Keskustelua välittäjistä

Sain Mandatumilta vastauksen ADR kuluihin liittyen:

Kuluja tulee kun tulee, vaikka näin yli vuoden jälkeen, eikä heillä ole mitään tietoa… Noh, mistään, etukäteen.Eikä jälkikäteen.

Ei siitä minkä firmojen osalta kuluja on tulossa, ei siitä koska niitä peritään eikä siitä minkä suuruisia kulut tulevat olemaan. Ennakoitavuutta ei siis ole, ja jälkikäteen tiliä voidaan veloittaa vaikka kuinka myöhään tahansa.

Mitenkähän verottaja suhtautuu siihen että omistuksessa viikon ajan kesällä 2021 olleesta positiosta peritään kolminumeroisia säilytyskuluja syksyllä 2022… maksupäivähän on verovuonns 2022, joten kai nuo 2022 verotukseen menevät…

Melkoista.

7 tykkäystä

Eipä niitä muita taida olla. Aiemmin oli esimerkiksi FIM, mutta S-Pankki osti sen ja myöhemmin lopetti koko palvelun.

Kysymys Danske Bankin välityspalkkioista. Eli ennenkuin liityin osakesäästäjiin, niin välityspalkkio oli kaikissa ostoissa 8 euroa / toimeksianto ja nyt kun olen liittynyt osakesäästäjiin ja saanut edut käyttööni, niin välityspalkkio on edelleen kaikissa ostoissa 8 euroa / toimeksianto eikä 5 euroa. Kun tarkastelen välityspalkkio -osiota verkkosivuilla, niin sekin väittää että olen tasolla 1 vaikka minun pitäisi olla tasolla 2 osakesäästäjien jäsenenä. Vai koskeeko etu vain Danske Kaupankäynti Onlinea eikä osakesäästötiliä? Sen tiedän, että hallinnointikulu 2 eur/kk on osakesäästäjillä ilmainen. Liityin jäseneksi jo syyskuussa, joten edut pitäisi olla nyt voimassa.

1 tykkäys

Oletko lähettänyt Osakesäästäjien jäsennumerosi Danske bankiin?

  1. Kerro meille Suomen Osakesäästäjien jäsennumerosi (löydät jäsennumerosi Viisas Raha -lehden takakannen osoitekentästä tai voit pyytää sen sähköpostitse osoitteesta toimisto@osakeliitto.fi).
1 tykkäys

Kyllä olen. Asia hoidettiin puhelimitse. Olen ensi viikolla pankkiin yhteydessä ja toivottavasti saadaan asia korjattua.

Näille vinguttu onnistuneesti lainoitusasteet

2 tykkäystä

Nordnetilla varmistui Black Friday -etuna ostot USAn osakkeisiin ilman välityspalkkioita.

4 tykkäystä

Ja jos oikein muistan niin viimevuonna kampanja koski vain ostotoimeksiantoja.

Jos tämän kertaisen tarjouksen sanamuotoja tulkitsen oikein niin tällä kertaa myös myyntitoimeksiannot ovat ilmaisia, muilla sama tulkinta?

Sivun alaosassa lukee näin:

Tärkeää tietoa kampanjan ehdoista ja riskeistä.
Tarjous koskee 25.11.2022 toteutuneita osto- ja myyntitoimeksiantoja kaikilla USA:n markkinoilla listatuilla osakkeilla sekä Taso 1–4-, Private Banking- ja Active Trading -asiakkaita.

En jaksa etsiä lähdettä, mutta viimevuonna myyntitoimeksiannot kuuluivat myös tarjoukseen.

Hyvä Nordnet! Tämä on hieno etu asiakkaille, saa muokattua jenkkisalkkua ilmaiseksi.

1 tykkäys

Itse en ainakaan näe tätä kovin hyvänä etuna. 364 päivää vuodesta Nordnet ryöstää suomalaisia asiakkaita ja nyt saa puolikkaan pörssipäivän ajan tehdä kauppoja ilman kuluja. Todella anteliasta.
Hyvä juttu sinulle, jos näet tämän hienona etuna.

15 tykkäystä

Kuulostaa aika dramaattiselta. Käyttävätkö he väkivaltaa tai sen uhkaa tähän ryöstöön? Muutenhan asiakkaat voivat mennä rauhassa muualle jos kokevat sen epäreiluksi.

Nimin ihan tyytyväinen asiakas.

2 tykkäystä

Kyllä tässä lähes määräävää markkina-asemaa käytetään surutta hyväksi. Eräällä tavalla tietenkin ohjaa sijoittajia kotopörssiin jenkkilän sijaan ja varmasti on heille jenkkiosakkeiden kaupasta enemmän kuluja kuin kotopörssin, mutta silti hinta on ns. rasvainen.

