Keskustelua välittäjistä

Eikös se lähtökohtaisesti ole aina välittäjän vika mikäli piensijoittaja kokee missaavansa mahdollisuuden tuottoihin? :wink:

Kyllä, business as usual, ja siksi vaihdankin Nordnetin toiseen välittäjään, joka ei piilota osto- ja myyntimahdollisuutta kesken pörssipäivän.

Et ilmeisesti tajunnut tuota Nordnetin toimintaa. Siinä ei ole kyse mistään “kun vahinko on jo tapahtunut” -tyyppisestä tilanteesta, vaan siitä, että Nordnet piilottaa systemaattisesti kovan volatiliteetin johdannaisten toimeksiantomahdollisuuksia. Crowdstrike oli kyseisen pörssipäivän premarketissa noin -3%, mutta päivän mittaan se laski yli -10% tasolle, eli siinä olisi ollut loistava shorttipaikka, jonka Nordnet esti. Kilpailija ei tällaista tee.

Kukas ne myyntimahdollisuudet vetää pois, jos ei Nordnet? Jos tarkoitat muita treidaajia, niin noilla Nordnetin turbo long - johdannaisilla on niin vähän ostajia ja myyjiä, että vastapuoli on lähes aina Nordnet, joka tuotekuvauksissaan takaa osto- ja myyntilaidan. Nordnetin toimintahan näissä tuotteissa perustuu osto- ja myyntihinnan erotukseen. Ja osittain varmasti siihen, että se ei anna mahdollisuutta toimeksiantoon silloin, kun treidaajalle tuotto olisi optimaalisin (eli Nordnetin häviö todennäköisin).

Mitä shorttimahdollisuuksia löysit Crowdstriken osalta Mandatumilta? Myös Nokian shortteja ja longeja olen sieltä etsinyt sekä itse että Mandatumin asiakaspalvelun avulla, mutta ei ole löytynyt.
LISÄYS: Keskustelussa oli siis kyse Crowdstriken shortista, joita ei Mandatumista löytynyt lainkaan. .

K: Mitä tarkoittaa, jos tuotteella ei ole myyntilaitaa? Mikä on sold out, buy back?
V: Jos tuoteella ei ole markkinatakaajan myyntilaitaa, se on ns. “sold out, buy back” (SOBB) tai “buy back” (BB) -tilassa. Se tarkoittaa, että markkinatakaaja ei pysty tai ei halua tarjota tuotetta kaupankäynnin kohteeksi. Markkinatakaaja tarjoaa kuitenkin ostolaidan aina myös buy back tai sold out, buy back -tilassa oleville tuotteille. (-)

K: Kuinka toimin, jos tuottella ei ole osto- ja myyntitasoja?
V: Normaaleissa markkinaolosuhteissa Nordea tarjoaa sekä osto- että myyntitasot Nordnet Markets -tuotteille. Nordea toimii kyseisten tuotteiden liikkeeseenlaskijana ja markkinatakaajana. Joissain tilanteissa tuotteiden ostaminen tai myynti voi olla vaikeaa tai mahdotonta. Tätä kutsutaan likviditeettiriskiksi ja se voi toteutua esimerkiksi silloin, kun kohde-etuuden hinnoittelu vaikeutuu, kun kurssiliikkeet ovat voimakkaita tai kun kaupankäynti tuotteen hinnoittelun kannalta oleellisella markkinalla on suljettuna. Tekniset ongelmat voivat myös häiritä kaupankäyntiä ja vaikuttaa Nordean kykyyn tarjota tuotteelle hintatasoja. (-)

Mitä tulee Mandatumin valikoimiin, niin sieltä tosiaan löytyy ne jo mainitsemani myyntioptiot:

Suosittelen kuitenkin opiskelemaan johdannaismarkkinoiden perusteita ennen kaupankäyntiin ryhtymistä.

2 tykkäystä

Kyse ei ole Nordnetistä, vaan Nordeasta, joka nuo viputuotteet tuottaa. Haukkuessa Nordnettiä, haukut väärää hevosta tässä tilanteessa.

1 tykkäys

Eihän tässä ole ketään haukuttu, ja Nordnet sen johdannaisen asiakkaalle tarjoaa. Jos Nordnetin toiminnan taustalla on jotain Nordnetin ja kolmannen osapuolen välisiä seikkoja, silti se on Nordnet, joka palvelun tarjoaa. Tai tässä tapauksessa, ei tarjoa. Sitä paitsi, Nordnetista löytyvät Crowdstriken johdannaiset eivät ole Nordean tuotteita.

Mistä / miten löysit nuo? Mitä Mandatumin versiota käytät? Minulla trader go.n nettiversio eikä löydy mitään muuta kuin Crowdstriken perusosake, joku bondi ja CFD.

Trader Go:n nettiversio käytössä myös itsellä. Ensin oikeasta ylävalikosta profiili-ikonia, sieltä settings → trading products → täppää listed options päälle.

