikaation sijoittajan työkalut saataisiin paremmiksi.

2 tykkäystä
  1. Kyllä Mandatumin rapsassa on ollut ongelmia, en kiellä. Toki minua huolettaa rapsa ja jatkossakin joudun varaamaan tarkistamiseen aikaa. Rapsa tosiaan huolettaa ja toivon virheiden korjautuvan. Rapsa on pakko tarkistaa todella tarkkaan.

  2. Iso ongelma on mielestäni verottaja: Olisko ollut toissavuonna, kun ohjeistuksessa oli, että tallennetun ilmoituksen päälle voidaan ajaa korjauksia. Viime vuonna en nähnyt ohjetta, mutta lähettelin keskeneräistä ilmoitusta välttääkseni tämän.Tapahtumien tarkastus vei aikaa ja lähetyksiä tuli runsaasti. Olisi mukavaa, kun tietäisi varmasti ettei ilmoitusta oteta käsittelyyn ennen palautuspäivää.

  3. Lynxia en halua moittia, ongelmani oli tapahtumamäärä. Kun sinulla on kymmeniä osinkorivejä yhtiöiltä jotka maksavat osinkoa kuukausittain sekä useita myyntejä on tuskaa edes ajatella tarkistavansa verottajan paperilomakkeita euroissa itse tapahtumiin. Helpommalla pääsi laskemalla itse ja syöttämällä summat verottajalle. Muistaakseni myös ostoerien määrät ja ajankohdat ei täsmänneet.

Tarkennus: Osinkojen osalta Lynxiltä löytyy listaus, josta tarkistus käy nopeammin kuin jos plaraa verottajalle tarkoitettua ’paperinippua’

Molemmissa minimi 3e (Mandatumilla myös USA) ja ainakin Nordnetissä saa neuvoteltua prosentuaalista kulua alemmaksi jos aktiivista kaupankäyntiä riittää. Varallisuusvaatimus 200k vs 500k Nordnetin hyväksi. Lisäksi superluotto on kova etu varsinkin noilla summilla. En siis laittaisi tuota hinnastoa suoraan Mandatumin hyväksi paitsi jos kaupankäynti on vähäistä (=ei saa kuluja alemmaksi) eikä käytä edes 0,99% koron luottoa.

Minä laitan, koska en vivuta varallisuuttani. Itse jätin Nordnetin, vaikka kyseisellä ajankohdalla olisin voinut siirtyä ’kultapossu-kerhoon’. Päädyin Mandatumiin.

Pitkäaikaista salkkua ei ole tarpeen pyöritellä ilman syytä. Toki kauppaa tulee isossa salkussa, jos yhtiökohtaiset näkemykseni muuttuvat, painotusta salkussa pitää muuttaa tai yhtiö syystä tai toisesta alkaa stressaamaan ja viemään aikaa. Velaton salkku on mukavampi seuralainen laskukausina.

1 tykkäys

Nordnetin PB:n minimikulu Pohjoismaissa on 5e, eikä 3e.

2 tykkäystä

Koska Nordnetin köyttöliittymän pörssivalikoima on todella suppea, joudutaan esim. Amsterdamin ostoissa kilauttamaan meklarille ja hinta on privat bankenin asiakkalle ihan toista luokkaa. Mandatumilla asia hoituu ihan normaalilla käyttöliittymällä, hinnastolla.

Oikaiskaa jos olen väärässä.

4 tykkäystä

Kyselin Nordean Aspasta Investorin tulevaisuudesta ja sain tällaisen vastauksen:

"Hei!

Tulevaisuudessa kehityksen kohteena ovat mobiilipankki ja uusi verkkopankki.
Toiminnot tulevat siirtymään näihin."

Eli kuten yllä jo jotkut käyttäjät uumoilivat, Investor ajetaan jollain aikajänteellä alas ja toiminnot keskitetään uuteen verkkopankkiin.

7 tykkäystä

Hei
onko nordean nyt jotain kummaa eli minulla Embracer hankintahinta
199.5 sek kurssi 200.8 sek ja silti arvonmuutos miinus 0,15% ja 0,16 eur
eli onko kurssi tai valuutta muutokset nyt oikein nordealla, muilta siis kysyn onko ollut samanlaista! minusta olisin tuoton puolella pienesti

Ero johtuu EUR/SEK valuuttakurssien muutoksista.

Jonain päivänä voit olla plussalla, vaikka kurssi olisi alempana kuin keskihintasi.

1 tykkäys

Olin Nordean asiakaspalveluun yhteyksissä ja tiedustelin Investorin ja verkkopankin kehityksen kohteita, erityisesti salkun arvon kehitystä esittävien graafien osalta. Sain vastauksen:

“Valitettavasti ei ole tiedossa aikatauluarviota tuosta graafi-asiasta. Sellaista on otettu kehityslistalle, ja on siis joskus tulossa. Osa kehitystoimenpiteistä voi olla hitaitakin toteuttaa, mutta tulossa on jossakin kohtaa.”