Toisaalta arvostan käyttää välittäjää jolle olen asiakas enkä kauppatavaraa, mutta nykyhinnoilla lähinnä takaa ettei tule himoa lähteä veivaamaan rapakontakaisilla lapuilla ellei oikeasti ole näkemystä ja näin isompaa pelimerkkiläjää kerralla mitä veivataan. Eniten tässä syö se että lahden toisella puolella Svantte ja kaverit käy kauppaa ihan eri hinnastoin…

13 tykkäystä

Nohnoh, tuo on ihan yleinen kielikuva korkeasta hinnoittelusta. Nordnetillä on todella suolaiset hinnat varsinkin jos ei ole PB-asiakas ja jos haluaa ostaa ulkomaisia osakkeita. Nordnet: vähintään 15e/kauppa, IB: vähintään $0.35/kauppa. Prosenteissa ero on myös suuri jos kaupat eivät osu minimiin. $100 osakkeella NN:ssa kulu on 0,15% ja IB:ssä 0.0035%. Eli yli 40-kertainen ero. Mutta tuo riippuu osakkeen yksikköhinnasta. (Ja tämä on yksinkertaistus, koska 3rd party feet voivat nostaa tai laskea kulua).

Itse teen kaikki ulkomaankaupat IB:n kautta. Matalammilla hinnoilla en olisi koskaan siirtynyt IB:n asiakkaaksi ja NN saisi enemmän pennosia minulta.

Sääli, että kilpailu on ohutta. Ja sitä se on niin kauan kuin Osakeliiton huru-ukot vastustavat sitä, että halukkaat saisivat hallintarekisteröidä suomalset osakkeensa, kuten ulkomaalaiset jo saavat.

8 tykkäystä

Vihdoin Nordnet tuo uuden kirjautumistavan myös verkkopalveluun. Jatkossa (24.11. alkaen) voi kirjautua kaksivaiheisesti Nordnet-sovelluksen avulla:

Pian voit käyttää puhelimesi Nordnet-sovellusta kirjautuaksesi Nordnetin verkkopalveluun entistä helpommin ja nopeammin.

Kirjautuaksesi sisään puhelimellasi sinun tulee ladata Nordnet-sovellus ja aktivoida Face ID, Touch ID tai syötettävä henkilökohtainen turvakoodi. Tämä vie vain pari minuuttia.

2 tykkäystä

On kallista kyllä, mutta itse olen ainakin valmis maksamaan siitä, että saan suomenkielistä asiakaspalvelua, suomalaisten osakkeiden omistaminen onnistuu ja verotiedot menevät automaattisesti verottajalle.

7 tykkäystä

Minä olen myös Nordnetin tyytyväinen asiakas. Heidän kauttaan saa kätevästi ostettua rahastoja joka kuukausi ilman kuluja. Tarkoituksenani ei ollut vähätellä Nordnetin asiakkaita mitenkään, koska mielestäni Nordnet on hyvä välittäjä. En kuitenkaan pidä sitä niin hyvänä välittäjänä, että maksaisin 15 euroa/toimeksianto Yhdysvaltoihin. Samasta syystä en myöskään pidä tätä Black Friday-tarjousta hyvänä. Tuskinpa Nordnet koskaan tulee muuttamaan hinnastoaan, kerta hinnaston kritisoinnin jälkeen ensimmäisenä kehotetaan käyttämään muuta palvelua. Se ei minua haittaa, koska olen myös Interactive Brokersin tyytyväinen asiakas. 15 eurolla kattaa yli 40 toimeksiannon kaupankäyntikulut.

3 tykkäystä

Olen kokeillut kyllä muitakin palveluntarjoajia mutta yleensä siitä saa bonuksena vero- tai muuta säätöä, ja maksan ihan mielelläni siitä että sen määrä minimoituu. Sen takia näen tuon ‘ryöstö’ määritelmän vähän liioittelevana, koska ei ole edes määräävää markkina-asemaa (esim. pankit lienevät yhteensä paljon isompi toimija ja osalla niistä on myös hyvin epäilyttäviä hinnoittelumalleja).

Pelkät pakolliset valuutanvaihtokulut osalla muista pelaajista joilla ei ole taalatiliä ovat paljon korkeammat. Sitä minä kutsuisin enemmän ryöstöksi (0.5+% x2 kun napsahtaa osinko tilille ja sijoitetaan uudestaan johonkin taaloissa, ja pahimmillaan joku kurssiero vielä päälle).

Jos pientä kauppaa haluaa harrastaa, NN ei varmaan ole voittajan valinta mutta enpä noitten jonkun satasen vuotuisten NN ‘ryöstöjeni’ takia alkaisi tekemään yhtään enempää veroraportointia ne säästääkseni.

1 tykkäys

OP:n asiakkaita saattaa kiinnostaa tämänpäiväinen uutinen heidän kotisivuiltaan:

“Omistaja-asiakkaana sijoitat jatkossakin kotimaisiin osakkeisiin edullisesti pienilläkin summilla – 1 %:n palkkiokatto jatkuu vuoden 2023 loppuun asti. Etu on voimassa käydessäsi osakekauppaa Helsingin pörssissä arvo-osuustilillä. Edun piiristä poistuvat Tukholman ja Saksan pörssi.”

11 tykkäystä

Huvittaa aina kun joku yrittää selittää että eihän se Nordnet nyt niin kallis ole.

Jenkkimarkkinoilla 3 kauppaa kuukaudessa maksaa 540 euroa vuodessa. Degirolla sama on 36 euroa vuodessa, IB:llä vielä vähemmän.

16 tykkäystä