Keskustelua välittäjistä

Se hankintameno-olettaman käyttö esitäytetyssä veroilmoituksessa näyttää olevan verottajan valinta, ei välittäjän:

Olettavat nähtävästi, ettei kaikki (uudet) sijoittajat tuota älyä, ja saavat näin verotettua reilummin.
Sitten, jos sitä esiintyy vain Mandatumin asiakkailla, tilanne onkin erikoisempi… itse olen myynyt osakkeita viimeksi vuonna 2016, joten ei ole viimeaikaista kokemusta.

Parempi vaan nyt odottaa, että Saxo/Mandatum saa 9A-raporttinsa kuntoon. Itse käytin edellisen viikon aikana useamman illan verottajan 27.3. antaman veroehdotuksen täsmäyttämiseen Mandatum 9A-raporttiin. Aivan turhaa työtä.

Kunhan Mandatumilta tulee ilmoitus, että ovat toimittaneet lopullisen aineiston verottajalle, niin ryhdyn täsmäyttämään taas uudestaan ja tällä kertaa raporttiin “Trades Executed”. Tuollainen minulla on firman aineistossa tammikuun alussa ladattuna. Täytyypä tarkistaa, onko siihenkin tullut muutoksia. Tilinpäätöskin on jo vahvistettu… :confounded:

4 tykkäystä

Verottajalle ei jää paljon valinnanvaraa kun mandatum ei ole ilmoittanut hankintahintaa kuten aiemmin on kerrottu.

Oletan että ilmeisesti kukaan palstalainen ei ole kuullut mitään arviota milloinka Mandatum saisi asiat oikaistua ja lopullisen rapirtoinnin tehtyä. Mutta jos/kun joku kuulee päivämääriä tai arvioita, niin laittakaahan tänne muillekin tiedoksi.

2 tykkäystä

Ne on jo sen tehnyt.

Nähtävästi ei tullut kerralla kuntoon (ainakaan mulla) ja pitää laittaa viestiä asiakaspalveluun jotta yrittäisivät vielä

1 tykkäys

Tässähän se allekirjoittanutta eniten häiritsevä yksityiskohta onkin!

Tuliko Mandatumilta ikinä ilmoitusta, että brittiosingot ovat väärin? No ei tullut, vaan verottajalta lappu viisinumeroisista mätkyistä. Kun itse pyysin korjaamaan, niin kukaan ei osaa tai halua kertoa koska korjataan. Kun sanoin että verotus menee kiinni niin todettiin, että paree kirjata itse.

Tuliko Mandatumilta ilmoitusta siitä, että tammikuun puolivälissä arkistoidut vuotta 2020 koskevat raportit ovat roskaa? No ei tullut, asia tuli ilmi kun toisen virheen johdosta kävin kauppoja läpi…

En luota yhtään siihen, että Mandatum lähettelisi mitään “virhe korjattu” viestejä. Ei näköjään auta vaikka kyselee tiketillä koska korjaus tehdään, tiketti vaan suljetaan vastauksella “ei tiijetä”.

Halvatun epävarma olo, kun ei tiedä onko jo arkistoituihin dokumentteihin, joita pitäisi käyttää veroasioiden perustana, tehty muutoksia vaiko ei, kun ei moista tietoa näe mistään. Tallentamasi raportit ovat ehkä OK, ehkä eivät. Voit joko tehdä itse korjauksia, tai sitten antaa meidän tehdä ne. Ehkä teemme ajoissa, että ehdit mahdollisesti korjaamaan arkistoon vielä jääneitä virheitä, ehkä emme.

Onko Trades Executed varmasti oikein? Onko tammikuun puolivälissä ladattu trades excecuted varmasti oikein? Jos et ole varma, niin mihin vertaat? Veroraporttiin? Omaverosta löytyvään Mandatumiin verottajalle toimittamaan aineistoon?