Jatkamme odottelua.

Voitko kertoa millaiset kulut sait itse neuvoteltua? Olen seurannut, että teet paljon kauppaa.

Kuinka aktiivisesta kaupankäynnistä tällöin puhutaan, kauppojen lukumäärässä aikayksikköä kohti?

Nordealla Investorin asetuksista voi aktivoida reaaliaikaiset kurssit, alla muutama esimerkki:
-Reaaliaikaiset, kurssit viisi tarjoustasoa, Helsinki, Tukholma, Kööpenhamina - 0e
-Reaaliaikaiset, automaattisesti päivittyvät kurssit (yksi tarjoustaso), USA - 2e
-Reaaliaikaiset kurssit (viisi tarjoustasoa), Oslo - 1e
Eli Norjaa lukuunottamatta reaaliaikaiset kurssit pohjoismaihin eivät maksa ja jos vähänkään tekee kauppaa 3 kk:n jaksolla, niin nuo kurssidatat saa “ilmaiseksi”.

2 tykkäystä

Mulla on kokemusta pelkästään Nordnetista ja Nordeasta ja pidän käsittämättömänä, että Nordnetin erinomainen sovellus voittaa Nordean mobiilikaupankäynnin ainoastaan 3,87 vs 3,41. Kaupankäynti Nordeassa oli todella köykäistä. Jokainen kauppa piti muunmuassa varmistaa tunnuslukusovelluksella. On täysi työ löytää tilastoja, että mikä osake on minkäkin verran voitolla, salkun käppyröitä tai mitään muitakaan olennaisia tietoja.

Itsellä on käytössä molemmat (Nordea ja Nordnet) mutta käytän pääasiassa webbiliittymää. Nordean appin kautta olen launchannut investorin ja tehnyt sitä kautta mobiilissa joitain kauppoja, kännykkä vaakaan, niin on helppo taas selailla mitä salkussa tapahtuu. Sieltä kautta näkee nopeasti mikä on päivän kehitys ja paljonko on ko. paperi plussalla tai miinuksella. Salkun kokonaistason käppyrää siinä vain ei ole, yksittäisiin papereihin vain. Tuota kokonaiskäppyrää lukuunottamatta kyllä siinä minusta kaikki olennainen on.

Olen aikaisemminkin kommentoinut tuota Nordean tunnuslukuvahvistusta. Nordean Investorissa on 3 eri asetusta vahvistukselle. Defaulttina on turvallisin vaihtoehto, eli se että vahvistetaan tunnuslukusovelluksella. En pidä tuota köykäisenä, vaan kyseessä on “secure default” periaate. Turvallinen vaihtoehto on vakiona ja “edistyneemmät” käyttäjät voivat halutessaan poistaa vahvistuksen. Eli jos näin haluaa, asetuksista voi Investorin puolella poistaa tunnuslukuvahvistuksen. Nordea on itsellä vakiintunut primäärisalkuksi ja syynä oli mm. Nordnetin aikanaan tukema vain salasana tunnistautuminen (nythän on myös mobiiliauthi). Jotenkin ei vain ollut tätä päivää ja kun vielä puhutaan suurista rahasummista.

5 tykkäystä

0,04% eli isompi kuin Mandatumin parhaassa luokassa (0,03%). Lisäksi PB-tasolla se minimikulu on tosiaan 5e kuten yllä korjattiin, joten vaakakuppi kallistuukin monessa asiassa tuonne Mandatumin suuntaan.

Tämä kummastuttaa, koska mulla on tuohon täppi laitettuna, mutta siltikin ostaessa näkyy yksi kurssitaso joka ei päivity. Siinä lukee kuitenkin, että “reaaliaikaiset kurssit”. Muistin vasta nyt tuon koko vaihtoehdon eli tuon luulisi hoituvan kuntoon jos haluaa käydä Nordeassa kauppaa. Viestiä vain aspaan.

No niinpä tietysti. Kiitos tiedosta, sieltähän ne löytyi asetuksista.

1 tykkäys

Hurraa! Tänään vihdoin oli ilmestynyt investoriin investor B:lle “muokkaa”-nappula! Eihän siinä mennyt ku 3 kuukautta. Nyt näkee taas investor (Nordea):ssa, että paljon rahaa investor B on jauhanut. Hilipatiheijaa!

2 tykkäystä

Ihan vaan avoin kysymys, että onko kukaan käyttänyt Tastyworksia?
Mietin että kokeilisin tätä optiokaupankäyntiin, komissiot on hyvin kohtuullisesti hinnoiteltuja. Tällä hetkellä puljaan IBKR:llä.