Keskustelua välittäjistä

Lyhyestä kysymys kaunis.
Onko välittäjää minkä kautta voi käydä optiokauppaa suomalaisilla osakkeilla?

Mandatumilla niillä joita sattuu eurexistä löytymään

Alla oleva viesti tuli Nordnetiltä. Ei ole käynyt jostain syystä mielessäkään, että voisi olla virheelliset kurssit käytössä… Jenkkien pörssi kyseessä. :man_shrugging:

Lähettäjä: Nordnet

Vastaanottaja: Osake- ja rahastosalkku · Osake- ja rahastosalkku ·

8.2.2022 | 1.36

Olemme käyttäneet virheellistä valuuttakurssia yhden tai useamman joulukuun aikana ulkomaisessa pörssissä tekemäsi arvopaperikaupan yhteydessä.

Pahoittelemme virhettä, joka on nyt korjattu. Nykyisten tapahtumien laskelmat on korjattu ns. peruutuslaskelmalla. Olet myös saanut tilalle uudet laskelmat oikeilla valuuttakursseilla. Kaikki laskelmat löytyvät verkkopalvelumme kohdasta Sivuni > Tapahtumat ja laskelmat.

Laskelman oikaisu on toteutettu eduksesi ja saldosi tulee kasvamaan yllä kuvatun seurauksena. Korjaukset on suoritettu automaattisesti kaikille asiakkaille, joita asia koskee, eikä tämä viesti edellytä sinulta mitään toimenpiteitä. Korjaukset menevät suoraan oikein myös verottajalle.

4 tykkäystä

Tuo on hyvä että itse huomasivat ja korjasivat. Mandatum ei vastaavia suostunut korjaamaan viime vuonna verottajalle vaikka oli niiden virhe

3 tykkäystä

Nordean asiakaspalvelu ei halunnut avata kaupankäynnille muuan lappua Euronext Growth Oslo-listalta. Saako näitä Nordnetin kautta ostettua vai minkä välittäjän suuntaan tässä pitäisi tähyillä? :thinking:

Ei jaksaisi alkaa useamman välittäjän kanssa pulaamaan. Varsinkin, kun ei tuota massia liikoja ole siirreltäväksi, niin positioiden hienosäätö olisi taas kovin hankalaa. Vaan pitääpä pohtia. :thinking: Tietty koko setti pois Nordealta voisi olla yksi, mutta en vielä tiedä, jaksaisiko tuollaistakaan säätöä alkaa touhuamaan.

Hyvä kysymys, vielä kun tietäisi että mistä lapusta on kyse.

Nordnetista todennäköisesti saat ostettua, jos et niin lähes varmasti Mandatumista. Kannattaa sitten kurkata hinnastoon, Nordnet on aika kallis.

1 tykkäys

Himalaya Shippingiä olisin halunnut päästä ostamaan aikaisessa vaiheessa halvalla(?). Bisneshän noilla lähtee rullaamaan vasta vuoden-puolentoista päästä, jos ylipäätään lähtee, mutta olisin vähän halunnut ottaa ajoissa jo pohjapositioksi tuota, mikäli lähtisi aikanaan hyvin. :thinking:

Nordnetista löytyy, välityspalkkio 10€. Mandatumista ei ihme ja kumma saa ostettua.

3 tykkäystä

Kiitoksia infosta! Pitääpä laittaa pohdintaan. :thinking:

Osakkeiden vaihto on taas rikki Nordnetissä. Tarvitsi lähettää heille useampi viesti ja kuva aiheesta ennen kuin myönsivät ongelman. Kahden ensimmäisen vastauksen mukaan mitään ongelmaa ei ole :roll_eyes:

3 tykkäystä

Lienee vielä asiallista lisätä tähän, että laitoin eilen vielä nurinaviestin Nordeaan ja tänään sieltä tuli uusi vastaus, jossa pahoiteltiin ja kerrottiin kollegan antaneen virheellistä tietoa ja asia on tarkistettu ja Himalaya Shipping avattiin minulle kaupankäynnille. Eli asia kunnossa.

Eli otin pienet avauspossat AOT + OST, varmaan vähän turhan aikaisin, jos bisnes lähtee rullaamaan vasta puolentoista vuoden tms päästä, mutta onpa mahdollisesti päässyt nyt sitten halvalla mukaan.

3 tykkäystä

Pitää varmaan laittaa osinkokalenteriin myös Nordnetin valuuttakorjaukset :smiley: Toinen kerta jo tälle vuodelle.

