Keskustelua välittäjistä

Mnulla oli tili yrityksellä, joten CFDt oli ihan ok. Ehkä se oli se tausta tuolle ‘kahdelle tilille’.

Mutta joo, suurin ongelma oli tosiaan raportit ja muutama muukin asia - ehkä tämä oli tässä. Se oleellinenhan oli juuri se, että tee pohjatyö kunnolla eikä välittäjän suhteen kannata juosta välttämättä halvimman perässä.

Noniin, sain (epämääräisen) vastauksen verottajalta koskien IB:n valinnaista “Stock Yield Enhancement Program”-osakelainausohjelmaa, jossa IB lainaa osakkeita eteenpäin ja tulouttaa puolet lainatulosta asiakkaalle. Tämä tapahtuu automaattisesti IB:n toimesta. Degirossa tämä toiminnallisuus on pakotettuna kaikille Basic-tilin asiakkaille. (Mikä ei tarkoita, että niitä oikeasti koko ajan lainattaisiin, mutta silti.)

Kysyin verottajalta, miten verottaja tulkitsee tuota, sillä toisin kuin vanhassa ennakkotapauksessa, tässä osakkeiden hallinta- ja omistusoikeutta ei luovuteta.

Vastaus oli epämääräinen, jossa todettiin että lähtökohtaisesti markkinointiviestinnästä riippumatta osakelainaus katsotaan aina luovutuksesksi. Mutta lainaussopimuksen tarkka sisältö ratkaisee verotustulkinnan. Asiakaspalvelija ei ottanut muulla tavalla vastauksessaan kantaa tuohon eroon hallinta- ja omistusoikeuteen. Ehdotti maksullista ennakkopäätöstä.

Pitää katsoa, jos sen lainasopimuksen ehdot olisi jossain katsottavissa. Mutta siis lähtökohtaisesti kannattaa olla tuon kanssa varovainen. Pikkusummilla verottajaa ei varmasti kiinnosta, mutta jos Nalle tuon aktivoisi, saattaisi kiinnostaakin.

3 tykkäystä

Täältäpä sitten löytyy taas tällainen:

Siinä oli kyse indeksiosuuksista - käytännössä voisi olla mikä vain arvopaperissa - ja lainaksiantajalle ei realisoitunut tässä luovutusvoittoa. Maksettu preemio oli toki hänelle verotettavaa tuloa.

Toki tuo oli EVL:n puolelta mutta yleensä näissä asioissa periaatteet eivät oleellisesti poikkea.
Ilmeisen sekavaa - asia pitäisi kyllä jonkun tarkistaa.

1 tykkäys

Jos lainauksesta ei kerry tuottoa, niin on vähintäänkin hämmentävää, että se tulkitaan luovutukseksi. Varsinkin jos edes välittäjän järjestelmässä ei ostohinta sitten päivity. Mietin tässä että jos Degiro lainaa papereita ja antaa laput takaisin eikä välillä mikään muuttunut, niin miksi ihmeessä tässä tulkittaisiin luovutus. Vai saako siitä sitten Degirollakin jotain hyvitystä, että laput olivat hetken muualla? Silloinkin maalaisjärjellä ainoastaan tuosta kertyneestä ylimääräisestä voitosta/tuotosta pitäisi ne verot joutua makselemaan, kuten edellisessä viestissä olikin ilmeisesti käynyt. Tässähän tekee verovilppiä jo huomaamattaankin, jos laput käyvät kylässä eikä sitä mistään itse huomaa.

Tämä koko arvopaperilainauksen paketti istuu kovin huonosti oman oikeustajun kanssa vierekkäin.

Itsellä oli kanssa Lynx tuossa hetken aikaa, mutta käytettävyys oli järkyttävää paskaa. Useita käyttöliittymiä, asiakastietoja piti käydä kyttäämässä eri paikasta jne. Raportit oli kanssa ihan täyttä paskaa. Egyptin antiikeista hieroglyfeistä oli helpompi katsoa, että mitä on ostanut ja mihin hintaan. Muutenkin se hinnasto ei ollut niin edullinen, kun osakkeista maksetaan kpl hintaa. Tietenki jos ostaa vaan Amazonia niin se varmaan ok.

Degirossa on myös tili ja siihen olen tyytyväinen. Kätevää kun voi heittää muutaman satasen dollari osingot kiertoon. Tietenkin tuo äskeinen hintasekoilu vähän mietityttää. Olen kyllä keväisin miettinyt, että siirtäis kaikki Nordnettiin. Mitä isommaksi salkku kasvaa, niin sitä vähemmän kiinnostaa manuaalisesti naputella veroilmoitukseen noita.

