Keskustelua välittäjistä

Juuri sitä.

“Finanssipalvelun tarjoajalla on lakisääteinen velvollisuus tuntea asiakkaansa.”

“Sen on myös tunnettava asiakkaansa.”

“Asiakkaan tuntemiseen velvoittavat muun muassa.”

Noiden varjolla voi tehdä vaikka mitä älyttömyyksiä.

Jos koko ajan pyrkii lääppimään voi olla, että kohta tuntee asiakkaan vihan :thinking:

1 tykkäys

Laskin tuossa itse Sampon ja Mandatumin arvot verottajan antaman jakosuhteen perusteella. Käytin ostohintana kurssia ilman ostokuluja. Tänään kun katsoin Nordentin palvelusta muodostuneet uudet hankintahinnat niin ne ei täsmänneet omiin laskelmiin ja eroa oli enemmän kuin pelkkä pyöristysvirhe. Tarkastuslaskenta osoitti, että ostohintaan oli lisätty ostokulut.

Esimerkit:
Sampo 25 kpl osto hintaan 46,88, ostokulut 7,00e
91,66 % summasta 46,88 on 42,97
Nordnetin palvelussa ko. ostoerän hintana näkyy tänään 43,227e, jonka saan itsekin kun teen seuraavan laskutoimituksen
25 x 46,88 e = 1172 e
1172 e + 7 e = 1179 e
1179e * 91,66 % / 25 = 43,226856 e

Tämä saattaa olla muille ihan pässinlihaa, mutta itse en ollut ajatellut että jakautumistilanteessa hankintahintaan lisätään myös ostokulut.

Lisäinfoa äskeiseen valuuttatiliongelmaan. Soittivat Nordnetiltä.
Jokaiseen arvo-osuustiliin pitää täyttää oma luottohakemus valuuttatiliä varten. Muihin arvo-osuustileihin tehty luottohakemus ei kelpaa.
Olin jostain syystä saanut avattua valuuttatilin tähän uuteen arvo-osuustiliin ilman luottohakemusta ja sen vuoksi se sitten suljettiin. Nyt sitten tein sen luottohakemuksen, johon alun pitäen olisi pitänyt ohjautua. Käsittelivät pikana ja huomenna kuulemma voin lisäillä tähän arvo-osuustiliin valuuttatilejä.
Siis outo sekaannus, mutta välittäjä selvitti asian.

6 tykkäystä

Kyllä sulla varmaan näkyy hankintakulut ihan kaikien muidenkin osakkeiden hankintahinnoissa. Ihan ilman jakautumisia. Ja olisi aika kummallista, että se hankintakulu katoaisi mihinkään jakautumisessa. Silloinhan sun verovelka yhtäkkiä kasvaisi. Eli se kulu jakautuu ihan samassa suhteessa noiden välillä eli suurin osa menee Sampolle ja vajaat 9% Mandatumille.

2 tykkäystä

Aivan juu, niinhän ne näkyykin olevan Nordnetin puolella keskihinnassa mukana. Seuraan omaa, kahdessa eri välittäjällä olevaa ja listaamattomia omistuksia sisältävää, salkkua My Stocks Portfolio -sovelluksella ja siellä ostoeräkohtaisia kaupankäyntikuluja ei lisätä ko. ostoerään, mutta ne toki näkyvät kokonaisuudessa mukana.

Esimerkkinä salkussa oleva Gofore. Ostoerällä näkyy eriteltynä sekä osakkeen hinta että kulut ja alhaalla keskihinnassa on kulutkin mukana.

Näkyykö nordnetistä jostain minkä kokoinen salkku on ollut menneisyydessä mihinkin aikaan? Nään kyllä, mikä on ollu salkun kehitys ja mikä on ollut saldo, mutta en nää mikä on ollut salkun koko.

Sivuni → Raportit → Salkkuraportti. Laita vaikka 1.4.2023, niin näet tilanteen siltä päivältä.

2 tykkäystä

Kiitos! Enpä olisi heti hoksannut käyttää tuota kyseisellä tavalla.

Kyllä harmittaa, miten hitaasti OP osakesäästötiliä kehittää ja laajentaa kilpailijoihinsa verrattuna, mutta kaiken keskittävä kansalainen (asiakasomistaja, 2 tiliä, ASP-laina, AOT, OST ja vakuutukset + OP-bonukset + pankkipalvelut ilmaisia) ei muuallekkaan halua, pitää vain kärsivällisesti odotella.

Pitääkö paikkaansa, että monet kilpailijat tarjoavat 1% kuluja osakesäästötilin ostoissa? OP:n 5 euron kulu pakottaa ostamaan aina vähintään sillä 500 eurolla ja toivoisin siihen samaa muutosta, kuten arvo-osuustililläkin on, eli 1% ostokulut.

