Keskustelua välittäjistä

Heitän nyt minäkin lusikkani soppaan:

Moni tuntuu täällä harkitsevan tai jo käyttävän Degiroa ja tai Lynxiä/IBKRää (heillä on samat rapsat).
Olen minäkin hinnan perässä käyttänyt tuota jälkimmäistä mutta luovuin siitä ja nykyään käytän vain Nordnettiä. Miksi?

Eräiden yksitypuolen automaattiraportointien lisäksi tärkein syy on se, että toimin käytännössä useimmiten yrityksen kautta. Yrityksellä joutuu joka tapauksessa tekemään kirjanpidot itse: IBKR:n raporteista ei ottanut selvää minä, kirjanpitäjä eikä tilintarkastajakaan ja kirjanpitoa oli todella työlästä saada täsmäämään. Tämä teetti niin paljon työtä, että olisi tullut halvemmaksi maksaa 30 e/kauppakerta välityspalkkioita - siihen verrattuna Nordnet oli naurettavan halpa. Raporteista oli myös mahdotonta saada kunnolla selvyyttä paljonko lainoitusta oli käytössä: lainathan pitää yrityksellä merkitä taseessa velkoihin-> tarkka euromäärä on pakollinen.

Koska käytimme Nordnettia myös, jouduimme käytännössä maksamaan molempien kirjanpitokulut. Lynx(=IBKR raporttien puolesta) sai mennä. Halpa hinta houkuttaa edelleen mutta se oli kyllä minulle painajaismainen kokemus ainakin kerran vuodessa.

Lynxillä oli lisäksi useita käyttöliittymävaihtoehtoja, joista yksikään ei ollut Nordnetin (nykyisen tai vanhan) veroinen. Mahdollisesti jokin niistä saattoi olla treidaajalle mieleen mutta minulla oli vaikeuksia.
En koskaan käsittänyt miten näen sen hetkisen velkatason enkä myöskään ymmärtänyt heidän valuutanvaihtologiikkaansa. Heidän raporteissaankin ko. operaatio näkyi kauppana, joka ei taas mene meillä oikein, joten sitä piti vielä yrittää erikseen raporteista siilata.

Nordnetin tapahtumaluettelo on sen sijaan yksinkertainen ja selkeä tähän, jonka jatkokäsittely on vaivatonta. PB-hinnoilla välityspalkkiotkaan eivät ole aivan mahdottomat.

Ehkä artikkelista näkee, että olin varsin tyytymätön asiakas - jollain muulla voi olla päinvastaisia kokemuksia. Kannattaa joka tapauksessa miettiä välittäjää muustakin näkökulmasta kuin vain välittömien kustannusten muodossa. Tässä on hyvä ottaa huomioon henkilökohtaiset tarpeet tämän suhteen l. mitä välittäjälta hakee ja toisaalta mitä pitää tehdä jäljestäpäin.

15 tykkäystä

Vastaan vielä itselleni: IBKR:llä/Lynxillä oli lisäksi tämä kahden käyttäjätilin (perus + se jossain oli jokin F-lisämerkki vai oliko se U) systeemi, jota en koskaan käsittänyt. Meille se toi lisää kompleksisuutta, rahaa ei aina ollut siihen mihin piti mutta kuitenkin kokonaissaldo näytti positiivista(?) - rahat olivat väärällä ‘tilillä’.

Vastaan vielä itselleni: IBKR:llä/Lynxillä oli lisäksi tämä kahden käyttäjätilin (perus + se jossain oli jokin F-lisämerkki vai oliko se U) systeemi, jota en koskaan käsittänyt.

Onkohan tässä joku ero Lynxillä ja IB:llä? Olen IB:n asiakas, enkä muista tuollaiseen törmänneeni. On vain yksi asiakastili ja siellä toki voi olla valuuttatilejä vaikka kuinka. Mutta se on ihan selvä systeemi ja aina näkee, pitääkö vaihtaa lisää valuuttaa vai ei.

