Keskustelua välittäjistä

Prioriteettijärjestys on siis hinta, välittäjä, aika. Tämä siksi, että välittäjän sisäinen kauppa on heille halvempi toteuttaa

Yritin aiemmin kyllä selventää, että toimeksiantoni täyttymisen välillä oli useita kauppoja eri välittäjien toimesta, myös omani välittäjän myymänä. Eli tästä ei ole kyse. Tai jos tästä olisi kyse, miten selitetään se, että toimeksiantoni ei näy kokonaisuudessaan ostolaidassa? Eli jos laitan sen 1 000 kpl ostotoimeksiannon ja siitä toteutuu heti se 100 kpl, jonka jälkeen toisen välittäjän toimesta tulee ostotoimeksianto 500 kpl. Tällöinhän ostolaidassa tosiaan pitäisi näkyä 900 + 500, mutta kun ei näkynyt.

Kyllä välittäjäni sen selvästi myönsi, että tapauksessa on kyse siitä, että voivat ohjata toimeksiantoja eri markkinapaikoille. Se, että mikä intressi heillä siihen on, jäi minulle epäselväksi eivätkä ole halunneet sitä minulle avata.

.

Mikä välittäjä on kyseessä? Muistelen lukeneeni tälläisestä toiminnasta jonkun ilmaisen jenkkivälittäjän yhteydessä.

Kyseessä voi olla, että toimeksiantosi laitetaan vaihtoehtoisille markkinapaikoille, kuten BATS. Ehkä he yrittävät pilkkoa toimeksiantosi niin, että se todennäköisimmin menisi läpi haluamallasi hinnalla (eli tavoittelevat sinun etuasi). Eri markkinapaikkojen pankille aiheuttamat maksut voivat myös vaihdella. Flash Boys kirjan lukeneet varmaan muistavat myös, että jossain tapauksessa markkinapaikka voi jopa maksaa välittäjälle toimeksiannosta, jos se tulee sille ensimmäisenä. Motiivi näiden takana sisältää avainsanat High Frequency Trading ja Front Running. Anyway, oleellista on että kaikki kaupat ja tarjoukset ei näy Nasdaq OMX tarjouskirjoissa

Tässä esimerkkinä miten Fortumin päivävaihto eilen jakautui eri markkinapaikkojen kesken:

Toinen mahdollisuus on se, että toimeksianto ohjataan Dark Pooliin, jossa hinta ja kauppa pysyvät paremmin piilossa. Tämä on selitys varsinkin, jos ostat tai myyt isoa erää suhteessa pieneen laitaan. Tosin olen käsityksessä, että Dark Poolit on lähinnä isompien leikkikenttää.

En siis sano satavarmasti, että oikea vastaus liittyy näihin, mutta ei kait se mahdotonta ole. Joku asiaa paremmin tunteva voisi myös kommentoida. Ylipäätään pörssin ja osakemarkkinan mekanismit ovat konepellin alla paljon mielenkiintoisemmat kuin mitä se ensimmäiseltä katselmukselta vaikuttaa. Mutta

Flash Boys tiivistelmä Nordnetin blogissa täällä: Rajatonta röyhkeyttä rahoitusmarkkinoilla | Nordnet

Ja Dark poolista juttua täällä: Hämärä osakekauppa houkuttaa - "Kukaan ei tänä päivänä tiedä, paljonko Euroopassa oikeasti käydään kauppaa" | Talouselämä

Ja tässä vielä Lynxin selitys aiheesta: Mitä osaketoimeksiannoillesi käytännössä tapahtuu? | Sijoitustieto.fi

2 tykkäystä

@Lohis

Tässä Nordean Execution policy, jossa selittävät jollakin tasolla logiikan, miten markkinapaikan valitsevat: https://www.nordea.com/Images/33-241158/nordea-execution-policy-and-appendix-international-en.pdf

1 tykkäys

Ok, sitten lienee kyse markkinapakkoista. En lukenut uudestaan alkuperäistä viestiäsi ja jos toimeksiantosi ei näkynyt ostolaidalla, niin ei ole tuosta minun selityksestä. Tuo on kyllä harmillista käyttäjän kannalta, sekin kyllä varmaan jossain ehdoissa.

