Keskustelua välittäjistä

Talletus usein tulee perille jopa samana päivänä jos aamulla tekee siirron. Oikeastaan koskaan ei ole kestänyt 24h pidempään.

Tiered-hinnoittelun saa päälle kun kirjautuu sisään → työpöytäversiossa oikeasta yläkulmasta klikkaa käyttäjäkuvaketta → manage account → IBKR pricing plan ja sieltä täppä kohtaan “Tiered”. Pääsee sen tekemään mobiilistikin (näkymä hieman erilainen), mutta sama polku.

1 tykkäys

Luovutusvoitoista ei saa siinä muodossa että kelpaisi verottajalle. Osinkoraportti tulee erikseen ja siinä on riittävät tiedot verottajaa varten.

Myynneistä olen itse pitänyt kirjaa syöttämällä kaupat Exceliin siten, että huomioin valuuttakursimuutokset päivän kurssilla. IB laskee ulkomaan valuutoissa myyntivoitot “väärin” eli ei ota huomioon valuuttakurssien muutoksia samaan tapaan kuin Suomen verottaja. Mielestäni ei kovin iso lisävaiva syöttää muutamaa lukua Exceliin kaupanteon yhteydessä. Jää tuosta hyvin tuntipalkoille verrattuna esim. Nordnetin hinnoitteluun.

Veroraportissa olen yleensä vähän “oikonut” ja ilmoittanut IB:n osingot ja luovutusvoitot/-tappiot könttänä. Kertaakaan verottaja ei vielä ole pyytänyt täsmennystä näistä. Sitä varten on se oma kirjanpito ja IB:n raportit, mitkä voi toimittaa tarvittaessa verottajalle, jos sattuisivat näitä kysymään.

2 tykkäystä

Olin yhteydessä puhelimitse Nornettiin

  • OST:n avaamisessa yli kuukauden jono tällä hetkellä.
  • Luottoanomuksesta puuttui tietämyystesti. Testi on tehty tilillä jolla valtakirja,
    mutta ei tehtynä sillä tilillä jolle luottoa hain. Aspankin mielestä vähän hölmö homma,
    mutta sen takia nyt kuitenkin roikkui.

Puhelimen kautta palvelu toimi kyllä hyvin. Ehkä sitä tulee käytettyä jatkossa sitten enemmän.

Osaako joku antaa esimerkin tälläisestä rahastosta. Minulla on esimerkiksi tätä rahastoa mutta se maksoi syykuussa ulos 0.01c per yksikkö ulos. JPM US Technology A (dist) USD – Vertaa ja osta rahastoja | Nordnet

Tärkeä huomio tuotto-osuudellisista rahastoista (“Dist.”)
Useat Nordnetin kautta merkittävät noteeraamattomat rahastot käsitellään uudelleensijoittavina (“Acc”) rahastoina, vaikka rahasto maksaisikin tuottoa ulos (“Dist”). Rahaston tuotonjako maksetaan siis automaattisesti uusina rahasto-osuuksina. Tarkistathan rahastokohtaiset tiedot rahastoesitteestä ja rahastoyhtiön verkkopalvelusta. Käytäntö on Nordnet Bank AB Suomen sivuliikkeen säilytystili-/tilisopimuksen yleisten ehtojen kohdan B.2.9 mukainen. Käytännön perusteena on tehdä rahastosäästämisestä mahdollisimman vaivatonta asiakkaalle.
Tuotonjaosta joutuu valitettavasti maksamaan verot, vaikka ne onkin sijoitettu takaisin samaan rahastoon.

Mä ole tuota IB:tä miettinyt kanssa lähinnä siksi että pääsisi premarkettiin.

Onko se IB pakko tehdä eurotiliksi vai voiko sen tehdä dollaritililksi vaikka euroja siirtääkin?

