Keskustelua välittäjistä

Tuo toimii hyvin, kun 31.12. ei ole positioita auki. Verottajan vaatimalla fifolla ei ole silloin merkitystä.

Tuo fifohan on periaatteeltaan yksinkertainen, mutta annit, splitit tekevät siitä kohtuu hankalaa. Pitänee harkita @DayTraderXL :n tapaa.

1 tykkäys

Olisi kiinnostava tietää, miten paljon - ja millaiset - ihmiset täällä käyttävät IB:tä. Keskusteluja seuratessa tulee vaikutelma, että pääsääntöisesti kaikilla on sijoitukset ja treidit muissa palveluissa. Vain jokunen kokenut ja/tai isoilla rahasummilla toimiva vaikuttaa käyttävän IB:tä.

Ehkä kontraan tässä yleistä näkemystä, kun IBn läpinäkyvyys ja pienet kulut sopivat minusta nimenomaan tällaiselle koheltavalle aloittelijalle, joka haluaa olla aktiivinen, mutta jolla ei ole isoa kassaa käytettävissään. Arvostan toki myös sitä, että palvelusta puuttuu kaikki maailman kahdeksansien ihmeiden hehkuttelu ja muu hurlumhei-lätinä.

Joo tuo XL:n tapa vaikuttaa hyvältä. Noinhan se tosiaan menee helpoiten dollaritililtä. Voisi han piruuttain kysyä myös IBKR voisiko ne lisätä A9 raportin valikoimaan.

Kyllä ne varmaan ihan hyvin kerää liikevaihtoa suomesta.

Jos tekee kauppaa pelkästään USD lapuilla IB:ssä niin riittääkö verottajalle että pistää vuoden lopuksi myynnit - ostot ja erotuksen kääntää vuoden lopun kurssilla euroiksi? Vai pitääkö jokaisen kaupan nettovoitto muuttaa euroiksi myyntipäivän kurssilla?

Taitaa olla IB lähes kaikilla jotka tosissaan treidaa osakkeita jenkki markkinoilla. Myös näillä Lepistöllä ja muilla vaikka ne muita mainostaakin.

Kustannukset, laaja valikoima (kaikki mahdollinen) ja shortaamis mahdollisuus sekä 7 x päivävipu ja asiakaspalvelu.

Edit:

@Seinakadun_Keisari pystyy kun käyttää vuoden keskikurssia ei vuoden lopun kurssia

2 tykkäystä

Näistä veroasioista on ollut foorumilla keskustelua laajasti, viimeksi viime keväänä ennen veroilmoitusten deadlinea. Verottaja hyväksyy monia eri valuuttakursseja, olennaisinta on käyttää jatkuvasti samaa valuuttakurssia (vuosi, kuukausi?, päivä, todellinen) eli vuosittain samalla tyylillä.

2 tykkäystä

Mulla myös IB käytössä. Tiered -hinnoittelu on aina tullut halvemmaksi. Keskimäärin ad muutaman tonnin kaupat maksavat n. 0,35 $/kpl. Kannattaa siis valita se. Jos jostain syystä Fixed -hinnoittelu olisi parempi, niin sen voi itse vaihtaa asetuksista.

Mulla tulee jenkkikauppoja 0-5 per kk, joten säästö Nordnetiin nähden on hurja. Määrä on sen verran vähäinen, että kaupat saa pyöritettyä kotitekoisen 9A-lomakkeen kautta talteen.

Verottajalle olen ilmoittanut kaupat könttänä maittain/valuutoittain. On ainakin tähän mennessä mennyt läpi, vaikka kysyivätkin selvitystä erään lapun kaupankäyntikuluista. Luulisi, että samalla kiinnostuksen olisi herättänyt myös ”IB USA voitolliset kaupat OY” ja ”IB USA tappiolliset kaupat OY” jne.

