Keskustelua välittäjistä

Itsellä sama vaikka aktiivista kaupankäyntiä en tee. Tyytyväinen palveluun ja hinnastoon erityisesti. Ja koska buy&hold sijoittaja olen niin veroraporteista tarvii onneksi huolehtia vasta monen kymmenen vuoden päästä :sweat_smile:

1 tykkäys

Olenko vain tunari, vai eikö Nordealla todellakaan saa mistään YTD-näkymää omalle salkulle näkyviin? En ainakaan löydä sen enempää verkkopankista kuin Investoristakaan.

Ajattelin lähettää asiasta kiukkuista palautetta Nordealle, mutta varmistetaan ensin täältä viisaammilta ettei vika olekin minussa :thinking:

E: Eli YTD:n saa kyllä valittua kurssikäyrälle verkkopankissa, mutta mistään ei kuitenkaan näe paljonko tuotto on tuolta ajalta.

3 tykkäystä

Ei siellä tosiaan ole sellaista. Eikä myöskään millekään muulle ajanjaksolle. Lähetin tuosta palautetta jo vuosia sitten, mutta eivät varmaankaan pidä sitä kovin tärkeänä kehityskohteena.

2 tykkäystä

OK, kiitos varmistuksesta. Todella outoa toimintaa Nordealta. YTD-tuotto-ominaisuus pitäisi kuitenkin kaiken järjen mukaan olla suht. perusominaisuus palveluissa.

Investor-palvelu on myös melko sekava ja huonosti suunniteltu. Melko vasemmalla kädellä tehty koko roska. Tästä vissiin sitten “maksetaan” heikkoina ominaisuuksina, kun palvelu on muuten Nordean pankkiasiakkaille edullinen verrattuna vaikkapa Nordnetiin.

5 tykkäystä

Itsekkin olen osinkosijoittaja, joten aktiivista kaupankäyntiä ei liiemmin tule harrastettua. Mutta kyllähän sitä saa osinkotulojakin vähän naputella verottajan palveluun, mutta katson, että on vaivan arvoista.

Terve! Katsoin erinomaista “Billions” tv-sarjaa ja mieleeni tuli kysymys. Kuka suomalainen osakevälittäjä tarjoaa mahdollisuuden lainata omia osakkeitani shorttaajille? Paljonko siitä saisi korvausta? Onko tuollaisesta kokemusta täällä?

Verotus tekee tuon käytännössä mahdottomaksi. Suomen verottaja katsoo osakelainan luovutukseksi. Eli se ainakin tekee hommasta hankalan.

Ulkomaisista välittäjistä Interactive Brokers tarjoaa mahdollisuuden sallia osakelainaus jolloin sijoittaja saa 50% lainatuloista. Mutta verotuksen takia en ole ottanut käyttöön.

Jotkut välittäjät lainaavat asiakkaalta kysymättä (Degiro). En muista saako näistä mitään tuloja.

2 tykkäystä

Eli Suomessa mennään tässä(kin) asiassa verottajan vauhdin mukaan. Ei yllätä.

1 tykkäys

Hesulissa saat siis juoksevat tappioiden verovähennykset ilman välityskuluja ja vielä lainauksesta korvauksen.
Sijaisosinkoa kohdellaan samoin kun osinkoa joten siinäkään ei sitten häviä.

En tiedä, mikä on “hesuli”. Mutta en mä itse ainakaan näe mitään hyvää siinä, että jokainen laina on pakotettu luovutus. Ehkä se jollekin sopii, mutta vaikea keksiä hyötyä piensijoittajalle.

IB:n sivuilla tosin sanotaan että omistusoikeus ei siirry. Käytännössähän IB lainaa osakkeet sijoittajalta ja lainaa ne sitten eteenpäin halukkaalle.

Itse olen rohkennut tuota käyttämään jo monta vuotta. Kahdesti on tullut verotarkastus kohdalle, eikä ole herättänyt verottajan mielenkiintoa. Ilmoitin ne ”muuna pääomatulona” niin luulisi, että verottaja olisi samalla niistä ollut kiinnostunut.

Viime vuoden tuotto oli n. 0,05 % keskimääräiselle pääomalle. Tosin kaikille osakkeille ei ole juuri shorttauskysyntää tai korko on niin pieni, ettei siitä kerry juuri tuloja. Jos salkku on täynnä Hyzonia, niin sille voi saada jopa 10 % lainakorkoa, tai sai ainakin pari vuotta sitten.