Myöskään verkkopankin kautta ei voi tehdä mitään, ulkomaisia yhtiöitä ei voi ostaa, OST:n kehitystä ei voi seurata, OP-mobiili ei osaa ynnätä OST:ia omaisuuksiin, vaikka verkkopankki osaa jne…

Onneksi olen kärsivällinen luonne, tyytyväinen pankin asiakas yli 20 vuoden ajan ja tiedän kyllä, että joskus tulee valmista. :slight_smile:

1 tykkäys

Täsmennätkö tuota väitettäsi? Itsehän ostelen USA-reittejä kuukausittain sekä verkkopankin (OP.fi) että nykyään myös sovelluksen kautta.

Ainakin mitä viimeksi tarkistin, niin ei osakesäästötilille voi verkkopankin kautta ostoja tehdä edes suomalaisille yhtiöille, vain OP-mobiilin kautta ja vain kotimaisiin. Arvo-osuustilille löytyy markkinoilta ostettavaa toki kattavasti.

Aah jes, my bad. Tää olikin tosiaan OST-spesifi keskustelu. Jatkakaa.

1 tykkäys

Nyt kun verottaja on vahvistanut Sammon ja Mandatumin hankintamenon jakosuhteen niin päivitin hankintahinnat.

Olin muutama vuosi sitten manuaalisesti editoinut Nordeaan vanhat hankintapäivät, hankintaerät, kurssit ja kulut.

Mutta Nordea oli ne jossain välissä hävittänyt. Onneksi olin kirjannut ne muuallekin talteen.

Joten nyt laskin yhteen Sammon vanhojen hankintaerien summat kuluineen, jaoin sen nykyisten osakkeiden määrällä ja kerroin sen verottajalta saadulla luvulla 0,9166 Sammon hankintahinnaksi 30.9.2023 ja 0,0834 kerrottuna Mandatumin hankintahinnaksi 30.9.2023.

Kirjailin nuo luvut sitten Nordeaan. Saa nähdä tuleeko niihin Nordean puolesta muutoksia?

Kysyin muuten Nordeasta miksi minulla 2019 jälkeen tehdyistä hankinnoista ei voi muokata mitään tietoja. Ja miksi joistakin mutta 2019 ja vanhemmista voi muokata kurssia mutta osto-toimeksiannon päivämäärää tai kappalemäärää ei voi enää muokata. Eli onko tuo ominaisuus siis vielä keskeneräinen tai muuten rikki?

Vastauksena sain että ainoastaan hankintahintaa pystyy muokkaamaan eikä tähän ominaisuuteen ole tulossa muutosta ainakaan näillä näkymin.

Siinä meillä Suomen parhaaksi palveluksi palkittu tuote :slight_smile:

Mulla ainakin Nordeassa menee OST ostoissa 1% kulu, max 3 euroa. Eli jos ostan vaikka 150
eurolla niin menee 1,5 euroa kulua ja jos ostan vaikka 800 eurolla niin menee tuo 3 euroa. AO-tilillä sama homma :smiley:

1 tykkäys

Soitin juuri Nordean sijoittajille tarkoitettuun asiakaspalveluun ja sieltä todettiin, että asiakkaan pitää laskea itse uudet hankintahinnat Sammolle ja Mandatumille.

Tämä johtuu kuulemma Nordean tietojärjestelmistä liittyen sijoittapalveluihin (ei varmasti sanasta sanaan näin, mitta hyvin lähellä).

Nordea on käyttänyt IT-järjestelmiin miljardeja ja edelleenkään en tiedä mihin ne rahat ovat menneet, mutta ainakin nyt tiedän mihin ne eivät ole menneet.

Siirsin asiakkuuteni Nordeaan, koska ajattelin, että asiat sujuisivat hyvin isossa pankissa. Pettymyksiä tullut kuitenkin jatkuvasti ja tämä viimeinen todisti, että Keisarilla ei ole vaatteita.

Itsellä vieläkin Sampoa jäljellä yli 500 TEUR ja hetki sitten vielä paljon enemmän. Aika hauskaa alkaa laskemaan jokaista ostettua erää uudestaan joita on varmaan satoja.Tästäkö minä maksan palvelumaksuja?

Pankki lähtee heti vaihtoon!

Tiedän, että tästä ei pitänyt enää kirjoittaa tälle palstalle, mutta monella varmasti sijoitukset Nordeassa ja hyvä tietää.

37 tykkäystä

Tuleeko nämä jotenkin aaltoina vai pitäisikö kaikilla päivittyä samaan aikaan?

2 tykkäystä

Lisäys tähän vielä, että ostoeriä ei taida saada Nordeaan syötettyä eritellen? Ei ainakaan itselleni antanut sellaista vaihtoehtoa. Meni koko määrä kertahankintana :+1: Ihmetyttää kyllä suuresti…

2 tykkäystä

Toi hankintahinta vajavaisuus on toki harmillista ja aiheuttaa kotihommaa, mutta sitten harmillisuus on toista luokkaa, kun varainhoidon asiakkaiden tietoja luiskahtaa hakkereille. Sen jälkeen saanee tarkkailla muutakin kuin hankintahintoja

Tosi löysästi op:n tietomurtoon liittyen.

Mikäli tietosi on vaarantuneet kannattaa tutustua tuohon sivustoon

1 tykkäys