Kannattaa joka tapauksessa miettiä välittäjää muustakin näkökulmasta kuin vain välittömien kustannusten muodossa. Tässä on hyvä ottaa huomioon henkilökohtaiset tarpeet tämän suhteen l. mitä välittäjälta hakee ja toisaalta mitä pitää tehdä jäljestäpäin.

Tämä on hyvä neuvo. Ja mikään ei estä avaamasta tiliä toiselle välittäjälle ja tekemään muutamaa kauppaa ja katsomaan niitä raportteja ennen kuin menee all-in. Jos tilin avaaminen ei maksa mitään, eikä kk-maksuja veloitetan, on se aika halpa testi.

Oliko sinulla ns. margin-tili käytössä?
Kuten sanoin, en ymmärtänyt koskaan miten tämä kahden tilin systeemi toimii. Asiakaspalvelu taisi tosin jossain vaiheessa mainita, että tämä aiheuttaa muillekin sekaannusta ja siitä yritetään päästä eroon. Voi siis olla, ettei sitä enää ole, mutta tietysti isolla välittäjällä (IB) kestää pitkään saada mitään muutettua ja voi olla paljon historiallisia syitä mihin tuota tarvittiin.

eTorosta olen itse ostanut Oatlyä, eli siellä ainakin saatavilla.

eToron kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä tappiot ei välttämättä ole verovähennyskelpoisia, mutta voitot ovat verotettavia. Eli ainakin kannattaa ymmärtää, miten eToro eroaa ”oikeista” välittäjistä ja milloin ostaakin huomaamattaan CFD:tä osakkeen sijaan ellei se ole jo entuudestaan tuttu.

Enemmän löytyy eToron omasta ketjusta: eToro – sosiaalisen kaupankäynnin ja sijoittamisen alusta - #13 käyttäjältä MoneyWalker

3 tykkäystä

Ei näkynyt Op.n listoilla. Laita asiakaspalveluun viestiä niin avaavat, jos se on mahdollista.
Itse laitoin Kanadan osakkeesta viestin niin parissa päivässä aukes, mutta esimerkiksi Voxturia ei saanut auki kun on Venture listalla.
Kannattaa laittaa viestiin mukaan osakkeen ISIN koodi, millä markkinalla ja listalla ovat.
Tässä tapauksessa Nordnetin tietojen pohjalta
Oatly Groub AB
USA Nasdaq
US67421J1088

1 tykkäys

Joo, on margin-tili, enkä ole törmännyt tuollaiseen asiaan 8v aikana kun olen ollut asiakas. Ehkä joku Lynx-juttu? Ei ole Lynxissä muutoinkaan mitään järkeä kun on niin paljon IB:tä kalliimpi.

Kyllä se tuli IB:n puolelta. CFDt? Kaikki markkinat käytössä?

No, ei sen niin väliä, se oli joka tapauksessa minulla yksi lisäharmi, vaikka ei näkynyt raporteilla erikseen. Raportit olivat kuitenkin erityisesti se, joita tulkitessa hiukset harvenivat kovalla vauhdilla, vaikka vain kerran vuodessa.

Hmm, OP:lla mennyt tuo huoltokatko vissiin vähän sinnepäin :smiley: Sain ilmeisesti viimeisimmän Citycon-oston talon piikkiin kun rahat tuli takaisin tilille ja salkussa positio kuitenkin sisältää oston. Ja edelleen odottelen Oxford Capitalin kuukausiosinkoa. Viimeksi tuli 5 päivää maksusta, ja nyt menossa jo kahdeksas päivä uusimmasta maksusta.

1 tykkäys

Nordnetin uusin päivitys toi taas uusia käteviä ominaisuuksia kurssigraafeihin (esim. “näytä koko historia” ja tuo mistä voi muuttaa kynttilöiden/yksittäisten arvojen välistä aikaa.)