Kiitos @Musti vastauksesta! Tämän vastauksen mitä kirjoitit, olisin toivonut saavani heti välittäjän kautta, niin ei olisi tarvinnut asiaa niin ihmetellä. Aikaisemmin olin Nordnetin asiakas ja siellä en koskaan törmännyt vastaavaan käytäntöön. Ilmeisesti siis Nordealla on toisenlaiset diilit ja ansaintamahdollisuudet markkinapaikkojen suuntaan (en usko siihen, että haluaisivat minun taloudellista intressiä toiminnallaan edistää).

Osaltani case closed.

1 tykkäys

Tutkin myös oman pankkini (OP) lähestymistä, ja heillä tämä oli selitetty aika kauniisti auki:


Myös OP:n usein kysytyt kysymykset aiheesta ovat laadukkaita: https://www.op.fi/documents/20556/15999068/Kysymyksiä+ja+vastauksia+SOR/44e60da4-edd7-4686-a6e7-9f4b43a65d78

Hieman aiheeseen liittyen, muistelenko ihan omiani jos väitän, että joskus jollakin välittäjällä (Nordnet?) sai itse valita, onko moinen smart routing käytössä vai ei. Nyt se ei ainakaan OP:lla ole mahdollista, liekö enää muuallakaan?

Muistanko oikein, että OP:n omistajaasiakkaiden kampanjaetu ETF:issä päättyy vuoden loppuun? Pitää alkaa suunnittelemaan oma Smart route ETF osalta Nordnettiin pian, jos näin oli.

Toinen kysymys koskee sitten Nordnettiä. Oliko näin, että Private asiakkailla ei ole mahdollisuutta ETF kuukausisäästöön? Nimittäin, kun hurautan ETF Nordnettiin taidan päästä kultapossukerhoon.

Kolmas kysymys, mihin asti 1% osto ja myynti palkkiot OP:ssa oli voimassa?

Samassa käsityksessä olen ja näin sivuilla lukee. Alunperin mainostivat tuota etua OST:ä odotellessa, ei haittaisi jos jatkuisi kun ei sitä OST:tä ole paljoa näkynyt :slight_smile:

“Omistaja-asiakkaana maksat kotimaisten osakkeiden (Helsinki ja Tukholma) kaupankäynnistä aina enintään yhden prosentin (1 %) välityspalkkion. Esimerkiksi 100 euron toimeksiannosta maksat vain 1 € välityspalkkion. Jos et ole vielä sijoittanut suoriin osakkeisiin, niin nyt on helppoa ja kannattavaa aloittaa harjoittelu pienillä summilla.
Omistaja-asiakkaan etu on voimassa 30.8.2021 asti” https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/saastot-ja-sijoitukset/osakesijoitukset/ajankohtaista-osakesijoittamisesta

Ei minusta pitäisi olla PB asiakkailla muuta estoa kuin se uusi maksu joka kk-säästöstä. Ainakin kk-säästösopimusta pääsi nettisivujen kautta laatimaan, mutta en tehnyt sitä loppuun asti, jätin siis hyväksymättä.

Minulla myös mielikuva, että nordnetilla olisi joskus voinut valita käyttääkö tuote Smart order routingia. Ehkä vanhalla sivustolla oli tuo mahdollisuus. Mobiiliapistä tai kännykän selaimella uudella puolella en löytänyt mahdollisuuksia määrittää mitä markkinoita käytetään. En tosin katsonut asetuksia ja kännykällä saattoi muutenkin jäädä jotain huomaamatta.

Olen haukkunut niin paljon Nordnettiä, että nyt pitää kehuakin. Sovellusta päivitetään jatkuvasti ja viimeksi sinne tuli näkyviin kaikki viestit. Ei sentään vielä pysty kirjoittamaan viestejä, mutta suunta on oikea. Kurssihälytykset taisi tulla jonkin aikaa sitten. Myös hakutoiminnosta löytyy nykyään paljon tietoa rahastoista ynnä muusta.