2 tykkäystä

Olen ihan tyytyväinen Nordnetin PB asiakas, mutta on kyllä pakko myöntää, että kuluallergisena hinnasto vaikuttaa siihen minkä kokoisilla summilla käyn kauppaa. PB hinnasto on kuitenkin ihan kohtuullinen ja en käy niin paljoa kauppaa, että olisi tarpeen metsästää halvempaa välittäjää. Toimiva veroraportointi ja yli kymmenvuotinen tuottohistoria pitävät tehokkaasti asiakkaana.

IB:n tarjonnassa on kuitenkin yksi asia miyä kaipaisin Nordnettiin ja se on jenkkioptiot. Olen kyllä todennut, että johdannaiset eivät ole minua varten, mutta Greenblatin LEAPS strategia kiehtoo, joten olisi mukava, jos sen kokeiluun olisi mahdollisuus sopivassa markkinatilanteessa. Toki sellaisen sattuessa voisi avata pienen sivutilin IB ja unohtaa ne sinne odottamaan kriisin hälvenemistä. Muitakin kiinnostavia optiostrategioita on ja niitä hyödyntämällä joskus kokeilemani merger arbitraasi ei olisi ehkä päättynyt niin pahaan mahalaskuun, kun positiota olisi voinut suojata puteilla.

Varmaan lopulta parempi, että minulla ei ole pääsyä noihin, kun aiemmat johdannaiskokeilut ovat olleet aikamoisia fiaskoja, mutta välillä sijoituskirjoja lukiessa harmittaa, että kaikki isojen poikien työkalut eivät ole nykyisellä palveluntarjoajalla käytettävissä. Samalla periaatteella voisi haikailla CFD:n ja futuurien perään, jotka verotus torppaa suomalaiselta piensijoittajalta, mutta niihin en tunne samanlaista vetoa. Optiot ovat lähempänä minulle tuttuja osakkeita, niin ne houkuttelevat enemmän. Nordnetin johdannaistuote/shortattavien osakkeiden lista on aika väsynyt, kun keskittyy vain suuryhtiöihin. Pienyhtiöissä on ne kiinnostavimmat tapaukset ja esim. tuohon merger arbitraasiin ei paljon auta, jos voit shortata jotain Nokiaa, kun olet kiinnostunut saamaan suojaa XYZ pikkupuljun ostotarjouksen kariutumisen varalle.

1 tykkäys

Itse myös suhteellisen tyytyväinen Nordnetin asiakas (nykyään Private Banking). Itse kun sijoitan enimmäkseen Suomeen / Pohjoismaihin niin kulut ovat kohtuulliset ja valuuttatilejä käyttämällä valuutanvaihdotkin ovat kohtuullisen hintaisia.

Mutta välittäjä kannattaa toki hankkia omien tarpeiden mukaan.

Arvostan Nordnetissä:

  • Verohommien helppous
  • Superluottoa (heikompi kuin aiemmin, mutta silti selkeästi paras versio luotosta osakkeita vastaan mitä olen löytänyt)
  • Inderesin Premium-jäsenyyttä (PB)
  • Ylipäätään ihan toimivaa systeemiä ja sitä, että peruspalvelut kuten reaaliaikaiset kurssit ovat saatavilla ilman säätöä

Miinusta

  • Palvelun huononnukset jotka tapahtuvat usein lyhyellä varoitusajalla
  • Ei hintakattoa (yleensä teen 2k-6k kauppoja, mutta joskus anneista tulee jämäeriä)
  • ETF-kuukausisäästämisen kiinteät kulut (lopetin näihin säästämisen sen takia)

Normaaliaikana Nordnetillä on ollut tarjolla myös ihan kiinnostavia tapahtumia, mutta ne ovat nyt olleet jäissä.

Menee jotain 200€/vuodessa tällä hetkellä kaupankäyntikuluihin ja jo pelkästään tuo Inderesin premium-jäsenyys maksaa sen suurelta osin takaisin. Tähän päälle toki Superluoton korot.

