Keskustelua välittäjistä

Onko tämä ominaisuus vain Mandatumissa? Eipä siinä, ei ole eikä näillä näkymin tule ulkomaisia osinko-osakkeita salkkuun mutta eihän sitä koskaan tiedä…

Nordnetissä taitaa olla +10 % / -10 % :man_shrugging:t2: Tosin osittain reaaliaikaiset kurssit, joutuu vain ulkomaisten kohdalla painamaan F5…

Taitaa Danske ja Nordnet olla ainoa verottajalle ilmoittavat välittäjät, joilla menee Kanadalaiset osinkoverot oikein. Lynxeistä yms. en tiedä kun haluan juuri tuon automaattisen ilmoittelun, niin ei ole tullut tutkittua.

Harmi sinänsä, haluais pysyä Mandatumilla mutta tuo pakottaa siirtymään Nordnettiin, jos haluaa Kanadalaisia ostella. Sitten joskus kun pääsee Nordnetillä Private banking asiakkaaksi tulee hinnat kohtuulliselle tasolle.

1 tykkäys

Ilmeisesti aika iso vaiva lähteä itse noita tuplaverotuksia selvittämään? Sulla on varmaan Kanadaa sitten ihan hyvin salkussa jos on isokin vaikutus :sweat_smile: Itsellä siis ainoastaan Oroco joten huolta osingoista tuskin on…

Eipä ole vielä kummosesti, mutta tarkotus sieltäkin lisäillä. Hyviä osinkofirmoja löytyy. Se selvittely on tosiaan ihan tuskasta hommaa. Ei ole ajan väärti.

1 tykkäys

Tein tuon operaation vuosi sitten. OST:n siirto ei onnistu tietääkseni edelleenkään Mandatumin suuntaan, vaan pitää tyhjentää ja sulkea erikseen. Myyntivoitoista menee siis verot tässä yhteydessä.

Vastaavasti nyt loppukesästä palasin takaisin Nordnetiin PB-hinnoittelun ja helpomman salkunhallinnan merkeissä. Kustannukset ulkomaillekin on nyt kilpailukykyisiä ja kaupankäyntiluotto käytettävissä, mitä Mandatumilla ei ainakaan vielä ole. Lisäksi esim. IPOt toimivat Nordnetissä paremmin. Käyttöliittymältään Mandatum TraderPro on kyllä hyvä, sen sijaan selainversioista ja mobiilista en niin välittänyt, NON vastine siltä osin parempi. Pörssivalikoima Mandatumilla huomattavasti kattavampi, itselle ei niin merkitystä, Nordic, US ja Kanada riittänyt hyvin.

Siirrot onnistui AOT:n osalta Nordeasta ja Mandatumista suhteellisen kivuttomasti. Jonkin verran seurantaa vaati ja ostohintojen selvitystä, jotta sai kaikki oikein Nordnetiin. 10€ kulu / ISIN, jotta sai AOT:n kustannukset oikein verotuksia varten. Ei mikään halpa, mutta meni sillä perusteella, että ei tarvitse myöhemmin enää ihmetellä ja myös salkun tilanne näkyy oikein :sweat_smile:

Myös OST:n siirto poispäin Mandatumista onnistui. Siirtoaika kuukausi, pienissä paloissa ja siirron aikana kaupankäynti ei ole sallittua. Suomilaput ensin, jolloin aukesi myös uusi OST. Teoriassa näillä olisi voinut uudella OST:lla käydä kauppaa, mutta verottajan sakkojen pelossa jätin väliin. US-laput sekä käteiset siirtyi sitten viimeisillä päivillä ennen kuukauden määräaikaa. Ei siis kärsimättömän puuhaa, varsinkaan kovan volatiliteetin aikaan.

Sakkoraja verottajalla on 1kk siirron yhteydessä kahdelle samanaikaiselle OST:lle.

Ja näille OST:n lapuille olisi ollut turhaa maksella keskihinnan päivityksestä, kun saa manuaalisesti itse laitettua ajan tasalle omaa seurantaa varten. Verot menee kuitenkin vasta OST:lta nostellessa koko arvo huomioiden.

3 tykkäystä

“Stop loss” toiminnolla pitäisi pystyä syöttämään minkälainen toimeksianto hyvänsä. Kokeilitko sitä? Ainakin Nordnetissä pystyy.

Ei ole danskella stop loss käytössä.päivän hintaan voi ostaa tai myydä eli täysin sokkona mitä muut ostaa/myy

Pieni varmistus vielä ennen Interactive Brokersille hyppäämisestä.

-Kauppamääräni ovat pienet, n. 50-200 kauppaa per vuosi
-Kauppojen koko 500-10000$ per kauppa
-USA ja Kanada osakkeet, myös OTC

Onko paras valinta
-IBKR Pro
-Tiered Pricing

Kustannukset käsittääkseni ovat tuolla setupilla nolla, jos omistan siellä osakkeita, mutta en pidä käteistä tilillä? Muutoin ns. passiivinen maksu menee vain käteismäärästä prosentit?

Transaktiokulut on sitten jo selvä eli on edullista. Veroilmoitusasiaa en pidä ongelmana.

Nyt maksan Nordnetissä vuosittain n. 1500-2000€ harrastuksestani. Uskoisin, että tuo tippuu osaltani . 200€ vuosikustannukseksi.

