Keskustelua välittäjistä

Itse sain poistettua postikirjeet, kun soitin palvelunumeroon.

1 tykkäys

Komediaa kun vertaa Nordnetin päivittäin päivittyvään 9A rapsaan. Miten voi olla noin kivikautista?

1 tykkäys

Mandatumin veroraporteista tuli varmaan eilen täällä kyseltyä, ja jatkan taas samalla linjalla:

Nyt kun lopulta sain raportit auki, niin näyttäisi olevan useita rivejä Plug Powerin kohdalla joissa tiedot puuttuu. Lisätietona teksti:
“Luovutustapahtumasta voi puuttua tietoja. Tarkista luovutetun arvopaperin tiedot tarkasti ja täydennä veroilmoituksesi tämän luovutuksen osalta.”

Onkos tällainen kovinkin yleistä? Harmittaa kun luulin siirtyväni paremman välittäjän kyytiin jos nyt joutuukin manuaalisesti alkaa tietoja tarkistelemaan…

E: lisään tähän jos jollekin tapahtuu vastaavaa. Oman selvityksen mukaan näyttäisi että juuri plugin osakkeella on osto/myyntitapahtumien mukaan useita rivejä, joissa osto ja myyntihinnat tasan samat, ja ostettu&myyty samalla sekunnilla. Hauskinta on että kaupat on tapahtuneet kun USA pörssi ei ole ollut edes auki ja pre- /aftermarketissa ei kauppaa voi käydä. Eiköhän tämä ole Mandatumin/Saxon moka. Iso miinus tästä…

Olen itsekin törmännyt tuohon hinta-haarukka ongelmaan, mutta se oli muistaakseni itselläni ainoastaan ongelmana mobiilipuolella :thinking: - kuten myös tuo “tekninen virhe” jolloin toimeksianto-nappula katosi. Sama tapahtuu myös itselläni mobiilipuolella, jos ilmoitus leimaverosta yms. tulee esille toimeksiantoa tehdessä. Olen tästä antanut palautetta Nordealle. Missä yhteydessä “tekninen virhe”-ilmoitus on tullut sinulla? Onko ostoeräsi ollut tarpeeksi suuri?

Millaisia kokemuksia mandatumista on muutoin ollut, hyvää/huonoa?

Olen ollut muuten tyytyväinen. Softa on toiminut moitteetta ilman katkoja kaupankäynnin aikana ja aspa vastaa aina nopeasti. Välityspalkkiot myös edulliset, erityisesti jos on yli 50 k€ tilillä. Reaaliaikainem kurssidata hieman tyyris mutta mulla on Tradingview kautta reaaliaikaiset, joten en ole ottanut Mandatumin kautta. …tosin 1 tason datasta taitaa saada hinnan palautuksena joillakin ehdoilla. Pikku miinuksena vielä jotain harvinaisempia lappuja ei tahdo saada kaupankäynnin kohteeksi, esim. Norjan merkur listan tuotteet.

Jos tämä datan puuttuminen selviäisi eikä tarvitse lähteä itse manuaalisesti selvittelemään, niin jatkan asiakkaana.

1 tykkäys

Joo, itseasiassa etsin hetki sitten hintoja noille reaaliaikaisille kursseille mutta en löytänyt hinnastosta mainitaa enkä sovelluksen kautta oikeata paikkaa. Olisikohan ollut että neljä toimeksiantoa kuukauden aikana riittää niin tuo mainitsemasi hyvitys toteutuu.

Helsingin pörssi data varmaan ainoa jolla itselle olisi käyttöä, tradingview tosiaan riittää jenkkipörssien kanssa.

En muista tarkalleen lappua mutta jokin Norjan Merkur-marketin osake se oli. Laitoin aspalle viestiä, johon seuraavana päivänä kuittaisvat malliin “Harmi että kohtasit ongelmia, tänään kaupankäynti kuitenkin taas onnistuu :)”. Ostoerät laukaisevat eri ilmoituksen, eivätkä ole aiemmin haitanneet toimeksiannon tekemistä, Norjan pörssissä niitä ei tainnut ylipäätä ollakaan.