Jos alkaisin aktiivisesti treidaamaan tai sijoittamaan aktiivisesti jonnekin kaukaisille markkinoille, niin sitten pitäisi harkita vaihtoa.

1 tykkäys

Et voi olla muuta kuin IBKR Pron asiakas. Fixedin ja Tiered -hinnoittelun välillä voi vaihtaa koska huvittaa kuinka usein huvittaa.

Kk-kulu on nolla. Muutoin kulut eivät ole nolla, ostoista menee komissio. Tieredillä kuluihin vaikuttaa ostettavien osakkeiden lukumäärä. Senttiosakkeilla voi olla kallista, muuton törkyhalpaa. (Tilillä olevasta?) käteismäärästä ei mene mitään kulua, mutta ehkä ymmärsin tuon kommenttisi väärin.

2 tykkäystä

Ahaa. Kiitos kaikille kommenteista. Juuri OTCn sentti osakkeita olen ajatellut myös tällä pyörittää, kun sinne ei NNllä pääse. Esim 1 miljoona 0,002 osaketta🤔.

Mutta tuo prosenttileikkuri tulee vastaan…

3,000,001 - 20,000,000 Shares USD 0.0015 USD 0.35 1.0% of trade value.

Esimerkkikaupalle 20$. Ainut hyöty tuohon siten se, että ylipäätänsä voi ostaa OTCtä

1 tykkäys

Et kysynyt, mutta vastaan koskien osinkojen ilmoitusta. Itse olen ilmoittanut osingot könttinä maittain. Ne saa helposti IB:n raporteista ja sitten vain kerron verottajalle, että jenkeistä sain X euroa joista maksoin Y euroa lähdeveroja. Toistaiseksi ei ole tullut selvityspyyntöjä.

Myyntejä en harrasta, joten niiden raportointia ei (onneksi) ole tarvinnut vielä tehdä. Tosin, yksi konkurssiin mennyt pulju pitäisi saada siivottua pois. Ilmeisesti tuon arvottoman position voisi myydä nimelliseen $1 hintaan IB:lle ja näin saada tappiot realisoitua.

3 tykkäystä

Tässä hyvät ohjeet IBKR tilin avaamisesta Interactive Brokers Review for European Investors in 2022 Tuon mukaan Suomesta asiakkuudet avataan IBIE:lle Irlantiin https://www.interactivebrokers.ie/

IBKR on kuluiltaan edullisen löytämäni välittäjän USA:n osakemarkkinalle, mikä osakkeen hinta ylittää $11,67. Halvemmilla osakkeilla Mandatum Trader Best on edullisempi. On siis hyvä huomata, että senttiosakkeilla IBKR on kallis ja kannattaa katsoa, millaisilla osakkeilla kauppaa on yleensä käynyt. Mikään ei estä käyttämästä kahta tai usempaa välittäjää.

Alla hypootteinen laskelmani. Kaupan hinta $10 000 on tässä lähtökohtana, koska sillä päästään Mandatumilla minimipalkkioon 0,03%. 500 kauppaa tarkoittaa ostoa ja myyntiä joka päivä 50 viikon ajan. Maksimaaliseen hyötyyn IBKR Tiered -hinnoittelulla pääsee käymällä kauppaa yli $100 osakkeilla.


Pörssien palkkiota en tähän ottanut mukaan, koska ne ovat samat IBKR:n ja Mandatumin kautta.

3 tykkäystä

Olen varmaan tyhmä mutta miksi IBKR fixedissä hinta on 16.67 ja kpl määrä selvästi pienempi? Kijoitusvirhe vai missaanko jotain?

Tuossa on mun perjantain treidit esimerkkinä.

3000 dollarin ja 78 000 dollarin kaupoissa ei ole paljon eroa. mandatumin hinnoilla tuo sysipaska teidauspäivä olisi ollut pahasti miinuksella. Mutta tuolla se jäi juuri ja juuri vihreälle.