1 tykkäys

Tuo on asia, jolle pitäisi joskus kerätä kolehti ja pyytää ennakkopäätös. Kun kysyin tulkintaa epävirallisesti ja yritin ohjailla tulkintaa, niin silti verottaja epämääräisesti koki tuon osakelainaukseksi mutta ei halunnut ottaa virallista kantaa. En ole uskaltanut aktivoida, vaikka nyt tuskin siitä mitään käytännössä seuraisi.

Sinänsä kiinnostavaa että verottaja ei ole tuosta sen kummemmin kysynyt. Oletko missään eritelly millaista pääomatuloa ne ovat vai ainoastaan laittanut muihin pääomatuloihin ilman sen kummempaa selvitystä?

Edellisestä kerrasta on jo ainakin pari vuotta, joten en ihan varma ole, mutta muistaakseni laitoin selitykseksi ”osakelainauksen tuotto”.

Aika urakka kyllä olisi noita lähteä selvittämään kun osakelainat ovat usein ”yön yli” ja seuraavana päivänä lainaukseen lähtee eri määrä osakkeita.

Myöskään kurssia ei näy, millä osake lähtee/tulee salkusta/salkkuun. Toki niissä voisi varmaan käyttää päivän päätöskurssia tms.

1 tykkäys

Nzx-pörssissä, eli uudessa-seelannissa on nippu osakkeita jumissa.

Ulkomaalainen ei saa näitä sieltä myytyä, kehottivat etsimään välittäjän joka hoitaisi homman. Onko hyviä ideoita?

Onkos kukaan muu saanut selvityspyyntöä rahaliikenteestä viimevuoden osalta Mandatum traderista? Minä olen saanut ja meinaa pikkuhiljaa alkaa sapettamaan niin että pää punaisena höyryän täällä…

Historiani Mandatumin parissa menee karkeasti näin:

  • 2020 asiakkuuden aloitus ja aikuisten oikeasti ison rahan siirto osaketilille. Lopputulos kuusinumeroinen voitto
  • 2021 kuusinumeroinen voitto
  • 2022 pienehkö tappiovuosi. Loppuvuonna päätän lopettaa Traderin käytön ja tyhjennän tilin
  • 2023 siirrän hetkeksi 100 000 € tilille mutta nostan aika pian pois löydettyäni muualta parempia kohteita. Ei yhtään osakekauppaa koko vuonna.

2024 (vähän väritelty ja elävöitetty mutta pysytty faktoissa)

  • “no täältä Mandatumista terve! Tarvittaisiin selvityspyyntö epäilyttävästä rahaliikenteestä vuodelta 2023, vaikka palkkakuitti viimeiseltä 3kk olisi kiva”
  • "mähän taisin selvittää isomman rahasumman jonka asiakkuuden alussa teille siirsin v.2020, eikös sillä selittäisi vuoden 2023 liikenteenkin?
  • “ne palkkatiedot olis kiva”
  • "No tässä olisi palkkatietoja. Oon ollu toistakymmentä vuotta samassa paikassa samantasoisella palkalla, ja kevyesti pystynyt säästämään ton satkun palkasta. Tää varmaan on ok?
  • “Joo no tota, ei toi oikein kelpaa. Mitäs jos toimitat viimeiset verotiedot vielä?”
  • “Niin eli viimeinen vahvistunut verotus on vuodelta 2022. Tein silloin vähän tappiota ja verotiedoissa ei näy muuta tuloa kun noi mun palkkatulot jotka teillä jo on. Ja niiden pitäisi jo pystyä selittämään vuoden 2023 rahaliikenne. Ja voitte myös omista arkistoistanne kaivaa mun asiakkuuden alusta 9A raportit. Sieltä löytyy senverran voittoja että pitäisi myös selittää vuoden 2023 rahaliikenne.”
  • <sirkan viserrystä>
  • “No tässä olis vuoden 2020 verotiedot jotka varmasti selventää kaikki muutkin vuodet, kun tuo 2022 ei varmaan teille kelpaa kuitenkaan. Saatte senkin sitten jos vielä on tarvetta.”

Nyt eletään jännityksessä mitä tuohon vastataan ja joudunko vielä seisomaan päällä samalla kun toistan että vois katsoa ne 9A raportit ja alkuperäisen selvityksen varoista nyt alkuun…

Kaiken lisäksi liitetiedostojen takia kun puhelimella en jaksa lisäillä niitä, niin piti availla pitkään käyttämättä ollut trader sovellus pc:llä. No sehän on vanhentunut ja pitää päivittää, joten ei muuta kun lataan työpöydälle uuden asennustiedoston joka ei sinne lataudu toisellakaan yrittämällä. Yritän sitten kirjautua netin kautta mutta kirjautuessa mobiilivarmenne ei tule puhelimeen kuin vasta toisella tai kolmannella kerralla. Lopulta kun pääsen kirjautumaan, niin tulee joku hemmetin “error XXXYYY” ja sivu ei aukea. Jaa, koitetaan toisella pankilla, jolloin taas sama error ja sivu ei aukea. Otan sitten puhelun aspaan mutta puhelu katkeaa KOLME kertaa heti ennen ensimmäistäkään tuuttausta. Lopulta pääsen läpi ja koitan saada neuvoja tilanteeseen, jossa kyllä ihan ystävällisesti mua neuvottiin, että ei aspassa moittimista.