Seuraavaksi trading-välilehdellä kun hakee tuotteita, niin tällainen tulos tulee tarjolle:

image

En usko että ylläolevassa keskustelussa saadaan enää “mielipiteitä” muutettua suuntaan tai toiseen, mutta jottei nyt ketjun muut lukijat kuvittele, että Nordnet markets -palvelussa kaupattavat johdannaistuotteet ovat Nordnetin tuotteita, niin lukekaa oikeasti ajatuksella tämä:

5 tykkäystä

Kiitos, nyt löytyi tuo näkymä. Alkuperäisessä keskustelusssa ei tosin ollut kyse optioista, vaan Nordnetin turbo longien tyyppisistä tuotteista, jotka reagoivat kohteen muutokseen voimakkaalla kertoimella. Näitä ei tosiaan Mandatumissa ole ja Nordnet poisti niiden treidausmahdollisuuden kun Crowdstriken ongelmat tulivat julki.

Ja vielä tuohon Nordnet markets -kommenttiin, en tiedä miksi se tähän keskusteluun tuotiin. Nordnetin Crowdstrike-turbolongit eivät ole kyseisiä tuotteita.

Juupeli, on vain hyvä ettei Nordnet tee tarkoituksellisesti tappiota.

Juupeli, olisitko itse myynyt “edullisesti” Crowdstriken TurboShorteja, kun ongelmat tulivat julki?

Väistämättä tulee kuva, ettet ihan täysin tunne kyseisiä tuotteita.

[quote=“Werther, post:7217, topic:915, full:true”]
Juupeli, on vain hyvä ettei Nordnet tee tarkoituksellisesti tappiota. Juupeli, olisitko itse myynyt “edullisesti” Crowdstriken TurboShorteja, kun ongelmat tulivat julki?

Miksi ihmeessä minun kimppuun hyökkäät? Mitä ihmettä tähän liittyy se, myynkö minä turboshortteja? En minä ole mikään treidaajien työkalu.

Tämä keskustelu alkaa kääntymään absurdin puolelle. Tällä ei ole enää mitään tekemistä alkuperäisen aiheen kanssa, ehkä johtuen siitä, että keskustelu siirrettiin tänne välittäjä-ketjuun alkuperäisestä treidaus-ketjusta.

Voihan se olla niinkin. Olen niitä toki toisinaan käyttänyt, noin 5000-10 000 treidiä vuodessa.
Parhaina päivinä olen niillä tienannut keskikokoisen henkilöauton verran. Mutta sinä varmasti tunnet kyseiset tuotteet paljon paremmin. Ja ihmistuntijanakin olet varmasti aivan huippua.

Voitko antaa ISIN:n koodin tai Nordnetin nimen jollekin tällaiselle tuotteelle? Jos niitä löytyy Nordnetin tarjoamina, niin tämä olisi ainakin itselle uutta tietoa.

Kysymys Nordnetistä ja osingoista. Siirsin osinkosalkkuni Nordnettiin koska ajattelin että siellä näkee kätevämmin tilille tulleet osingot kun eivät sekoitu samalla tavalla pankissa käyttötilillä muihin menoihin ja tuloihin. Mutta, kun vivutan tuota salkkua lainalla niin tuollakin menee samalla tavalla puurot ja vellit sekaisin enkä löydä oikein mistään absoluuttista euromäärää joka kuukaudessa olisi osingoista tullut.
Tuohan olisi “käytettävissä” osiossa jos siellä ei lepäisi myös käyttämätön lainalimiitti.

Osaako joku viisaampi neuvoa onko edes mahdollista kaivaa noita muuten kuin ynnäämällä yhteen tilitapahtumista osinkotuloja?

Toinen kysymys, veloittaako nordnet korot automaattisesti tuolta käytettävissä olevista rahoista kuukausittain, ymmärsin että näin tapahtuisi lainaehtoja lukiessani mutta sekin tuntuu hieman ärsyttävältä kun menee nyt ns. “samasta potista” jossa tuo käyttämätön luottokin on.

Kumpiko meistä ymmräsi väärin? Minun käsittääkseni markkinatakaaja on Nordea eikä Nordnet. Eli syyttävän sormen pitäisi osoittaa Nordeaan jos hintoja ei ole tarjolla?

Nordnetissähän on erikseen ”Osingot” -välilehti, josta näkee tulleet ja tulossa olevat osingot. Lisäksi tilitapahtumista pystyy suodattamaan pelkät osingot haluamallaan ajanjaksolla.

Limiittikorko menee vain käytetystä luotosta. Eli luottoa käyttämällä saldo menee miinukselle, veloitettavat korot vievät saldon lisää miinukselle ja salkkuun tulevat osingot lyhentävät lainaa.

3 tykkäystä

No tämä selkiytti kyllä, kiitos. Tilitapahtumissa näkyvät osingot ovat siis niitä jotka on jo maksettu ja minulle tilitetty eikä mitään irronneita tai muuten vasta tulossa olevia?