Keskustelua välittäjistä

Olen samaa mieltä lain tarkoituksesta ja siitä, että ostaminen sinänsä ei ole laitonta. Enemmänkin peräänkuulutan välittäjän vastuuta omasta toiminnastaan. Sikäli Nordnet kantaa vastuunsa, ettei peri tässä tilanteessa konversiomaksua ostajalta. Toivon, että Nordnet on keskustellut tilanteesta Finanssivalvonnan kanssa ja on siksi antanut ostajalla kaksi viikkoa aikaa myydä Nokia ADR:t pois.

Hinnastossa tämä konversiomaksu lienee tässä :Nordnetin hinnasto | Nordnet

Ehkäpä tuo voisi olla paremmin esillä vaikkapa toimenpidepalkkiona ja voisi ehkä mainita, että kyse on esimerkiksi juuri Nokia ADR:n vaihtamisesta Nokian osakkeeksi.

On mielenkiintoista nähdä, voiko Nokia ADR:ää enää ostaa Nordnetin kautta 18.2.2021 jälkeen.

Nordnetin asiakaspalvelu muuten seuraa tätä ketjua. On ollut tästä heidän kanssaan juttua. :slight_smile: :+1:

4 tykkäystä

Juuri näin. Noihin lakiasioihin en itse osaa ottaa kantaa, mutta minua ainakin häiritsee se että oston yhteydessä ei voida tuosta tulevasta konversiokulusta ilmoittaa kustannuslaskelmassa. Ei sen luulisi nyt kovin monimutkaista olevan lisätä niille osakkeille, jotka vaativat konversion.

1 tykkäys

Kyllä suomen ulkopuolisten arvopapereiden ostoon voisi ihan suorilta laittaa tietämystestin jossa kysytään että ootko tietoinen että kenellä on velvollisuus tuntea laki ja että kenellä on velvollisuus lukea julkaistu hinnasto ja ymmärtää että ADRistä aiheutuvat suorat kulut on jo sanottu laskutettavan asiakkaalta.

4 tykkäystä

Ollut jonkun aikaa Nordnet +Interactive Brokers .
Jälkimmäistä en ole käyttänyt, tehnyt sinne vain pienemmän rahasiirron.
Vaikuttaa aika sekavalta mutta kysymykseeni kuuluu; Jos olen ymmärtänyt oikein niin pitäisi vaihtaa UK markkinapaikkasta esimerkiksi Irlantiin/EU mutta tuliko se IBKR puolesta tehtyä kun osoite on Suomi ja Eurovaluutta.

Pitäiskö olla UK,n sijasta EU alueen URL?
(Verotusjutut siis)
En myöskään löytänyt “jenkki ADR Xpev” osaketta premarketissa (premarket alkaa sille kl 11.00 Suomen aika Market Watchissa)

Tuo olisi kyllä hyvä :+1:

Voikohan Nokia ADR:ään ostaa IBKR:n kautta? IBKR:ää ei taida Suomen lainsäädäntö sitoa, jolloin IBKR kirjannee Nokia ADR:t hallintarekisteriin. Tai onko IBKR:n käyttäjillä kokemusta, kuinka Suomen verottaja on suhtautunut teidän Nokia ADR:en omistuksiin, kun olette ilmoittaneet osingoista ja myyntivoitoista?

1 tykkäys

Tuossa kun katsellut noita Nasdaq OTC listan lappuja, niin tekisi mieli ostaa jotain. Täällä on varmaan tietoa mikä on paras välittäjä näihin, eli keltä löytyy kattavin lista ja pystyy ostaa suoraan, ettei tarvitse puhelimella soitella?

Yritin haulla etsiä tästä keskustelu ketjusta, mutta en suoraan löytynyt.

Suomalaiset ei vissiin pysty avamaan tiliä Avanzaan?

Mandatumilla taisi saada hintaan 25 euroa lappu. En ole 100% varma, kannattaa varmistaa

Minä yritin mutta vaaditaan ruotsalainen socnumero. Ei onnistunut suomalaisella ainakaan. Nordnet.fi poistaa ruotsinkieliset verkkosivut siitä syystä etsin vaihtoa.

Ovatko englanninkielistä palvelua tarjoavat välittäjät vaihtoehto? Silloin vaihtoehdot laajenevat huomattavasti.

1 tykkäys

IB versus Classic Nordnet …0-1.
Mutta uusi Nordnet ei sovi ollenkaan Androidille/Chrome…hidas ja takkuilee .
Nordnet appi täysin susi suoraan sanoen. Kelpaa kurssi katseluun eikä muuhun.
Ja classic Nordnet lopetetaan - ainakin näin ilmoittaa Nordnet. Sääli. Viimeistään silloin siirryn toiseen jos vain Uusi Nordnet jää (plus appi).
Minulla valtavasti eri appi-soveluksia ja poistan heti ne jotka ei toimi kunnolla tai muuten huonoja.

2 tykkäystä

Kannattaisiko asiasta antaa rakentavaa palautetta Nordnetille? Itse olen ainakin ihan tyytyväinen työkaluihin.