Mulla on ehkä vähän tunteet pinnassa tätä kirjoittaessa mutta toteampahan vielä että oli elämäni parhaita päätöksiä siirtyä pois Mandatumilta, kun vielä aktiivisen asiakkuuden jälkeenkin jaksetaan vaivata tällä tavalla. Alkuperäinen asiakkuuden lopetuspäätöshän tuli veroraporttien epäselvyyksistä josta tällä foorumilla on useampikin tuskissaan kirjoitellut aiempina vuosina.

Edit: olen silti kaikenkaikkiaan tyytyväinen miten tarkasti rahaliikennettä valvotaan, sillä jos laillisen rahankin liikkeitä valvotaan tällä tavalla niin vaikea kuvitella miten joku pystyisi laittomasti siirtämään isompia rahojaan yhtään minnekään

25 tykkäystä

Näissä kandee aina muistaa, että laki tuon velvoittaa ja pankeille on langetettu ihan koviakin sakkoja kun eivät ole tarpeeksi kattavasti tunteneet asiakkaitaan. Eihän ne tuota varmasti tekisi ellei olisi ihan pakko tehdä. Eli ei ole mikään kiva juttu kummallekaan osapuolelle.

Se on tietty selvä, että kun tuo pitää tehdä, niin järjestelmien pitäisi toimia niin helposti että muutaman liitteen lähettäminen onnistuisi nopeasti ja vaivattomasti. Mutta sinänsä kyse ei ole kovin suuresta vaivasta tai asiasta. Pakollinen paha jolla toivottavasti edes joskus joku rikollinen jää kiinni. Toivotaan, että liitteesi nyt kelpaavat :+1:

(Sinänsä mulla ei kokemusta Mandatum Traderista)

4 tykkäystä

Varmasti tuo rahanpesun kitkeminen on taustalla. Danskesta sama kokemus viime vuodelta, ahdistavankin tarkkaan kyselivät muutamankymmynen euron siirrosta.

Joku sisäänasennettu juttu, että heti nousi villakarvat pystyyn ja piti olla normaalia nihkeämpi omissa vastauksissa, vaikka ei siitä nyt iso vaiva ollut. Jälkikäteen jo hymyilytti oma päänsisäinen reaktio. :smiley:

Miksi sä vastailet Mandatumin kyselyihin? Jos et ole enää asiakas, niin asiakkaan tuntemiseen vaadittavat byrokratiasirkukset ovat vähän myöhässä heiltä.

Mennyt kyllä vähän erikoiseksi nämä tuntemiskyselyt. Jos siirtää pankista A pankkiin B rahaa X euroa ja myöhemmin saman summan takaisin viestillä “voittojen kotiutus” niin pankki A laittoi itsellä rahat jäihin ja vaati tietää mistä rahat on. Toki tämä on pankkien tilaamaa regulaatiota, jonka tarkoitus on vain estää asiakkuuksien hajauttaminen ja kilpailun lisääntyminen, mutta itsellä tulee kyllä myös tunteet pintaan, pitäisi vaan muistaa että syylliset istuu lainsäädäntötehtävissä.

Tämä on täysin selvä asia ja siksi tuon lisäyksen tuohon loppuun laitoinkin. Ymmärrän miksi kysellään mutta tälläkertaa kyselevät asioita jotka heillä on jo tiedoissaan. Tahtoo vaan kiukuttaa tuo monimutkaisuus miten asia on hoitunut

Taisin kirjoittaa etten ole asiakas mutta on mulla käyttämätön ja tyhjä tili edelleen jota aion pitää sen 6v kun on velvollinen takautuvasti asioita verottajalle selvittelemään jos sieltä kysellään. En siis vaan käytä palvelua mutta kaipa se asiakkuudeksi vielä luetaan. Siksi asia huvittaakin kun aiemmilta vuosilta kymmenien miljoonien “liikevaihto” ja nyt vasta ton satkun takia selvitellään asiaa mikä selviäisi heidän omia raportteja lukemalla

2 tykkäystä