1 tykkäys

Itse ostin heti Mandatumin tilin auettua osakkeita, EUR “päätilille”, useammassa eri valuutassa. Kun valuuttatilit aukesivat, pyysin siirtelemään osakkeet oikeille valuuttatileille. Joku teki siirron vasurilla, ja kaikki osakkeet siirtyivät USD tilille.

Pyysin siirtämään oikeille valuuttatileille, joille ne saatiin jaettua reilun kuukauden jälkeen, asiasta perään huudeltuani.

Nyt kaikkien noiden osakkeiden tiedot ovat kadonneet, jopa päivämäärät puuttuvat verorapsasta. Olen pyytänyt Mandatumia / Saxoa korjaamaan tilanteen, he “selvittelevät”.

Raportoin mikä oli lopputulos, jos / kun se selviää.

1 tykkäys

Trader go sekoilee ja näyttää tällaista sisäänkirjautuessa:

Todellinen musta perjantai, ei edes hyvää tervehdystä tarjolla :joy:

12 tykkäystä

Jatkankin vielä: Onhan tossa softassa omat buginsa ollut kuten tuo “tervetuloviesti”. Eräänä aamuna oli tilillä tasan 100% edellisiltaa enemmän valuuttaa. Oli tosin tervetuloviesti jonka mukaan tilanne havaittu ja oikaistaan pian. Myös joku kiinankielinen tervehdys lävähti joskus ruutuun jota tosin myös pahoiteltiin.

Että onhan tossa omat puutteensa mutta kaupankäyntiin ei toistaiseksi vaikuttanut.

Itselläni tuli tämä kirjautuessa. Ilmoittautuminen toimi ainakin minulla. Väristä päätellen tuo virheellinen saattoi olla sama.

Ilmoittautumislinkki oli tämä: https://www.home.saxo/campaigns/webinars/2020/11/04/us-election-2020-the-result

1 tykkäys

Itse olen siinä käsityksessä, että jos OST pystyy/saa siirrettyä, kauppa ei voi käydä, kun siirto on tekeillä. OST:n lopettamisen osalta tilannehan lienee se, että mahdollisen tappion saa verotukseen vähennykseksi.

Itse olen siirtymässä OP:sta kokonaan Nordeaan, jossa olen tänä vuonna tehnyt pörssikauppaa. Petyin ihan totaalisesti OP:n kyvyttömyyteen tuoda OST asiakkaidensa saataville.

Nordean verkkopankki on uudistumassa, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että osa toiminnoista on vielä vanhassa, osa uudessa ja lisäksi Investori tiettyjä sijoitustoimintoja varten. Eilen Nordean webinaarissa selvisi, että esim. rahastoja ja ETF on mahdollista etsiä/hakea uuden verkkopankin puolella, mikä on ihan varmaan ihan hyvä asia, koska Investorin haku ei kyllä ole parhaasta päästä.

Itse parhaillani mietin, että lopettaisin/siirtäisin oman OST:n Mandatumin puolelle, kun haluaisin ehkä kuitenkin tehdä vähän aktiivisemmin kauppaa kuin nyt on järkevää kulujen kannalta, kun osakekauppoja varten on käytettävissä kuitenkin vähän enemmän varoja kuin olin aiemmin ajatellut tähän käyttää.

Kokemuksia Danskesta ei ole. Omat plussat Nordealle: jos käy vähän kauppaa, max 1% kulut on jees ja säilytys on ilmainen, jos ostaa tai myy yhdenkin osakkeen per vuosineljännes. Investor on mun mielestä ihan ok käyttää, mut esim. stoploss taitaa puuttua kuten tuosssa aiemminkin todettiin. Tarjoustasot, analyysit ja muu saa pienellä kustannuksilla lisäpalveluksi, kuten myös “ostovoimaa” (1€/kk) eli varojen tarvitsee olla vasta clearing-päivänä hoitotilillä.