Voit laittaa Base Currency:n tilin avausvaiheessa USD:ksi, ja siirtää sitten euroja! :slight_smile: Itse tein juuri näin, ja just tossa konvertoin siirtämäni eurot USD:ksi. IB on tosi joustava noiden valuutoiden kanssa!

1 tykkäys

Mun mielestä perusvaluutan kannattaa olla euro kun kuitenkin verottajallekin raportoidaan euroissa. Siirron jälkeen on sitten helppo vaihtaa eurot dollareiksi ostoa varten

2 tykkäystä

Täytyy ottaa huomioon, että esim. Market Datan kulut menee Base Currencyn mukaan, eli jos BC on EUR, niin Market Datan kulut menee euroissa, kuten myös mahdolliset inactivity fee:t, yms. Nykysellä EUR/USD kurssilla Market Datasta maksaa mielummin USD-määräisenä kuin EUR-määräisenä.

Toi EUR-määräinen raportointi ainakaan yrityksen puolella ei ole haastavaa, vaikka BC on USD ja raportit sen mukaan. Yksityishenkilön kohdalla en oo varma tosta haastavuuspuolesta.

1 tykkäys

Mutta se kulu on saman verran. Esim. Inactivity fee vain muunnetaan euroiksi. Lopputulos on sama (paitsi vastaava määrä euroja vähenee eurotililtä kun USD-valuutalla menee vastaava määrä dollareita dollaritililtä).

Onko IBllä reaaliaikainen data pohjoisamerikkaan vai pitääkö siitä maksaa erikseen ja saako salkkua vastaan suomalainenkin lainaa?

Pitää maksaa erikseen Market Datasta, ja jos sulla on margin account, niin saat kyllä lainaa salkkua vastaan. Tuli mieleen muuten @SamiK että BC taitaa vaikuttaa myös ton lainan laskentaan (margin vaatimukset) - jos BC on EUR niin taitaa margin vaatimukset olla pikkusen kireämmät.

2 tykkäystä

Alkaa ihmisen usko loppua tuohon OP palveluun :rage: Harvasen päivä on sivut nurin tai muuten vaan ei mene läpi toimeksiannot,yms. Jälleen kerran kun Usan kauppaa pitäisi päästä tekemään niin kaupankäynti ei onnistu, koska palvelu ei ole käytettävissä. Kai se on Nordnetiin tai jonnekin siirrettävä kaupankäynti.

1 tykkäys

Sama on ollut Nordean puolella. Siihen vielä kun ei saa stop losseja jenkki osakkeisiin . Saattaa oikeasti olla kohtalokasta ja mennä iso työ hukkaan.

1 tykkäys

En varmaan ole ainoa, jonka Nordnet-käyttöliittymä takkuaa? Ostot tai myynnit eivät mene läpi. Mobiililla en voi edes kirjautua.

1 tykkäys

En pääse kirjautumaan ollenkaan. En edes selaimella.

1 tykkäys

Onko muilla ongelmaa Nordnetissä? En pääse edes selaimella.

2 tykkäystä

Vaihdellen ollut tänään, juuri nyt toimii hyvin.

Jaahas en ollut ainoa Nordnetin käyttäjä joka ei pääse sisään, ehdin jo tilata uudet tunnukset, kun säikähdin että koko tili kaapattu :sweat_smile: Tosiaalta en yllättynyt että joskus käy näinkin, kun ainoastaan käyttäjätunnuksella ja salasanalla pelaa. Olisi ollut kiva saada varoitus järjestelmän yleisestä tilasta

3 tykkäystä

“Palvelussamme on tällä hetkellä tekninen ongelma, joka voi estää sisäänkirjautumisen sekä selainversioon että Nordnet-sovellukseen ja toimeksiantojen syöttämisen. Pahoittelemme häiriötä ja korjaamme ongelmaa parhaillaan.”

Kertoo sivu. Mulla ainakin toimii tosin en juuri nyt ole kokeillut kauppaa käydä.

Toimii jo taas Nordnetti…