Ketään muuta jonka mielestä Nordnetin päivitys kuitenkin teki kurssigraafeista vaikealukuisempia?
Vertailuindeksien/liukkarien värit ihan mitä sattuu päivityksen jälkeen (enkä löytänyt mitään mistä saisi itse muutettua) ja lisäksi tuo kurssigraafin alapuolinen sininen taustaväri ainakin omalta osalta ei sovi kurssigraafeille yhtä hyvin kuin salkun kehitysgraafille, enkä sitäkään saanut mistään poistettua.
Laitoin Nordnetille viestiä, joten armaan vastausta tulee tällä viikolla.

Vanha

Uusi

(Edit. eri ajanjakso, mutta graafeissa pitäisi olla samat asiat)

Edit2. Lisäksi vertailuindeksi ei toimi hirveän hyvin päivityksen jälkeen. Alkaa eri pisteestä kuin kurssigraafi, niin pidemmällä kuin myös 1pv välillä, ja osassa sitä ei näy ollenkaan, vaikka olisi valinnut näkyviin

CFD:ihin en koske tikullakaan (verotussyistä). Käytössä vain valuutat, bondit ja osakkeet. Osakkeissa parisenkymmentä markkinaa käytössä, joista tosin käytän vain USA ja Kanadaa.

Mutta mikä lie ollut tuo tuplatilihomma. Ei ehkä näillä tiedoilla selviä, mistä oli kyse.

Mnulla oli tili yrityksellä, joten CFDt oli ihan ok. Ehkä se oli se tausta tuolle ‘kahdelle tilille’.

Mutta joo, suurin ongelma oli tosiaan raportit ja muutama muukin asia - ehkä tämä oli tässä. Se oleellinenhan oli juuri se, että tee pohjatyö kunnolla eikä välittäjän suhteen kannata juosta välttämättä halvimman perässä.

Noniin, sain (epämääräisen) vastauksen verottajalta koskien IB:n valinnaista “Stock Yield Enhancement Program”-osakelainausohjelmaa, jossa IB lainaa osakkeita eteenpäin ja tulouttaa puolet lainatulosta asiakkaalle. Tämä tapahtuu automaattisesti IB:n toimesta. Degirossa tämä toiminnallisuus on pakotettuna kaikille Basic-tilin asiakkaille. (Mikä ei tarkoita, että niitä oikeasti koko ajan lainattaisiin, mutta silti.)

Kysyin verottajalta, miten verottaja tulkitsee tuota, sillä toisin kuin vanhassa ennakkotapauksessa, tässä osakkeiden hallinta- ja omistusoikeutta ei luovuteta.

Vastaus oli epämääräinen, jossa todettiin että lähtökohtaisesti markkinointiviestinnästä riippumatta osakelainaus katsotaan aina luovutuksesksi. Mutta lainaussopimuksen tarkka sisältö ratkaisee verotustulkinnan. Asiakaspalvelija ei ottanut muulla tavalla vastauksessaan kantaa tuohon eroon hallinta- ja omistusoikeuteen. Ehdotti maksullista ennakkopäätöstä.

Pitää katsoa, jos sen lainasopimuksen ehdot olisi jossain katsottavissa. Mutta siis lähtökohtaisesti kannattaa olla tuon kanssa varovainen. Pikkusummilla verottajaa ei varmasti kiinnosta, mutta jos Nalle tuon aktivoisi, saattaisi kiinnostaakin.

3 tykkäystä

Täältäpä sitten löytyy taas tällainen:

Siinä oli kyse indeksiosuuksista - käytännössä voisi olla mikä vain arvopaperissa - ja lainaksiantajalle ei realisoitunut tässä luovutusvoittoa. Maksettu preemio oli toki hänelle verotettavaa tuloa.

Toki tuo oli EVL:n puolelta mutta yleensä näissä asioissa periaatteet eivät oleellisesti poikkea.
Ilmeisen sekavaa - asia pitäisi kyllä jonkun tarkistaa.