Itsellä painokupissa painoi myös Premium-pankin asiakkuuden saaminen, joka antaa vähän lisäetuja (esim. useampi maksuton käyttötili ja vuosimaksuton
luottokortti) ja asuntolainan joustoluotto, jonka itse sain ilmeisesti maksimiin (20%) nostetun lainan määrästä. Premium-asiakkuuden saamiseksi niillä on useampi kriteeri, jonka täyttämällä sen voi saada. Kannattaa tää varmistaa ennen päätöksen tekemistä, jos teidän on mahdollista odottaa vielä muutama päivä ennen päätöksen tekemistä.

3 tykkäystä

Käytän Mandatum traderia (Saxo Bank) ja minulle ilmaantui raivostuttava bugi 1-2 kuukautta sitten. Olen ollut siitä toistuvasti yhteydessä mutta mitään korjaavaa ei ole tapahtunut eikä minulta ole kysytty alun yhteydenottojen jälkeen tarkentavia lisätietoja. Sanotaan vain että “asia on yhä selvittelyssä”. Palvelusta on jäänyt tämän kokemuksen jälkeen kehno kuva.

En saa poistettua osakkeiden arvojen kuvaajia Charts -ikkunasta (käytän engl. kielistä versiota). Ne kyllä lähtevät näennäisesti pois mutta eivät oikeasti ja koska ne “jäävät roikkumaan” vaikka ne on näennäisesti poistanut, ne rajoittavat ja vaikeuttavat indikaattorien lisäämistä ja käyttöä. Kun menen pois Charts -ikkunasta ja palaan siihen kaikki ovat taas takaisin. Olen testannut eri tietokoneilla eri Windows versioilla sekä Android App ja ongelma on kaikilla eikä poistu millään niistä. Olen myös yrittänyt tehdä asioita eri järjestyksissä jos jokin korjaisi asian mutta en ole vielä sellaista löytänyt.

Tästä näkee miltä näkymä näyttää aina kun siihen siirtyy. Käyrien sekasotku… Niitä tuli vähitellen lisää kun vanhoja ei saanut pois…

Onko jollakulla muulla ollut sama ongelma?

1 tykkäys

Eilen pörssipäivän päätyttyä sekä AOT että OST oli reilusti plussalla. Nyt aamulla avatessani Nordnetin AOT näytti -112e ja OST 0e. Osaako joku avata, mistä voisi olla kyse?
AOT:lla vain pohjoismaisia osakkeita.

Jos AOTllä on muitakin, kuin kotimaisia osakkeita, niin tuo selittyy valuuttakurssien muutoksella. Itselläkin AOT tämän takia tänään miinuksella, kun taala taas heikentynyt.

2 tykkäystä

Nordnet näyttää viikonlopun kehityksen aina ihan väärin. Ost tänään 0.93% pakkasella vaikka euro heikkeni kruunuun nähden merkittävästi eilen illalla jääden lukuun -1.63%. Kruunun vahvistumisen olisi siis pinyt kasvattaa salkkua euromäääräisesti mutta toisin näytttää. Katsoo sitten maanantaina sen todellisen arvon.

Incapin merkintäoikeudet ovat ilmestyneet Nordeassa olevalle osakesäästötililleni. Ajattelin ostaa merkintäoikeuksia hieman lisääkin, mutta ost:lle tämä ei näytä onnistuvan Nordean Investorissa. Arvo-osuustileille näiden merkintäoikeuksien ostaminen sen sijaan onnistuu. Surkeata toimintaa Nordean osalta.

Surkeata on myös se, että Nordea luottaa edelleen Kustin polkemiin kirjeisiin anneista tiedottaessaan. Incap-annista kertova kirje on edelleen matkalla, mutta hyvällä onnella se saattaa löytää tiensä perille ennen merkintäajan päättymistä. Nordnetillä ilmoitus Incapin annista toimintaohjeineen on kuulemani mukaan jo luettavissa verkkopalvelussa.

1 tykkäys

Tämä taitaa olla OST:n ominaisuus eikä Nordean vika. Eli OST:lle voi ostaa vain osakkeita.

2 tykkäystä

Totta. Enpä tuota osannut tulla ajatelleeksi.