Vastapainoksi sovellus kaatui tai kirjautui ulos klo 10.00-10.30 jatkuvalla syötöllä. Jos olisi pitänyt tehdä kauppaa niin positiivinen palaute olisi jäänyt kirjoittamatta :smiley:

5 tykkäystä

Kyllä siellä palautetta kuunnellaan kuitenkin. Reaaliaikainen rahansiirto sovelluksella olisi ainakin hyvä saada.

Tuo jatkuva uloskirjaaminen ihmetytti mutta siinä täytyy olla jostain bugista kyse. Kaupankäynti ja seuraaminen olisi vähän vaikeaa jos 10min välein kirjaa pihalle.

Löytyykö Nordnetin sovelluksesta jostain valuuttatilien saldot? En ole itse vielä löytänyt.

Hyvä että kehittävät sovellusta. Kovin on vaan erilainen selaimella ja sovelluksella, kun molempia tykkää käyttää.

Näkyy tuossa etusivulla vasemmalla ylhäällä.
Huom, ei näy OST:lla, vain AOT:lla.
image

Tuo taitaa olla selainversio. Sieltä itsekin löydän valuuttatilit. Tarkoitin mobiilisovellusta, josta en ole niitä löytänyt.

Nyt on aikoihin eletty kun Masse-setäkin on alkanut jo pohtia OST-tilin perustamista! Aiemmin setä tykkäsi maksaa verot pois ja tehdä vapautuvalla käteisellä näitä toistuvia kylppäriremppoja, mutta nyt olis tarvetta mennä vahvan, mutta toimivan kuoren suojiin ainakin muutamaksi vuodeksi. Siis osalla pääomasta.

Mutta mikä välittäjä? Kyseeseen tulee massen alkuperän mukaan joko Nordea tai sitten Nordnet. Foorumi vois alkaa spekuloida, kumpi on parempi: tilin avauksen helppous, varojen siirrot ja niiden hinnat tilin sisällä (osakkeiden osto- ja myyntipalkkiot jne), sivuston selkeys ja kaikki muu asiaan liittyvä.

Nordnetissä näyttää olevan runsaasti foorumilaisia, mutta pärjääkö Nordea tässä kisassa yhtään??

Masse-setä, FA, ei jaksa lukea firmojen kotisivuja, luottaa foorumiin tässä(kin) asiassa :slight_smile:

Nordea on mielestäni selkeä ja helppo käyttää. Itselle se oli helppo valinta, kun pankkitoiminta oli muutenkin siellä. Edullinen kai se myös on, mitä olen lukenut täällä vertailuja.

Nordnet käytössä myös, mutta en tykkää siitä niin paljoa.

2 tykkäystä

Nordnetista pääsin kesällä karkuun, OP ei OST asioissa ole vaihtoehto (noh, ei kyllä muutenkaan). Nordeasta ei ole kokemusta, mutta Mandatumista on, ja peukku nousee :+1:

En tiedä Massen salkun kokoa, mutta uskoisin, että sillä oltaisiin heittämällä Mandatumin sikariporrashintaluokassa. Toki pelkällä OST:llä jäätäisiin yhtä pykälää vajaaksi, mutta ei tuo keskimmäinen hintaporraskaan, jolla itsekin loikoilen, ole paha.

Toki itsellä valtaosa veivailusta tapahtuu muualla kuin Helsingissä, joka vaikuttaa siihen miten nuo hinnastot näkee. Eihän se Nordnettikään paha olisi ollut, jos ei koskaan ostaisi mitään rapakon takaa.

1 tykkäys

Kumpikaan nordea tai nordnet ei sovi semiaktiiviselle sijoittajalle joka käy kauppaa monella markkinalla. Ryöstöhinnat molemmilla.

1 tykkäys

Masse tarvitsee OST:n niin ei ole kauheasti vaihtoehtoja. Suomi osakkeita ilmeisen vahvasti suositaan. 5e kauppa ei nyt ryöstö ole Massen salkulle.

1 tykkäys