Ai niin. Voi olla että meillä ei edes ole tallessa kaikkia tietoja, koska jos siirrämme lapun alatililtä toiselle, niin voi olla, että kaikki sen historiatiedot katoavat. Emme toki kerro tästäkään missään, vaikka ominaisuus on tiedossa. Äläkä odota korjausta, on kato aika monimutkainen softa ja siten kauhian hankala paikkailla.

Ikävä kyllä tässä tilanteessa ei ole yhtään aprillia, on vain 100 % kuravettä.

6 tykkäystä

Se on juurikin näin. Ei auta muu kuin poimia jokainen kauppa, palkkio, nosto ja pano sekä tarkistaa täsmääkö tilin loppusaldoon. Kun luottamus meni Mandatumiin.

Edit: Tilin loppusaldon saa täsmäytettyä nostamalla tilin tyhjäksi.

5 tykkäystä

Ainakin omat veroehdotuksen paperiversion selvitystä kaipaavat oli jo korjattu vero.fi verkkopalveluun. Eli jotain korjausajoja oli jo tehty.
A9 raportin mukaisesti näyttäisi nyt olevan - en tosin ole toteutuneita kauppoja vielä seulonut ja vertaillut A9:n kanssa. Kuten täällä todettua, niin pitänee nekin käydä läpi.

1 tykkäys

Huomasin saman, Investorista puuttui jostain paperista up-to-date kurssidata. Tehdyt kaupat näkyivät vieressä reaaliaikaisena, joten sieltä sen päivän kurssin toki näki, vaikka varsinainen päivän kurssi title oli väärin. Sitten kun kävin katsomassa Nordean (vanhan) verkkopankin puolelta, siellä taas samasta lapusta näkyi saman päivän kurssidata aivan oikein eikä eilisen. Joten näyttää olevan eroa Investor vs verkkopankki.

Kävin nyt läpi puuttuvia.

Mandatumin kauppadata ja verottajalle ilmoitetuissa näytti olevan merkittäviä eroja. Korjasin ne missä ei ollut ostohintaa ja pahoja virheitä oli.

Esimerkiksi näin että oli myynti hintaan 8384,88 ja sama kauppa verottajalla 7 763,78. Korjasin ne varman päälle. Ei mitään muistikuvaa kumpi on oikea vuosi sitten tehdystä kaupasta.

Nyt pitäisi käydä tarkemmin läpi loput.

Omien kirjanpitojen mukaan vielä olisi noin 3000 euroa liikaa voittoa, mutta koska en ole joka kauppaa dokumentoinut ja niitä on useita satoja niin haastavaksi menee. Monen päivän homma eikä pääse enää tuntipalkoille.

Kirosana

4 tykkäystä

Koska olet tallentanut raportin 2020 kaupoista, jonka mukaan nyt korjasit verottajan tietoja?

Ei kai vaan ole niin, että edelleen, nyt ladatussa kaupparaportissa, on noita hintaheittoja vs. verottajalle lähetettyyn “korjattuun” aineistoon verrattuna?

Tänään latasin 2020 kaupparaportin ja sillä paikkaisin ne. Ne mitkä enää puuttui olivat CDF kauppoja jotka oli tehty euroissa. Eli näistä tappiot eivät ole verovähennyskelpoisia mutta voitoista verot. Ongelmana vielä että ne eivät näy A9 raportilla ollenkaan, mutta ovat kuitenkin verottajalle ilmoitettu ja väärin.

Se että mandatum oli ilmoittanut myynnit todellista pienempänä tietysti tasoittaa myös verotusta mutta minähän siitä vastaan.

Osakkeita pitää koettaa huomenna perata löytyisikö se 3 000 euroa jostain mikä mun laskujen mukaan on vielä liikaa

Tuo CDF on muuten meriselitys sille, miksi järjestelmässä on reikiä ja miksi sen paikkaaminen on niin kamalan hankalaa. Himmeliä kun ei kuulemma ole alunperin tehty osakekauppaan lainkaan, vaan nimenomaan CDF tuotteille.