Olemme käyttäneet virheellistä valuuttakurssia yhden tai useamman tammikuun aikana ulkomaisessa pörssissä tekemäsi arvopaperikaupan yhteydessä.

Pahoittelemme virhettä, joka on nyt korjattu. Nykyisten tapahtumien laskelmat on korjattu ns. peruutuslaskelmalla. Olet myös saanut tilalle uudet laskelmat oikeilla valuuttakursseilla. Kaikki laskelmat löytyvät verkkopalvelumme kohdasta Sivuni > Tapahtumat ja laskelmat.

Laskelman oikaisu on toteutettu eduksesi ja saldosi tulee kasvamaan yllä kuvatun seurauksena. Korjaukset on suoritettu automaattisesti kaikille asiakkaille, joita asia koskee, eikä tämä viesti edellytä sinulta mitään toimenpiteitä. Korjaukset menevät suoraan oikein myös verottajalle.

2 tykkäystä

Mandatumin kirjautuminen ei eilen toiminut mulla ollenkaan, ja ei näemmä tänäänkään. Puhelimella pääsee muttei tietokoneella TraderPRO:hon… :face_with_symbols_over_mouth:

TraderGo toimii itsellä atm. //Tietokoneella siis.

1 tykkäys

Ok. Ongelma liittynee sitten vain tuohon PRO:hon todennäköisesti. Tein tiketin teknisestä ongelmasta, joten nyt viimeistään on heillä tiedossa.

Mietin tilin avaamista Lynxin ja IB:n välillä, onko nykyään enää mitään syitä käyttää Lynxia?

Ei kai siinä ole koskaan ollut mitään erityistä syytä muuta kuin esim. avaustarjoukset tai käyttöliittymäpreferenssit.

Minusta tosin hinnoittelussakin oli jokin ero joka puolsi jompaa kumpaa ratkaisua riippuen tilanteesta mutten tiedä onko enää.

Moi,

Olisin tosi kiitollinen jos voit vähän jeesata tässä alkuun. Eka kerta kun teen tämän IB:n kautta käydyistä kaupoista. IB on kyllä edullinen verrattuna nordnettiin ja ei juurikaan tule enää tehtyä kauppaa Nordnetissä.

Kannattaako ruotsalaisia osakkeita muuten ostaa ennemmin Nordnetin kautta kuin IB:stä? IBllä on tietty siihenkin edullisempi välitysmaksu mutta tuleeko tosta jotain muuta hämminkiä?

Hei, kysyisin, että oletko saanut tässä välissä selvyyttä tai tarkempia ohjeita tuohon hankintahintojen päivitysasiaan Nordeassa?

Sen verran olen itse asiasta perillä, että Nordea ei tosiaan tee noita päivityksiä, vaan asiakkaan pitää tehdä ne itse. Sama koskenee muitakin yhtiötapahtumia (fuusio, jakautuminen, osakeannit…) Teknisesti se on aika helppoa palvelusta löytyvän muokkaa -toiminnon avulla, mutta niukemmin on ohjeita siihen, miten uudet arvot määritetään / lasketaan. “Maallikkona” ainakin itse koen tämän aika vaikeaksi hahmottaa - miten esimerkiksi jakautumisen jälkeen osakkeiden arvot määritetään, ja minkä ajankohdan mukaan jne.

Osakkeiden myynnin jälkeen itse lisätyt tiedot pitää ilmoittaa myös verottajalle erikseen, koska ne eivät välity Nordealta suoraan.

Ylipäätään oudolta tuntuu, miksi tämä asia on Nordealla näin, semminkin kun kaikilla muilla pankeilla, tai ainakin Nordnetilla, OP:lla, Danske Bankilla ja käsittääkseni Mandatumillakin homma toimii automaattisesti.

Mielellään kuulisin, mikäli muilla keskustelijoilla on enemmän tietoa / kokemusta tästä asiasta.

1 tykkäys

Kuuma kysymys on osinkojen lähdeverotus. Meneekö 15% vai meneekö jotain muuta? Mulla on mielikuva, että jossain vaiheessa olisi mennyt 30%. [Etsii…]. Täällä maininta juuri tästä asiasta:

Eli jos tilanne ei ole muuttunut, niin ei kannata ostaa. Ja tuossa viestissä mainittua minimiveloitusta ei IB:ssä enää ole. Se poistettiin vuonna 2021. Eli mitään maksua ei mene enää kuukausittain.

1 tykkäys