Jokainen voi laskea tuosta paljonko enemmän kuin 35 taalaa olisi maksanut komissioita

Mulla on pro hinnoittelu


Edita:

pelkät tesla kaupat olisi maksanut mandatumissa 141 dollaria (471 000) kun ne on tuolla 7,24 dollaria yhteensä

Edit2: tuo varmaan selventää kappalemääräistä hinnoittelua. Viimeinen rivi on välityspalkkio

4 tykkäystä

Tuossa ylemmässä taulukossa on haettu osakkeen hinta, jonka yläpuolella IBKR Fixed on edullisempi kuin Mandatum Best, jos kauppasumma on $10 000. Tuo hinta on siis $16,67. Tieredillä tuo hinta on $11,67.

Sorry, en tajunnut vieläkään. Miksi fixedillä kpl hinta on 16.67 ja tieredillä/Mandatumilla 11.67? Eihän tuo fixed/tiered mitenkään vaikuta osakkeen kappalehintaan.

Tähän varmaan on joku äärimmäisen yksinkertainen selitys jota en tajua.

1 tykkäys

Oletetaan, että halutaan ostaa $10 000:lla osakkeita

a) Osakkeen hinta on $1. Ostetaan 10000 osaketta. Välityspalkkiot:

  • Mandatum Best: 0,03% * $10 000 = $3
  • IBKR Fixed: $0,005 * 10000 = $50
  • IBKR Tiered: $0,0035 * 10000 = $35

b) Osakkeen hinta on $100. Ostetaan 100 osaketta. Välityspalkkiot:

  • Mandatum Best: 0,03% * $10 000 = $3
  • IBKR Fixed: $0,005 * 100 = $0,5, mutta minimipalkkio $1
  • IBKR Tiered: $0,0035 * 100 = $0,35

c) Osakkeen hinta on $11,67. Ostetaan 857 osaketta. Välityspalkkiot:

  • Mandatum Best: 0,03% * $10 000 = $3
  • IBKR Fixed: $0,005 * 857 = $4,28
  • IBKR Tiered: $0,0035 * 857 = $3

d) Osakkeen hinta on $16,67. Ostetaan 600 osaketta. Välityspalkkiot:

  • Mandatum Best: 0,03% * $10 000 = $3
  • IBKR Fixed: $0,005 * 600 = $3
  • IBKR Tiered: $0,0035 * 600 = $2,1

Pikkaisen yleistäen voi sanoa, että $1 osakkeilla IBKR Tiered on yli 10x kalliimnpi kuin Mandatum ja $100 osakkeella Mandatum on melkein 10x kalliimpi kuin IBKR Tiered.

3 tykkäystä

Tiered-hinnoittelussa voi päästä paremmalle tasolle (0,002$ per osake) jos oikein ahkerasti veivaa. Ei toki muuta isoa kuvaa, eli IB ei oikein sovellu ”senttiosakkeiden” veivailuun.

Jos haluaa liikkuvia osia lisätä, niin valuutanvaihtopalkkio olisi hyvä vielä lisätä laskelmaan.

1 tykkäys

Valuutanvaihtopalkkio maksetaan vain, kun siirretään rahaa (suomalaisen) pankin eurotililtä Saxon/IBKR:n dollaritilille tai takaisin toiseen suuntaan. Ei kai IBKR:ssäkään tule valuutanvaihtokuluja kaupankäynnissä, kun tili on dollaritili? Idea on siis ostaa/myydä vain USA:ssa noteerattuja instrumentteja. “Pohjois-Euroopassa” (Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, UK, Sveitsi) IBKR ei pärjää hinnoittelussa Mandatumille. Muussa euroopassa tasahintaiset. Ja vertaan siis aina 10 000 summalla valuutasta riippumatta.

1 tykkäys