Keskustelua välittäjistä

Aah jes, my bad. Tää olikin tosiaan OST-spesifi keskustelu. Jatkakaa.

1 tykkäys

Nyt kun verottaja on vahvistanut Sammon ja Mandatumin hankintamenon jakosuhteen niin päivitin hankintahinnat.

Olin muutama vuosi sitten manuaalisesti editoinut Nordeaan vanhat hankintapäivät, hankintaerät, kurssit ja kulut.

Mutta Nordea oli ne jossain välissä hävittänyt. Onneksi olin kirjannut ne muuallekin talteen.

Joten nyt laskin yhteen Sammon vanhojen hankintaerien summat kuluineen, jaoin sen nykyisten osakkeiden määrällä ja kerroin sen verottajalta saadulla luvulla 0,9166 Sammon hankintahinnaksi 30.9.2023 ja 0,0834 kerrottuna Mandatumin hankintahinnaksi 30.9.2023.

Kirjailin nuo luvut sitten Nordeaan. Saa nähdä tuleeko niihin Nordean puolesta muutoksia?

Kysyin muuten Nordeasta miksi minulla 2019 jälkeen tehdyistä hankinnoista ei voi muokata mitään tietoja. Ja miksi joistakin mutta 2019 ja vanhemmista voi muokata kurssia mutta osto-toimeksiannon päivämäärää tai kappalemäärää ei voi enää muokata. Eli onko tuo ominaisuus siis vielä keskeneräinen tai muuten rikki?

Vastauksena sain että ainoastaan hankintahintaa pystyy muokkaamaan eikä tähän ominaisuuteen ole tulossa muutosta ainakaan näillä näkymin.

Siinä meillä Suomen parhaaksi palveluksi palkittu tuote :slight_smile:

Mulla ainakin Nordeassa menee OST ostoissa 1% kulu, max 3 euroa. Eli jos ostan vaikka 150
eurolla niin menee 1,5 euroa kulua ja jos ostan vaikka 800 eurolla niin menee tuo 3 euroa. AO-tilillä sama homma :smiley:

1 tykkäys

Soitin juuri Nordean sijoittajille tarkoitettuun asiakaspalveluun ja sieltä todettiin, että asiakkaan pitää laskea itse uudet hankintahinnat Sammolle ja Mandatumille.

Tämä johtuu kuulemma Nordean tietojärjestelmistä liittyen sijoittapalveluihin (ei varmasti sanasta sanaan näin, mitta hyvin lähellä).

Nordea on käyttänyt IT-järjestelmiin miljardeja ja edelleenkään en tiedä mihin ne rahat ovat menneet, mutta ainakin nyt tiedän mihin ne eivät ole menneet.

Siirsin asiakkuuteni Nordeaan, koska ajattelin, että asiat sujuisivat hyvin isossa pankissa. Pettymyksiä tullut kuitenkin jatkuvasti ja tämä viimeinen todisti, että Keisarilla ei ole vaatteita.

Itsellä vieläkin Sampoa jäljellä yli 500 TEUR ja hetki sitten vielä paljon enemmän. Aika hauskaa alkaa laskemaan jokaista ostettua erää uudestaan joita on varmaan satoja.Tästäkö minä maksan palvelumaksuja?

Pankki lähtee heti vaihtoon!

Tiedän, että tästä ei pitänyt enää kirjoittaa tälle palstalle, mutta monella varmasti sijoitukset Nordeassa ja hyvä tietää.

37 tykkäystä

Tuleeko nämä jotenkin aaltoina vai pitäisikö kaikilla päivittyä samaan aikaan?

2 tykkäystä

Lisäys tähän vielä, että ostoeriä ei taida saada Nordeaan syötettyä eritellen? Ei ainakaan itselleni antanut sellaista vaihtoehtoa. Meni koko määrä kertahankintana :+1: Ihmetyttää kyllä suuresti…

2 tykkäystä

Toi hankintahinta vajavaisuus on toki harmillista ja aiheuttaa kotihommaa, mutta sitten harmillisuus on toista luokkaa, kun varainhoidon asiakkaiden tietoja luiskahtaa hakkereille. Sen jälkeen saanee tarkkailla muutakin kuin hankintahintoja

Tosi löysästi op:n tietomurtoon liittyen.

Mikäli tietosi on vaarantuneet kannattaa tutustua tuohon sivustoon

1 tykkäys

Kiitos informaatiosta. Käsittääkseni informaatiovinkkisi on enempi kuin mitä OP viestitti varainhoitoasiakkailleen. OP pahoittelee tietomurto siellä, venäläisen rahan liikkeitä toissaalla Etelä-Karjalassa. Mutta kanavan aiheen piirissä hankintahintojen puuttuminen on harmillista, mutta toiminta ei ole kuitenkaan sellaista, missä perälauta reikiä täynnä toisensa perään.