Nordnet vaikka onkin kallis niin sentään on hinnat pysynyt sentään tasaisen kalliina eikä ole sekoiltu näiden kanssa kuten OP:lla tuntuu olevan tarve. 2FA:n puute on myös jotain ihan käsittämätöntä, mutta valuuttatilit ja Superluotto saa palvelussa pysymään.

1 tykkäys

Laita ihmeessä mobiilivarmenne kirjautumistavaksi ja disabloi normaali kirjautuminen kokonaan. Mobiilivarmenteessa on 2FA, joten ei ihan heti aukene tili pahiksille.

Ja olen samaa mieltä, että Nordnetin kirjautumistavat ovat antiikkisia. Yhä ovat lupailleet että tänä vuonna (2021) tulisi uusia kirjautumistapoja. Oletan, että esim. tuki TOPT:lle (Google Authenticator) ja jos oikein haluaisivat ilahduttaa, niin FIDO2-tuki (Yubikey). Mutta en pidättele minkään suhteen hengitystä, en usko että tulee mitään tänä vuonna.

On jotenkin uskomatonta, kuinka pitkään sinne kirjauduttiin vain staattisilla tunnuksilla. Ja osa näköjään tekee niin vieläkin…

8 tykkäystä

Nordnet ei todellakaan ole kiirettä pitänyt asian edistämisessä. Suosittelen Nordnetin käyttäjiä (siis muitakin, kuin Paapaata) aika ajoin kysymään asiasta, josko se vihdoin ja viimein auttaisi priorisoimaan tätä hyvin tärkeää ominaisuutta palvelussa.

2 tykkäystä

Nordnetin osakkeiden vaihto kurssigraafilla on ollut rikki hetken aikaa. Saas nähdä milloin saavat korjattua.

3 tykkäystä

Näitä uudistuksia luvattiin jo viime vuodelle…

3 tykkäystä

Tämä on kyllä käsittämätöntä miten tuota ei saada aikaiseksi. Vahingon käydessä on turha enää selitellä.

Itsekin olen tuosta kahteen tai kolmeen otteeseen kysellyt. Onneksi sentään Mobiilivarmenne toimii nykyään.

Nordnetin sivuilta:

Mobiilivarmenne on maksuton Telian liittymissä, DNA:n liittymissä ensimmäiset 12 kk maksutta (norm. 1,99 €/kk), Elisan yritysliittymissä maksuton ja kuluttajaliittymissä ensimmäiset 3 kk maksutta (norm. 1,99 €/kk). Nordnet ei veloita Mobiilivarmenteen käytöstä eikä saa operaattoreilta maksuja.

Uskomatonta, mutta itse en halua alkaa maksaa ylimääräistä tämän vuoksi (koska ovat toteuttaneet asian huonosti). Tästä syystä koen, että Nordnet ei tarjoa minulle tuota kaksivaiheista kirjautumista. En halua vaihtaa operaattoria ja nykyinen operaattori ei edes tarjoa tuollaista mobiilivarmennetta.

6 tykkäystä

Käytin parin-kolmen vuoden ajan erästä Hollantilaista välittäjää, saattoi olla Lynx. Tai ylläolevan kuvauksen perusteella melko varmasti oli Lynx.

Verottajalle raporttien tekeminen tuntui niin antiikkiselta, että kyllästyin siihen suht nopeasti. Ikävämpi ongelma oli, että tiettyjen yhtiötapahtumien löytäminen raporteilta täsmällisesti oli todella vaikeaa (saattoi olla splitti kahdeksi yhtiöksi, tai sitten osinkojen maksu toisen yhtiön osakkeilla), ja noiden tietojen toimittaminen verottajalle muuttui työlääksi, sillä heidän tekemästään 9A raportin vastineesta ei ko tapahtumia löytynyt.

Onko muilla ollut ongelmia korottaessa merkintäsitoumusta korkeammaksi Nordnetissä? Koitin eilen korottaa Kempower-merkintää aika reilusti ja ilmeisesti alkuperäinen pitäisi ensin perua, jotta järjestelmä osaa antaa käyttöön koko käytettävissä olevan saldon. Itse muutin vain merkintämäärää ja eihän tuo näköjään mennyt läpi, koska osa saldosta oli aikaisemmin jo varattu ensimmäiseen merkintään.

Et ole ainoa, joka tämän ongelman kanssa on paininut. IPO-ketjussa oli eilen vinkki miten tilanteessa tulisi menetellä:

5 tykkäystä

No niin hyvä, että joku muu on selvittänyt asiaa etukäteen. Vuosikausi IPOihin osallistunut, mutta koskaan ennen en ole muokannut merkintää. Täytyy joka tapauksessa laittaa Nordnetille viestiä tuosta, voisivat lisätä lomakkeeseen edes jotain infoa, jonka perusteella voisi päätellä tuon olevan lisämerkintä. Muokattaessa siinä kohdassa oli vielä lähtökohtana se alkuperäinen merkintämäärä, niin aikamoinen Einstein saa olla.

