Desktoppiin tulee myöhemmin, jos sitä kautta yritit etsiä.
Moi, onko tällä joku Nordea lista osakkesäästöpäivä? Mä en löydä siitä pankista. Terve . Hyvää iltaa jatkoa
Tähän ongelmaan törmää muuallakin. Eli vika voi olla Nordnetissä, mutta myös siellä, mistä NN saa datan. Eli siinäkin datassa voi olla virhe jolle ei sitten oikein voi mitään ellei lähde noita manuaalisesti korjaamaan ja toivomaan ettei sitten heitä toiseen suuntaan kun virhe korjataan lähteelle.
Osinkot ja kaikki tunnusluvut kannattaa tarkistaa itse suoraan firman sivuilta joka tapauksessa jos niiden perusteella tekee sijoituspäätöksiä.
Jotain välittäjien kulkutautia ilmeisesti liikkeellä
Nordean järjestelmä ei osaa hankintahintoja, jos osakkeelle kohdistuu jokin yhtiötapahtuma. Splitti, jakaantuminen jne. Varmaan anti menee samaan laariin. Myös jos osakkeet on jostain siirretty, niin ei ole hintatietoa.
Käsittääkseni tämä pätee ainoastaan niihin hankintahintoihin, jotka näkyvät sijoittajan salkkunäkymässä Siellä taitaa olla maininta siitä, ettei omin päin ilmoitetut hankintahinnat mene eteenpäin.
No ei siellä taustalla ole mitään piilossa olevia hankintahintoja, jotka eivät kuitenkaan asiakkaalle näy. Vai mitä tarkoitit? Jos et sitä asiakkaana näe, ei tieto mene verottajalle. Ja tosiaan itse lisätyt hankintahinnat ovat tosiaan vain omaa näkymää varten. Muuta hyötyä siitä ei ole.
Onko muilla käynyt niin, että Nordnetin äppi ei näyttäisi viimeisintä ostoa sinisenä pallona rahaston graafilla? Ostosta on jo useampi viikko ja sininen pallo näkyy äpissä vain 3v kuvaajalla tai sitä isommalla. Kaikki 3v kuvaajaa pienemmällä ajanjaksolla sitä ei näy. Selaimen kautta kyllä näyttää oikein. Nimimerkillä huolestunut kansalainen.
Oletteko laittaneet verottajalle menemään noita IB:n tai Degiron omia osinkoraportteja tai osto/myyntiraportteja tms. suoraan sellaisinaan veroilmoituksen yhteydessä? Ts. onko se OK verottajalle? Ja pitäisikö OmaVerosta löytyä joku missä voi liitteen lisätä? Turhauttavaa näpytellä muutamien eurojen osinkoja ym. tuonne OmaVeroon.
Itselläni vielä sen verran pieni määrä tapahtumia IBKR:ssä, että näpyttelen ne sinne itse. Vaikka liittäisinkin raportin, joutuisin silti laskemaan jonkin verran asioita, kuten myynnit ja luovutukset yhteensä.
Mä olen 15v raportoinut osingot maittain. En ole toimittanut mitään raportteja. Veroilmoitukseen yrityksen nimeksi “Useita” ja sitten kokonaissumma per maa sinne. Toistaiseksi ei verottaja ole tähän pyytänyt tarkennuksia tai tositteita.
Maittain kun raportoi, ei rivejä tule monta.
Mites valuuttamuunnokset?
Merkkejä vielä… ja vielä
Mitäs niistä? IB ilmoittaa summat euroina maittain.
Jos jenkkifirma maksaa osingot dollareina ja IB konvertoi ne euroiksi, niin riippuen välittäjän kurssista tuossa voi tulla heittoa josta taas verottaja ei välttämättä tykkää.
Itse toimitan IB:n antamat tiedot, enkä oikein muuta voi toimittaakaan. Ja verottaja on tosiaan 15v “tykännyt” eli ei ole ollut ainakaan aktiivisesti tykkäämättä.
Vedän rajan vaivannäköön siihen, että toimitan tiedot parhaan kykyni mukaan käyttäen palveluntarjoajan raportteja. En ole kuullut tapausta, ettei tämä verottajalle kelpaisi. Oletko sinä siis kuullut? Mistä tapauksesta tarkalleen oli kyse? Mitä verottaja ei hyväksynyt ja miksi?
Lisään Degiron myyntitappiot ja -voitot Nordnetin lukuihin. Naputtelen Degiron osingot Nordnetista saatujen osinkojen jatkoksi. Rastitan kohdan “Arvopaperien tiedot liitetiedostona”. Ja laitan liitteeksi sekä Nordnetin 9A-raportit että Degiron vuositiliotteen.
Laitat myös pelkän osinkosumman et erittele yhtiöittäin?
Miksi laittaa mitään Nordnetin raportteja? Eikö tiedot ole jo menneet verottajalla automaattisesti?
Olen ne laittanut kun olen tarkistusmielessä ne joka tapauksessa sieltä pdf-tulostanut. Lisäksi en ole varma, osaako verottaja aina automaattisesti käyttää minulle edullisinta laskutapaa eli hankintameno-olettamaa myyntivoittojen laskemiseen. Monta kertaa Nordnetin automaattisesti lähettämissä tiedoissa on myös ollut puutteita, joita olen näin korjannut.
Laitan voitot, tappiot ja osingot kaikki vain summatasolla. Liitteistä löytyvät detaljit.