Allekirjoittaneen tietotaito ei riitä ymmärtämään syvällisemmin mistä on kysymys (ts. miksi olisi parempi jos systeemi oli alunperin osakkeille ja sitten olisi laajennettu CDF puolelle), mutta tämä tieto / selitys on peräisin suoraan sieltä, missä näitä virheitä tehtaillaan.

1 tykkäys

Kuulostaa meriselitykseltä.

Ne on ihan samoin kaupparaportilla kuin osakkeet. Niitä ei ole sieltä poimittu A9 raporttiin vaan on ilmoitettu verottajalle jollain muulla raportilla. Sitä raporttia en löytänyt.

Nyt kun katsoin uudestaan niin nuo heitot verottajan raporteissa on SP500 indeksi johdannaisissa. Ostin ne eurotililtä joten ne joten kaupat on pitänyt täsmätä päivän kurssiin silloin. Olivat vielä päivän sisäisiä.

Toivottavasti eivät ole tehneet jälkikäteen mitään valuuttamuutos ajoja, sitten on menty vikaan ja pahasti.

1 tykkäys

Alkaa kuulostaa pahalta.

Suomen pää kertoi minulle, etteivät he pääse käsiksi raportteihin jotka Saxon lähettää verottajalle.

Olin (puhelimitse) yhteydessä suoraan Saxoon, jossa treidauspuolen aspa totesi, ettei hän edes tiedä kuka nuo verottajalle lähtevät raportit koostaa, saati että pystyisi katsomaan niitä, ja pyysi luomaan tiketin jonka Suomen pää välittäisi Tanskaan.

Tein tiketin ja sen jälkeen saamani tieto asiasta on tasoa “Saxo tekee korjausajon, ei tietoa koska”.

Sen sijaan, että minulle aiottaisiin ilmoittaa koska minun verotukseni korjausraportti verottajalle toimitetaan, jotta voisin tarkastaa että se on oikein, tiketti suljettiin.

Nyt ei ole yhtään hyvä.

2 tykkäystä

Melkein jo herää kysymys että kuka näiden klownien touhuja valvoo. Olisikohan FIVA kiinnostunut?

Tämän perusteella:

… vahva ehkä? Ainakin Saxo Bank A/S sivuliike suomessa on FIVAn valvottavien listalla. Toisaalta;

Ongelmatilanteessa kannattaa ottaa yhteyttä aina ensimmäiseksi siihen palveluntarjoajaan, jonka toimintaan olet tyytymätön. Jos yhteydenottosi ei tuota toivottua tulosta, pankki-, vakuutus- ja sijoituspalveluasiakkaana voit ottaa yhteyttä Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINEen, joka neuvoo ja selvittää tarvittaessa puolestasi kiistatilanteita palveluntarjoajan kanssa.

1 tykkäys

Finassivalvonta taitaa olla pahempi hyvä veli kerho kuin valtiontalouden tarkastusvirasto.

Verottajan tuosta pitäisi kiinnostua.

6 tykkäystä

Verottajan puolella on se ongelma että teoriassa verovelvollinen vastaa kaikesta… jos välittäjä lähettää roskaa niin vastuu on verovelvollisella korjailla. En tiedä kiinnostaako verottajaa niin paljon että pistäisi kissan pöydälle Saxon/Mandatumin kanssa aiheesta.

1 tykkäys

Todennäköisesti on jonkinasteinen sattuma, mutta minun kohdallani kauppojen “korjaukset” nostivat verotettavia luovutusvoittoja, puuttuvat hankintahinnat tekivät samoin, eikä osinkojen monisatakertaistuminenkaan varsinaisesti maksettavia veroja vähentänyt.

Jos olisin verokarhu, niin lähettäisin yhden hunajapurkin Saxon raportointiosastolle.

Saatan olla naiivi mutta uskon verottajan pyrkivän oikeudenmukaisuuteen.

Se että mitä muualta saanut viestejä, niin en tosiaankaan ole ainoa jonka myyntejä on ilmoitettu alakanttiin, enkä usko että verottaja tyytyy siihen että keskimäärin menee hyvin kun pää paistuu ja jalat jäätyy

1 tykkäys