Omaa syytä toki olla viimeisenä päivänä liikkeellä säätämässä. Toivotaan, että edes alkuperäinen merkintä säilyy.

2 tykkäystä

Tarkennan vielä sen verran, että mikäli tuota merkinnän muokkausta käyttää ennen kuin Nordnet on ehtinyt hyväksymään merkinnän, niin muokkaus voi nimensä mukaisesti toimia halutun osakkeiden kokonaismäärän muutoksena. Tarkkaa aikarajaa varsinaisen muokkauksen teolle ei voi oikein mistään päätellä. Vai osaako joku kokemusperäisesti antaa tästä tarkempaa tietoa?

Ymmärtääkseni viimeistään sitten, kun saat viestin merkinnän hyväksymisestä tai merkintäsitoumus näkyy salkussasi, muokkaus tarkoittaakin täysin uuden merkinnän tekemistä ja tämä merkintämäärä yhdistetään aiempaan merkintämäärään. Tämä siis mikäli kyseisen annin ehdot sallivat useampia merkintöjä samalta sijoittajalta. Käytännön pitäisi kyllä olla paljon nykyistä selkeämpi.

Itse olen varmuuden vuoksi odottanut, että edellinen merkintäsitoumus näkyy salkussani ja vasta sitten käynyt ‘muokkaamassa’ merkintääni. Näin olen voinut olla kutakuinkin varma siitä, että muokkaustoiminnolla ilmoitettu osakemäärä on täysin uusi merkintä.

1 tykkäys

Joo juuri noin tapahtui, eli tein muokkauksen seuraavana päivänä ja ensimmäinen oli jo toteutunut eikä kyseessä ollutkaan enää “muokkaus”.

Suurin hämmennys tuossa oli se, että seuraavana päivänä muokattaessa merkintämäärän kohdalla oli lähtökohtana se alkuperäinen merkintämäärä eikä 0. Nolla olisi voinut antaa edes jotain osviittaa. Siinä alla voisi myös lukea vaikka “merkintämäärä yhteensä”, jossa järjestelmä laskisi yhteen alkuperäisen + “muokkauksen” riippuen ensimmäisen tilasta.

1 tykkäys

Toi on todella huonosti toteutettu. Merkkaajalle pitäisi tietenkin olla aina selvästi kerrottu, paljonko on aiemmin merkinnyt, ja onko nyt tekemässä lisämerkintää vai (oikeasti) muokkaamassa aiempaa ei-hyväksyttyä merkintää. Todella outoa, että tuon on noin heikosti toteutettu.

Jos itse tuon tekisin, niin selkeämpää olisi että mitään ei voi koskaan muokata. Mutta ei-hyväksyttyjä voi perua. Ja aina kerrotaan tarkasti, paljonko on hyväksytty aiemmin, paljonko odottaa hyväksymistä ja että nyt tehdään lisämerkintäpyyntöä. Ja jossain vielä näiden kaikkien kokonaissumma.

4 tykkäystä

Joo, on sääli että osalle asiakkaista tuo maksaa hiukan. Mulla on Elisan yritysliittymä, joten lisäkuluja varmenteesta ei synny. Silti olen sitä mieltä, että 2e/kk on todella pieni hinta 2FA:sta. Se normaalikirjautuminen on niin härö, että maksaisin mielelläni tuon 2e.

Moi ei ainakaan näytä Mobiilibarmennetta tarjoavat. (Toi voisi olla hyvä syy harkita toista operaattoria.)

Lisäksi Mobiilivarmenne on muutoinkin ihan kiva ja nopea tapa kirjautua useaan palveluun. Omasta mielestäni hintansa arvoinen lisäpalvelu ja hyödyttää Nordnetin ulkopuolellakin.

1 tykkäys

Mielestäni jo periaatetasolla palvelujen tulisi olla käytettävissä turvallisesti ilman lisäkuluja. Eihän siitä mitään tulisi jos jokainen palvelu vaatisi aina käyttäjää ostamaan lisäpalikkana turvallisuuden. Tai siinä olisikin Volvolle businessmalli, turvavyön voi ostaa kuukausimaksulla erikseen. :smiley: Ja jos haluat verotietojesi olevan tallessa, saat maksaa ekstra 0,5% jne.

En vaan itsekään pysty keksimään mitään järkevää perustelua sille, miksi Nordnet ei ole saanut tuota ratkaistua vieläkään. 2FA alkaa olla mainstreamia jo viihdepalveluissakin, puhumattakaan sitten pankkipalveluista.

Tästä olen samaa mieltä, itselläni se on syrjäyttänyt pankkitunnistuksen melkein kokonaan.

3 tykkäystä