Nyt ahistaa. ILookAbouttia / Voxturia ei näy Mandatumilla / Saxolla vieläkään. Viime viikon perjantaiksi lupailtiin, mutta hiljaista on. Torstaina jätin asiasta virallisen tiketin, johon ei ole reagoitu. PRKL. Alkuun niin loistava ASPA alkaa pikku hiljaa karistaa enkelipölyjään :worried:

Eihän tuo ole tiistaista kuin +63 % :grimacing:

2 tykkäystä

Kiitos, kerroin kylläkin ongelmista mutta asia jäi siihen - en apista mutta luulen että se on nyt Nordnetilla käytössä kun on kaikilla pakko olla appi nykyään.
Myös ettei voi kirjautua nykyään suoraan vanhaan Nordnettiin ärsyttää…avautuu uudessa ja siinä sitten pyörii ja pyörii kunnes voin klikata “vanha Nordnet” kenttää.
Androidi on 8.1.xxxx
Chrome viimeinen versio
Ei auta Uudella Nordnetilla asiaan myöskään Firefox tai Duck gogo (että sivut eivät pyörisi “tuntitolkulla”.
Varmaan toimii uusi N. Windowsilla.
Tulikohan nyt vähän off topicia, toisaalta onhan keskustelu välittäjistä.

Oisikohan laitteistossa vika, kyllä mulla ainakin toimii hyvin nordnetin appi ja uusi tai vanha nordnet, koneella ja kännykällä, win10 ja oneplus 7t ja päivitykset kunnossa. Androidin uusin versio on 11 jo vissiinkin. Toki tuntuu kaikki välittäjät takkuavan jos on paljon trafikkia sivustolla.

Sama. Itse asiassa kaikista välittäjistä mitä mulla on tai on ollut, on nämä toimineet parhaiten.

Appilla tullut tehtyä suurin osa ostoista ja myynneistä ties mistä laiturinnokasta ja toiminut yllättävän hyvin. Samoin Chrome käytössä kyllä.

Erityisplussa ollu noista Canadan pienemmistä markkinoista, missä ollut paljon mielenkiintoisia firmoja ja isoja mahdollisuuksia.

2 tykkäystä

Kyllä android 8.1 xx pitäisi kelpaa kun kelpaa kaikkeen muuhun.
Apissahan on niin paljon toimintoja poissa mitä löytyy URL,Issa ja ainakin minut kirjattiin ulos aika lyhyellä aikavälillä apissa. -en toisaalta koskaan zekannut jos siellä oli mahdollisuutta rukata online-aikaa.
Olisi hauska kokeilla (hypoteettisesti) uudestaan EQ Online …sillähän aloitin kauan sitten…oliko 90-luvulla tai aikaisemmin…dementia.
Kyllä, uskon että Windowsissa toimii hyvin uusi N
Ja vanha N toimii erinomaisesti androilla.

Nordean Investorissa oli ilmoitus että sen kautta ei piakkoin voi enää tehdä kauppaa, vaan kaupankäynti tulisi tehdä Nordean nettipankin sijoituksien puolelta. Kävin vilkaisemassa uuden nettipankin sijoitukset-osiota. Eikö Nordealla osata palkata osaavia käyttöliittymäsuunnittelijoita?

  • Jos klikkaa sijoitukset-välilehteä ei tapahdu mitään, vaan yhteenvedon joutuu erikseen valitsemaan valikosta.
  • Osakkeen nykyinen hinta ei näy yhteenveto-listauksessa, sen joutuu erikseen (!) klikkaamaan näkymiin.
  • Yksittäisen osakkeen näkymässä puuttuvat lyhyet aikavälit, lyhin on 6kk.
  • Osakkeelle ei saa kynttilägraafia. (katson nykyään aina pelkästään kynttilägraafia Lepikön kirjan luettuani)

Sinällänsä suurimmalla osalla näistä asioista ei ole merkitystä koska teen osto/myyntipäätökset toisen työkalun avulla, mutta silti en ihan ymmärrä Nordean logiikkaa ottaa takapakkia sijoittajapalveluissa.

4 tykkäystä

Itse puolestaan näin mobiililaitteella ilmoituksen, että investorin mobiilipuoli menee kiinni, mutta selainversio jää mobiilissa kyllä saataville. Investorissa (selaimen kautta) en tällaista ilmoitusta nähnyt, viimeksi eilen illalla avannut sen.

1 tykkäys

Investorin piti poistua käytöstä jo viime syksynä, ollut ilmeisesti ongelmia/hitautta tuon uuden verkkopankin kehittämisessä. Tällä hetkellähän kauppaa voi käydä neljässä paikassa: Vanhassa verkkopankissa, uudessa verkkopankissa, mobiilipankissa ja investorissa. Näistä pitäisi kehitystyön jälkeen jäädä käyttöön uusi vepa ja mobiilipankki.

Puhuin syksyllä tuon Investor-kehittäjän kanssa ja oli puhetta, että tarkoitus olisi ilmeisesti saada lähiaikoina edes nykyinvestorin tasoinen kaupankäyntialusta tuonne uuden verkkopankin sisään.

4 tykkäystä