Nordean kautta Vodafonen omistajat pääsevät kätevästi ja kuluitta automaattiseen osinkojen uudelleen sijoittamis ohjelmaan (drip). En tiedä miten muilla välittäjillä tapahtuu.

OP:ssakin on monissa USA:n osakkeissa automaattisesti DRIP ellet erikseen muuta pyydä. Yhdessä tapauksessa tuli paperikirje, jossa pyydettiin valitsemaan haluatko DRIPinä vai rahana.

1 tykkäys

Ok, Nordealla tulee kirje ja puhelimella tuon voi hoitaa. Oletuksena ei ole drip. Kirjoitin huolimattomasti. Mutta drip on joissain tapauksissa mielekäs ja tosiaan kuluton palvelu.

Suomen verottaja ei tuollaista DRIPiä tunne, vaan tuollainen automaattinen uudelleensijoittaminen pitää verottaa täällä ikään kuin saisit osingot verollisena ja sitten ostat niillä osakkeita itse. Eli kannattaa olla tarkkana jos tuo DRIP ei nyt sitten näykään osinkona ja ostona, sillä se menee sitten verotuksellisesti väärin. Ja oma veikkaukseni on, että se ei näy oikein rapsoissa.

Itse en siis DRIP:iä ottaisi koska kaikki veroraportointi menee sen jälkeen iloisesti metsään.

1 tykkäys

Suomen verottaja tuntee DRIPin. Suomessa se vain verotetaan, kuten monessa muussakin maassa, kuin olisit saanut osinkoa.

Veroraportointi ei mene metsään, jos kirjanpito ei ole metsäkukkia.

DRIP osakkeiden hankintahinta merkitään osingoksi ja siitä peritään Suomen osinkovero ilman lähdeveron hyvityksiä. Osakekohtainen DRIP-osinko on pienempi kuin rahana maksettava osiko, joten siitä lienee peritty lähdeveroja yhtiön kotimaahan. Eri maissa toimivien yhtiöiden osalta käytännöissä on eroja.

1 tykkäys

Tarkoitin, että jos tuollaista DRIPiä käyttää esim. jenkkifirman kohdalla, näkyykö tapahtumat suomalaisilla välittäjillä oikein vai ei? OP? Nordnet? Onko jollain kokemusta? Eli tuleeko silti osinkorivi ja ostorivi erikseen?

Jos kaiken raportoi itse manuaalisesti, niin sitten toki kaikki menee oikein. Mutta harva niin tekee tai haluaa tehdä.

Mutta jos tuo näkyy tyypillisesti oikein, niin hieno homma! Sitten olen ollut väärässä käsityksessä.

Raportoin itse automaattisesti. Eikö kaikki sijoittajat tee näin? :thinking:

Ei välittäjiä kannata opettaa, jos tonttuilevat (:santa::santa:) kirjanpidon kanssa.

Välittäjän tärkein ominaisuus on, että varallisuuden määrät ovat oikein, maksusuoritukset ja veloitukset ovat oikein ja ne tehdään ajallaan.

Tuohan on osinkoa ja verot siitä. Lähinnä tuo on kätevää, kun jää kaupankäynti kulut, valuutan vaihdon kulut ja sijoittamisen vaiva pois. Tuossa tapauksessa 400 euron sijoitus, joka olisi järjettömän pieni ja siksi ehkä kannattamaton sekä usein jäisi tekemättä vrt nyt koko uudelleen sijoittaminen ulkoistettu ja vissiin edullisesti. Puhelin soitto ja sopimus loppuu.

Mitä mahdat tällä tarkoittaa? Suurin osa varmaan olettaa, että välittäjän automaattisesti toimittamat tiedot ovat oikein. Ehkä varmistavat luvut, ehkä eivät.

Mutta siis: voitko antaa vaikka esimerkin yhdestä jenkkiläisestiä DRIP-osakkeesta ja välittäjästä, joka raportoi tuon osakkeen DRIP-ostot ihan oikein erillisinä osinkoine + ostoina? Ihan vaan jotta saadaan esimerkki ainakin yhdestä kombosta, joka toimii kuten pitää.

2 tykkäystä

Werther sen kirjoitti, että lähdevero hyvitys jää tosiaan pois verottajalta. Siihin se kannattavuus sulaa, mutta kätevä on ja jos verottajan systeemi toimisi niinkuin ajatus voisi olla erinomainen.