1 tykkäys

Jos lainauksesta ei kerry tuottoa, niin on vähintäänkin hämmentävää, että se tulkitaan luovutukseksi. Varsinkin jos edes välittäjän järjestelmässä ei ostohinta sitten päivity. Mietin tässä että jos Degiro lainaa papereita ja antaa laput takaisin eikä välillä mikään muuttunut, niin miksi ihmeessä tässä tulkittaisiin luovutus. Vai saako siitä sitten Degirollakin jotain hyvitystä, että laput olivat hetken muualla? Silloinkin maalaisjärjellä ainoastaan tuosta kertyneestä ylimääräisestä voitosta/tuotosta pitäisi ne verot joutua makselemaan, kuten edellisessä viestissä olikin ilmeisesti käynyt. Tässähän tekee verovilppiä jo huomaamattaankin, jos laput käyvät kylässä eikä sitä mistään itse huomaa.

Tämä koko arvopaperilainauksen paketti istuu kovin huonosti oman oikeustajun kanssa vierekkäin.

Itsellä oli kanssa Lynx tuossa hetken aikaa, mutta käytettävyys oli järkyttävää paskaa. Useita käyttöliittymiä, asiakastietoja piti käydä kyttäämässä eri paikasta jne. Raportit oli kanssa ihan täyttä paskaa. Egyptin antiikeista hieroglyfeistä oli helpompi katsoa, että mitä on ostanut ja mihin hintaan. Muutenkin se hinnasto ei ollut niin edullinen, kun osakkeista maksetaan kpl hintaa. Tietenki jos ostaa vaan Amazonia niin se varmaan ok.

Degirossa on myös tili ja siihen olen tyytyväinen. Kätevää kun voi heittää muutaman satasen dollari osingot kiertoon. Tietenkin tuo äskeinen hintasekoilu vähän mietityttää. Olen kyllä keväisin miettinyt, että siirtäis kaikki Nordnettiin. Mitä isommaksi salkku kasvaa, niin sitä vähemmän kiinnostaa manuaalisesti naputella veroilmoitukseen noita.

Nordnet vaikka onkin kallis niin sentään on hinnat pysynyt sentään tasaisen kalliina eikä ole sekoiltu näiden kanssa kuten OP:lla tuntuu olevan tarve. 2FA:n puute on myös jotain ihan käsittämätöntä, mutta valuuttatilit ja Superluotto saa palvelussa pysymään.

1 tykkäys

Laita ihmeessä mobiilivarmenne kirjautumistavaksi ja disabloi normaali kirjautuminen kokonaan. Mobiilivarmenteessa on 2FA, joten ei ihan heti aukene tili pahiksille.

Ja olen samaa mieltä, että Nordnetin kirjautumistavat ovat antiikkisia. Yhä ovat lupailleet että tänä vuonna (2021) tulisi uusia kirjautumistapoja. Oletan, että esim. tuki TOPT:lle (Google Authenticator) ja jos oikein haluaisivat ilahduttaa, niin FIDO2-tuki (Yubikey). Mutta en pidättele minkään suhteen hengitystä, en usko että tulee mitään tänä vuonna.

On jotenkin uskomatonta, kuinka pitkään sinne kirjauduttiin vain staattisilla tunnuksilla. Ja osa näköjään tekee niin vieläkin…

8 tykkäystä

Nordnet ei todellakaan ole kiirettä pitänyt asian edistämisessä. Suosittelen Nordnetin käyttäjiä (siis muitakin, kuin Paapaata) aika ajoin kysymään asiasta, josko se vihdoin ja viimein auttaisi priorisoimaan tätä hyvin tärkeää ominaisuutta palvelussa.

2 tykkäystä

Nordnetin osakkeiden vaihto kurssigraafilla on ollut rikki hetken aikaa. Saas nähdä milloin saavat korjattua.

3 tykkäystä