2 tykkäystä

Onkohan muuta vaihtoehtoa kuin Pro? Viimeksi kun katsoin, oli Lite vain amerikkalaisille asiakkaille.

Olen ollut tyytyväinen Tiered-hinnoitteluun. Komissio ja kulut on aina vähän arpomista, mutta ainakin niillä pienillä summilla, missä itse liikun (1-8000), on tullut aina halvemmaksi kuin Fixed. Joskus jopa mennyt jonkun sentin negatiivisen puolelle.

IBllä on ollut myös uusien asiakkaiden referrer-ohjelma, jossa molemmat osapuolet saavat jotain rahanarvoista, muistaakseni IBn osakkeita, jos jotkut summat ylittyvät. (PM jos kiinnostaa)

Edit: jos käyttää sijoitusyhtiötä, on market data pienen sijoittajan mittakaavassa huiman kallista. Yksityishenkilönä ihan ok, ja saa halutessaan level kakkoset (ainakin USA ja Saksa) yms.

Suomiosakkeita on tarjolla vain isot yhtiöt. Tanskaa en ole saanut toimimaan ollenkaan.

Onko IBKR:n käyttäjillä veroilmoitusta varten exel- tai google sheets -taulukkoa, jonka voisitte jakaa foorumilla?

Jos IBKR antaisi raportin, josta saisi kohtuullisella excel-jumpalla Suomen verottajalle kelpaavan raportin, niin voisin vaihtaa USA-salkkuni sinne.

1 tykkäys

Mitä market data maksaa? Olen nyt käyttänyt Wbtä. Ja eikös niin todellakin, että käteistä ei kannata siellä hillota?

Tuo ei ole iso homma. Mulla on jo lähes toimiva tuohon, jonka olen tehnyt omaan seurantaan. Siitä pitää vain karsia paljon pois. Varmasti jollakin on hyvä valmiinakin.

En ainakaan itse ole sellaista tarvinnut. IB:stä saa päivä-, viikko-, kuukausi- ja vuosiraportin. Vuosiraportista katsoo yhteisummat (myynnit, ostot, kulut) ja kääntää ne euroiksi Suomen pankin vuosikurssilla. Ne summaa sitten esim. Suomen vastaaviin lukemiin. Olen laittanut vuosiraportin (jossa näkyy kaikki kaupat) liitteeksi varmuuden vuoksi. Näillä olen pärjännyt.

  • piti tarkistaa oma käytäntö - olen ihan pdf-liitteellä sitten kertonut eri kauppapaikkojen summat, jotta voivat veroilmoituksen loppusummat tarkistaa
3 tykkäystä

Noi datahinnat on vähän sekavia mielestäni, koska pilkottu niin moneen osaan ja on erilaisia rebateja. Ei-ammattilaiselle USA peruspörssien L1 databundle maksaa 10usd/kk, jonka saa takaisin, jos tulee kuluja yli 30usd/kk. 4.50usd lisää, niin se on striimava. Jos haluaa syvempää dataa, maksaa se lisää, mutta mulla kyllä näkyi paljon enemmänkin tarjoustasoja kuin eka, vaikken maksanut enemmästä. Kun siirryin käyttämään tradingviewtä, lopetin noi tilaukset, koska pyöritän niin pieniä rahoja, etten halunnut maksaa kahteen paikkaan, vaikka olisi kyllä kätevää nähdä ne molemmissa.

IBhen pystyy tekemään myös omia raporttipohjia. En ole vielä tehnyt mutta periaatteessa saa kuulemma fifo periaatteella A9 pohjan johon tarvitsee itse tehdä euromuunnos

2 tykkäystä

Tässä pitkä sivu, jossa selitetään kaikki datahinnat:

Käteisvarojen hilloamisesta ei minun kokoisella ole aiheutunut mitään kuluja. Hämärä muistikuva, että raja olisi 100000, jonka alle ei lasketa korkoja käteiselle.

1 tykkäys

Tuo toimii hyvin, kun 31.12. ei ole positioita auki. Verottajan vaatimalla fifolla ei ole silloin merkitystä.

Tuo fifohan on periaatteeltaan yksinkertainen, mutta annit, splitit tekevät siitä kohtuu hankalaa. Pitänee harkita @DayTraderXL :n tapaa.

1 tykkäys

Olisi kiinnostava tietää, miten paljon - ja millaiset - ihmiset täällä käyttävät IB:tä. Keskusteluja seuratessa tulee vaikutelma, että pääsääntöisesti kaikilla on sijoitukset ja treidit muissa palveluissa. Vain jokunen kokenut ja/tai isoilla rahasummilla toimiva vaikuttaa käyttävän IB:tä.

Ehkä kontraan tässä yleistä näkemystä, kun IBn läpinäkyvyys ja pienet kulut sopivat minusta nimenomaan tällaiselle koheltavalle aloittelijalle, joka haluaa olla aktiivinen, mutta jolla ei ole isoa kassaa käytettävissään. Arvostan toki myös sitä, että palvelusta puuttuu kaikki maailman kahdeksansien ihmeiden hehkuttelu ja muu hurlumhei-lätinä.

Joo tuo XL:n tapa vaikuttaa hyvältä. Noinhan se tosiaan menee helpoiten dollaritililtä. Voisi han piruuttain kysyä myös IBKR voisiko ne lisätä A9 raportin valikoimaan.

Kyllä ne varmaan ihan hyvin kerää liikevaihtoa suomesta.